Вижте, не знам защо ми е Америка, аз живея без пари, аз не ги познавам, дори. Живея вдън гората - в малка спретната къщурка, с буен поток през двора. Вътре плуват пастърви по един метър. Гледам две козички, куче и кокошки. Земята ражда всичко, дето й го бодна. И това си да побия - два ще поникнат, такова плодородие е. Земята ми е необятна. С разтурянето на АПК-тата не се знае кое на кого е, защото хората си занемариха земята. Аз я ползвам, да не вехне. Кръга на моето потребление съм затворил. Имам кофпомпа на двора, с която помпам нафта и пълня джипката. Оказах се върху нефтена жилка от теча на трасето Бургас-Александруполис. Нося на "Славейков" пълни туби и ги разменям срещу половин цена за книги. С останалото си плащам сметките към "Мтел", защото ви пиша през мобилна връзка, тъй като нямам ток и телефон - циганите всичко окрадоха. Да живее техниката. Мога да ползвам дизелов генератор за електриката, но предпочитам по-скромния начин на живот и карам на газениче. Телевизия не гледам, Слави не го знам кой е, а Кеворк е само журналист от вицовете за "Радио Ереван". Имам камина и кавказката поляга до мен в зимните вечери, докато аз с лула в ръка чета "Петимата от Моби Дик" и лениво се поклащам на дървен фотьойл от времето на Луи деветнайсти. Пия мляко направо от централата. От време навреме ги оправям козичките, за да поддържам популацията им, така задоволявам и либидото си. Аз съм щастлив човек. Не използвам нищо неестествено за храна като полиетиленови моркови, гумени домати и надървени от хидропора краставици. Месото ми не е от луда крава - изяждам пилето, преди още да е издало и последния стон. Всичко при мен е "еко", не познавам парите, дори. За морал не говоря, защото няма къде да го упражня. Аз съм най-чистият и свят човек. Човек без морал, защото не ми е необходим - няма на кого да го стоваря. Вие по-морални ли сте, дето ценностите ви обемат три вагона телефонни указатели, да речем. Затворил съм своя житейски кръг до съвършена простота и всеки ден е един живот. Живея 365 живота в годината. А вие имате само един живот през целия си живот, а накрая пак е останало нещо, дето сте го изтървали. |
ОЩЕ ЕДНА "ПЕЧЕЛИВША" Мое мнение: За любителите на "конспирационни теории" Ето още една другарка спечелила "зелена карта" и нейната нерадостна съдба в Америка. Всички са против нея и всички искат да унищожат тази нежна поетична натура. Разни ми ти индийци, евреи, полякини, рускини и най-вече българи се опитват да прецакат нашата героиня. Вместо да я причакат с червен килим, вместо да я почерпят с кафенце и да си говорят по интелектуални теми те всички искат от нея да работи. Гадовете му с гадове. Това ли ви е Америка? Пфууу... Мнение на "Хулигана": Америка е всичко. Това са нахвърляни впечатленя. Свобода на словото, мисълта и чуствата. Въпроса не е, защо тази жена не може, или не иска да се присособи кум Америка. Въпросът е, защо тази жена трябва да се присособява към Америка, след като има България? Джани Родари, има една приказка, в която твърди че Америка не съществува. напоследук се питам, дали България съществува? И. Мнение на Камен Пенев Грациане, Не виждам място за сарказъм. Разказът е много тъжен, но уви, съвсем реалистичен. Точно това би се случило на 53-годишна сама жена, която не говори английски, не кара кола, няма роднини, които да и помогнат и няма добра професия. Подобни случаи знам много. Тъжното е, че непрекъснато чувам за нови. Камен Мнение на Димитър Божанчев: Това е безспорно така. "Житието на грешния емигрант" -- някой трябва да напише книга с такова заглавие. Жалкото е когато някои хора имат претенции към системата без да имат такива към себе си. Като млад научих едно много важно правило -- "не слушай какво ти говорят хората, а (гледай) какво правят". Д. П.П. Но това което би поканило известна доза сарказъм като първа реакция (въпреки че то повече заслужава великодушно отношнеие) са прокрадващите се нотки на безцелно отрицание към заобикалящата я среда -- статията е един емоционален вопъл при които острието на загатнато обвинение самоцелно бива хвурляно от един фактор, кум друг, от една националност и раса, кум друга. За по-запознатите със системата тук обаче излиза на яве тъжната неспособност на тази жена да се адаптира към тази среда -- това не е лесно на тази възраст, а за по-ограничените хора е направо невъзможно. Много отежняаващ ситуацията фактор обаче е когато манталитета на човека е настроен към това да намира проблемите за своето битие извън себе си и да ги прехвърля в/у системата. Несбъднатите очаквания и претенции към системата да даде обещаното води до краен негативизъм и отрицание, когато става ясно че нищо не идва наготово. На системата не и пука от това, разбира се, но способноста на авторката да анализира обективно ситуацията в която се намира може заслужено да бъде подложена под съмнение. А оттам и способноста и да предприеме подходящи действия за най-бързото излизане от тази ситуация. Тази жена наистина има нужда от помощ. Когато ограниченост и самочувствие се комбинират в манталитета на един човек обаче, тогава вратата към прогреса е затворена. Дано това да не се случи отново. Мнение на Стефан Николов: Проблемът, Никола, че Бг диаспората има подобни характеристики на хората в самата Бг. Сравни положението на тази жена с постинга "Мара Пепеляшка" на Й. И тук иде цялата трагедия: тази жена очаква помощ на базата на някаква илюзорна близост. Остави "българската връзка", обърни какво казва тя, за рускинята: "тя е от братушките, ще помогне". Огромният проблем на тази жена е, че тя не отчита промяната в характера на междуличностните отношения, както в България, така и навън. Тя отива в страна, където ученици заработват по някой $ през ваканциите, независимо, че родителите им имат пари дqа ги издържат (поне, това е моето впечатление от моите посещения в US, в UK това е правило), в страната където е сам да се издигнеш е част от ценностната система на обществото и това е установена традиция. Индивидуализмът е основна черта на англо-саксонската буржуазност, и тази черта се налага по целия свят. Тя се налага все повече и в смата Бг, ако и балканската шуро-бадюанащина дава друга представа за страната. Като основахме Бг дружеството в Оксфорд, то имаше за основна задача и това : да помагаме на новодошли Българи да се аклиматизират, да "ги отваряме на малките трикове", и прочее. Оксфорд е мого коварно място: тук от теб а приори се иска да действаш според системата от правила, без никой да си прави труда да ти я обясни, а след като попиташ три пъти, вече те гледат учудено и вдигат вежди. Може би си прав доколкото, аз забелязвам как тук с годините някои мои приятели българи все по-трудно се поддават на импулса на помогнат на Българин заради самият факт, че е Българин. И това не е, защото са се "обезбългарили", а защото все по-трудно им е да инвестират време, репутация, че и пари в някой, когото те не познават, и може да ги изложи. нещо повече, те са приели идеята, че тук се издигаш със собствени сили, и обикновено философията "способно момче, ще се оправи" предопределя всичко, а ако "не се оправи", заначи просто не го бива. Та недей да генерализираш така. А що се отнася за забележката на Анри, там нещата са много по-различни. При Арменци и Евреи имаме съвсем различна система на връзки, базирана на факта, че тези народи не са имали родина за векове, така че съответните общности имат собствени нетуъркинг с възможности доказани през вековете. Аналогията с Българите там изобщо не върви. А иначе от изказаните мнения, най-много симпатизирам на морската_котка. СН (more to come ) |
Орлине, ние сме 5-6 семейства в нашия район и всекидневно доказваме, че не се спасяваме поединично. Помагаме си и сме задружни, и то не само на масата. Явно човек трябва да си подбира дружинката. Такива обобщения за всички българи са толкова верни, колкото, че Чичолина е девствена. Мунчо, ти си го казал най-добре. |
Няма никаква лъжа в това, че Чичолина е девствена. Всичко друго е медийна пропаганда. Никой не е влизал в Чичолина, за да ни разкаже - бях там, успях да проникна и не бе девствена. Девството е като детството - макар и останало в миналото, в крайна сметка всички ние си оставаме едни малки деца. Защо на Чичолина да не й остане девството? Редактирано от - Шантав на 08/1/2004 г/ 19:10:37 |
* Paragraph 39: Mnenieto ti e otnovo inteligentno, logi4no i, bih rekwl - propito s 4uvstva za socialna spravedlivost i grajdanska otgovornost... Govori6 za ne6to, koeto i az spomenah v nepokazanite (neudobni, moje bi ve4e iztriti) mneniia kwm statiiata. * Hush Canadski, Bay Hasan, Nebol i drugi, koito (swjaliavam) swm propusnal: 4est vi pravi, 4e kazvate 4asti ot istinata, koito niakoii kolegi-me4tateli, ne iskat da 4uiat... Tolkova po-zle za tiah! * V nepokazano (moje bi ve4e iztrito) predi6no mnenie kwm statiiata, kazah 4e ako parite sa glavna cel, s mnogo trud, postoianstvo i li6eniia, celta 6te bwde postignata. Ostava da pojelaia na takiva swnarodnici 4uvstvo za udovletvorenost i 6tastie (kakto te go razbirat). * Ole, Kratunko, Zuiu i drugi ot sw6tiia kalibwr: Dobre, da dopusnem, 4e vsi4ko na "Zapad", i po-specialno v USA e idealno... Va6iia swvet kwm Bwlgarite e vseki da si vdigne 4ukalata (bol6instvoto ot cveta na naciiata ve4e go napravi) i da ostavim BG na "ciganite" (kakto "mwdria" Ole bi kazal)...Da, ama Ne! Ot neposredstven opit znam kak evrei ot Israel sa plwznali kato hlebarki iz Sloveniia i Adriati4eskata (pone) 4ast ot Hwrvatiia. Izkupuvat, s kradeni ot celiia sviat pari, zemia, hoteli i vsi4ko, koeto predstavliava niakakva cennost... Tova li iskate da stane s na6ata Bwlgariia?! Az li4no, smiatam, 4e vsi4ki nie ("umni", obrazovani, ve4e znae6ti koe na "Zapad" e hubavo, i koe - ne) triabva da se vwrnem v BG i uredim Rodinata si, kato vzemem samo dobroto ot "Zapada"! Znam, 4e ideiata e utopi4na, no - haide, neka diskutirame - kak mojem da napravim dori malko v taia nasoka! * Ole: V mnenieto si ot v4era (7. Januari) kwm statiiata za Mexico, spontanno te narekoh GLUPAK... Posle swjaliavah, 4e biah taka riazwk...No, 4eteiki reakciikite ti dnes (slaboumni i low class), razbiram, 4e swm bil prav. Sokrat e kazal "Swrdi6 se, zna4i ne si prav...". Idi v Mexico na kurort (kakto Pwrvomaicite hodeli neprekwsnato po kurorti iz celiia sviat(!?), za koito Bwlgarite v BG ne bili dori 4uvali...!?), opoznai stranata i horata i, i togava mojem da razgovariame - no samo inteligentno i obektivno! Ina4e - tupaite se po ramoto s Kratun4o i Zuiu! Za tvoe svedenie - hodeneto po kurorti e vwpros ne samo na pari, a i na vreme... V USA niama zakon za platenite otpuski i v mnogo malki business'i horata nikoga ne vijdat platena otpuska...Srednata platena otpuska za USA e 8(!?) dni. Tova sa oficialni danni, ne "komunisti4eska" agitaciia. Vlez v Interneta i proveri sam! Samo za sravnenie - v "komunisti4eski" (male-e-e, kak stra6no zvu4i...) Kitai, minimalnata godi6na platena otpuska e 22 dni... Da ne govorim za otpuskite i otpus4ici v BG, Evropa i drugade... * Niakoi ot foruma ne haresvat 4e swm izbral psevdonima "Bulgarian and Proud of It"...Bih jelal vsi4ki Bwlgari da sa gordi, za6toto ima pri4ini za tova! (Ne kato Ole - 4e sme bili "beli hora"...!?). Vwpros na geografiia! A i - svetwt e pwlen i s beli bokluci...A ima i negri (mnogo malko, naistina) inteligentni, obrazovani, 4oveci! Imam niakoii inteligentni priiateli-amerikanci...Pital swm gi - haide sega, adjeba, kajete mi za6to ste "gordi"...Otgovorite im biaha: bibliotekite, nacionalnite parkove i t.n., i t.n. Edin (ot moite priiateli, de) NE kaza - za6toto sme (spored "Noviia" (zionisti4eski) Svetoven (!?) Red (Molia? 4ii "red", ako smeia da popitam...?) Noviia Svetoven Jandarm i Biia4 na malkite i bezza6titni narodi, ili po-golemi takiva, no s petrol i...kakvito i da bilo jertvi (na bedni Amerikanski mom4eta i momi4eta, de, ne na decata na Hui (s izvinenie) Cheney)...niamat zna4enie, osven 4e...tova ne izglejda dobre - ba6 sega, predi "demokrati4nite" izbori... Haide sws zdrave, 4e triabva da se ba4ka! Tuk ne e kato v "lo6ata" BG - da pie6 kafenca po 10 pwti na den i da si pravi6 laf-moabet prez rabotno vreme! |
ОЩЕ ЕДНА ПЕЧЕЛИВША 2 Мнение на Емил Петков: Всичко това добре, но си заслужава да се попитаме -- защо не се случва така в турската, арменската и много други диаспори? Защо хората от тях не са се засилили да прегръщат западния индивидуализъм, преди да са го разбрали и асимилирали според както на тях би им било наи-удобно? Мога да дам един поизтъркан отговор, но като че ли идва на място: Защото им липсва робския манталитет? Мнение на Стефан Николов: Не бих заложил точно на робския манталитет. Освен това не забравяй, че много често конкретни ситуации предпоределят нашето мение. Типичен случай бе преди седмица в Охфорд. Един поляк ми се оплакваше точно от същото нещо: че полската диаспора не си помагали един другиму, дори избягвали контакт и прочее, и най-изненадващо ми даде обратен пример с българите. Когато веждите ми отидоха някъде около теменната част на черепа ми, той поясни, че имал страхотни впечатления от Сити клуба в Лондон, (хехе - даде за пример и Българското сосайъти) , че и диаспората в Ню Йорк, от която имал отлични впечатления (аз нямам никакви - не знам нито един Българин там). А моето лично впечатление, е че поляците си помагат. С Арменците, аз мисля, че частично засегнах въпроса. Арменската диаспора, подобно на еврейската, е резултат на факта, че много дълго време те не са имали държава и солидарността им е един тип етно-съхраняващ механизъм. Още повече, както арменци, така и евреи, са били една чужда религиозна традиция в продължение на векове, което е определено сплотяващ фактор. Това до известна степен , според мен, завизи за Италианци, макар и много по-малко за Ирландци в пуританска Америка, както аз съдя отписанията на Томас Коуел в неговата Раце анд Цултуре (препоръчвам тази книга - има доста интересни наблюдения, и е полезна, ако и често твърде спекулативна (в побългареното значение на думата), алтернатива на политицал цорецтнесс). Друг основен фактор е, кога диаспорите се формират. Повечето от т.нар. солидарни диаспори са формирани, според мен, във време, когато клановите (т.е. на рода, а не чисто семейните) връзки са твърде силни в родната им културна среда: Арменци, Грузинци, Евреи, Италианци (особено южни), Албанци, че и Сърби до голяма степен. В Българския случай не е така. Основната Бг диаспора е сравноително млад феномен, датиращ от времето на разпад на родовото чувство, за сметка на микро-семейната принадлежност. А що се отнася до адаптивността на българина като продукт на робска психика, аз мисля, че тази адаптивност датира много преди робството, но това е друг въпрос, където аз не искам да навлизам, защото съм лично съпричастен. СН Мнение на Александър Йорданов: Индивидуализмът, по мои лични наблюдения, е бил и е основна черта на всички буржоазии в света, а не само на англосаксонската. Проблемът е, че в англосаксонския свят има огромна доза индивидуализум и на по-долни нива - в средната и в бедните класи. В неанглосаксонските части на света индивидуализъм сред средните и бедни прослойки няма. Почти всички имигранти в САЩ от неанглосаксонски части на света изпитват културен шок от резкия преход от колективизъм към индивидуализъм. Случаят на тази жена според мен е такъв. Алекс Никола Костов (кирилица) коментира мнението на Димитър Божанчев (латиница) > А защо трябва да се обръща към църква ? > > > [... i prochee] > > Problemyt, Nikola, che Bg diasporata ima podobni harakteristiki na horata v > samata Bg. Аха....Кои по-точно ? > Sravni polozhenieto na tazi zhena s postinga "Mara Pepeljashka" na J. Е, искаш прекалено много от мен - да чета словоизлиянията на J. ... Не, такава жертва ен мога да направя. Ако е много важно за теб, би могъл да ми го преразкажеш със свои думи (и накратко!). > I tuk ide cjalata tragedija: tazi zhena ochakva pomosht na bazata na > njakakva iljuzorna blizost. Не забелязах тя да очаква помощ. От това, което прочетох, си направих извода, че тя очаква ни повече, ни по-малко, единствено коректно отношение - никой да не я мами. Познатата, която я е приела при пристигането й я е поканила, доколкото разбрах. После се е оказало, че не било покана, ами да й свие парите. За каква помощ става дума ? > Ostavi "bylgarskata vryzka", obyrni kakvo kazva tja, za ruskinjata: "tja e ot > bratushkite, shte pomogne". Знаеш ли, днес, по случайно съвпадение, ми предадоха поздрави от бивш колега, живеещ сега в САЩ. Кой знае защо, той там се подвизавал (така казва жена му) като "Дмитрий", а не Димитър. Явно това с братушките не е съвсем случайно. Но, аз писах за българите, така че да ги оставим тях. Хората могта да разчитат и на помощ от арменския поп (и може да я получат с по-голяма вероятност, отколкото от бай Ганю Аерикански). > Ogromnijat problem na tazi zhena e, che tja ne otchita promjanata v > haraktera na mezhdulichnostnite otnoshenija, kakto v Bylgarija, taka i > navyn. Tja otiva v strana, kydeto uchenici zarabotvat po njakoj $ > prez vakanciite, nezavisimo, che roditelite im imat pari dqa gi izdyrzhat > (pone, tova e moeto vpechatlenie ot moite poseshtenija v US, v UK tova e > pravilo), v stranata kydeto e sam da se izdignesh e chast ot cennostnata > sistema na opbshtestvoto i tova e ustanovena tradicija. Леле, колко високоинтелектуално звучи ! направо ме срази... Та, казваш, всичко било до "характера на междуличностните отношения". Вие, емигрантчетата, така светкавично усвоявате специфичния за англосаксонците характер на междуличностните отношения. Само че, май единственото, което сте усвоили, е отчуждеността. нещо не съм чул/чел/видял други народи да са с такава успеваемост по егоизъм. Как мислиш, дали един китаец ще трябва да усвоява "характера на междуличностните отношения" в САЩ преди да замине от ПънЮФън за Чекаго ? Ами един ирландец ? Италаинец ? Руснак ? Македонец (FYROM-ian) ? Да не говорим за евреите. > Individualizmyt e osnovna cherta na anglo-saksonskata burzhuaznost, i tazi > cherta se nalaga po celija svjat. Tja se nalaga vse poveche i v smata Bg, > ako i balkanskata shuro-badjuanashtina dava druga predstava za stranata. Виждаш ли, след като за теб съпричастието е "шуробаджанащина", за мен индивидуализмът е просто егоизъм. > Kato osnovahme Bg druzhestvoto v Oxford, to imashe za osnovna zadacha i tova > : da pomagame na novodoshli Bylgari da se aklimatizirat, da "gi otvarjame na > malkite trikove", i prochee. Oxford e mogo kovarno mjasto: tuk ot teb a > priori se iska da dejstvash spored sistemata ot pravila, bez nikoj da si > pravi truda da ti ja objasni, a sled kato popitash tri pyti, veche te gledat > uchudeno i vdigat vezhdi. И какво направихте реално ? > Mozhe bi si prav dokolkoto, az zabeljazvam kak tuk s godinite njakoi moi > prijateli bylgari vse po-trudno se poddavat na impulsa na pomognat na > Bylgarin zaradi samijat fakt, che e Bylgarin. I tova ne e, zashtoto sa se > "obezbylgarili", a zashtoto vse po-trudno im e da investirat vreme, > reputacija, che i pari v njakoj, kogoto te ne poznavat, i mozhe da gi > izlozhi. Порочното в горния текст е "... да инвестират". Съпричастието, помощта, които ти наричаш "шуробаджанащина", не бива да се оценяват като инвестиция. Много е гнусно ... (( Н Костов |
Шантав, Защото тя използвала онова там дето се използва за залепване на рани. Залепваш значи и 10-12 дни няма отлепване. Та като получила тя раната, турнала лепилото, и хоп друг (не Drug) баламурник. Но като си вършела ежеднавната работа се наложило да ги (ония работи) отлепи. Ама то трудно се отлепва та отлепила и горният слой на кожата - епидермис ли що беше. А без епидермис нема девство, нали? |
Да... Така е в Америчко... Ако знаеш местните нрави и език и ти се бачка успяваш... Та и аз така, в Българско... Знам си българския и местните нрави, бачка ми се и не се притеснявам, колко ми харчи колата... Но мъка братя - не сме с зелена карта в Б-гето - ние тука в Българско сите сме клетници и като клетници си оправяме клетия живот... Мъка ми е, че трябва без петнадесетгодишна ипотека, за две годин само да си изплатя апартамента за сина /за дъщята го оправих без натоварване, ама за три години/. Мъка ми е, че виното ми прокисна, та сега ще трябва да варя ракия и да давам луди пари за сухинолска гъмза - зер не може и от "Старо село" да е... пък сега за Новата година се изтърсихме цели двеста лева за семейството в една гадно ново хотелче с механа да празнуваме... Мъка... Вие сте братя за завист - имахте смелостта да пойдете по чужбинско... Пък ние - кучета ни яли - ама на - знаем си тукашния език и нрави и се оправяме... То който може може в Америчко, сигур и тука ще се оправи, ама то при вазе е по-престижно - в Бронкс! Дават го по филмите... |
ОЩЕ ЕДНА ПЕЧЕЛИВША 3 (в оргинален вид...писна ми да транслитерирам ) "Диалог" между Камен Пенев и Димитър БожанчевКамен е с > пред отговора) "Kamen Penev" <penev@mail.com> wrote: > > Mnogo e trudno chovek da tyrsi prichinite za neuspehite si v sebe si. Trudno e. Dori i za nai-obektivnite hora, ponyakoga e trudno da ne emocionalizirat neshtata i da ne napsuvat "loshiya kusmet" ili nyakoe drugo obstoyatelstvo. Vupreki che olekva za momenta, vse pak v moment na samootkrovenie povecheto hora znayat dulboko vutre kak stoyat neshtata. No ima i hora, koito sa napulno lisheni ot realna precenka i te izpadat v tejki situacii, kudeto se zadulbavat sled vseki hod. Chovek iska da im pomogne, no na bazata na neuspehite sega veche te sa stanali i strashno podozritelni i negativni. V rezultat na koeto omagyosaniya obruch stava pulen. Imal sum opit s takiva sluchai, ne se sumnyavam, che i ti si imal podoben. (V tozi smisul otvaryam edni skobi -- az sum nablyudaval kak pri nyakoi hora momentnoto emocionalno sustoyanie moje da opredeli cyalostniya mirogled za edin produljitelen period ot vreme. Naprimer, golyam entusiazum za Amerika otnachalo, posle nyakoi normalen problem nakurnyavasht tyahnata gordost vodi do totalna omraza i otricanie (no tezi hora nikoga ne se vrushtat!), posle kato se opravyat neshtata, pak totalen entusiazum i vuzhvala... I taka vechen krug ot nastroeniya, nikoe ot koito ne e balansirano.) > Chudno mi e i kakvi sa tezi "deca" deto sa pratili majka si na 53 g. > na gurbet v chuzhbina. Tezi "deca" trjabva da sa pone na po 25-30 > godini... Tova e tragediyata. Poznavam dva takiva sluchaya. V ediniya sluchai decata sa leko na "murzelivata" strana, no v drugiya prosto horata sa se otchayali totalno ot nesposobnosta da vurjat dvata kraya (tuk ne stava duma za kachestven jivot, a prosto za nai- obiknoveno prosushtestvuvane) v B-g i vsichki vkupom podavat molba za zelena karta. Koito specheli otiva, nezavisimo ot vuzrasta. > Njakoj ne beshe li zapochnal da pravi FAQ na emigracijata BG -> USA? Tazi > zhena e napravila pochti vsichko greshno. $2600 ne sa malko pari i e > mozhelo da svyrshat mnogo dobra rabota za da i osigurjat po-dobyr start: S > tjah sama zhena mozhe da zhivee pone 5-6 meseca, bez da trjabva da raboti > ($300 za kvartira + $100 za hrana). Za tova vreme mozhe da nauchi > zadovolitelno razgovoren anglijski (bezplatno v California v uchilishtata za > "Adult Education" i da se orientira v obstanovkata. Oh, tazi rabota nyama da se razmine s FAQ -- Interneta go chetat studentcheta i durdorkovci (kato nas) za koito hlyaba nasushtni otdavna veche ne e jiteiski problem. Otnosno ezika -- tuk veche stava yasno zashto horata sus sklonnost kum obrazovanie sa mnogo po-sposobni kum adaptaciya. Ima edna prosloika ot naselenieto, navsyakude gi ima, za koito nauchavaneto na neshto novo koeto bi gi napravilo po-efektivni v edna nova sreda e po-trudno ot nai- tejkiya fizicheski trud... Interesuval sum se kak stoyat neshtata i v drugi nacionalni grupi izvestni sus sposobnosta si da obrazuvat dobre obosobeni "obshtnosti" kogato chisloto nadhvurli nyakakva kritichna masa -- polyaci, italianci, armenci, ta dori i evrei. Obshto vzeto socialno po-slabite chlenove na tezi grupi namirat sila v obshtnosta i kolektivnata mudrost na starite emigranti. Obrazovanite i nezavisimi chlenove na tazi etnicheska grupa obiknoveno ne se zadurjat. Pri nas Bulgarite ima izvesten zarodish na takiva formacii, koito chesto kongregirat okolo cherkvata. Tazi jena opredeleno ima kakva pomosht da poluchi tam. > Vmesto da se natrese na "prijatelkata" si moshenichka, e bilo dalech > po-dobre da ustanovi kontakt s njakoja ot mnogoto Pravoslavni cyrkvi v > Chicago. Dano tazi jena da otvori vratite za pomosht i da se opravi. Puk posle neka pak da pishe po vestnicite za muchnotiite si, no ot poziciyata na chovek preudolyal trudnostite i davasht konstriktvni preporuki na budeshtite emigranti, vmesto bezcelen i glupovat negativizum kum sredata, koyato tya samata ne iska da napusne... > Kamen D. Емилия Енчева коментира мнение на Митко Божанчев ( с > providenie@my-deja.com wrote: > [...] > (V tozi smisul otvaryam edni skobi -- az sum nablyudaval kak pri nyakoi > hora momentnoto emocionalno sustoyanie moje da opredeli cyalostniya > mirogled za edin produljitelen period ot vreme. Naprimer, golyam > entusiazum za Amerika otnachalo, posle nyakoi normalen problem > nakurnyavasht tyahnata gordost vodi do totalna omraza i otricanie (no > tezi hora nikoga ne se vrushtat!), posle kato se opravyat neshtata, pak > totalen entusiazum i vuzhvala... I taka vechen krug ot nastroeniya, > nikoe ot koito ne e balansirano.) > Ima neshto takova - ima granichni sqstoyaniya v adaptaciyata na vseki ot nas zad granica. V psihologiyata Adler definira 5 fazi na kulturen shok. Mozhem da si gi predstavim kato razlichni sqstoyaniya na mehurcheto okolo nas, koeto se puka edva v poslednata, 5-ta faza, i ni pozvolyava da stanem chast ot 'tuzemcite'. 1) Kontakt (vqodushevlenie, euforiya, interes, lyubopitstvo); 2) Dezintegraciya (obqrkvane, apatiya, depresiya, samoizolaciya, samotnost, neadekvatnost); 3) Re-integraciya (nervnost, vqzmushtenie, podozritelnost, otrichane, vrazhdebnost, mnitelnost, samouverenost (opinionated)); 4) Avtonomiya (otpuskane, uverenost, toplina i sqchuvstvie, kontroliranost); 5) Nezavisimost (doverie, chuvstvo za humor, cyalata gama ot predishni emocii) Po moi (ogranicheni) nablyudeniya, bqlgarite (i rusnacite) naj-chesto i za dqlgo 'zasyadame' v 3-ta faza. Emilia Аз коментирам мнение на Камен Пенев Kamene, zabelezhi mishenite v koito se celi moja sarkazym. 1. Zhenata oshte s pyrvoto izrechenie se samozaklejmjava kato kamerierka...ne oshte po-dolno sluginja, lakej...s koeto postavja kosveno vsichki uprazhnjavashti tezi profesii (maids, butlers i t.n.t) v njakakva vtorostepenna kategorija. Edin vid - robi na gospodarite - kapitalisti. Spored mojata cennostna sistema njama sramen trud! Tova, che v glavite na njakoi identifikacijata na prisluzhvashtija personal shtrakva kopcheto na segregacionnite refleksi napravo me vbesjava. Vsichki tezi, milioni hora koito rabotjat v sferata na obsluzhvaneto (kamerierki, chistachki, prisluzhnici, gledachki na vyzrastni hora, detegledachki i t.n.t) sa hora kato men, teb i neja. Nezavisimo dali sa rodeni v Nikaragua, Shri Lanka, London ili Kaspichan te prosto s chesten trud si izkarvat hljaba i ne namiram nishto unizitelno v tova. Sramno e da ne se raboti i da se chaka njakoj drug ( obshtestvo, poznati, prijateli, cyrkva, dyrzhava) da poeme grizhata za njakogo kojto e napylno sposoben (fizicheski i mentalno) da si izkarva hljaba. 2. Az bih izpital systradanie kym tazi zhena, ako tja beshe ostavena na ulicata da sybira otpadyci ot bokludzhijskite kofi (poradi nesposobnostta i da se izhrani s mizernata si pensija) ili ako beshe bolna i nesposobna da uprazhnjava kakvato i da e bilo profesija, no pri polozhenie che tja smenja 7 razlichni rabotodatelja, ne se li zamisljash che vsichko tova ne e samo "komedija ot greshki"? Kolko pyti ti si imal vyzmozhnost da diktuvash na rabotodatelja si uslovijata pri koito ti si gotov da podpishesh trudov dogovor (vyv vid kojto na teb ti otyrva)? Faktyt che trjabva da zanese voda na rabotodatelkata si ne e li edno zadylzhenijata na domashnata pomoshtnica i t.n.t i t.n.t. Za kakvo chovek bi si nael po princip "domestic help"(sreshtu zaplashtane), ako ima vyzmozhnost (ili zhelanie) da vyrshi tezi dejnosti sam? 3. Nikyde syotvetnata "grazhdanka sys sinja kryv" ne deklarira, che poradi neposilnite uslovija tja bi napusnala tukashnija AD i bi se zavyrnala tam kydeto i e HUBAVO. Zashto? 4. Ne zvuchi li tozi mizanscen ot tipazhi (kato izvadeni ot Dikensov roman) naseljavasht cjaloto "proizvedenie" prekaleno "a la robinjata Izaura"? 5. 100% sym zad mnenieto na Mitko(citiram) :. Mnogo otejnyavasht situaciyata faktor obache e kogato mantaliteta na choveka e nastroen kum tova da namira problemite za svoeto bitie izvun sebe si i da gi prehvurlya v/u sistemata. Nesbudnatite ochakvaniya i pretencii kum sistemata da dade obeshtanoto vodi do kraen negativizum i otricanie, kogato stava yasno che nishto ne idva nagotovo. Na sistemata ne i puka ot tova, razbira se, no sposobnosta na avtorkata da analizira obektivno situaciyata v koyato se namira moje zaslujeno da bude podlojena pod sumnenie. A ottam i sposobnosta i da predprieme podhodyashti deistviya za nai-burzoto izlizane ot tazi situaciya. Tazi jena naistina ima nujda ot pomosht. Kogato ogranichenost i samochuvstvie se kombinirat v mantaliteta na edin chovek obache, togava vratata kaum progresa e zatvorena. Dano tova da ne se sluchi otnovo. (po-hubavo ot tova ne mozhe da se kazhe!) В общи линии нишката се точи в общо 137 мнения ( много от които "опропастени" от Гугъл, и който наистина се интересува от дискусии от този род ето и връзката към нишката: Натиснете тук Както виждате, нищо ново под слънцето. Приятно ми е все пак от време на време да се гмурна из архивите на "soc. culture. bulgaria" и да си припомня спорове, дискусии и приятелски задявки с едни от най-приятните си интернетни събеседници. ( предполагам след години, да съм жив и здрав, ще правя същото и из архивите на форума на "СЕГА" ). В края на краищата, това си е ЖИВА ИСТОРИЯ |
Гордий Българино, не отговаряш на най-щекотливият въпрос, как так един горд българин не използва бутона "Кирилица" под прозорчето? Писанията ти са малко наивистични (извинявай) с целия този излишен патос и "патриотарство". Не че не звучат хубаво-напротив. Всички ние можещи и знаещи да се върнем. И после... да създадем една нова Либерия? Не, мерси! Като си толкова силен и буен-поведи хорото! Тръгни първи и освети оътя за нас "по-небългарите", като един Данко на нашето време, па макар и рискувайки много от пишещите във форума (като баш Българи) да те объркат с Гюро Михайлов. Само че нещо ми се чини, че и ти си "Патриот е-душа дава/ за наука, за свобода, / но не свойта душа, братя, / а душата на народа". Ако не можеш да спиш нощем от собствените си призраци, недей да ги прехвърляш върху другите. Истината е една- човек не бива да идва тук без идея, кое, как и защо. Не е истина, че няма българи, които да му помогнат, но информацията трябва да се търси, а не да се чака "едно пиленце" да ти каже. |
Ако човек се зачете в някоя книжка по история на културите, наистина ще забележи именно този факт, а именно - индивидуализмът нараства заедно с деня. Изтокът е колективистичен, Западът е индивидуалистичен. Затова англо-саксонският свят никога не би могъл да наложи мондиално своята програмна схема - най-вече поради острия цайтнот. Дарвин ще се хване за главата, ако отвори очи. На видовете им трябва време, а с такова, вероятно, Западът не разполага. Когато към 2050 година китайците разберат, че ядат гарнитурата, а останалият свят - основното ястие от луда крава, ще станем свидетели на един обратен процес, където англо-саксонците ще трябва да наметнат червените рубашки на хунвейбините и да скандират името на великия кормчия из улиците на Лондон, Ню Йорк и Париж. |
Друже Небол, това потвърждава само, че е останала без епидермис, но не и без девството си. Никой не може да й отнеме девството. Но без епидермис и аз съм оставал, и то редовно. Като намалее влагата в почвата и започват да съхнат културите. Но никой не може да ми отнеме детството. |
Като чета горната статия, че и коментарийте по долу си спомням за един репортаж от Мавритания. Пустиня, хората живеят в парцаливи палатки в условия от преди хиляда години. Спомням си патоса на този неграмотен феллах, който твърдеше, че обича земята си и не би я заменил за нищо на света. Сещам се и за други подобни репортажи, за да се попитам наистина каква е семката ни българска, що за племе сме, щом сме готови всички да се продаваме. Нима тези 500 години робство са ни деформирали дотолкова, че да се срамуваме че сме българи. Ако ние бяхме на мястото на палестинците, досега нямаше да е останал и един човек в земята на дедите си. Колко много сме далече от жертвоготовността им в името на борбата за собственото си достоинство. Какво да кажем за този , който си сменил веднага името за да му е по мазна баницата в Америка. Не е ли той достоен за презрение. Няма в тези материяли и помен от заветите на нашите велики българи, няма патриотизъм, няма национално достоинство, всичко се свежда до пълния хладилник и до обезличаването. Животът и у нас можеше д бъде хубав, но за това се иска ум и морал, май и двете силно ни липсват, а тези платените рушители на българския дух работят без почивка. |
BTW, статията е слаба, защото проповядва за кой ли път митологемите на тълпата. Не си спомням от кога, може би от времето когато взех да разбирам какво си говорят възрастните помежду си , слушам вечно повтаряната неистина за ужасния Бронкс. Какъв е смисълът в сатанизирането на хора, географски места и събития? Смисъл няма, просто така е по-лесно. Далеч по-трудно е да се помръднеш и да видиш нещата със собствените си очи. И тази липса на интелект да опишеш живи и преживени неща, и факти, детайли., Ето, това прави статията слаба и глуповата. * В Бронкс, драги ми форумци, има поне няколко места, които го правят привлекателен и нормално място за живеене : . 1. В северозападната му част има чудесен квартал - "Ривърдейл", където живеят почти всички руски дипломати, работещи към ООН. Този квартал има и много източноевропейски евреи - в собствени къщи или в луксозни блокове с портиери. . 2. В Бронкс се намира една от най-известните гимназии на Ню Йорк - Bronx Science, дала десетки нобелови лауреати по физика, химия, биология. Това училище, заедно със Stay в Манхатън, са нещо като Йел или Харвърд във висшето образование на Америка. . 3. Пак в същия "лош" Бронкс, на изток от огромния прожект Коопсити, има китно кварталче с много чисти и красиви къщи, където е царството на италианци и... албанци. Пак някъде там живеят и цяла колония българи, поне 80, в двустайни апартаменти за по $550. Казаха ми, че не са им повишавали наемите от 5 години, по договореност с управата на блока. . 4. Да не говорим за големите и чисти квартал около зоопарка на Бронкс или около 10 изход на Major Deegan Expw. * Такива ми ти работи. Обичам истината и конкретиката. |
Именно, Нели, конкретиката. Митологемите са преекспонираната истина в нашето съзнание. Абсолютната истина. Митологемите са относителната истина. Коя относителна истина е по-относителна - дали можеш да придадеш определена конкретика на степените на относителност и да зададеш параметрите на тълповност, съдържащи се в нея, конкретиката? |
досега не си мислех че във скромното ми участие във форума ще похваля наведнъж Нели, Стария хъш и Грациян |
Благодаря за поздравите, Небол. Честита Нова година. * Точна тема си отворил с твоя постинг - крайбрежията на Америка. Не мога да кажа нищо за западното (все още не съм имала време да ходя там), но съм видяла доста от източното. Дори най-добрите от тях, на юг, са необживени и диви. Няма нещо, което може да се сравни с нашето българско северно крайбрежие. Да, истина е, че те лъхат на изставеност и липса на шик. Пясъка не се почиства с машини, тръни се гонят по плажа, често няма помен от чадъри, шезлонги и други морски луксове. И най-важното - няма я историята, няма ги вековните морски традиции на Черно море. Дори St. Petersburg и Clear Water (царство на поляци и гърци) на Мексикански залив не могат да се сравняват със Златните, където всеки сантиметър от крайбрежито се гледа с любов. Всичко това има своите обяснения - крайбрежната ивица на България е броени километри, тук са хиляди мили; собствеността у нас е държавна, тук частна (което понякога не ти дава достъп до океана десетки километри), при нас във Варна се се лекували византийските василевси от подагра, тук крейбрежието се усвоява от век-два. Пък защо ли им трябва? Имат си Карибите, нали? Там всичко е като в Европа, а понякога и по-добре. Такива ми ти работи. |