много добра статия но тя не променя факта че българо мохамеданите са фанатизирани мюсулмани които се определят по религиозен признак.питам се защо не стане същото с българите католици.защо те не започнат да се определят за италиянци или германци например.тезата че помаците са забравили родния си турски език и са заговорили български е турска и нищо чудно щом има дпс да има и подобни приказки. |
създаването на музей в Якоруда, където тези, които искат да знаят своя корен, да могат да научат необходимото за това. Хубав финал на дописката! Само дето г-н археолога е изпаднал в пълно противоречие с по-горните си умозрения А на по-горният ще му кажа, че в казармата служех заедно с поне 15-тина момчета от Раковски - "Ракуски", както те го наричаха Двама-трима бяха Францовци, няколко Серафими, един Йозо. Та те твърдяха най-сериозно, че са "талянци" по произход, от кръстоносните походи още |
За да видиш какво те чака, погледни малко назад в миналото, или нещо подобно беше.Дано след 30-40 год, да не срещам почти същите заглавия във вестниците."Заблуди и истини за исляма в България"."Първите 15 години на XХI в. страната е била християнска". |
Много добре, с изключение на мястото за новите религии "зад океана", които авторът археолог не познава добре, както и разсъжденията му за "капитализма", сякаш взети от Наръчника на агитатора. * Останалото - дето авторът е специалист - е супер. Случаи на насилствено помохамеданчване имало - това са най-вече отвличания на моми християнки от мюсюлмани, също и кръвния данък. Но голямото мнозинство помаци са приели исляма в 17 в. доброволно, по икономически и социални съображения. Особено пък в североиточна България, дето ислямът бил и предимно еретичен, бекташки, суфистки, по-изтънчен, миролюбив и универсалистки, по-критичен към султаните - въстанието на шейх Бедреддин. * Логично е също да се приеме, че богомилите единствено са били подложени на държавен натиск за помохамеданчване - те се смятали от мюсюлманите за езичници (две божества - дуализъм) и подлежали съгласно предписанията на пророка на насилствено "покръстване" или смърт. Така в богомилските райони - западните Родопи, Беломорието, части от Македония, Косово, повечето от Албания, Босна и Черна гора-Санджак - се появили големи маси "помаци". * Самата дума "помаци" сигурно произлиза от "потурнаци" или пък "помагачи". * Четох много интересни неща на нета у един стар учител от Лом, Димитър Маринов, писал в края на 19 в., който мисли, че в 16 в. еничарския корпус говорел главно славянски езици (сръбски и български), в султанската канцелария се съставяли и документи на славянски език на кирилица (!) - имало редица велики везири, бейлербейове и др. висши санове - славяни, вкл. и българи - петима (!) души от един род от Велес, известни като Кюпрюлиите. Според Маринов възникнала възможност Османската империя да се превърне в една славянско-мюсюлманска империя, както източната империя на времето се превърнала в християнска гръкоезична римска империя. Това не станало, но имало възможност. Редактирано от - Чичо Фичо на 28/3/2007 г/ 04:16:56 |
Абе нещо ке става. Блак Суонс по това време требе вече да е в Истанбул, за Великден. Щом е тука, пече се кюфтето. |
Вчера ставаше дума за боравенето с езика и ето как ни кефят днес автор и редактори: чудесни, образовани, заемат често висши постове в държавата, забавни са, с една дума - корави планинци • Начи разбрахме какво е да си корав планинец. Следва могъщо прозрение у духовната сфера: Световните религии днес са плод основно на средновековното мислене и са приспособени към светоусещането на средновековния човек. • А завършекът е направо разглобяващ от смех: Рационален обществен строй като капитализма не търпи сакрални глезотии и религия, създадена от него, би звучала по-смешно и от средновековните култове. Общество, в което висша ценност са парите и притежанието въобще, може да се задоволи със стари култове, създадени преди повече от хилядолетие - така е по-икономично. • От тук нататък е много трудно да се чете сериозно, и дано идеята за създаването на музей не премине в шеги и закачки. |
"Това, което не е забавно, е, че при последните преброявания твърде много от българомохамеданите се обозначиха като турци, а значителна част от българохристиянската общност търси начини да напусне градчето - я към София, я към Благоевград или Пловдив." * Eто това говори достатъчно за търпимостта и добродушието турско... Останалото е за кадъни и еничари. |
И тоя, май, слага знак за равенство между мюсюлманин и турчин?! Което си е или пълна манипулация, или пълна глупост/ а може и двете едновременно- глупава маниплация/!!! Първо, Ислямът НЕ е турска измишльотина, а е АРАБСКА! Второ, мюсюлманите в Индонезия, Китай, Африка, Америка НЕ са "турци", нали?! Или са, а?! Трето, НЯМА пречки/само ДПС е!/ да има БЪЛГАРИ/по етнос/-мюсюлмани! Ако някой пречи, трябва да му се изпречим! КАЗАХ! |
Бързам да сложа цитатите, за които казах: Както е известно, по-голямата част от Европейска Турция е населена от славянския елемент. Една част от него е приела мюсюлманската религия, а особено славянската аристокрация (племство), и то само, за да може да съчува имуществата си и за да може да запази своите правдини и привилегии над селската класа. Чрез исляма на тая славянска аристокрация е бил отворен път към най-високите държавни длъжности в Османската империя. На високи длъжности виждаме повечето бошняци и херцеговци, а много рядко и българи. В XVI столетие, а особено във времето на Великия везир (премиер - б.м.) Мохамед Соколович (херцеговец) половина от съвета на везирите (министрите - б.м.) са били мюсюлмански славяни, които такожде са занимавали длъжности: бейлербег ("вицекрал" на Европейска Турция без Босна и същинска Гърция - б.м.), капуданпаша (адмирал - б.м.) , губернатори и др. по провинциите. При свършването на ХVІ столетие, най-прочути са били везирите, които е дала породицата Кюпрулю: Мехмед; синовете му Ахмед и Мустафа и братовчед му Хюсейн - всичките българи от Велес, от гдето и носят презимето "Кюпрулю". Те са спасявали много пъти турската държава от явна гибел и пропаст. Славянският език се говорил от всички тия везира и паши: по свидетелството на някои пътешественици, славянски език е говорил и целият еничарски корпус. Това не е за удивление, като вземем предвид това обстоятелство, че еничарите са били славянски деца. И самият Султан Селим II (а това е било в 1566 год., при везируването на Соколович) е знаял славянски език. В султанската канцелария има много актове, които са писани с кирилица на славянски език. Всичко това като се вземе във внимание, можем не без основание да кажем, че Турската империя е била съвършено близо до това състояние да претърпи метаморфоза, каквото е претърпяла някога и латинската империя, т. е. да се преобрази в мюсюлманско-славянска държава; само е трябвало една стъпка напред. Димитър Маринов Шейх Бедреддин Симави (турски мистик, еретик, лидер на въстанието на мюсюлмани и християни в североизточна България в 15 в.): Да няма нации, да няма религии, да няма богати и бедни, да бъдат хората равни и всичко да е общо, а свои нека останат само устните на любимата. click here Освен мюсюлмани, богомилите в България под турско лесно ставали и католици. Павликяните в Пловдивско (сега в общините Раковски, Калояново и др.), потомци на отдавна побългарени арменци, преселени от византийската власт (11 в.), после минали и на север от Балкана и основали много села с имена, съдържащи думата "павликянски" - от които е останало името на гр. Павликени, та чак до Дунава - Никопол, Белене, Ореш, Петокладенци, Лъжене (Малчика, родното село на ком. герой Адалберт Антонов) и т.н. * Те се покатоличили в 16-17 в. най-вече от дубровнишки францисканци. Тяхна работа било Първото търновско въстание в края на 16 в. (вдигнато от дубровничанина Павел Джорджич). Заедно с Чипровското въстание (пак католическо) това били най-големите български движения в първите векове на османското владичество. Католическите епископи и свещеници били най-образованите българи. Те издали и първите български печатни книги в Дубровник, Загреб, Венеция и другаде. * Дубровничани кръстосвали цяла България (след като Венеция и Генуа били изгонени от султана), имали големи колонии от Кратово и София чак до Провадия, дето има останала дубровнишка църква в с. Добрина, и във Варна има улица "Дубровник". Като полуиталианци-полуславяни те се отнасяли с голяма симпатия към бълг. християни. Някои българи ставали и дубровнишки граждани за привилегиите им. * Привилегии имали обаче и многобройните бълг. християнски войнишки (войнушки, войнугански) села, каквито били практически всичките по-късни центрове на бълг. нац. движение - Копривщица, Панагюрище, Белово, Карлово, Котел, Жеравна, Сливен и т.н. Те служели във войската - в обоза и чак до 19 в. мъжете ходели "на бригада" в Цариград с черибашиите си да косят сено за султанската кавалерия. Също мартолоските (граничарски) села - главно във Видинско, местата на Видинското и Кулското въстание в началото на 19 в. Също доганджийските (соколарски - по Дунава) и дервентджийските села (пазачи на старопланинските проходи) - в Чипровско, Троянско, Габровско, Еленско, Върбишко - от последните останали и чак до 19 в. в източния Балкан - известните ни вече Ченге (Овчага) и Гулица, Варненско и Еркеч, Айтоско - които побългарили няколко десетки изоставени от българите села в североизтока в 19 в. Те имали хайдути и войводи чак до Кримската война. Те са нещо като български казаци, подобни на Донската войска или на сръбската Военна граница (Книн, Баня Лука). Но за разлика от сърбите - в средата на бълг. етничeско землище. Редактирано от - Чичо Фичо на 28/3/2007 г/ 07:56:12 |
Само за капитализма нещо куца, тъй като тези хора са още в средновековието. И целият мюсюлмански свят се движи назад със седем века от нормалния свят. За Якоруда. Повече беше нужно за разгром на легендите, разправяни от невежи хора, как ислямът е пръв, ама после някои станали християни. И повече за икономическите причини. Всъщност, подобни статии могат да се напишат за повечето селища с мохамедани у нас. Просто ислямът е бил религия на разширяването посредством насилие. Нима някои си въобразява, че малкото племе турци се е размножило по естетсвен път? В основата е ислямизрането, което прави империята не турска, а османска, по името на водещия род. Е, ако навсякъде направеха музеи, пък ровнеха под джамиите...А не да вдигат джамии и текета в чест на несъществуващи хора. Имам предвид 'завоевателя на Родопите", дето никога не е съществувал. А сега - чакайте дежурният по форум - дали ще е тъпактурчина или някой друг - да започне да се олива за великия турски род. |
Към въпроса за българите на султанска служба - още големият син на цар Иван Шишман, Александър, станал турски паша Искендер, управител на Самсун, разгромил въстанието на Мустафа Бьорклюдже, приятеля на Бедреддин, в Мала Азия. При превземането на Цариград в 1453 г. турския флот се командвал от българина Балтоглу: още Добруджанското деспотство в 14 в. имало значителен флот, пирати, от които се оплаквали генуезците, и ходили чак в Трапезунт за някаква военноморска авантюра. Варна била голям център на корабостроенето в империята в 15-16 в. (вж. цитираната вече по-горе Е. Грозданова) - в корабостроителницата работели българи. Строели търговски гемии и военни катръги. Котвите и синджирите изписвали от Самоков. * Не само българи, но почти всички други балкански християнски феодали с готовност служили на султаните. В битката при Никопол 1396 сръбския княз Стефан Лазаревич се сражавал храбро на страната на турците срещу европейците. (Да не пищят значи толкоз сърбите за Косово, само 7 г. по-рано). От друга страна - другият син на Иван Шишман - Фружин - цял живот се сражавал с турците сам и на унгарска служба, вдигал въстания, участвал в кръстоносни походи (и Варненската битка 1444), и четиримата му синове също. И при тях значи всичко зависело от човека, от лидерите - както и в рилските и родопските села - кой да избере исляма и леснината, кой да се гордее и опъва. * В последните години бълг. историци доказаха, че датата на прекратяването на бълг. държавност под османците не е 1396, а 1422, когато била окончателно ликвидирана самостоятелността на Видинското царство и умрял последния цар Константин II Асен. А пряката линия на Иван-Шишмановци продължила до 1480-те години в Банат (Унгария), където Фружин и наследниците му имали голямо феодално имение с много села, постоянна войска от българи католици (над 3 хил. души) плюс селско опълчение, имали имунитет - събирали данъци и раздавали правосъдие. Но и след 1422 в бълг. земи имало останали български християнски феодали, които живеели в разкош. Османците не бързали и предпочитали местните да се самоуправляват доколкото може без голям риск. |
Във връзка с кръвния данък и еничарите - интересна статия на Ст. Йорданов за пограничната стража на Първото бълг. царство тук. При Симеон Велики граничната охрана на царството била в ръцете на традиционните за българите (и другите степни народи) родово-племенни институции на ефебските (юношеските) отряди. |
ха ха ха ха ха очаквайте напразно ха ха ха ха, статията не е лоша, само със една грешка:---------------------------------- ----------------------------------------- ------------------- "Извън своята общност те се представят винаги със славянското си име. Впрочем тази практика е характерна за всички мюсюлмани в България."----------------------- Някои Мюслюмани може би, но ВСИЧКИ това е чиста лъжа!!!! Имали хора да оспорят това???????Аз съм готов да залож пари че не повече от 10 % мюслюмани се срамуват извън тяхното си обкръжение да се идентифицират като мюслюмани и Турци! 90 % да ги заколиш пак ще са турци и мюслюмани, това мисля че вече го доказахме на Цял свят!!!!! hubavo momce ama turce |
Той има предвид помаците, може би е прав. Познавам и български турци в чужбина, които са останали с "възродените" имена, не знам дали са нямали време да си върнат турските, или са останали така за удобство. Например моя приятел в Бруклин си е Ахмет, но останал Методи по паспорт (дошъл е в 1990), а се представя в бизнеса си като Адам (ударение на А), руснаците работници му викат Адамьiч, ние българите - Мето, българо-арменския ни зъболекар му вика Амет (ударение на А). Мето говори български, турски, руски и английски и се оправя добре. |
Пак турчин искаш да кажеш че: " не повече от 90 % мюслюмани се срамуват извън тяхното си обкръжение да се идентифицират като мюслюмани и Турци" .. И това е така от няколко години. Само в някои смесени села БГ и Турция може да е така както ти казваш. |
Убава си е идеята за музей, много убава... Лошото е, че начело застават я политиканти, де кат нищо за те убедят, че ристиянството у тез земи е било разпространено повсеместно далеч преди Исус, или я археолози, дет са убедени, че "якор" значи котва, а тез планинци са бил отколе запалени китоловци. Та, наистина требе музей у Якоруда. Музей на човешката глупост и нейните разновидности. Наздраве на всички у Якоруда!Наздраве па за Симеон-Хасан...И той миличкото, кат тез от котвата, цел живот за се чуди дъл е богомил или па сиромахомил. |
Статията добре почва, но не свърша доникъде.Правят се догадки, намеци, въобще половината истина.А тя, както е известно е най-голямата лъжа.Истината е , че там има само славяни, славянския генотип е добре запазен.И че исляма е наложен с много кръв и птинуда.И че, ако имахме държава, тези хора трябваше да бъдат приобщавани към българския етнос , даже и с икономическа принуда. Обаче други хора зад океана целят да ни дезинтегрират, да ни вавилонизират, да ни превърнат в паноптикум на перверзии, педерастии, някакви измислени църкви и религии, всичко това пряко насочено срещу Православието.Вижте листите за евродепутати, особено на комунистите, двама педерасти.циганин и за капак г-н Кало.Вижте ни ВИП-брадърите.Гнус ме е да ги гледам даже. |
Fabian - няма какво да добавя. Фичо - браво, за пръв път съм съгласен - историческата ти информация е точна и е добре повече хора да я знаят, щото не се учи в училище. Хасане - нищо ново от тебе - каквато и идея или предложение някой да направи, значи непремено е лошо - политиканите дебнат горкия народ. [/b] |