Не само голям музикант, но и човек със субстанция! |
Достойна за слушане е само музика, написана с божието вдъхновение. Примери - през Моцарт и Бетовен, Битълс, Ролингстоунс, автентичния фолклор (особено българския), Теодоси Спасов също Всичко писано на конвейр за пари и по поръчка е клише, кухо, боза (както го квалифицираше един мой приятел) и промиващо мозъка, антикултура. На първо място - чалгата. Ярки Примери - ТВ Планета (убиеца на фолклора), MTV (убиеца на рока и попа) |
Най-чистият фолклор - кой е той? Според мен - блеенето на овцата, на козата, кукуригането на петела. Един друг бит, друг живот, който са живели нашите прадеди. Фолклорът, за който си мислим, че е чист, тогава е бил популярната музика, музиката на ежедневието Тук малко не съм съгласен. Анонимният певец, изпял "Девойко мари хубава, сипни ми винце..." е бил в небесата, не толкова на масата... Това важи и за "Бела съм бела юначе"... и всички световни шедьоври, сътворени от анонимния български музикален гений. |
България ще се оправи, но само ако обърнем наобратно кавала и пратим политическата си каста в канала. ПП с това и чалгата ще изтече там, защото те произхождат една от друга. Натиснете тук Редактирано от - Езоп на 03/6/2011 г/ 22:07:28 |
Болшинсвото"материал", харесва това... Натиснете тук |
Наистина, поместването на това интервю с това заглавие точно след новината за издигането на президентска кандидатура от архичалгаджията на България е малко неуместно, доколкото тази кандидатура се разглежда като дренконосеща тук. _______________________ Интеллигент — это тот, у кого ума больше, чем умения, знаний больше, чем ума, сведений больше, чем знаний, а амбиций больше, чем всего перечисленного… Блогът на Манрико |
Теодосий говори прилично английски, на концерта в Ню Йорк преди две години (в един музикален театър до Таймс скуеър, сиреч на Бродуей) си водеше сам, разказа малко за себе си: I am sheperd, from little village between Dobruja and Deliorman. Той е умен, но тук говори със загадки. Всъщност "фолклорът" (народни умотворения) е любителско творчество на обикновени хора. На старите овчари в Белица и Исперих творчеството е било с кавала и двоянката, най-достъпния им и евтин инструмент, и са свирили първо каквото са чули - от съселяните кавалджии, или веднъж в годината - на панаира в околийския град, докато и ако си развият свой стил. На съвременния градски човек фолклорът му е също да си купи най-евтиния инструмент, от магазина - това обикновено е китара - и да свири което е чул... по радиото, телевизията, от тубата, айпода. Затова сега "фоклорът" (доколкото си остава фолклор) е обикновено е в стил "поети с китара" или "инди". После може да стане електрически и професионален, като Боб Дилан и даже Б.Б. Кинг. Но вече не е фолклор. Чалгата следователно не е "фолклор", а е комерсиален и професионален жанр, не люботелско творчество на обикновения човек. Старият ни селски фолклор често е стигал и до голямо естетическо съвършенство, също и защото, макар по произход лично творчество, той се е свирил години и десетилетия наред от разни хора пред разни аудитории и така се е оглаждал от колективния опит и са оставали в него само най-"апробираните" колективно неща. Но това пък е смърт на субективното в изкуството. Нашият фолклор е доста близък със съседните, но има и много уникални елементи, и това е защото нашият народ под турско, патриархалното ни село, е било откъснато от света, от модернизиращите и уеднаквяващи влияния и е съхранил много архаични черти. Сегашната световна популярна музика говори главно езика на блуса - последния истински фолклор, развил се сред народните черноземни низини пет минути преди преди радиото и грамофона. Теодосий е свирил и при нас в консулството в 1999 г. Говорихме за филма на Анри Кулев за Ибряма (Сънувам музика) и му казах, че лично предпочитам по-"средноевропейските" елементи в нашия фолклор, не ориенталските, и бих искал тях по да показваме на запад. (Аспирирахме за ЕС.) "Какво да правим", каза той, "такива сме - балканци". Редактирано от - Чичо Фичо на 04/6/2011 г/ 01:32:24 |
Ние, безродните български градски интелигенти, обичаме бълг. фолклор (по Филип Кутев), защото е високохудожествен, и не на последно място, защото образованите хора на запад го харесват, но недолюбваме, освен по патриотични подбуди, истинския днешен селски фолклор, който е (с примери от моя край) орк. Камчия (Комбайна вършачка), орк. Бриз (Ко'й туй нещо), че и, на по-циганска нота, орк. Варненци (Тез червени домати) - но то във всеки орк. има цигани, както си му'й е редът. Но и Кутевия "фолклор" не бих казал, че изразява напълно адекватно нашата днешна душевност. Но пък големите ни музиканти, като П. Владигеров, и също като Теодосий и Стунджи, и като нашенците Нелко Коларов, Елица Тодорова и Лот Лориен могат да покажат модерния българин, който се чувства съвсем свойски на световната сцена и като традиционен българин. От тях май само Теодосий е имал шанса да расне в истинско село и да научи отрано истински селски фолклор, сетне и в специално Кутевско музикално училище и муз.-пед. институт. |
Интелигентно интервю. С важни проблеми, повдигнати в него и достатъчно твърди мнения по тях. ------------------------------- Блогът на Генек |
за интервюто. Винаги съм си мислел, че кавалът има осем дупки, а то какъв бил смисъла на "деветата дупка на кавала" |
Отклонение. Деветата дупка... Един рекъл на жена си: "Ти си трай, щото си деветата дупка на кавала", а тя отговорила: "А ти като си деветия кавал на дупката..." ------------------------------- ------------------------------- ---- Блогът на Генек |
Теодоси Спасов - велик и земен българин! Поклон пред таланта и мъдростта му! Вярвах, вярвам и ще вярвам, че България е раждала, ражда и ще ражда такива чеда! |