Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
Възможно ли е териториалната цялост на България да е наистина в опасност
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:223 Предишна Страница 3 от 12 1 2 3 4 5 Следваща »
67
05 Сеп 2017 06:21
Мнения: 7,197
От: Benin
Дарби, а защо се безпокоиш за териториалната цялост на България, когато нейното съдържание се измива?
Започни от езика, който уж е свещен за нечии деди, но е предмет на безразличие, дори в тукашната газета. Някъде съществуват последни, отчаяни огнища на съпротива, но бледата им светлина не може да огрее множеството, камо ли да го стопли.
Да наминем през образованието. Децата излизат от училище в повечето случаи функционално неграмотни, така де, ако изобщо отидат в училище, което навремето бе задължително и безплатно. Историята с черно-белите учебници ме върна във времето на хлапето, което продавало айран на гарата - предполагам, че разказът отдавна не е нито в гланцовите, нито в бедняжките пособия. За какво ли е онази реч - имаме си ерзац език, като онези продукти приличащи на други продукти, ама дето не са такива.
Мини през издателските домове - първото издание на "Тютюн" е заявено в четири хиляди екземпляра, пет години след войната. Сега за голямо постижение се счита да се отпечатат и продадат петстотин броя български роман. За качеството на детските книжки, техните илюстрации и цена изобщо няма да отварям дума. Само тихо ще напопържам интелектуалния капацитет, поради който племенницата ми учи английски по преводен полски учебник.
Това с величествените 500 бройки е за сегашните романисти. За попадналите вече в историята на българската литература - във Велико Търново в четиридесет-и-нещо градусовия пек катерехме стълбите с отрочето на марш на скок, да видим дома на Емилян Станев. Грънци, на вратата висеше катинар на възрастта на отрочето и вероятно от първия му рожден ден не беше отварян. Това в старопрестолния град, с вековна културна традиция и ронещи се сграфито. Разтушваш се със сгъваемо ветрилце с картинка от Царевец, правено в Китай, и се гордееш с историческата сцена. Неисторическата такава там е полупразна на фантастичната постановка на "Зорба Гъркът" на Софийската опера. Верно, лято е, жежко е, народът е някъде другаде.
Как е стигнал народът до това "другаде" при сегашното разписание на БДЖ - умът ми не го побира. Колко време е нужно да стигне човек от София до Бургас? Бургазлиите да припомнят за разни експреси, аз ще ти разкажа за два микробуса, единият от които вози пътниците от експресния влак (празен е, ние с отрочето сме двама само пътниците) и не иска да вземе пътниците от пътническия влак, които не са се побрали в другия микробус, за пътническия влак. Абсурд, те и двата са МИКРОБУСИ, а не железопътни състави, но не, не може така, ред трябва да има! И остават на някаква междинна гара десетима полуживи от жегата човека, а ние си продължаваме двамка с КОНДУКТОРА! Гледай, маменце, и запомняй, казвам, на това му се вика железопътен превоз и навремето оказията му возеше пратка от Пловдив до Банско за половин денонощие, ако си я занесеш навреме. Сега тази служба я няма. И вратата на тоалетната във влака също няма ключалка, но това са дреболии.
И още една железница - теснолинейката до Добринище. След като се изсипе туристическият поток на Велинград, започват едни спирчици. Там живее друг народ. Жените вероятно доизносват на бабите си венчалните дрехи, техните пазарски чанти, а забрадените им лица са като изписани от иконите за светиите-мъченици. "Шестгодишно е, госпожо!" казва една от тези облечени в черно сенки, посочвайки към поне дванайсетгодишното момиченце до нея, и отвръща лице. И кондукторката отвръща лице от древното портмоне, в което има две по двайсет стотинки за билет до съседното село. От уредбата на гаровата лавка вие поредната безгласа специалистка по "дупарата" и плаши местните щъркели. Няма да я има теснолинейката за дълго, така се говори в трите й различни вагончета, събрани от кол и въже. Как ще се придвижват сенките тогава, не знае никой, а и вероятно тези, които решават, не са заинтересовани от такива дреболии.
Затова пък народът е жилав, корав и неуморен. Като онази куца бабичка с тояга, която наброява на шофьора в Наречен няколко петачета, а после слиза на разклон, където има стара табела с името на селото й и цифрата 6, разстоянието в километри до него. Бабичката си е свикнала, има си тояга, вероятно да се брани от вълците, защото там хора вероятно не са останали. На връщане пътуваме със същия шофьор и докато микробусът (заместник на някога препълнените автобуси Пловдив-Смолян) се пързаля по лъсналия от дъжда път, момъкът с чиста съвест че никога повече няма да се срещнем, си изприказва като на изповед как ни се радва, че ще платим поне част от бензина и чорбаджията няма да го хока за липсата на пътници. Говорим си за имиграцията и дали е страшно. Той е на точно толкова, на колкото бях аз, когато си събрах багажа за изобщо. "Само малкото ми да закрепне, и веднага отиваме при брата в Германия. То и там ще е робия, но поне да знам защо!" И той като бабата, от нищо вече страх няма.
Как ще имат страх от пладнешки разбойници, когато банките имат възможност да ги ограбват от тишината и спокойствието на кабинетите си?! Защо аз трябва да плащам ДЪРЖАВНА такса за паспорт през ЧАСТНА банка, която ми съдира комисионна, и която банка се е настанила за МОЕ (предполага се) удобство в ДЪРЖАВНАТА сграда? Не може ли държавата да закупи един терминал, какъвто има всяко дюкянче, и да си прибира вересиите от мен направо на гишето, в което си подавам молбата за държавни документи? Кой е договорил новите бегликчии?
Вчера тук се появи новина, че за пръв път от години новите пенсионери са по-малко от предишните. Даже пенсионерите свършиха. Това е краят. Поне на онази България, която ти и аз помним. Фирмина даде два сценария, но ми се струва, че има и трети. Дано да са живи и здрави, а най-вече толкова твърдоглави, колкото мислим че са, братята македонци. Халал да им е историята, поне ще я опазят частично. А териториалната цялост - тя е малко като тяло без душа. Изяждат го червеите или орлите му разнасят месата и кокалите, в зависимост дали правителството е успяло да погребе трупа. За заупокойните молитви нужда от църква няма.
Дано аз да съм черногледа.



Delius
05 Сеп 2017 06:29
Мнения: 2,089
От: Bulgaria
67
05 Сеп 2017 06:21


slave
05 Сеп 2017 07:04
Мнения: 232
От: Bulgaria
Говорите за чистотата на езика, а пишете
издателските домове
?!
На български не съществува такова нещо....


Есе/ескизи в този пламенен патос и носталгично-апокалиптичен стил и извадени нарочно акценти, вървяха най-много до средата на миналото десетилетие. Нямат общо с това, което е днес България. Горното е към ник 67.
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: slave
67
05 Сеп 2017 07:15
Мнения: 7,197
От: Benin
slave 05 Сеп 2017 07:04

Говорите за чистотата на езика, а пишете
издателските домове
?! На български не съществува такова нещо....


Есе/ескизи в този пламенен патос и носталгично-апокалиптичен стил и извадени нарочно акценти, вървяха най-много до средата на миналото десетилетие. Нямат общо с това, което е днес България. Горното е към ник 67.

"Издателска къща „Хермес“ е основана през 1991 година в Пловдив. Днес „Хермес“ е едно от най-модерните и бързо развиващи се издателства в България със собствена верига от книжарници и повече от 90 служители."
Натисни тук
"Вече 25 години Издателска къща "Анубис" заедно със своите автори и с многобройните си читатели твори в областта на българското образование и култура. "
Натисни тук
Считайте, че "дом" ми харесва повече от "къща".
Не зная как е било с ескизите на миналото десетилетие през средата, но ние с отрочето бяхме свидетели на горното до миналото лято включително. Вероятно сме били в някоя друга България. Или от септември 2016 вече има ключалки на тоалетните в БДЖ, теснолинейката има еднакви вагони и държавата сама си събира държавните вземания? Терминал Две е затворен поради липса на интерес към емиграцията?
И изобщо, акцентите са винаги нарочно извадени. Иначе как ще се познава, че са акценти?
slave
05 Сеп 2017 07:25
Мнения: 232
От: Bulgaria

Считайте, че "дом" ми харесва повече от "къща".


Това личи ясно. Ползвате русизми. Считате, не смятате. Издателствата са издателски домове.
Какво ви харесва повече за мен е без значение.
Въпросът е, че загрижеността ви за чистотата на българския език олеква при това положение. Което и казах по-горе.

И моля - нямам нужда от допълнителни аргументи по есето. Вече го прочетох и оцених за себе си.
Както знаете, оценката ми е
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: slave
Darby
05 Сеп 2017 07:53
Мнения: 1,997
От: Bulgaria
67, 05 Сеп 2017 06:21

Дарби, а защо се безпокоиш за териториалната цялост на България, когато нейното съдържание се измива?

Мисля, че дотук ясно съм изразявала мисълта си, но щом е необходимо, ще поясня. Тоя въпрос - за териториалната цялост на страната - възникна от цитираната от мен в началото публикация. И аз (се) запитах: възможно ли е да е в опасност?

Сещате се, нали, че в една тема е невъзможно да се обхванат всички проблеми, стоящи пред страната. Прочели сте, предполагам, че съм "разчела" страшната приказка на Firmin. Разбирам и Вашата позиция за измитото съдържание.

ИЗВОД: Евентуалното безпокойство за целостта не изключва загрижеността за съдържанието. And vice versa.
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Darby
Дорис
05 Сеп 2017 07:58
Мнения: 28,933
От: Bulgaria
67,
Pstr
05 Сеп 2017 08:37
Мнения: 2,573
От: Bulgaria
Поредната вълна от идващо от Канада зле прикрито презрение към България, замаскирано общи приказки. 67
Pstr
05 Сеп 2017 08:39
Мнения: 2,573
От: Bulgaria
slave
05 Сеп 2017 07:25
Мнения: 221
От: Bulgaria
Скрий: Име,IP

Ако обичаха България поне наполовина толкова, колкото Русия, сега щяхме да живеем в една много по-нормална държава. За жалост не разбират, че виновникът за цялата ненормалност и всичко, за което лицемерно се оплакват, са именно те.
Firmin
05 Сеп 2017 08:39
Мнения: 33,549
От: Bulgaria
Ееей, вий, кахърни, не сте спали таз нощ, бре!

И след като почетохте разузнаването с особеното си внимание към неговата дейност, хайде СЕГА да почетем и ... контраразузнаването, колкото е останало по тези места, че да не го обидим с непочитание

http://www.dans.bg/images/stories/Information/Doklad_DANS_2016.pdf



Четете ли! Четете ...

Аз, честно казано, бих предпочел нЕкои други четива, вместо проредените и проскубани откъм класифицирана информация годишни доклади на специалните служби, макар че и те не са за пренебрегване. Е, не де, не класифицирани де ... Явните източници, на първо време.

Прочее, щото много ви страхува съседа от югоизток, не че няма за какво, и искате страшнички четива, препоръчвам, както съм го правил и преди тук, "Стратегическата дълбочина" на почитаемия експремиер Давутоглу. Съществено по-информативен източник, стига да знаеш да четеш, с разбиране. Продължавам да твърдя, че превеждането на този текст на български е една изключително добра идея. И следва да намери продължение.

"Стратегическата дълбочина" съдържа концепция за провеждане на националните интереси на Турция, както авторът, несъмнено патриот на страната си, ги разбира. И тази концепция, да успокоя притеснените тук, не включва посегателства към териториалната цялост. Но пък включва идеи за посегателство към суверенитета и единството на българската нация. Което намирам за уместно да ви безпокои, но е съвсем друга опера. И наистина, модерният, "просветен", подход на неоосманизма предвижда не отцепване на части от територията на една или друга страна от обхвата на османското историческо пространство, а ... поемане на контрола върху него в цялост. И да, там се съдържат и основните елементи на програма как това да стане. Ето тук е вече време, ако сте го пропуснали доСЕГА, да вземете да се обезпокоите.

Каква връзка има това със страшните картинки, алегории от тайния живот на ловките членестоноги, с които имам дързостта да ви поучавам ли? Връзката е следната. Ако българското общество като цяло и поотделно, в местните си общности, си позволява лукса да губи ресурсите си, източвани от хищни паяци, ако е приело да изхранва ларвите на още по-хищните оси-вълци, то това няма как да не се отрази на съпротивителните му сили срещу всяка външна намеса.

И понеже искате отговор - да, възможно е териториалната цялост на България да е в опасност, но е слабо вероятно в конкретния момент и контекст. Но и да, възможно е суверенитетът на България, нейното национално единство и националната сигурност да са в опасност, като вероятността за това хич не е за пренебрегване. И като така, добре е да си говорим за рискове, за уязвимости, за заплахи и източници на заплахи, както и, разбира се, за вероятности, които можем или не можем да толерираме. А! И за противодействието, разбира се. Как не! Стига да сте готови за такъв разговор ... Но пък, ако не сте, винаги можем да седнем около лагерния огън на раздумка за таласъми и торбалани или пък да си четем книжнината на разни нещастници, решили да изкарат някой лев, покрай страховете ни от бъдещето, с името на Слава Севрюкова, светла и памет.
Firmin
05 Сеп 2017 08:47
Мнения: 33,549
От: Bulgaria
Ако обичаха България поне наполовина толкова, колкото Русия, сега щяхме да живеем в една много по-нормална държава. За жалост не разбират, че виновникът за цялата ненормалност и всичко, за което лицемерно се оплакват, са именно те.


Ако невежеството и некадърността ви бяха поне наполовина на тъй присъщите ви, може би имаше смисъл да се дискутира националната сигурност с вас. Но тъй като разбирането ви за нея е традиционно примитивно, предразсъдъчно и едностранно, сведено до обслужването на американския, основно, интерес, без дори да го разбирате тоя интерес, впрочем, дискусията с вас е губене на време. Защо да си говори човек с лакея, когато господарят му е наоколо. Неприлично е някак. Прочее,
Delius
05 Сеп 2017 08:48
Мнения: 2,089
От: Bulgaria
Pstr
05 Сеп 2017 08:37
Мнения: 2,237
От: 0

Поредната вълна от идващо от Канада зле прикрито презрение към България, замаскирано общи приказки. 67


Добре е да се чете, преди да се коментира.
В коментара на 67 има болка. Без никакво прикриване.

Презрението е другаде.
В пасквилите на списващия понастоящем от валонско пишман-дописник.

Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Delius
SgtTroy
05 Сеп 2017 09:17
Мнения: 6,667
От: Mauritius
67
05 Сеп 2017 06:21
Мнения: 4,445


Simplified Solutions
05 Сеп 2017 09:18
Мнения: 35,462
От: Bulgaria
67, !
slave
05 Сеп 2017 09:23
Мнения: 232
От: Bulgaria
Psrt, не знаех, че авторът на есето пише от Канада. Но да, прав сте, зле прикрито презрение е точно казано, а бих добавил - тенденциозно.
Аз пътувам много из страната, няма как да съм съгласен с тона на 67, тъй като личните ми впечатления са съвсем други. Пътувам и с чужденци, познаващи поне от 15 години страната ни, идващи тук всяка година, за да обикалят предварително избрани и интересни им места - и зная и тяхната позиция.
Неотдавна бях за първи път в национален курорт Минерални бани, Хасковски регион. Перфектна инфрастфуктура, големи паркове, басайни, соларни пътни знаци, подредено, чисто, хубави междуселски пътища, големи къщи.
Firmin
05 Сеп 2017 09:25
Мнения: 33,549
От: Bulgaria
Неотдавна бях за първи път в национален курорт Минерални бани, Хасковски регион. Перфектна инфрастфуктура, големи паркове, басайни, соларни пътни знаци, подредено, чисто, хубави междуселски пътища, големи къщи.


Снимай бе, снимай! И ний да видим ... убавото.
SgtTroy
05 Сеп 2017 09:30
Мнения: 6,667
От: Mauritius
Страната загива. Тъжно, но вярно.
Но все пак не мисля, че териториалната цялост наистина е в опасност.

slave
05 Сеп 2017 09:30
Мнения: 232
От: Bulgaria
Фирмин ,
Така, както се отнасяте с написаното от мен - с три подигравчийски емотикончета и с "бе" ........ - не мисля, че ще видите "убавото" при каквито и да било обстоятелства.
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: slave
Асол
05 Сеп 2017 09:31
Мнения: 47,690
От: Bulgaria
Фирмин, мноо си мързелив. Общината се е погрижила

http://mineralnibani.bg/?pid=3,gal

Само се чудя за терариума колко пари и откъде точно са свити
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Асол
Кайзер Созе
05 Сеп 2017 09:32
Мнения: 17,770
От: Palestinian Territory, Occupied
в доклада няма нищо конкретно-като в нормален открит доклад на секретна служба. Заплахите са цитирани задачи официално възложени на ДАР-разкриване и предовратяване на заплахи за суверинитета и териториалната цялост. казват че освен решаване на кръстословици са и бачкали. Ердоган е заплаха. Факт е че сведения за готвена с помоща на ДОСТ провокация дойдоха по частни канали, не от ДАР.
Добави мнение   Мнения:223 Предишна Страница 3 от 12 1 2 3 4 5 Следваща »