. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Rogatia |
Рогати, не се сърдя. Просто ти казвам моите аргументи без да съм специалист. Има и един друг логичен аргумент. След като надписите са на гръцки, този, който ги издълбава може и да не знае как да напише източната дума кана сюбиги на гръцки - слято или не. Друго - думата Балкан, която дава името на целия Балкански полуостров, учените превеждат като Големия (Великия) кан (хан, господар). Както и да го погледнем този титул кан го има в ранните извори (дали е слято със сюбиги, или не - няма никакво значение) като обръщение към езическия владетел. Това опровергава твоя първи пост тук, където казваш, че няма документи, които да обозначават българските владетели до ср. на 9 век по този начин. Приятен ден! ПП. Всеки може да си намери текстовете на надписите в гугъл - оригинал и превод. |
И как заглавието Стефан Душан изгражда своята държава по български модел се връзва със следната характеристика на Душановата държава: С увеличаването на териториалните придобивки кралската власт на сина му Стефан Урош над сръбските територии е отделена (С. Чиркович, 1996) от Стефан-Душановата императорска власт над византийските (гръкоезичните) земи на юг. И според Йоан Кантакузин и Никифор Григора Стефан Душан управлява гръкоезичните си земи като император и по византийски обичай, а властта над Сърбия и кралската титла оставя на сина си Стефан Урош, за да управлява там "по обичаите на трибалите". Подобен дуализъм не е характерен за българската държава. |
Още нещо.Напълно независимо от Дунавските българи се равиват Волжките българи.При тях се оказва че върховният Бог също е Тангра. Също като при кого другиго? Защото ХИПОТЕЗАТА за танграизма на дунавските българи е доста сериозно оспорвана в историографията. |
Аз харесвам статиите на Петрински, защото провокират към размисъл, отворени са, склонни са към иновативност и предлагат изворите, върху които се базират разсъжденията им. Малко трудно преглъщам склонността им към национализъм, като в тази статия, където наричат българската държава империя, защото мисля, че последното нещо, от което се нуждае БГ в момента са някакви измислени дози национализъм! А имаше една хубава и много често срещана поговорка едно време, която май се забрави днес - Скромността краси човека! И нациите - бих добавил!.. |
Сърбоманите-македонисти май не четат историческите извори: "града Прилеп, където е обителта на пресветата Богородица, в мястото, което се нарича Трескавец . . . благоволих да дам на тази обител своя златопечатна грамота, както старите гръцки и български царе, които са властвали над тези места преди мене .".... Това е написал Стефан Душан.... Къде ли са тук македонските царе? |
Също като при кого другиго? Защото ХИПОТЕЗАТА за танграизма на дунавските българи е доста сериозно оспорвана в историографията. Така е и точно това ме кара да не поставям строго Тангра като безусловен бог на българите. Само че не бих могъл и да го изключа като такъв.Повод за това ми дават източници които сочат прабългарите като почитатели на бог Тангра-Мадарския надпис и споменаването в един тюркски надпис.Но също така и орела намерен в гробницата на Аспарух и още на няколко места отвъд Дунава, включително и изсечен в мадарските скали.А знака с който се символизира орела е и знака на Тангра и този на рода Дуло.Но още по-голямо впечатление ми направи титлата с която съвременните казахи и нятои други средноазиатски тюркски народи наричат почитаните си хора.Тя едно към едно е идентична с днешното българско обръщение "бай".Бай Ганьо, бай Либен, бай Васил...Само че се поставя след името-Абай, Назърбай, Исимбай, Кабай и присъства като окончание в името на някои известни родове.Тази титла е идентична с турската "бей". |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Rogatia |
С увеличаването на териториалните придобивки кралската власт на сина му Стефан Урош над сръбските територии е отделена (С. Чиркович, 1996) от Стефан-Душановата императорска власт над византийските (гръкоезичните) земи на юг. И според Йоан Кантакузин и Никифор Григора Стефан Душан управлява гръкоезичните си земи като император и по византийски обичай, а властта над Сърбия и кралската титла оставя на сина си Стефан Урош, за да управлява там "по обичаите на трибалите". Фичооооооооооо, я погледни какво съм ти написал тук: http://www.segabg.com/online/new/articlen ew.asp?sid=2010102800040001301 бонго-бонго [Златен] 31.10.2010 г. 21:47:49 |
Повод за това ми дават източници които сочат прабългарите като почитатели на бог Тангра-Мадарския надпис и споменаването в един тюркски надпис.Но също така и орела намерен в гробницата на Аспарух и още на няколко места отвъд Дунава, включително и изсечен в мадарските скали.А знака с който се символизира орела е и знака на Тангра и този на рода Дуло. 1. Надписът е доста оспорвана възстовка. Най-спорно там е "четенето" (всъщност възстановката) на "бога Тангра". Ако тази възстановка все пак е правилна, това означава, че Тангра е САМО едно от почитаните божества в държавата, та е било нужно да се напише, че е бог. Едно от множеството значения на "тнгри" в степите е именно "божество", "дух". Един английски етнограф споменава, че бурятите почитали над стотина "тенгри" и Христос бил един от тях. 2. Споменаването в тюркски надпис не означава, че е бил почитан в Дунавска България. 3. Орелът от ПРЕДПОЛАГАЕМАТА гробница на Аспарух и тоя от Мадара биха могли да означават хиляди неща. Ако приемем, че на мадарският релеф има, не куче, а вълк, тогава по-бих се съгласил да повярвам в "Танграизма" на дунавските българи. |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Rogatia |
Не схванах каква е връзката на "любимото дете" с почетното обръщение при нас-Бай Пешо и с това при киргизи, узбеки, казахи, туркмени и др. което звучи примерно Омурбай.Като "бай" е определение за бейското достойнство на рода Омур.Т.е.човек почитан от своите съплеманници, подобно на бай Пешо. |
Рогати, не съм приравняваля КАНЕСУБ/В/ИГИ към хан, а звученето на кХан и хан. Просто смятам, че КАНЕСУБ/В/ИГИ са две отделни думи независимо как са ги изписвали едно време, а и ако ти е направило впечатление, аз използвам думата кан. Даже дълго време се използваше обръщението канът (ханът) ювиги. Иначе как ще разбереш другия титул - кавхан, или кавкан? По твоята логика би трябвало вторият човек след владетеля да се казва КАВКАНЕСУБ/В/ИГИ. Възможно е титулът кан да сме го взели от тюрките, под чиято власт сме през VІ - нач. на. VІІ век. Още повече, че Тюркският каганат е включвал и Монголия. Така че не е ясно дали тюрките не са дали на монголите думата кан, модифицирана по-късно от Чингиз на хан, поради начина на изговарянето й. Тюрките са давали автономия на подвластните си народи, като зависимият от тях управител е носел титлата кан (хан). Може от тук да е останало нашето кан, като са добавили сюбиги за подчертаване на властта. Има и друг момент. Западнотюркският каганат, от който се освобождаваме при Кубрат, съществува до 740 година. Възможно е в азиатския номадски свят да е имало йерархия на властта, поради което българските владетели да са се наричали канове, а не кагани, и така да е останало и след разпадането на държавата на тюрките, защото се е утвърдило като владетелски титул в цялата държава, включваща много славяни. Имай предвид, че обръщението КАНЕСУБ/В/ИГИ започва да се използва при Омуртаг, когато държавата е почти напълно централизирана и е било нужно да се подчертае върховенството на прабългарския владетел над прабългари, славяни, авари и прочие. Между другото управляващият Монголия от името на тюрките е носел титула кан (хан), така че Чингиз хан не е измислил нищо ново под слънцето. Вероятно каганатите имат статут на империя, а канствата на царства. А що се отнася до завършека на Търновския надпис, където се казва, че е направен от... архонта Омуртаг, канесубиги...според мен означава ...от управляващия Омуртаг, върховният (в този смисъл) кан. Не само поради влияние от едновековното съжителство с Византия, а и поради голямото териториално разширение, при което са включени гръцкоговорящи славяни. А и те започват да навлизат в управлението на страната, поощрени от Крум. На този етап българските владетели не могат да използват титлата княз по обясними причини. Това го прави Борис І, който не само християнизира, но и славянизира държавата. И изколва прабългарската аристокрация. Иначе съм съгласна, че при създаването си българската държава е била орда. Даже още Стара Велика България при освобождаването си от тюрките е такава. Редактирано от - mercury на 20/12/2010 г/ 02:12:49 |
. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Rogatia |
Освен споменатото кан, кав/кан/хан, има и множество таркан-и.Те очевидно са производни на корена кан.Очевидно имаме множество йерархически титли които са с корен кан/хан/.Каган/какхан/, кавхан/кавкхан/, таркан/таркхан/.Като само тарканите са: боритаркан, зератаркан, канатаркан, калутаркан, жупантаркан... Възможно е таркан да е военно звание подобно на офицерското, като самия кхан-хан да е главнокомандващия.Лична аз имам едно друго предположение. Смятам че думата канасюбигий е съставена от три думи, като канас се произнася в същност кан-ас."Кан" е званието на главнокомандващия, а "ас" е определение за върховенство.Не случайно най-голямата карта е асо-ас.По голяма дори от Попа-царя и валето-офицера.А дали не идва от там и личното местоимение при съвременните българи "Аз".То не се намира в езика никои други народи и е израз на абсолютизъм и единственост.В същност "ас" е и римска монета която също означава единица.За сведение "асото" носи още наименованието "бирлик" което на татарски, узбексти, казахски и др. тюркски езици означева "единство-единоначалие". Не смятам че титлата на владетеля е "хан" , а по скоро кан.На български се пише с "к" или по-скоро с "қ /кхъ/".Защо?Много просто!В българския думата "хан" означава крайпътно заведение, мотел.В узбеския, казахския, киргизкия, уйгурския , туркменския, азерския и др. езици се появяват думи с корен "хан" Дерихана /дәріхана/-аптека, мейрамхана-ресторант, асхана-столова, чайхана-чайна и др.Все обществени заведения както и хан, но на никой не му идва да ги свързва с титлата кан. Има много неизвесни които чакат своето обяснение. |