През тези шест месеца на европейско присъствие(председателство), не им ли остана време да го разгледат и да се възхитят на безценните находки? |
Не разбрах - от цялото Преславско златно съкровище само един сребърен наконечник ли ще покажат? Или дописникарят нещо се е оплел? Щото БНР съобщава съвсем друго: То съдържа над 120 златни и позлатени украшения: златна диадема, огърлици, медальони, обици, копчета, пръстени и плочки от 14- и 22-каратово злато. Сред тях има бижута, изработени в Константинопол и Преслав (демек не са сичките се в Константинопол правени, както се твърди по-горе). За обработката им са били използвани клетъчен емайл, перли, аквамарин, планински кристал и други скъпоценни камъни. Впечатляват християнските сюжети и символика. Най-късните предмети в съкровището са византийски монети на император Роман II (959-963). http://bnr.bg/post/100966676 | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: ablepsia |
То съдържа над 120 златни и позлатени украшения: златна диадема, огърлици, медальони, обици, копчета, пръстени и плочки от 14- и 22-каратово злато. Всъщност най-паче съдържа корона. |
На отиване добре, ама на връщане гледайте да не остане нещо там. То пък не се знае вече кое оригинал и кое дубликат по тия музеи. Още от времето на Людмила се чуваха едни работи, че това дето го разкарват по света било копия. А къде са оригиналите, как къде, по колекциите на вечните другари по пари и власт. |
Археолози и изкуствоведи все още спорят за произхода и предазначението на предметите от Преславското съкровище. То е намерено през 1978 г. в местността Кастана, около средновековния град Преслав. Съкровището е едно от най-големите със съдържащите се в него над 120 златни и позлатени украшения: златна диадема, сребърни еполети и копчета от пожарникарска униформа, огнеборски златен шлем от 22-каратово злато, 10-ти номер. За обработката им са били използвани перли, аквамарин, планински кристал и други скъпоценни камъни. Акцентът на съкровището са позлатени пафти на униформен брандмейстерски колан. Самият колан е от азбест, добит в мина Каолиново. Върху него със златни нишки е извезано "УВО 911". Според проф. Божидар Димитров, коланът е принадлежал на знатен пожарникар и е предаван от баща на син за да стигне в наши дни до НИМ. Върху лицевата страна на пафтите са изобразени две ювелирно гравирани сцени. На първата пионерче нагъва филия с мас. Поръската й е червен пипер, съдейки по рубиновите инкрустации върху нея. На втората се вижда момък - пожарникарски командир. Той е с изваден маркуч и гаси пламналата хасиенда на партийния секретар на окръжния комитет на партията в Шумен. Проф. Николай Овчаров категорично отхвърля тези интерпретациите на изображенията. Според него, този предмет е от Перпериконската селищна система. - Доказано е, че в Перперикон е изобретена първата пожарна в нашите земи. Тя е още от тракийско време. Това се потвърждава и токата на колана. Тя е изработена от майстори от Сансиндската империя. Те са спечелили обществена поръчка за обмундировката на перпериконския пожарен командир и това е станало през 3 век преди Христа. В архивите на министерския съвет се пазят документи, които категорично потвърждават това - настоява проф Овчаров. Спорът между двамата професори предстои да бъде решен от Специализирания съд. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Звън® |
Тя е финансирана от Министерството на културата и частично от Лувъра. таа пъ глупост кой културен пи-ар я измисли |
Очакваме гастрол на Лувъра в Квадрат 500. За целта се предвижда влакова композиция за цялото съдържимо на двореца-музей. Само Джокондата няма да пътува в този рейс, а в по-преден. Тя своенравно иска да дочака лувърския влак на перона, като дотогава изучава кухнята и нравите на местните племена. Утре |
Поредното унижение за хилядолетната българска култура! Зад бомбастичното заглавие на изложбата се крият едни жалки 45 експоната, които в никакъв случай не са в състояние да "покрият" темата на изложбата. Самата тема е съставена музейно неграмотно и невежествено. Така формулирана тя по никакъв начин не може да привлече вниманието на средностатистическия посетител на Лувъра, а още по-малко на специалистите, на които правят впечатление само достатъчно наукоемки изложби, в които могат да видят новооткрити паметници, а не изложбени недоносчета. Създава се впечатление, че се прави изложба-недоносче, чиято цел е всякаква друга, но не и адекватното популяризиране на българската история и култура. Изглежда, че важното в случая е само да бъде платена екскурзия до Париж за няколко високопоставени културмафиоти. Бедна, бедна българска културо, ти вече забравяш славното си минало и едва ли някога ще си го припомниш отново! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Мика |