Аз пък току що уплаших 2 недоинтегрирани "ромчета" тършуващи в колата ми /аз принципно не я заключвам/. И преди се е случвало, но само нощем. Като ме видяха така побягнаха че обувките им изпаднаха на пътя. Ще имат за пиячка поне за една седмица, щото като имам монети ги сипвам в една ниша на таблото и от последното претърсване бая се бяха събрали. Обикновенно тършуващите се задоволяват с монетите и друго не пипат. |
Випуск 2011 на СОУ "Неофит Рилски". В него има четирима взели диплома ромски младежи - три момичета и едно момче. Някои българчета дори имат по-слаби резултати на матурите от тях. Текстът под снимката по-горе. Ето ви пример за вкоренена нагласа. Четирима ромски младежи са завършили средно образование след 12 години учене в българското училище. Ние, обаче, продължаваме да предполагаме, че ДОРИ и след това тяхното място по презумпция е на опашката на социалната (в случая в мащаба на випуска) йерархия. Защо? beagle, милото ми, го каза по-горе - отказ от Общност (Доган му вика Заедност), но от наша страна. Ние се ДИВИМ, че някои българчета имат по-слаби резултати. Защо? Ромите да не би да имат някаква специфична особеност на разума или физиология на мозъка, че след 12 години учене слабите резултати да все така запазени за тях? Правило, чието изключение намираме за уместно да подчертаем? Как бих се почувствал аз като баща, ако под снимката на детето ми има надпис - "студенти в ... (елитен европейски университет) по ... (една от най-престижните специалности) ... сред тях българче, завършило курса на обучение в ... курс с отличен успех ... сред първите пет по успех ... някои "европейчета" (140) ДОРИ имат по-слаби резултати от него на изпитите ". (Все факти, впрочем, да ми е живо и здраво.) |
За съжаление интеграцията предполага конвергенция, поради което трябва да се избягва. А сближаването не е като вода/мазнина, петрол/вода, а по-скоро като катран и мед, или метаболитни субстанции пак с пчелен мед. Сорри |
Firmin - Асиметрично отношение. А то рано или късно води до дискриминация А това в момента не е ли дискриминация? |
Опазил Бог да имам отговор на всички въпроси. Да поставя поне някои от тях ми се види свръх сили понякога. Активно участвах в дискусията по този текст, защото си мисля, че сме доста, доста назад с интеграцията. Не НА ромите. Не. На обществото ни. Интеграцията не може да е функция и дело на някакво наше Министерство на интеграцията. Тя е обществена необходимост. Императив. В този смисъл, добре е, според мен, да започнем от изграждането на правилно отношение. А това, оказва се, е проблем. Проблем, за който предпочитаме да не говорим. Често пъти ние имаме отношение към интегрирането на ромите, което бих нарекъл ... мисионерско. Струва ни се уместно да си мислим, че начинът е да ги съберем, окъпем, нахраним, облечем и чистички и сресани да ги сложим на чиновете в НАШИТЕ (?) училища. Гледаме на тях като на божии създания. Демонстрираме постиженията им и с тях обосноваваме и апелираме към недискриминационно отношение. Но ... Това тук не е Амазония и Мисията и на нас не ни се налага да защитаваме със слово или дори оръжие като братята йезуити тезата, че тези божии създания са ... човеци, равни на нас по разум, чувства, дарби и потенциал да ги развиват. Това не е предмет на теологически спор или резултат на научен експеримент. То не се нуждае от доказване. Тук и СЕГА е Европа. Ромите не са божии създания или дори човешки същества, те са ГРАЖДАНИ. Техните права, но и задължения, са гарантирано от Конституцията равни с тези на всеки друг изначално, по рождение, а не в резултат на последващо разрешение, разпореждане или доказателство. Заедно с това, и е важно да го разберем, интеграцията НЕ Е УСЛОВИЕ за правата им на граждани. Но пък сегрегацията, дори когато е резултат на техен свободен избор, ги ограничава. Защото този избор се е състоял в определени условия, за които сме отговорни всички. |
Ъъъ Фирмин , това дето го пишеш не ми е много ясно - "Но пък сегрегацията, дори когато е резултат на техен свободен избор, ги ограничава. Защото този избор се е състоял в определени условия, за които сме отговорни всички."? Много ми е интересно, кви са тези "определни условия" при които "се е състоял" "този избор" за които и аз съм отговорен? Защо мислиш че "сегрегацията" ги ограничава? Мен ми се чини че те са по свободни от всички нас и даже им е готино. |
RumenS, сегрегацията ограничава възможностите на ромите за развитие чрез ограничения достъп към макар и скромните блага, които нашето общество е създало и предлага. Но тя е и резултат на избор, осъществен при условията на номинална свобода, за която говориш. Просто сегрегацията ги поставя сред общност, в която те се чувстват уютно и добре. Да се "преместят" в пряк и преносен смисъл и да се поставят в друга общност за ромите представлява предизвикателство и системно усилие. Ако тази общност към това е и враждебна или поне индиферентна или пък, в най-добрия случай, по-малко или повече патерналистична, то не спомага за интеграцията им. Десегрегацията, следва да си дадем сметка, представлява и разкъсване на определени социални мрежи и характерни за тях поведенчески стереотипи. Съществено е каква е структурата, какво е и съдържанието, което ще характеризира тези, които ще ги заменят. Заедно с това, навлизането на аутсайдерите в изградените вече социални мрежи ще доведе до тяхната трансформация. Неминуемо е. Безумно е да си мислим, че можем да (се) интегрираме с ромите без самите ние да се променим. |
Сложно малко за мен се изразяваш. Не разбрах все пак, какви са били тези условия при които е бил праен някъв избор за които И АЗ СЪМ ОТГОВОРЕН? Може би имаш предвид че е трябвало някой да интегрира ромите още по соца /сигур щот тогава не е беше модна слободията на избора/? А, че ше се променям ше се променям, може даже да започна да си заключвам колата /макар че няма да ми е лесно да свикна/, айде с мизерята и мръсотията нема проблем /свикнал съм им/, но не знам струва ли да започна и да покрадвам, а? Що не уточниш кво разбираш под това "ние да се променим"? |
Ами да започнем с това първите три неща, за които се сещаш, щом ти рекат роми, да не са ... кражба, мизерия и мръсотия. Поне не всеки път. |
Сори ма днеска сутринта, 2 ромчта ми напомниха тез нещица. Ма до утре ше съм забравил. Принципно ромите са ми толкоз интересни, колкото и всички други хора, т.е. виждам че има и други освен мен на земята. Кажи нещо по същество, по-добре, щото много сложно пишеш и малко разбрах. С думи прости. Как да се променя конкретно? Каква е моята вина, че 2 ромчета сутринта ми претършуваха колата?/не се коси, че пак ти напомням, до утре ше съм забравил, често се случва/ |
Смятам, че интеграция (до известна степен) на ромите (като цяло) към обществото няма да стане, така е и в много други държави, но като се има предвид че и тези, които са склонни да приемат нормите на обществото са сочени с пръст, като с изрази например "ей ги виж, цигани са, но учат" или "цигани са, но работят" и т.н., и винаги се набляга на призхода им, не виждам как да бъдат истински приобщени. Така че, щом в националните медии се говори както на улицата, не се спазват повечето етични правила нито от журналистите, нито от редакторите, винаги се назовава етническата принадлежност, когато става въпрос за престъпления извършени от циганите ( а колко много други престъпления или злоупотреби се извършват от "белите", дискриминацията пък е на всяко ниво в обществото, нищо чудно и "интегрируемите" цигани трудно се адаптират към обществото. Както казах, не вярвам циганите като цяло да променят начина си на живот с някави проекти за интеграция но поне в публичното пространство може да бъде променен езикът, който ги отчуждава още повече. |
Ами опитай веднъж да я ... заключиш. Чувал съм, има държави, в които оставянето на колата отключена се приема за провокация към ... престъпление. Или пък опитай така. Напиши бележка, може и с комикси, "Ако я измиете, утре ще ви оставя пет лева в жабката" |
Ей, печелиш - тази идея за интеграция е яка, ше пробвам, даже с 10 ше опитам. Не ми е жал и за повече, ма няма да повярват. |
Трябва да реформираме Модела на общ живот , който практикуваме , Firmin . Според РанЪт , ние не бива да го мислим , защото той е вече измислен като версия на историята ни между двете войни . А реално , с въпросите на колегата РуменС остава само да се питаме за какво иде реч . Най-кратко казано , трябва да вкараме Обществото в ромската етносоциална общност , което ще рече и практически , да ги приемем в неговия неполитически , граждански сектор . Не е парадокс , че днес те са вън от него ... Редактирано от - beagle на 14/8/2011 г/ 20:09:21 |
Всички тези битови и метални цигански кражби са бледо копие на ГОЛЕМИЯ ГРАБЕЖ на ЧЕРВЕНИТЕ ЦИГАНИ от Позитано 20. Ако се запита човек къде отидоха 100 млрда $ държавни активи, още милиарди пенсионен фонд, подарени предприятия за 1 $, подарени бази на САЩ без нито 1 $, спрени блокове на АЕЦ Козлодуй без да го иска ЕС (т.е. корупция невиждана), продавдени (почти подарени) ЕРД-та и много други, ще може човек да си отговори защо крадат циганите, защо останаха 2 000 000 българи без препитание, защо българите са сега с над 1 000 000 по-малко от 1989 год. Всичко това са следствия от решилите да правят капитализъм довчерашни строители на така наречения комунизъм, който струва на България над 200 000 невинни жертви по комуноидните затвори и концлагери, а сегашния им капитализъм, тип Ал Капоне, струва на България още 1 000 000 невинни жертви и 2 000 000 прокудени, които няма и да се върнат, тъй като все още шества червения комуноиден терор. |
elviejo всъщност е прав. По комунистическо ги настаняваха зорлем в опразнените от колективизацията и индустриализацията селски къщи (и на кмета, и на партийния актив се плащаше според броя жители; след десети най-големия зор на червените тикви беше как да им запазят детските, защото електорат е това, требе да се множи - беше видно, че и пенсионерите спират да гласуват за БСП. Така раждането на деца без ангажимент към бъдещето им се превърна в професия и основен източник на прехрана. Между Котел и Елена все още се срещат цигани в нормалния им вид - и не са лоши хора. Най-дъртата циганка води рода, мъжете отзад на каруцата (безполезно нещо, ама нали трябва някой ейбе!)... И не им е лесен живота... А зулумите на комуноидите са ни докарали до такова дередже, че вече и хора не сме - хумвноиди някакви... Така че - прав е пичът за основното противоречие - комуноиди срещу хуманоиди. |
Смятам, че интеграция (до известна степен) на ромите (като цяло) към обществото няма да стане, така е и в много други държави, но като се има предвид че и тези, които са склонни да приемат нормите на обществото са сочени с пръст, като с изрази например "ей ги виж, цигани са, но учат" или "цигани са, но работят" и т.н., и винаги се набляга на призхода им, не виждам как да бъдат истински приобщени. Така че, щом в националните медии се говори както на улицата, не се спазват повечето етични правила нито от журналистите, нито от редакторите, винаги се назовава етническата принадлежност, когато става въпрос за престъпления извършени от циганите ( а колко много други престъпления или злоупотреби се извършват от "белите", дискриминацията пък е на всяко ниво в обществото, нищо чудно и "интегрируемите" цигани трудно се адаптират към обществото. Както казах, не вярвам циганите като цяло да променят начина си на живот с някави проекти за интеграция но поне в публичното пространство може да бъде променен езикът, който ги отчуждава още повече. |
Пълна интеграция на циганите няма да стане, поне в близко бъдеще, тъй както няма да има пълна интеграция на негрите в САЩ, въпреки декларациите им за правата на човека и тем подобни. Все пак са доста по-напред от нас и това се дължи на икономическия просперитет на страната. И при нас беше започнала осезаема интеграция преди 10.11.89, но тогава всички цигани, а и всички българи имаха работа (препитание). Криминалната приватизация отне хляба на около 1 000 000 цигани и на около 2 000 000 българи. Така, че не толкова промяната на отношението към циганите ще реши въпроса с интеграцията им, а осигуряването на работа за всички, което няма да стане докато ни управляват безотговорните им и крадливи червени братовчеди от Позитано. |