Почти всички скулптури от Ефес са пренесени в Археологическия Музей на Истанбул. Храмът на Артемис е там, както и шарения саркофаг на Александър, който е връх в традицията на баталния релеф. Има и една статуя на младия Александър, която няма нищо общо със свирепия профил от фреската на Помпей. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Miziika |
Като стана дума за името Еутицио/Еудичо освен Евтим, имаме Тичо, Дичо, Тихо, Тихомир. Все производни тракотруски имена. Saint Eustache, en francais: https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Eustache,_Paris Това ми е едно много любимо място: https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Eustache,_Paris#/media/File:Steustache.jpg | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Miziika |
Като стана дума за името Еутицио/Еудичо освен Евтим, имаме Тичо, Дичо, Тихо, Тихомир. Все производни тракотруски имена. Имаме и баш Евтихии , Тихиян . Патриарх Ефтимии, Евтимии е положил глава под турския ятаган за да покаже на българите че не е толкова страшно да се мре. |
просто питах Команча за гащите- Щом Александър е гол , а ония облечени то той е северняк , а те южняци.Южняците не деянат на студ. Наложило им се е да се бият на север , а и богати , та са имали паре за чорапогащи. А тези чорапогащи са ги правили северняците. |
Южняците не деянат на студ. Наложило им се е да се бият на север , а и богати , та са имали паре за чорапогащи. А тези чорапогащи са ги правили северняците. Да илюстрираме: |
Предводител на команчите 06 Яну 2017 19:35 Мнения: 11,527 От: Bulgaria Скрий: Име,IP Атлети са, бе, Мици Дос Това ме заинтригува. Игри в чест на Бендида /Артемида/?!? Чувал съм, че е имало игри посветени на Хера, но там не са се допускали голи мъже, а само млади девойки, не познали все още мъжките ласки... И даже тези атлетки не са се състезавали голи като мъжете, ами доста по-навлечени- къс хитон, размер минижуп, ако мога така да се изразя и едната цица гола... За игри в чест на Артемида досега не бях чувал. Моля споделете, ако разполагате с някаква информация! Иначе за клиновете на конниците... то е защото са били истински конници. Конницата при елините преобладаващо е била по-скоро от типа драгуни- пехота качена на коне. Дълга езда с голи крака... Относно латинския който бе споменат малко по-горе, аз разбира се не го владея, но добре си спомням, че точките за разделяне на думите са въведени в употреба по заповед на Цезар. Сам той според свидетелства е четял много гладко, та е нямал нужда от такива точки, но се е ядосвал, че повечето други уж грамотни около него, сричат като първолаци, или звучат като идиоти четейки на глас, заради невъзможността им да отделят слетите думи една от друга инстинктивно, явно поради липсата на достатъчно рутина. |
И защо Александър е с шлем на Сабазий, ъм... Щото е невидим, ъм ... : Ето я съхраняваната в музея в Неапол оригинална (вдигната през 1831 г. от Помпей) мозайка: Под Александър има останки от нещо, което според не особено ясни и сигурни сведения на откривателите от 1831 г. е било шлем, който обаче не е запазен при вдигането и пренасянето на мозайката. И до днес се водят спорове дали е шлем на Алаксандър или на някого другиго, а Александър изначално да е бил изобразен без шлем като алюзия на митологичен херой. Така или иначе не е ясно как е изглеждал този шлем, еле пък да е бил "шлем на Сабазий", каквото и трябва да рече това. Познатите от другаде шлемове на Александър са специфични - с рога на козел (алюзия на първата, стара, македонска столица Еге ("коза" ) при Вергина или пък с форма на лъвски скалп (такъв носеше Колин Фарел като Александър). Македонските войници на мозайката, доколкото са запазени (вж. например този зад Александър), носят т. нар. "беотийски" шлемове (гръцки по произход): Беотийският шлем заменя устойчиво при Александър т. нар. "фригийски" или "тракийски" шлем, който е предпочитан от баща му като стандартен предпазител за глава: При всички положения въоръжението няма етнически характеристики, бива възприемано, купувано, копирано и т. н., така че който и каквото и да носи, то говори малко за произхода и принадлежността му. Та, щуроток, пак греда. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
За игри в чест на Артемида досега не бях чувал. Моля споделете, ако разполагате с някаква информация! Бендидии За атлетическите игри и щафетните надбягвания вж. Платон, Държавата, 328а. |
Като стана дума за името Еутицио/Еудичо освен Евтим, имаме Тичо, Дичо, Тихо, Тихомир. Все производни тракотруски имена. |
При всички положения въоръжението няма етнически характеристики или пък военните чинове? Лейтенант, поручик, фелдфебел, капитан, генерал, майор, таркан? виж- "носиите" май често са устойчиви (особено при липсата на вапцаджийници за цветни униформи) .Може би чисто практически е било наложително- все пак за вожда е било необходимо да различава свои от чужди в мелето за да може да управлява войските при липса на мобилни телефони или поне радиостанция.виж- оръжието си е практически инструмент където модата се мени често.Ако си прекалено консервативен и повтаряш "пуля-дура" накрая полка ти тръгнал в героична щикова атака се оказва пред картечници и всичко си идва по местата (или мускет срещу копие, стрелците избиват пехотата, с катана срещу топове....колкото искате примери) Вижте "персите" от саркофага- не с плащ, а нещо като салтамарка , хусарска куртка, оригиналната бурка (която често е била парче вълнен плат без един шев) От друга страна мъжкият национален костюн- поне като силует, е консервативен и отразява "етнически" представи как трябва да изглеждаш за да си мъж(колкото и да съм поевропейчен и да нямам проблем да възприема шотландския боец също като мъж- трудно ще ме принудят да ходя с пола- евно вече в гените ми е набито че трябва да съм с панталони) От там и смущението ми- когато се изявяват претенции за изключителност , автохтонност, "трачкост" върху всеки релеф на конник у нас- още повече че "тракийският конник" обикновено е с къс плащ- бурка-пелерина ( и го няма , като мода, по куполите на гробниците)... поне като турист- имам известен скепсис към официализираните разкази-май влиянието отвън често се подценява или просто се неглижира за да се търси "чиста нация' днес. затуй клина ми се наби и на очи. |
Като стана дума за името Еутицио/Еудичо освен Евтим, имаме Тичо, Дичо, Тихо, Тихомир. Все производни тракотруски имена. Ахъм, също и Дочо, Дечо, Евдокий/я, Еуглена |
освен Евтим, имаме Тичо, Дичо, Тихо, Тихомир Мицка, ликбез фор фрий: Дичо - умалително от Димитър (както Тотю/Тотко от Тодор, Ташо/Ташко от Атанас и т. н.) Толкова много словаци се казват Тихо/Тихомир, че си имат имен ден на 22 август. Няма да изброявам други славянски страни. Вече ти се обясни, че Евтихий и Евтим(ий) са две различни неща, но ти настояваш на това и в двете си ипостаси. Твоя воля. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
виж- "носиите" май често са устойчиви (особено при липсата на вапцаджийници за цветни униформи) Въпросът с носиите/костюма като демонстрация на етнически/етнографски специфики е твърде сложен и няма еднозначен отговор, защото има твърде много - при това достатъчно смислени - аргументи "за" и "против". Още по-сложен е той от археологическа гледна точка, защото археолозите реконструират дрехата в 99% от случаите по намереното в гробни комплекси, като далеч не е сигурно, че онова, което се полага в гроба, непременно е било носено и приживе. Бих искал да обърна внимание на следните моменти, тъй като няма как да се прави цялостен анализ на проблема във всичките му аспекти: 1. Никой никога не е имал само "една дреха", а е имало ежедневни, работни, празнични, професионално отличителни (напр. униформа) и т. н. Какво от тях намираме в земята и/или какво виждаме изобразено тук или там и дали наблюдаваните разлики са непременно етнографски/етнически, е твърде спорно. Ако една жена е погребана с ежедневните си дрехи, а друга с празничните си, ще ни се струват "различни", а може и да сестри или майка-дъщеря. 2. Независимо от регионалните (етнографски/етнически?) предпочитания, дрехата така или иначе е подвластна на модни тенденции вкл. вътре в обществото и в този смисъл се променя с течение на времето - по-бързо или по-бавно - дори без значими външни влияния. Надявам се, че никой не си представя, че традиционната носия у нас от XIX в. е идентична на тази от IX в. 3. Особено елитите в прединдустриалната епоха са подвластни на "надрегионална" мода и много често изглеждат "еднакво", независимо, че са от различен етнос. Това е така, защото един от начините да демонстрираш "елитарен" статус е да притежаваш/носиш/потребяваш неща, които са недостъпни за "простосмъртния". Досущ както е било трудно да се направи разлика според облеклото между богатия българин и богатия турчин в - например - XVIII в. (или пък както мнозина са започнали да се носят "алафранга" под по-далечни влияния в XIX в.), така и елитите 1500, 2000 или 2500 години по-рано са изглеждали в немалка степен "еднакво" на огромна територии. Особено в периоди на интензивни надрегионални контакти, каквото е времето на т. нар. "Велико преселение на народите", нерядко намираме гробове, в които срещаме "германски" фибули заедно със "сарматски" огледала, "римски" колани, "хунски" оръжия и т. н. Е, какво е било самосъзнанието на онези, погребвани с такава "комплексна" носия? Трудно, да не кажа невъзможно е да се определи. 4. Понякога не само елитарната, а и масовата мода се променя дотолкова, че дрехата и на "обикновения човек" губи устойчивите си характеристики, без той самият да променя самосъзнанието си. Така например традиционните за средиземноморския свят в течение на близо хилядолетие туника, тога, сандали и т. н. към III-IV в. след Хр. дотолкова губят "пазарен дял" за сметка на "варварски" предпочитания сред римляните като панталони, обувки, кожуси и кожени дрехи, че се налага да се издават немалко закони, бранещи "традиционно римското" облекло. Ще завърша с този пример на прословутия "роб гот" от Силистренската гробница (IV в. сл. Хр.): Той имал прическа, която не можела да се срещне по традиционни римски изображения, а била "варварска/готска". От друга страна има панталони (варварски), но е с туника (римска). Има наметало, закопчавано с фибула, което е характерно както за мъжете-варвари, така и за римляните, но пък фибулата не е варварска/германска, а провинциално-римска, при това "военна" (т. нар. луковична фибула). Има колан, който е традиционен за римляните, а по това време вече е обичаен (под римско влияние) и сред варварите. Какъв е бил този човек по самосъзнание? Ако приемем, че заради прическата е гот, какво ще стане с него, когато умре фризьорът му или просто го смени? И ако се абстрахираме от това, което виждаме на изображението, а си представим това, което бихме намерили по археологически път, ще се получи следното: от всичко видимо ще остане само фибулата и катарамата на колана. Органичните материали на дрехата и прическата няма да ги има, и ако трябва да съдим само по фибулата, ще трябва да кажем, че този човек е бил "римлянин", при това най-вероятно "офицер". Катарамата няма да ни помогне, защото огромната част от тях са еднакви и за "римляни", и за "варвари". I think I made my point ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Особено елитите в прединдустриалната епоха са подвластни на "надрегионална" мода и много често изглеждат "еднакво", независимо, че са от различен етнос. Това е така, защото един от начините да демонстрираш "елитарен" статус е да притежаваш/носиш/потребяваш неща, които са недостъпни за "простосмъртния". именно- в сагите има описание как виждат врага си от съседния хъл и веднага го разпознали по цветната дреха- бил се върнал от Византия и единствен на острова имал...Но и друго има- често приемливо за съседи облеко е "табу" или трудно навлиза. ("варваринът" е с гащи - дори може да предизвика недоволството на някой епископ на Карл с неприличния си вид на банкет при Василевса) .При всички случаи иконографисването с клинче ми се види интересно.А и мици и рори ще ги заинтересува- аргумент на лаик, насочен към тила на партизанстващия Щурчо- опит да рязна цврчака от базата му , команч |
Предводител на команчите 07 Яну 2017 09:03 Мнения: 11,543 От: Bulgaria Скрий: Име,IP Траките са дали на Света щафетата... Все съм се чудел, откъде се е взела в съвременните Олимпийски игри, след като я е нямало в древните, а то каква била работата... Иначе сериозно... мислех си, че имам много добра памет за такива дреболии от историята и изобщо и през ум не ми мина да проверя, преди да напиша предишния си постинг, дали не съм забравил или пропуснал нещо. Печално, но и поучително... |