Болярче, щеше да си много по-точен, ако не употребяваше "авторско право", а "търговско". Конкретни да сме! |
Оттук нататък има два пътя: или ще се изнамерят начини (също технологични) за защита на авторските произведения, или стойностното изкуство постепенно ще изчезне и ще бъдем залети от чалгата във всичките и форми. Технологични начини има, разработват се и нови, проблемът е да се намери балансът между сигурността на защитата и удобството за коректния потребител. За стойностното изкуство се е ревало много и не е изчезнало. Променят се начините за правене на пари от изкуството. На времето музикантите печелеха предимно от продажба на записи, сега трябва да печелят предимно от изпълнения на живо. Записи на всеки музикант се свалят пиратски по цял свят, това не пречи на любимците на публиката да пълнят концертни зали и стадиони и да печелят добри пари. Виж, на звукозаписните компании им закъсва бизнесът, затова и реват много. Ако не си забелязал, тук се говори за Азис и как той страда от пиратството. За мен той си е чалгар, може пък за теб да прави стойностно изкуство. _______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоцэ), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Ако не си забелязал, тук се говори за Азис ... Забелязах, но не му обърнах внимание. Лошият пример не отменя принципа. Пък и от гледна точка на правото не би трябвало да има значение дали е Азис или Верди (ако беше жив). Генек, Авторското право е всъщност правото да се разпореждаш със собствеността си. Което е и търговско, ако тази собственост е предназначена за пазара. |
Пък и от гледна точка на правото не би трябвало да има значение дали е Азис или Верди (ако беше жив). Разбира се! Значение има само от гледната точка на "стойностното изкуство", противопоставено на "чалгата". Доколкото си спомням, точно по времето на Верди въпросът с авторското право е бил доста хаотичен, оперите му са били поставяни на много места, без да му плащат авторско право, Верди достатъчно добре си е защитавал правата, включително и със съдебни процеси. Ама Верди си е бил Верди - не е стигал до мрънкяне по опозиционните газети да му дадат некой лев. То всъщност по онова време Верди е бил символът на италианското движение за независимост, не газетите. _______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоцэ), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Верди достатъчно добре си е защитавал правата, включително и със съдебни процеси. Точно така и трябва, никой не говори за мрънкане "за някой лев". Само че как авторите на един филм, който се разпространява в "Замунда" да си защитят правата? Или пък един писател, чието произведение е качено в "Читанката"? Срещу кого да заведат дело, срещу интернет? В България вече има доста успешни дела срещу вестници например, включително и срещу "24 часа". Но как да заведеш делу срещу един сайт, зад който не стои никой? Ако се знае кой е собственик на всеки сайт, тогава вече е друго. Ако някой автор смята, че му се нарушават правата, ще има срещу кого да заведе дело. Пък там вече каквото съдът реши. |
Тук някои колеги ме подсетиха. Наскоро бях на един гръцки фестивал и там се свиреше музика, същата, каквато свирят и нашите чалгаджии. След като Азис или който и да е друг певец е откраднал музиката, то за какви авторски права може да претендира и да му плащаме за това? Да плащами за да поощряваме кражбите на чужда музика, вместо да плащаме за създаването на българска музика!!! Та ние по този начин ликвидираме творческото начало у българина. Ние закриваме нацията. В закона за авторското право на първо място трябва да бъдат титуловани композиторът и поетът. И след това певецът и т.н. |
Ето една отправна точка в спора за музиките. Българска музика е само онази, която е създадена от български композитор и е по текст на български поет. Новоизлюпеният продуцент Боби ни уверява, че българска музика са песните на Азис, които се оказват, че са крадена музика от гръцки, турски и други чуждестранни композитори. И повечето чалга е такава. Тази крадена музика категорично трябва да се изключи като българска. Законът заавторското право трябва да даде възможност на българи да композират и творят музика, а не да насърчава кражбите отвън. |