Четем го, осмисляме, опитваме се да разберем нещо... ставаме по-добри и по-мъдри, доколкото можем... готвим се за следващия си живот Малко ли е |
на гроба на Толстой в горичката на Ясная поляна наистина няма кръст. Той е анатемосан от църквата до сега. Но самото му отлъчване през 1901г. девет години преди да почине става основно заради острата му критика към самата църква в романа "Воскресение", заради образите на княз Нехлюдов и Катя Маслова, а не заради неговите политически статии. |
Пьер был один из тех людей, которые, несмотря на свою внешнюю, так называемую слабость характера, не ищут поверенного для своего горя. Он переработывал один в себе свое горе. «Она во всем, во всем она одна виновата, — говорил он сам себе; — но что ж из этого? Зачем я себя связал с нею, зачем я ей сказал этот: „Je vous aime“, который был ложь и еще хуже чем ложь, говорил он сам себе. Я виноват и должен нести… Что? Позор имени, несчастие жизни? Э, всё вздор, — подумал он, — и позор имени, и честь, всё условно, всё независимо от меня. |
"Възкресение" е потресаващ роман, вярно. Лично аз - колкото и банално да е - харесвам "Война и мир". Цяла галактика образи и истории. Плюс интересна философия, пръсната в мислите на различни хора - та трудно да усетиш кой е алтер егото му. А статиите не бива да се четат като исторически документ. Мисля, че са достатъчно съвременни - като всяка художествена творба, отразила времето и хората, те се оказват огледало на света и днес. Между другото, дневникът му е поразяващ! Усещам, че тази събота ще има доста смислени дискусии И тук. П.П. Двама са анатемосани от църквата - Гришка Отрепиев и Толстой. ----------------------------------------- ------- Блогът на Генек |
Не помня къде прочетох, че на погребението му дошли група селянки и заели места до ковчега. Казали им, че тук трябва да са близките му. "Че ние сме близките му - рекла една - Всичките имаме деца от него". |
Ей, Клаудиус, това горното - на какъв език, бе ? Не разбра ли , че на този език в БГ не се гледа с добро око. Ей сега Мартинчо Алелуята, Монката Паси или някой друг демосрат ще те обвини , че поставяш БГ и форума конкретно в литературна зависимост от Русия. |
"Че ние сме близките му - рекла една - Всичките имаме деца от него" това е вярно. освен официалните си (май 13) деца той има доста извънбрачни. Докато жена му е преписвала по няколко пъти на ръка "Война и мир", "Анна Каренина", "Възкресение" и другите му големи произведения, графът е посещавал селянките в околностите на Тула. Заради похожденията си е имал доста скандали със жена си. В дом-музея на семейство Толстые в Москва има изложени малки записки, случайно открити след смъртта му, на които той си е водил бележки какви парични суми дава на своите любими. Ясная Поляна (снимка: натиснете тук) |
За познавачите, първият вариант на великия роман Натиснете тук |
Наскоро препрочетох с голямо удоволствие "Война и мир" и "Анна Каренина" и за пръв път завърших "Възкресение" и "Казаци". На "Детство" запецнах... |
Не стана ясно защо е бил отлъчен от Църквата... Простете невежеството ми, но този факт ми се е изплъзнал някак А за държавата и Ницше казвал, че е "най- студеното от всички чудовища..." |
Л. Толстой утвърждава християнската нравственост изразена в планинската проповед на Христос (Матей, гл. 5), която е лично дело за всеки човек, тук и сега и няма никаква връзка с обредите и тайнствата на църквата, била тя православна, католическа или протестантска. За това Толстой е отлъчен от руската православна църква (1901 г.). |
Генек, понеже ценя мнението ти, все пак наистина ли ти се струват приемливи историко-философските идеи на Толстой от "Война и мир"? Щото аз, макар и проЗ техничар, не ги намирам за основателни. Също както и отричането му на военната наука. За образите и характерите е друго нещо. |
Ей, Клаудиус, това горното - на какъв език, бе? Знам, Универс, салут. Незабавно изпратих две кохорти - четвърта "Комарджийева" и шеста "Крокодилчинска" да изръшкат секо шалте в Рим за оригинала... бил написан на лагерен етруски и издълбан върху опечени плочки... Засега, новините не радват. Сия плочки били насекъде, по подове и стени, върху подници и пезули, а най-паче по таваните. Може би Нерон ще сумее да изпепели заразата? Но днес центурионите докладваха, че била крайно разнолика, та се съмнявам. Освен от въпросния граф - мой човек, все пак! патриций - са намерили плочки от некои си Пушкинос, Гоголюс, Ботевус, Вазос, а целата Тавертинска тюрма скандирала "Досто-досто-евскус-Чехус!". Това нема как да свърши добре, Универс, салут |
Наскоро препрочетох с голямо удоволствие "Война и мир" и "Анна Каренина" и за пръв път завърших "Възкресение" и "Казаци". На "Детство" запецнах... Продължи с "Хаджи Мурат" и "Севастопольские рассказы", Чичо. В този ред. Казвам ти сериозно и приятелски |
Фиката, благодаря ти за линка; от това става ясно, че Толстой е отричалсамо ритулната и обредна страна на християнството, но не и християнската идея. Той е бил дълбоко и искрено вярващ човек. Прочетох и за толстоизма, който е бл популярен и у нас, в България, преди Първата Световна война. Идеята за ненасилието, вегетарианство, нравствено усъвършенстване като път за постигане на Божественото АЗ... Заповедите, които оповестетява във "Въскресение"- не се гневи, не остявяй жена си, не прелюбодействай, дори в мислите или в погледа си, прощавай до 77 пъти, не съди другите, защото ти самият си грешен... доста строги нравсвени правила, но нищо в тях не е срещу християнството. |
толстой е висок във вяра, спазва моралния закон, и никой човешки закон не може да промени нормата записана от Създателя на човека, етическото съдържание на християнската вяра не представлява постановка наложена отвън на човешката съвест, а една норма, която има своята основа в самата човешка природа, тръгвайки от природния закон, по само себе си приемлив за всяко разумно създание, се поставя основата за влизането в диалог с всички човеци с добра воля и по-общо, със гражданското и светското общество, моралния закон е истинската гаранция предложена на всекиго, за да живее свободно и да бъде зачитан в неговото достойнство и защитаван от всякаква идеологическа манипулация и произвол и насилие на по-силния |
не знам в закона такива правила да има, 77 пъти да простиш, грешник да се обявяваш без вина, моралния закон разглежда причинена вреда другиму и вината се определя според щетата, |
Хексе, харесват ми. Не са мойте, но ми се нравят. Поради яснотата, чистотата, откровената субективност. Още повече - подчертавам - различни хора изказват различни възгледи и можеш да намериш близки до твойте. Точно това ми допада. А във "Възкресение" - реализмът. Той иска изкупление за греха си, тя го е изхвърлила от съзнанието си и се опитва меркантилно да го използва. Той заживява в спомените, тя в момента и за момента. Що се отнася до военното изкуство, мисля, че войната е хаос. И гениалните планове стават такива със задна дата. Ако римляните бяха пробили по-слабия център на Ханибал - какво щеше той да обкръжава? Ако не беше дъждът преди битката при Ватерло и Наполеон бе изкарал артилерията? Ако Груши беше изпреварил? Ако Ней беше успял с конната атака? В историята няма условно наклонение, но поставяйки подобни въпроси, разбираш резултатите от случайността. И анализите със задна дата. За Първата и Втора световни войни не говоря - там икономиката изтощава победените, а не уменията на победителите. Редактирано от - генек на 19/11/2010 г/ 22:55:15 |