Здравейте, скъпи форумци, Гледам, че колегата Дайнов изрично е споменал за "Политика"-та на Аристотел. И понеже ще мога доста по-късно да кажа няколко думи за разказаната случка и поуките от нея, сега ще представя на вашето внимание откъс от едно текстче за някои много важни идеи от тази забележителна книга: І. Удивително актуалните Аристотелови политически идеи: 1. Схващането за последователното възникване на човешките общности: семейството; селището; държавата. Дефинирането на закона като хомология, сиреч консенсус, насочен към гарантирането на някакво право и провъзгласяването на неговото върховенство над всички (в І кн. на “Политика”). * 2. Отхвърлянето на идеите за свръх-единството на държавата и за вредата от частната собственост (кн. ІІ/, което днес може да се чете и като критика на тоталитаризма и имуществения егалитаризъм, прокламиран от Платон.) * 3. Определянето на гражданина – онзи, който има право да участва в съда и народното събрание, или изобщо в съдебните и съвещателните институции. * 4. Определянето на държавата като самодостатъчна общност от хора, които притежават частна, и споделят обществена собственост. * 5. Разграничаването на човешките и гражданско-политическите добродетели (ІІІ кн. на “Политика”). * 6. Определянето на политическата власт като онази, с която се управляват равни по произход и свободни хора. (ІІІ кн., 4 гл.) * 7. Определението на най-висшата власт като онази, която управлява държавата, а от нея се определят и видовете държавно устройство (ІІІ кн., 6 гл.). * 8. Посочването на целта на държавата и нейното управление – добрият живот и общото благо. “Държавата е общността на добрия живот за семействата и родовете в името на един съвършен и независим живот” (ІІІ кн., 9 гл., 1280в) * 9. Класификацията на държавните устройство в зависимост от субекта на управление: един управник; няколко управници; мнозинството. Това резултира, както всички знаят, съответно в царска власт, аристокрация и полития, които са трите положителни форми на обществено устройство. Те са израждат в лоши, когато целта на субекта на властта, все едно дали той е само един, няколко или мнозина, престане да бъде общото благо и стане облагодетелстването на управляващите. * 10. Разграничението между политическите и експертните знания, както и поставянето на въпроса: правенето на избор и вземането на решения от кого да става? * 11. Предпочитането на т.нар. колективни органи за управление спрямо едноличното или груповото управляване; иначе казано, формулирането на правилото: институцията над индивида и/или групата (ІІІ кн. , 11 гл. и сл.). * 12. Определението за държавното устройство: “Държавното устройство е организация на ръководните длъжности в държавите – по какъв начин са разделени, кой държи властта в държавата и каква е целта на всяка една общност” (ІV кн., 1 гл., 1289 а). * 13. Трите фактора на “равноправие в управлението”: свободата, богатството и добродетелта както на управляващите, така и на управляваните. * 14. Необходимостта от съществуването на средна класа за поддържането на оптималното от всички възможни политически устройства – политията. В 11 гл. на ІV книга на “Политика” Аристотел обобщава: “… ясно е, че най-добрата политическа общност е тази, която е такава благодарение на средната класа, и че добро държавно устройство могат да имат такива държави, в които средната класа е многобройна и по-възможност по-силна и от двете останали (богатите и бедните – пояснението е мое), а ако не, то поне от едната”. * 15. Обосноваването на идеята за разделението на властите: обсъждащата, ръководещата и правораздаващата ( или казано по новому законодателна, изпълнителна и съдебна), както и промислянето на техните хипотетични разновидности (ІV книга). * 16. Философстването за причините за загиването и запазването на различните държавни устройства (от V книга нататък). Има и други схващания в “Политиката”, които достатъчно ясно говорят на съвременниците и могат да станат отправна точка и в днешните осмисляния на тези проблеми навсякъде по света. Наистина, справедливостта изисква да се каже, че някои от тези схващания не са изразени за пръв път от Аристотел. В някакъв смисъл и Платон, и Аристотел в етико-политическите си теоретизации възпроизвеждат тези, изказани за пръв път от някой от знаменитите софисти. За жалост, техните съчинения, където вероятно пространно са били развити тези твърдения, не са оцелели в перипетиите на хилядолетията. От тях са се запазили нищожни фрагменти и имената им като първи изразители на една или друга политологична идея са незаслужено забравени . Например, Горгий може да мине за първия в света идеолог на “глобализацията” и пацифизма . Разбира се, тогавашната идея за глобализацията е предполагала “мирното съвместно съществуване” и културно-икономическите контакти на всички народи само от познатия тогава свят – ареала на Средиземноморието. А софистът Антифонт (който е бил и лингвист, и математик) е този, който пръв се е заел да защищава тезата за природната еднаквост-и-равенство на всички човешки същества . В това отношение Аристотел далеч му отстъпва: според него равни по произход са само мъжете, родени като свободни граждани, което примерно в Атина през V и ІV в. пр. Хр. е възлизало едва на една пета от нейното население. Още по-малко може да се величае Аристотел като “новатор” по отношение на идеята за политията, при положение, че някои от базисните й елементи са станали практика в живота на Атина близо столетие и половина преди написването на “Политика”. Ето тук имаме повод да припомним още един незаслужено забравен велик елин – Клистен. Когато става дума за великите законодатели и държавници на Атина обикновено се изреждат Драконт, Солон, Пизистрат и Перикъл. Но като конституционен новатор и стратег над всички тях стои Клистен. Благодарение на неговата законодателна реформа от 509 г. пр. Хр. се установява традицията на прословутата “полисна демокрация” или демокрацията чрез изономия, която гарантирала равни права на гражданите: разделянето на гражданството на 10 фили, като във всяка от тях на лотариен принцип влизали около една трета от жителите на трите части на града; всяка фила изпращала по 50 свои представители в “изпълнителната власт”, т. нар. “Съвет на петстотинте” - Пентакоесията и съответно на ротационен принцип “народните представители”, сиреч представителите на свободните граждани на всяка една от филите, управлявали за срок от 36 дни (по този начин за една календарна година в управлението на Атина се изреждали всички 10 фили); този, който стоял начело – пританът – бил избиран от управляващата в момента фила и бил сменян всеки ден ; всички свободни граждани участвали в законодателната власт – Народното събрание, което заседавало веднъж на 10 дни . Любопитно е, че макар че имали право да участват в Народното събрание, повечето от гражданите не се ползвали от него, защото предпочитали да се занимават с личния си бизнес – предприемачество, търговия, строителни работи и пр. Поради това, както пише Франсоа Шаму в “Гръцката цивилизация” кворумът на Народното събрание в Атина почти никога не бил достиган. В Народното събрание обикновено се събирали около 1/6 от гражданите. За да се избегне това, различните държавници въвели различни мерки: като се почне от силовото събиране на гражданите от улицата с полицейски конвой (скитските стрелци), при това с шибане на гражданите с въже, намазано с червена боя или се стигне до далеч по-цивилизованата и прагматична стъпка, предприета от Клистен – въвеждането на дневно възнаграждение като парична компенсация за “пропуснатите ползи” в частния бизнес заради участието в законодателната власт … На всяка цена искам да подчертая, че блестящият превод на нашето издание на тази голяма книга е дело на Анастас Герджиков. |
Соца си е соц. Само за информация - думата идва от "цица", така че популярният израз "соцът пак цица" си е чиста тавталогия. Впрочем, след 1905 тодина руснаците така са и прозинасяли името "цуцулисти"... |
Ето, значи, как форумните читатели тълкуват писанията евгениеви: а) група А (скептични социнтелектуалци, напоени с маяковизъм ): Човеко е написал там нек'ва си художественна измислица, само за да изтъкне, че е притежател на три синджира роби, два ножа и нова-новеничка армаганна папка с калкулатор и футуристична химикалка. Нищо не е вярно. Евгений е един надут самовлюбен гъзар, ама аз съм много готин и ги разбирам тия неща...намиг, намиг...не на мене тия, демек. б) група Б (камарилари): Дайнов само търси предтекст за да удари Негово Величество под пояса и да умаловажи значението на Нашата партия. Много елементарно копеле с големо самочувствие. Пффффф... в) група В (разочаровани синари): Ех, Дайна, Дайна...да ти тегля една майна...ми бива ли така? Той значи Х правилно ми викаше...а па ти сега... г) група Г ( разнервирани атакоидчета): Пак се изсра тоя ми ти Лайноф. А бе, че те фанем за веригите и кечето и че ометем 'начи ендекато с тебе...еба ти гадняра... д) група Д ( няма к'во да ви обяснявам сега, вие трябва сами да се досетите, в края на краищата): Евгений Едва ли има някой колумнист в българската преса който да използува толкова самоирония колкото Евгений ( е...Карабовски е другия който ми идва на ума), но явно първосигнално реагиращите "умници" отчитат тези негови "палавости" като признак на слабост и там...хммм...нещо на което съвестския революционер от началото на миналия век би нарекъл юнкерщина. Съжалявам, всички онези буквалисти, които не могат да четат между редовете. Техният живот предполагам е доста по-постен (ама и по-безпроблемен) от този на умеещите го. |
Най-краткият коментар на случката, разказана от колегата Дайнов е в поговорката: Царят дава, пъдарят не дава. |
то и неопрятен да ходиш - лошо, ама и хептен стерилизация - още по-лошо, справка - последните постинги, йодасепт, фурасептил, карбол, а също малко газ, мас и камфор... |
За пъдаря е уместно. Но може и инак, с по-малко интерпретация: "По ума канят, по дрехите посрещат". В случая посрещането практически съвпада с изпращането. |
Грациан, не е честно! Промчетох ти типологията и открих, че за мен групичка няма! А аз не мисля като никоя от изброените от теб групи! Настоявам: 1. да сложиш още една буква в (айде, да не е типология) класификацията и 2. тя да започва така: ) Zomby, който мисли по следния начин.... Иначе ще го приема като дискриминация на зомбитата! |
Научни вести: На 21 октомври 2005 ( утре демек) професор Менопаузиров от Башкирската Академия на Науките ( БАН) ще изнесе лекция на тема: Повишена киселинност в характера на другарките пребиваващи дълго в лоното на критичната възраст. След лекцията ще се проведе кратка запивка с водка и подръчни мезета. |
>>><<< Отвчера ви наблюдавам...никакво гражданско общество не сте вие драги, никакво! АЗ искам КОМИТЕТ ЗА ПРАВАТА НА ДАЙНОВ!!!! Ето, Грациян ви е строил в колони. Добре. Разберете се помежду си и напред, да защритим човека, гражданина, журналиста, съвестта на епохата - Дайнов Евгений. Един да съм тръгвам напред. Ще знам поне, че след мен или милйон или потоп... |
Отдавна вече, скъпа ми Геновева, никой не се изразява по този начин. Ако искаш да си контемпорална и да не ти отгатват годините, трябва да кажеш: "Кефи ме, щот съм му фен, пък съм му фен, щото е супер!" А изразът за тези, които са в противниковия отбор е "Отврат!" |
ама ти строен ли си, с назека, в колоните, или отгорце само ни огряваш? Изгреяло е ясно слънце..... народна песен. |
ма за какъв начин на изразяване намекваш, драго Зомбе? да не би за distant learning по Основни философски школи и течения? мани, не съм такъв човек.... |
Когато коментарите позациклят идва Грациан и отприщва пълноводната река на форумното недоволство... Ней-много ме кефи това, че е непукист... |
Не бе, Геновева! Такова дистанционно обучение изобщо не съм минавал, а за основни философски школи и течения знам само, каквото съм прочел във форума. Нещо ми бъркаш профила. Не съм тоя. Просто така си говорят сега младите хора. Включи телевизора и излез на което и да е младежко предаване. Никой не говори вече за поклонници - казва се "фен". "Поклонници" е от времето на кралица Виктория. Оноя, с големите гащи, дето във всеки от крачолите им се събират по две като Наоми Кемпбъл. |