Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
Вероучение или не? Пътят към Изтока излиза по-скъпо...
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:455 « Предишна Страница 23 от 23 21 22 23
от Йоан
28 Сеп 2010 09:11
Мнения: 81
От: Bulgaria
И като е светско образованието - та докъде стигнахме... До 1947 г. е имало задължителен предмет Вероучение в българското училище. А сега няма - това са фактите, виждате ги по села, паланки и градове!
генек
28 Сеп 2010 09:34
Мнения: 36,327
От: Bulgaria
анацефал -
Да ОБУЧАВАШ на вяра???
---------------------------------
Блогът на Генек
pantelejmon
28 Сеп 2010 10:30
Мнения: 87
От: Bulgaria
Напълно подкрепям "анацефал". Само родители, близки и възпитатели с висок морал и могат да формират такива качества в децата.
Правописец Храбър
28 Сеп 2010 12:12
Мнения: 916
От: Bulgaria
Още пресичайки Васил Левски, ми направи впечатление многото полиция
- полицията е пресичала Васил Левски и е впечатлила разказвача. Подобни примери:
"Връщайки се вчера от работа, автобусът ми закъсня" - автобусът се връщал от работа.
"Отивайки вчера към стадиона, заваля дъжд" - дъждът хем си вървял към стадиона, хем валял...
zahovm
28 Сеп 2010 13:07
Мнения: 4
От: Bulgaria
Училището не е за вяра, а за гражданско, светско образование. Въпросът за вероучението в училище нямаше така сериозно да се настани в публичното пространство, ако целта и ролята на светското българско образование беше ясна. Уви, не е.

Като основен аргумент на поддръжниците на задължителното изучаване на религия е това, че днешните деца нямат ценности и морални насоки, по които да се движат и развиват.

Съгласен съм, че е необходимо училището и да възпитава в ценности и морал (защото в момента явно не се справя), но въпросът е как изучаването на религия 1 час седмично ще компенсира всички останали 30-ина часа в класната стая. Религията в светското училище има място само по време на История, Философия, Етика, Психология, Литература и Свят и личност.

Децата трябва да премислят (а не назубрят) притчите, митовете и метафорите, залегнали в световните религии. За всички деца и родители, които желаят специализир ано религиозно обучение, БПЦ и Мюфтийството широко отварят врати -- нека те, а не МОН да приобщава подрастващите към вярата.

бонго-бонго
28 Сеп 2010 14:05
Мнения: 26,313
От: Swaziland
И като е светско образованието - та докъде стигнахме... До 1947 г. е имало задължителен предмет Вероучение в българското училище. А сега няма - това са фактите, виждате ги по села, паланки и градове!


Има и други отлики, та нека не се фокусираме само върху една.
Една от тах е, че преди 1947 г. даскалът е можел спокойно да шибне калпазанина по врата. На мода е била ХаджиГенчовата педагогика
zahovm
28 Сеп 2010 14:35
Мнения: 4
От: Bulgaria

Бонго, по твоята логика Макаренко е прав - нали?
С принуда Религия не се учи!
Райко
28 Сеп 2010 14:45
Мнения: 1,832
От: Bulgaria
Ако не искаш да те нарека идиот, моля те, обясни ми как не-изучаването на християнска религия ще попречи на изучаването на исляма.

Сократе, май си единствения човек на света и околностите, дето още не ме е нарекал тъй, само ме моли за позволение да го стори, искайки предварително извинение.
Обяснявам.
Ислямските фундаменталисти вече са готови с учебниците, програмите, сапуните за излъскване до блясък на мозъци и други работи.
От друга страна, нашите църковни водители си ги знаем колко са загрижени за вярата. Основно се занимават с делата на Мамона. Самите те са доносници в по-голямата си част на бившата ДС. Знаем какъв контакт има родната църква с мирянире - някой селски поп от някое забутано село или махленска църквица ако реално се опита да излезе на самоотвержена борба с покварата и да облекчи мъките на миряните си, го поглеждат отгоре с неприязън и го порицават заради простотията му и неразбирането високата роля на Църквата.
До тук излиза, че ще предоставим на ислямистите безплатна база и най-благоприятни условия за разпространение на прекрасно отработената си пропаганда, ще си отворим джоба и ще ги спонсорираме от опосканата си хазна.
И на православната си църква ще предоставим база, ама пропагандата им ще е нефелна, защото колко от свещениците ще запретнат расо и ще се хвърлят в мисионерска битка за душите на народа? То да не е бахур?
Истината е, че имам сериозни опасения, че ислямистите ще си свършат прекрасно работата, а нашата църква може да постигне само още по-голямо отвращение от себе си.
Тук се опитват да свирят на тънката струна на вярата ни. И много от нас скачат, мислейки си, че я защитават. Да, ама не. Вяра не е църква. Както и днешната църква не е онази, дето крепяла българщината в тъмните години на робството. Тази днешна църква твърдо ни е дала доказателствата си, че няма морала да защитава вярата. Тази църква сега се мъчи да отвори вратите на Троя и да вкара ислямския кон, щото си мисли, че в него има златен бахур, а и предварително е взела и 30 сребърника аванс.
И още веднъж: Ако българската православна църква иска да проповядва в училищата, първо да докаже достойнството си за това възвишено и богоугодно дело. Когато го докаже, да заповяда. Засега - но пасаран.
бонго-бонго
28 Сеп 2010 23:34
Мнения: 26,313
От: Swaziland
Бонго, по твоята логика Макаренко е прав - нали?
С принуда Религия не се учи!


Не само Макаренко. И отците на Църквата тввърдят, че религията не бива да се налага с принуда. Това, апропо, важи и за исляма. Разбира се, догмата е едно. историческата практика - друго нещо.
idvaskoro
29 Сеп 2010 10:42
Мнения: 249
От: Bulgaria
Въпросът е не дали да се изучава вероучение, а как да бъде май-подходящо поднесено като образователен предемет. Не е удачно тези брадати и черни килимявки да влизат в класовете, най-вече при по малките, защото могат да ги плашат. Това е видно от посещението на попове в домове, на празници и т.н. освен това не всички попове са духовно позитивни. Просто това им е професия или житейска амбиция. Та въпросът е не количеството, а формата. То и в България има условия за прекрасно земеделие, но страната е почти пустиня, защото не е намерене подходяща форма за реализация. А в случая каква форма да бъде избрана за духовно занание (макар че православието е крайно закостеняло и ретроградно, като познание) е най-висока степен важно и това не става с натиск. Умни хора между нас ще ни го подскажат.
Петко Фенерски
29 Сеп 2010 11:44
Мнения: 806
От: Bulgaria
"В повечето европейски държави обучението по религия е задължително"

Моля АВТОРКАТА или читателите да постнат списък на държавите,
евентуално с линк откъдето го е прочел.

Просто да знаем за какво говорим.

Петко Фенерски
29 Сеп 2010 11:48
Мнения: 806
От: Bulgaria
..питах за списъка в предния пост, защото информацията в статията е объркваща и двусмислена: "Във Финландия учениците избират между предметите "Религия" и "Етика" ...

Т.е. религията там не е задължителна изобщо се оказва ...... и не е ясно поп ли преподава или какво изобщо става там...

бонго-бонго
30 Сеп 2010 09:16
Мнения: 26,313
От: Swaziland
Кои са простите хора ли? Ми много просто - ония маймуни, на които им е предложено четмо и писмо, а те го отхвърлят, щото не става за ядене.


Едно е да ти предложат нещо, друго е да те задължат. Както е казано в Корана:
“Който желае, да вярва, а който желае, да остане неверник!” (сура ал-Кехф-29)"
И в Новият Завет е казано: "Защото със сърце вярва човек и се оправдава" (Римляни 10:9)
zahovm
30 Сеп 2010 13:19
Мнения: 4
От: Bulgaria


Бонго, ти в огледална стая ли си?
Агресията и нетърпящото възражение коментари ме кара да се смея))
Я прочети коментара ми!
За какво Вероучение говорим, когато няма ЛИЧЕН ПРИМЕР??
Когато го казва и предлага една нерефермормирама Православна БЪЛГАРСКА църква?
Защо според теб са рекламите по телевизията, народния хумор, манастирското шушукане, защо според теб тези свещенници получават заплата в сещи?
Я си припомни , насила изучаването на Руския език в училище и ми посочи, колко са хората - НАУЧИЛИ го?
За да ти е потребност духовността, тя трябва да се формира постоянно, не с отвлечени термини и Богослужения на неразбрания Черковен език!
Към Църквата, човек се приобщава от личен пример и начин на живот!
Как подкрепя ЦЪРКВАТА ни отец Иван???
Защо не се дигнаха Синодалните дебелогъзи тарикати, за да защитят Доброто???
ЗАЩО , а Бонго?

Редактирано от - sybil на 30/9/2010 г/ 15:35:37

Добави мнение   Мнения:455 « Предишна Страница 23 от 23 21 22 23