Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
България опитва да си върне антика от "Кристис"
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:26 Страница 1 от 2 1 2 Следваща
Костас_Симитис
07 Ное 2006 00:52
Мнения: 1,511
От: Greece
Моля да бъде уточнено какво означава "византийска чиния от български произход".
simo
07 Ное 2006 02:02
Мнения: 8,455
От: Jamaica
вероятно значи, че въпросното домакинско изделие е произведено във Византия, закупено от българин или пра-българин, внесено законно или не на територията на царството, с или без платени мита, акцизи и други данъци;

впоследствие загубено или заровено в следствие на небрежност, спестовност или форс-мажорни обстоятелства;

впоследствие вероятно изкопано вече на територията на републиката от граждани, невнесли полагаемата се лепта на местната мафия;

и накрая, станало предмет на международна разправия поради нуждата на текущото управление на републиката да симулира активност.

Chicho Dr.
07 Ное 2006 05:29
Мнения: 8,006
От: USA
Костакис, ако у вас си имате джакартов килим, значи ли, че трябва да го върнеш в Индонезия?
nikodim
07 Ное 2006 09:45
Мнения: 1,776
От: Bulgaria
Тук ще разберете за какво става всъщност дума Натиснете тук
SANKTITA
07 Ное 2006 10:09
Мнения: 225
От: Bulgaria
Ще видите, че тази чиния няма да се вьрне.Нали някой е купил от някьде и е изложил в "Кристис", за да си спечели от продажбата.Требе да сме сльпо-вярващи, че да се надяваме, че ще ни я вьрнат.Някой трябва да плати , парички , за да се вьрне у нас.
Костас_Симитис
07 Ное 2006 11:47
Мнения: 1,511
От: Greece
Докторе, не си разбрал правилно питането ми! Нямам претенции чиниите да се върнат на Гърция, те трябва да останат в държавата , в която са открити, като част от нейната история . Както "История Славянобългарска" е част от историята на Гърция. Просто малко странно и неуместно звучи "византийска чиния от български произход".
другаря Тодар Живков
07 Ное 2006 13:48
Мнения: 1,042
От: Bulgaria
А кой идиот им е казал, че чинията е обезателно "византийска", та сите журналистки от вчера все тва приказват кат папагалки?
Тоа път Божо Димитров е взел правилни позиции - нарекал я е "българска".

Да ви пропомна само, че до преди 6-7 годин сите наще "траколози" разправяха в един глас, че целото тракийско злато било изработено в Гръция, макър че там злато трудно са намира.
След като им теглихме една яка критика, започнаха полека лека да отстъпват.
Най-напред казаха, че сигурно биле тракийски майсторе, но завръшили гръцки школи и там го правиле, додека са са училе.
Като натегнахме още малко критиката, некои казаха, че тракийските майсторе правиле по нещо и в наши работилници, но се пак биле гръцки възпитаници.
След още малко бой по тиквите, най-после наще историчаре са осмелиха да кажат, че всъщност най-древният център за обработка на злато в Европа си е бил от хилядолетия в Тракия и даже откриха къде му е бил центъра.
Тук са и най-големите златни находища в Европа от дълбока древност та до наши дни.

Требвада са знае, че винаги ша са намерат хора, които ша дадат добри пари на некоя наша тиква, за да твръди, че българското злато не е българско, а вносно.
Преди неколко дена чух директора на Археологическия музей към БАН да са хвали, че открил откъде било най-старото и най-големо злато в света от Варненския халколитен некропол (6, 5 кг на 6 400 години).
Според тоя умник то било купено от древните пратраки (пеласги) от "чужбина" срещу сол, понеже наще предшественици нема начин да са имале повече акъл от тва да произвеждат сол от морската вода.
Коя е тая "чужбина" са не казва, разбира са, понеже по тва време не е имало нито Шумер и Акад, нито Асирия и Вавилон, нито Китай и Египет, за Елада и Рим па да не говорим.

Некаква си па музейна уредничка открила в Поморие в един детски гроб боен меч. Много била изненадана, разправаше по талевизията, че открила "гръцки" меч, след като гръците не са имале таков обичай. И тя кат Фичо не била чула, че градовете на Черноморието са тракийски от хилядолетия.

Показателно е и експедитивното унищожаване оня ден на най-древните европейски светилищни ями на 7 500 годин от наще Любимешки "магистрални".
И как нема да бръзат да ги унищожат кат те са от преди Сътворението на света и Всемирния потоп и евреите са пропуснале да ги отразат в Стария завет. Нема сага зарад нас и Библията да преправат я!



Редактирано от - другаря Тодар Живков на 07/11/2006 г/ 15:58:16

Real Life
07 Ное 2006 13:54
Мнения: 1,438
От: Bulgaria
Сигурно означава, че чинията е намерена на територията на България и предложена за продажба не много легално. Византийска е, защото е от времето, когато земите ни са били в границите на Византия. Не виждам за какво толкова се вдига пара? Или да очакваме от Византия претенции за собственост?
другаря Тодар Живков
07 Ное 2006 16:30
Мнения: 1,042
От: Bulgaria
- Чинията е датирана къмто FOURTH QUARTER 12TH CENTURY.
- Тва значи, че е правена или по времето на II-то Българско царство или на Римската империя, т.к. II-то Българско царство започва от 1186 г.
- Нема таково дръжавно образувание "Византия", има град Византия = Константинопол = Цариград. "Византия" е понятие, измислено от западните историчаре и наложено през 17-18-ти век, за да обосноват съществуването на некаква си втора, Западна "Римска империя", която уж била наследница на пръвата, което не е верно.
- Щом чинията е намерена по средата на сагашната българска земя, значи е българска, а не друга.
- Щом чинията е била намерена край Пазарджик, да са провери верна ли е датировката, т.к. на 2 крачки от Пазарджик е древната столица на тракийското Царство на Бесите - Бесапара. Тя е разкрита още в началото на миналия век и след тва е зарита, уж за да са опази, а в същност, за да я крадат на воля иманярете.
- Независимо дали българската чиния е правена по времето на II-то Българско царство или на Римската империя, важно е да са разбере също, къде е правена, демек кои са й биле майсторете.
Дори и да е правена в периода след падането на I-то Българско царство до 1186 г., българските майсторе нито са биле избити, нито са станале египетски роби, а са си работиле поръчки за българската и римската аристокрация както и преди.
- от снимката на Кристис изображението са не види ясно, но и не е толкоз далече от Тракийския конник.
- Независимо кой, кога и къде е правил чинията, българската й собственост не подлежи на сомнение.
- Офицялната българска реакция по вопроса требва да са приветства и да продължават се така за напред да пазат българското културно наследство, че имат много грехове да изплащат.
И да са по-корназ и да са не притесневат, че другите немат толкоз много кат нас.

Чичо Фичо
07 Ное 2006 17:29
Мнения: 24,838
От: United States
Другара Живков не е прав, че не знам, че на мястото на Варна имало тракийско селище отпреди гърците. Самото име Одесос не е гръцко, смята се за карийско (заедно със Салмидесос - Мидия), останало от по-стара малоазийска колонизация, 3-4 века преди милетската (гръцката). Из цяла Варна, от музея Вл. Варненчик, до кв. Чайка, има тракийски могили, ограбени още от древните малджии. Златото от варненския некропол - по химическия състав било показано, че е от рудника Мечи кладенец, Старозагорско. Намерените в некропола нанизи от черупки Спондилус (мекотело, виреещо и тогава, и сега, само в Средиземноморието - Египет) показали, че хората от некропола имали връзки не само със Средногорието, ами и с Египет. Може би търгували и с индоевропейската прародина северно от Черно море.
*
Др, Живков е прав, че "Византия" е име (самото то от тракийски произход вероятно - срв. Виза, Урдовиза и т.н. в България), измислено в 16 в. в Германия, а самите "византийци" наричали себе си "римляни", "ромии", и страната си "Рим", "РоманИя". Макар образованите да говорели гръцки (а били етнически сбириток). Така и турците я нарекли - Румели, и българите балканджии до 18 в. ходели лятос "на РоманЯ" (да жънат) в Старозагорско и наричали южните българи "романци, романки". А южните пък наричали северните българи "загорци, загорки". Даже италианските морски карти в 14 в. наричали областта на Варна "Загора". "Загоре, Загоре, мило наше село... пуста РоманИя"...)
*
Турците наричали "рум миллийет" всички европейски християни, така и западния термин "византийски" в случая на статията не значи етнически "гръцки", а балканско-християнски, и българските предмети идеално се вписват в тоя термин.
Костас_Симитис
07 Ное 2006 18:00
Мнения: 1,511
От: Greece
Уважаеми Фичо, като цяло съм съгласен с етимологичния ти анализ. Но имам бележка относно твърдението ти, че Византия /Романия/ е била "етнически сбириток". През ранното Средновековие наистина това е било вярно, защото в империята били и земи с по-слабо влияние на елнизма. Но след като империята губи Египет и Сирия тя се превръща в една относително еднородна държава , в която силно преобладава елинското . Не забравяй, че цяла Анатолия , Гърция , Тракия са били по онова време населявани компактно от елини.Гърците винаги са били огромно мнозинство в империята. А етимологията на Византия, няма нищо общо с траките и още по-малко с думата виза.
Чичо Фичо
07 Ное 2006 18:54
Мнения: 24,838
От: United States
Бизантион бил старо тракийско селище в Тракия (която продължавала етнически и оттатък проливите - Фригия, Витиния). Ако окончанието е гръцко, коренът е тракийски и се срещал често другаде в топоними (и етноними) в Тракия, вкл. по черноморието.
*
Населението на Византия не било етнически хомогенно и в 12-15 в., макар че говорело гръцки. Славяни (т.е. българи), власи, арменци, сирийци, нормани и т.н. и т.н. Грузински византийски феодали построили Бачковския м-р, нам колко арменци (по име) били василевси. Тука само др. Живков да не каже, че Византия си била една българска империя, което е прекалено.
*
Нещо повече, самото понятие "елини" не съществувало, а ако съществувало, било негативно = езичници (Черноризец Храбър - "нашата азбука свят мъж е създал, а гръцката - елини езичници"...). До 18 в. гърците в дн. Гърция се наричали "ромии" и една новогръцкия национализъм изкопал името "елини" и го приложил неоснователно към всички "ромии", т.е. източни християни под властта на Фенер. Така и власите-молдовците с името "Румъния", измислено в 18-19 в. (от трансилванските латинисти) и наложено отгоре в 1863 на Влашко и Молдова.
Костас_Симитис
07 Ное 2006 19:14
Мнения: 1,511
От: Greece
Фичо, че понятието елини не е съществувало е ясно. Но че хората, които са се наричали "ромеи" са наследници на древните елини , е още по-безспорно.
Много ми допадна примера ти с Романя. Така например на реставрирана колона на цар Иван Асен във Велико Търново се чете надпис "Излязох на бран в Романя и разбих ромейската войска". Като се подразбира битката при Клокотница.Срещал съм я и в по жицата на Йовков и в Антихрист на Емилиян Станев . Но главното е, че по употребата на думата Романя за областта Загоре, можем да направим индиректно заключение, че населението е било главно от ромеи, т.е. от гърци, защото в Тракия и Загоре други ромеи не е имало.
А Бизантион е наречен по името на Мегарския цар Бизас .Знаеш и легендата на основаването му предполагам.

Редактирано от - Костас_Симитис на 07/11/2006 г/ 19:16:03

другаря Тодар Живков
07 Ное 2006 20:23
Мнения: 1,042
От: Bulgaria
Костас_Симитис
Гърците винаги са били огромно мнозинство в империята.

При социализъма поминувахме сос секакви лъжи и неистини, но сага кат "млади" европейци, ша требва да наблегнем повече на истината. Най-напред на историческата, за да ни е по-лесно занапряж.

"70. Като четем между редовете на историите от Прокопий, в които не се говори за цветни агитки, можем да видим, че по времето на Юстиниан Цариград/Константинопол е бил преобладаващо славянски град."
проф. Георги Сотиров, Канада, 1986 г.

За повече подробности препоръчвам енергически да са прочете коментара на професора за Anecdota на Прокопий, а на по-любознателните и тръпеливите - целата му книга "Убийството на Юстиниановата самоличност"

a) Anecdota на Прокопий

62. За да няма обърквания, ще започнем с очевидното. Юстиниан не е бил грък. Той не е обичал много гръцката култура и “култура”. Скоро след като става император, той затваря езическите училища в Атина (529 н.е.) Един от неговите сподвижници конфискува средствата за публични представления в градовете на Гърция [87]. Когато Юстиниан мразел някого, казва Прокопий, го обвинявал, че е грък, “сякаш беше изключено за човек от Гърция да бъде свестен” [88].
Може би никога няма да разберем по какви причини Юстиниан е подозирал всичко гръцко, но тази негова подозрителност извън всякакво съмнение е била дълбоко вкоренена. Прокопий се оплаква, че императорът “продължи с гоненията на “гърците”, както са наречени, с издеяния над техните тела и с плячкосването на имуществото им.” [89]

63. Юстиниановите сподвижници не са били чак толкова сурови към италиотите, но все пак сурови. Когато Александър Логотет (Alexander Logothete) бил изпратен в Италия, казва Прокопий на друго място в “Anecdota”, “той опитал да изкопчи пари от италиотите, заявявайки, че ги наказва за тяхното поведение по време на царуването на Теодерик и готите”. [90] Бирникът нямаше да се държи така, ако не е бил сигурен в отношението на Юстиниан към италиотите. Да припомним и че Юстиниан води своите войни в Италия и северна Африка чрез своя генерал Белизар. Самият император никога не е показвал копнеж да посети Рим – градът на предците на всички римляни, включително на онези, живеещи в Цариград.

64. Какъв е бил Юстиниан тогава, ако не е бил нито грък, нито римлянин? Бурната омраза, която Прокопий демонстрира към своя император, може да ни помогне да намерим отговора. Юстиниан, казва Прокопий, “по говор и по облекло и по разсъждения... беше варварин” [91]. Така стоят нещата, че Юстиниан е роден в Тракия (Илирикум), където населението не е говорило нито гръцки, нито латински. Неговите родители са били автентични траки. Чичо му Юстин, който също е бил император, отишъл в Цариград пеша, за да си пробва късмета, защото работите в провинцията не вървели добре за него и двамата му братя. Или поне така разправя Прокопий [92].
Прокопий добавя, че и съпругата на Юстин – Лупицина – също била варварка; той я удостоява два пъти с този епитет. Името на бащата на Юстиниан е дадено като Сабатий (Sabbathius). Това име не е много различно от славянското име Сава.

65. Прокопий подмята, че от човек с такъв произход може да се очаква всичко. Авторът на “Anecdota” не казва какво мисли за затварянето на училищата в Атина. Но пък посочва какъв добър човек е бил Анастасий, предшественик на Юстиниан. Сигурно е бил. Освен другите си качества, Анастасий се оказва чичо на Хипатий. Този Хипатий бил претендент за трона, който се разминал на косъм от това, да свали Юстиниан и заеме мястото му, когато избухнало прочутото въстание “Ника” (наричано така заради виковете “ника” – гр. “победа” – на въстаниците – б.пр) в Константинопол [93]. Въстанието е три години след затварянето на училищата в Атина. То е било провокирано от Зелената агитка, т.е. групата с преобладаващ гръцки елемент. Прокопий извърта причините за бунта, което показва на чия страна е бил. Той обяснява, че докато Анастасий бил жив, държавната хазна преливала от злато. Но този Юстиниан! “Всички тези пари Юстиниан прахоса скоротечно... заради добрината си към варварите.” [94]
Създава се впечатление, че Юстиниан е взимал пари от гърците и италиотите и ги е раздавал на другите етнически групи. Той “никога не престана да пилее огромно състояние заради всички варвари”, продължава Прокопий, “дори за тези, за които даже не бяхме чували досега... И така всички варвари станаха притежатели на богатството на римляните...” [95]

Кои са варварите, за които Прокопий говори, и къде са били? Дали Юстиниан е пренасял “богатството на римляните” отвъд границите на империята или в по-затънтените провинции, които генерал Белизар е връщал към империята с употреба на сила? Или пък Прокопий е имал предвид онези граждани на империята, които са отказвали да се идентифицират като гърци или италиоти?
По времето на Юстиниан населението на империята се е състояло от триста и няколко народа, всички приeмащи властта на Константинопол [96]. В демографски аспект римляните и гърците са били периферни народи. Многозначително е, че Атаулф, един от готските князе, дори е възнамерявал да нарече цялата империя Готия, вместо Романия, и че накрая е размислил, опасявайки се, че така може да дискредитира съществуващото законодателство, което е щяло да подкопае основите на държавата [97]. В същото време Константинопол, столицата на тази мултикултурна федерация, се е превърнал в повече от типичен космополитен център. Зосим ни казва, че Константин Велики разширил града “до размера на прекомерно огромен град, такъв, че много от неговите приемници, след като се установяваха в него, привличаха излишно голяма сбирщина от различни краища на света с цел за военна служба или за търговия или по други причини” [98]. Прокопий с огорчение се оплаква, че имотните в Константинопол е трябвало да “превърнат своите жилища в квартири за седемдесет хиляди варвари” [99]. Явно е, че тези са варварите, които Прокопий е мразил от сърце и които са получавали щедрости от Юстиниан.

66. Можем ли да намерим нещо по-конкретно за тези варвари в Цариград (Константинопол)? Как са изглеждали и с какво са се занимавали? Гравюрата на Теодосий, сега в музея на Алмендралехо, Испания, показва няколко варвари като дворцови пазачи, чиито елегантни черти биха ги направили достойни за охраната на Катерина Велика. Колкото до това, какво те и сънародниците им са вършили в Цариград, можем само да предполагаме, че са работили за препитание, като всеки друг. Това не винаги е било лесно, както несъмнено знае всеки с опит в живеенето в метрополис. Съревнованията и конкуренцията са очаквани. И ги е имало. Типична илюстрация в това отношение са Зелените и Сините. Тези две агитки са били в жесток конфликт помежду си, но наказанията за техните изстъпления, казва Прокопий, се прилагаха предимно спрямо Зелените [100]. На друго място Прокопий описва наказанието за педерастия, като добавя, че в началото това наказание не се отсъждало за всички, “а само за онези, за които се знаеше, че са от Зелените...” [101] Императрица Теодора също мразела Зелените. В очите на Юстиниан всеки поддръжник на Зелената агитка бил подозрителен. [102]

67. Тъй като Юстиниан е недолюбвал Зелените, съвсем естествено е да е облагодетелствал Сините. И точно това ни казва Прокопий.
Х.Б. Дюинг, преводач на прокопиевата “Anecdota”, казва, че Юстиниан подпомагал “Венетите или “Сините”, на които, както се знае, той беше възторжен покровител и в резултат на това успя да хвърли всичко в хаос и безредие” [103]. И Юстиниан, и Теодора, казва Дюинг по-нататък в своя превод, “бяха членове на Синята агитка отдавна... дадоха на членовете на тази агитка голяма свобода по отношение на държавните дела” [104]. По друг повод, за да отмъсти за смъртта на две от протежетата си, Теодора, “показвайки явно факта, че подпомага Сините”, направила така, че офицерът, отговорен за инцидента, да бъде намушкан [105].

68. Интересното за нас е, че самият Прокопий никъде не говори за “Сините”. Той винаги казва Veneti. Преводачът Дюинг е този, който подменя етническото определение Венети, като го перифразира на “синята агитка” или на “Сините”. Той изопачава нещата като информира читателите си, че Сините са наричани Венети, едно име “което е обяснено в книга II.XI.32 (в прокопиевата “History of the Wars” – бел.авт.) като еквивалент на Сини. Те са били облечени в синьо, особено на хиподрума” [106]. Само че в книга II.XI.32 Прокопий не казва, че “Сините са наричани Венети”. Той казва, че Юстиниан е харесвал венетския цвят, който бил синият. Венетите не са били предимно конен клуб. Те са били етническа общност, в националния костюм на която синият цвят е бил достатъчно изразен, че да привлече внимание, както това е ясно обяснено от Йоан Лидийски, съвременник на Прокопий, в неговата книга “De Mensibus” [107]. И така виждаме, че това, нелепо обяснено от Прокопий като спортни клубове и още по-нелепо допълнено от неговия преводач, всъщност са били политически партии, формирани на етническа основа. Не знаем с точност какви други национални групи са се присъединявали към всяка от тези партии, но знаем, че венетите са били мнозинството от онези със сините униформи.

69. Славянската идентичност на венетите, като етническа група, е установена с абсолютна сигурност. Йордан, друг съвременник на Прокопий, ни казва, че “започвайки от Вистула (Висла – б.пр.), многобройният народ на венетите живее на много обширна територия. Макар техните имена да се различават според рода и мястото, все пак те са главно наричани склавени и анти” [108]. На друго място пише: “Тези народи... макар че произлизат от една раса, сега имат три имена, които са венети, анти и склавени...” [109]
Венетите и склавените са били един и същ народ или два близки клона на един народ, затова можем да предположим, че тяхната връзка не се е късала пред портите на имперската столица, а е била здрава и между градските стени. Всяко споменаване на венетите в Цариград по времето на Юстиниан се отнася до славянския компонент от населението, който отчасти – ако не основно – трябва да е принадлежал към прочутата “Синя” агитка.
А че венети, венеди, венди и вандали са един и същ народ не се нуждае от допълнително коментиране.

70. Като четем между редовете на историите от Прокопий, в които не се говори за цветни агитки, можем да видим, че по времето на Юстиниан Цариград/Константинопол е бил преобладаващо славянски град. Прокопий, разбира се, не казва, че всеки в столицата е носил славянска носия или славянска прическа. Както обикновено, той ги приписва на съответната “агитка”, представителите на която не се бръснели или подстригвали както трябва!
“А те не си пипат мустаците”, мърмори Прокопий, “или брадите изобщо, а ги оставят винаги да израстват много дълги, като на персите. Но косите на главите си те режат отпред до към темето, оставяйки една част отзад да виси доста дълга, както е при масагетите. Всъщност, по тази причина на това му се вика хунска мода.” [110]

Също и облеклото на тази “агитка” обижда префинения вкус на византийския писател, който се оплаква, че “техните плащове и гащи и особено обувките им, по име и мода, също мязат на хунски”. [111] Описанието, дадено от Прокопий, на тези дрехи си струва да се прочете. Ръкавите на техните ризи се пристягат близо до китките, казва той, “като оттам до рамото постепенно се разширяват и нагъват неимоверно. И всеки път като ръкомахат, докато подвикват в театрите и на хиподрумите, или докато нахъсват своите за победа по своя обичай, тази част от тяхното облекло се набира нагоре, което кара глупците да мислят, че телата им са много внушителни и яки и че затова се обличат в такива дрехи, но те не забелязват факта, че широката кройка и неизпълнените дрехи показват повече мършавината, а не силата не техните тела”. [112]

Дали хуните са носили такива дрехи в първоначалната си родина, ще оставим отворен въпрос. Все пак всеки, който е виждал украински ризи, лесно ще ги разпознае в описанието на Прокопий. Не е трудно и да отгатнем как терминът “хунски” вероятно е хрумнал на опитния наблюдател. Прокопий е писал през средата на шести век, тоест три пълни поколения след царуването на Атила в Европа. Оттогава хуните са се асимилирали сред славяните, с изключение на няколко области край Дунав. Терминът “хунски” обаче е останал като обозначение на териториите в тази част на Централна Европа, която е била независима както от Източната, така и от Западната империя, и където милиони венети, склавени и анти са продължавали да живеят. Като е осмивал хунската мода, Прокопий е осмивал вкуса на “чужденците” в Цариград, повечето от които са били членове или сподвижници на “синята” агитка – тази на венетите. Интересно е да се отбележи в тази връзка, че четири века по-късно (през 968 г.), описвайки външния вид на българския посланик в Цариград, Luizo Luidprand отбелязва и хунската му прическа – Ungarico more tonsum. [113]
*
Стигаме до извода, че ако Брайс си бе направил труда да прочете внимателно своето копие на (труда на) Прокопий, можеше и да се въздържи от убийството на юстиниановата самоличност.



Редактирано от - другаря Тодар Живков на 07/11/2006 г/ 22:58:21

Чичо Фичо
07 Ное 2006 20:51
Мнения: 24,838
От: United States
Хубаво, Коста, ама "The name Byzas (Buzas) itself was Thracian, common among Thracians" тук. В Тракия имало много населени места с това име (древната Виза на морето във Варненско, Урдовиза - Китен) - някои останали досега (Визица в Странджа, старата Бизия), Виза в Турция, дн. Визе, тракийското племе кробизи и т.н. Така че името "Византия" е тракийско, а "Романия" - латинско.
*
С твърдението за "гърците с Старозагорско" изпадаш от сериозния жанр. Българите там били "романци", понеже земята южно от Ст. планина традиционно се казвала Романия. През възраждането това име било сменено с Тракия - българите живеели "в България, Тракия и Македония" - "България" тука означавало Дунавската равнина.
Костас_Симитис
07 Ное 2006 21:49
Мнения: 1,511
От: Greece
Тодаре , този професор е много подозрителен.
Фичо, Бизас е бил цар на Мегара, следователно неговото име няма нищо общо с думата със сходен корен в езика на траките. Напротив думата Бизас е със старогръцки корен и означава виме.Ако е имало някакъв лексикален обмен между елини и траки, той е бил в посока към траките. Още повече , че полисът Мегара няма никакви преки контакти с траките. Ако ставаше въпрос за полис, разположен на север , бих се съгласил с много условности. Но в случая става въпрос за полиса Мегара.Това че някакъв англофон е написал някъде в интернет, че думата Бизас е с тракийски произход не може да бъде меродавно.


Редактирано от - Костас_Симитис на 07/11/2006 г/ 21:53:39

Чичо Фичо
07 Ное 2006 22:14
Мнения: 24,838
От: United States
Коста, твоя мегарец е легендарен персонаж, а името Биз/а е засвидетелствано на много места в Тракия (не в Гърция). Имената на много митически персонажи (и произхода им) са тракийски. Проливите в древността се наричали Тракийски проливи. За Одесос също казвали, че бил кръстен на Одисей (Одисополис), което явно не отговаря на истината, понеже името е предгръцко. Бизантион явно също бил тракийско селище отпреди мегарската колонизация.
TELESHOP.
07 Ное 2006 22:28
Мнения: 452
От: Bulgaria
бае Тодаре, според германските историци тракоилирийските вандали (венети), както и готите, били "германци". От своя страна Валафрид Страбон, игумен на бенедиктинския манастир на остров Райхенау пред 9-ти век , твърди, че по негово време готите в Тракия още говорели "простонароден немски" език. Може ли да приемем, че и императорът Юстиниан Велики е праскал "немски" през 6-ти век, макар че е бил тракийски "славянин" като вандалите и готите, видно от книгата на проф. Сотиров?
От Вандалският речник на Мавро Орбини това си е очевидно.

ПРИЛОЖЕНИЕ V

[b] КРАТКИЯТ ВАНДАЛСКИ РЕЧНИК НА МАВРО ОРБИНИ[/b]
...................
(преводите на български са от английски – б.пр.)

Baba – баба
Bieda – беда, нещастие
Boditi – бода, пробождам
Boty – чорап
Boy – бой, сражение
Brat – брат
Brod – лодка
Buchvuize – книга

Cachel – котел, казан
Chizipati – кихам
Chtiti – ща, желая
Chvaly – (въз)хвала
Culich – чаша, бокал
Czerzi – четири
Czetron – кедър
Czysti – чисти, непорочни, целомъдрени

Dar – дар, подарък
Desna – дясно
Dol – дол(ина)
Dropati – бръсна се
Dum – дом, къща
Dvuaziuo – двеста
Dyeliti – деля, разделям
Dyl – дял, къс
Dynia – диня

Gladkhi – гладък, равен
Gnysti – гнездо
Golubo – гълъб
Grob – гроб
Grom – гръм(отевица)

Hora – планина
Hruscha – круша

Kada – опашка
Kamora – стая
Kastan – кестен
Kila – херния
Klach – вар
Klap – слуга
Klatiti – клатя се
Klicz – ключ
Klynoti – покланям се
Koblanch – коса, влакно
Kobyla – кобила
Koczka – котка
Kolo – колело
Korzen – корен
Kost – кокал, кост
Kriti – крия се
Krug – кръг
Kuchas – готвач
Kuchinie – кухня
Kurvua – проститутка

Lagithi – лая, излайвам
Lechchy – лек (пр.)
Lepsi – прекрасен
Levu – лъв
Libo – любов
Lisy – плешив, лис
Lopata – лопата
Lost – светлина
Loter – страхливец
Lug – горичка, дъбрава
Lyd – хора, люде

Masdra – черва, вътрешности
Matiti – бия, млатя
Mayti – мия, измивам
Med – ябълка
Mez – меч, сабя
Milikuo – мляко
Mincze – монета
Mistr – учител
Miziati – уринирам
Mlady – млад, незрял
Mogu – мога, умея
Mucha – муха
Mule – мелница
Mus – съпруг, мъж
Muy – мой
Myss – завой, въртене

Nagy – гол
Nass – наш
Navavu – наемам
Navuchyer – кормчия
Nevuiesta – невеста, булка
Novuy – нов

Okruzij – вътрешност
Olobo – олово
Opuchh – кос, скосен

Pakole – дете
Pasti – паса, водя на паша
Pavu – паун
Pechar – стъкленица
Perla – перла
Pero – перо, писалка
Pflaster – мазилка, хоросан
Piet – пет
Pisati – пиша, изписвам
Pitati – питам, разпитвам
Pithi – пия
Plachta – покривало
Placz – квадрат, плац
Plamen – огън
Plavuiti – плувам
Plesati – стъпвам
Plin – пълен, изпълнен
Plyge – бял дроб
Pochoy – покой, спокойствие
Poczvuaty – (за)почвам
Pogiti – поя (напр. кон)
Postdye – после, тогава
Potokh – порой, поток
Praczovuati – наглеждам (дете)
Prosach – просяк
Prositi – моля, прося
Prut – вейка, прът
Ptach – птица
Pust – празен, пуст
Rabota – работа
Razlog – причина, основание
Rozum – разум
Ruzie – роза

Safran – жълт минзухар, шафран
Scarlet – ален, червен
Schergiti – сея, засявам
Schornia – ботуши
Scoda – вреда, щета
Sechyra – брадва, секира
Sediare – седя, сядам
Sedil – стол
Sestra – сестра
Siti – отсявам
Sledovuaty – подражавам, имитирам
Smitti – смея се
Snych – сняг
Sobota – събота
Stal – щаб, главно командване
Stati – оставам
Strach – страх, ужас
Stuol – маса (за хранене)
Suuynie – свиня
Svuager – шурей, зет
Svuanti – светец
Tanecz – танц
Tele – теле
Tenchhy – тънък, слаб
Tenczouuati – танцувам
Tepli – хладък
Teta – леля, тетка
Tisytz – хиляда
Tlaiziti – газя, тъпча
Tma – тъма, тъмнина
Tobole – торба, чанта
Tribuch – корем, търбух
Truba – тръба, тромпет
Truhy – тъжен, скръбен
Tuti – удрям, блъскам

Vncza – унция
Volk – вълк
Vuality – въртя, завъртам
Vuasate – връзвам
Vudovuecz – вдовец
Vuich – столетие, век
Vuidieti – виждам
Vuiter – вятър
Vulc – воля
Vunach – племенник, внук
Vuoda – вода
Vuoliti – желая, копнея
Vuyno – вино
Vvedro – ясно, ведро, безоблачно

Zalogi – капан, примка
Zhuchar – захар
Ziena – съпруга, жена
Zima – студ
Ztrevuicz – обувка, подкова
Zumby – зъби
Zvuaty – викам, зова

Костас_Симитис
07 Ное 2006 22:32
Мнения: 1,511
От: Greece
Фичо, в гръцкия език има няколко думи запазени от езика на пелазгите - Одисей, Тисей, Олимп и др. Обикновено това са имена. Пелазгите са обитавали земите в днешна Тракия , включая и Беломорска, много преди траките. Нормално е в езика на траките и елините да има думи с общ произход, които за онова време е естествено да бъдат наименования на предмети и собствени имена. В моя голям старогръцки речник не се споменава дали думата Бизас е от пелагски произход, следователно не е.Защото думите от такъв са отбелязани изрично под черта. Като цяло по време на колонизацията почти всички, да не кажа всички имена на новооснованите градове са с гръцки корен(не мога да се сетя за контрапример). Не виждам защо в случая с Бизантион да са приели тракийско име, още повече , че Бизас не е непозната за старогръцкия език дума. Дори легендата за Бизас да не отговаря наистината, ако погледнеш формата на сушата оградена от мраморно море и Златния рог, ще установиш , че поразително наподобява биза - виме. Казвам това с ясното съзнание, че не е научно обяснение.
другаря Тодар Живков
07 Ное 2006 23:30
Мнения: 1,042
От: Bulgaria
Ако е имало някакъв лексикален обмен между елини и траки, той е бил в посока към траките.

Костас,
Ти така и така изкара Георги Сотиров на луд, ами я по-добре прочети и тва от него:
"Езикът на Константин Велики"

"Бележки по източниците"

"54. Човек може да види глуповата лигавина, разливаща се по колективното лице на специалистите, ако им се каже, че древните гърци може да са заели своите букви от българите. Все пак, тъждествата българи = траки = македонци = пеласги (виж Помпей Трог [Книга VII.I.2 – “Garnier” (1936 г.) – резюмето на Юстин], т. 1, стр. 155) би следвало да активира някои лениви мозъчни клетки. Дионису от Милет (Dionisu Miletus), на който се позовава Диодор Сикул (Diod. Sic., 3.67.12), казва, че пеласгите са били първите, които са употребявали буквите на Кадм (от когото гърците са ги заели). (Виж G. Sotiroff, KOINH и IDIAI, “The Classical World”, Филаделфия, декември, 1968 г., стр. 131 - 132.)"


Oraсle
07 Ное 2006 23:33
Мнения: 15,092
От: Bulgaria
Morpheus fights Neo.
Добави мнение   Мнения:26 Страница 1 от 2 1 2 Следваща