Дълбок, проникновен, експертен анализ! Не толкова поетичен и завладяващ като Петринското четиво, но безспорно достоен за достойната професия. |
Натисни тук | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Не може да се очаква от православната ни църква, в която не се е променило почти нищо, откакто е била създадена преди повече от 1100 години, да бъде носител на новото и модерното. Тя винаги ще бъде консервативна институция и това е част от нейната мисия. Правилно, нека другите църкви да са носители на новото и модерното. |
Джордано Бруно (1548 - 1600) вярва, че Земята се върти около Слънцето, и че очевидно денонощното въртене на небето е една илюзия, причинена от въртенето на Земята около оста й. Той твърди, че след като Бог е необятен, то тогава и Вселената е необятна, следователно има и много други слънца. Според него звездите са именно такива слънца, около които обикалят много планети. Бруно твърди, че безкрайната Вселена е изпълнена с вещество "чист въздух", етер, или Дух, който позволява на небесните тела да се движат, а не да стоят на едно място, както твърди църквата. Така Вселената се състои от безкраен брой слънчеви системи, разделени от етър, като на тях е възможен и друг живот, като земния. Освен това, според Бруно, Земята не е най-важната планета, а е като всяко едно небесно тяло, каквото е и Слънцето, защото за Бог всички тела във Вселената са равнопоставени и той е навсякъде. Джордано Бруно също така развива схващането, че Вселената е хомогенна, състояща се навсякъде от четирите елемента - вода, земя, огън и въздух, следователно един и същ физически закон ще е в сила навсякъде, т.е. Божественото сътворение на човека и природата и Страшния съд са вселенско Божие дело. Учението на Бруно е определено, разбира се, като ерес. Той е заловен и предаден на Инквизицията, която го осъжда на смърт. Изгорен е на клада през 1600 г. Вива ла хуманизъм!!! |
От уебкафе: "Абе, аланкоолу! Като те удари инсулта, прие ли ти Божията воля, или веднага отиде да те лекуват?" статия |
Най-известното произведение на Джовани Пико дела Мирандола (1463 - 1494) е "Слово за човешкото достойнство". Той е един от най-четените философи на хуманизма и стига до глобалния извод, че Бог за всички е един и човекът е равностоен на него чрез свободната си воля. Хуманизмът не е атеистичен. Идеите му, развити на базата на напредъка на научното знание по-скоро слагат край на средновековното философско-църковно виждане за християнството. Хуманистите търсят мястото на Човека в божественото и отношението на човека към Бога. В този смисъл хуманизмът не е антирелигиозно, а просветно движение. Той търси синкретизма между християнската и езическите религии на Античността, поради което голямо място се обръща на античните философи, особено на Платон и Аристотел. Хуманистите искат да помирят класическата философия с християнството. Това, което отличава Мирандола е, че той се стреми да обедини цялото човешко знание в едно. Ако Вселената се разбира като едно цяло - Бог, как могат нейните съставни части да се свържат с това цяло - Бога? След като Вселената е създадена от Бог, то тогава според Мирандола всяко създание, всеки предмет, всеки човек, независимо от религията и езика му, всяка философия и научно откритие е проява на Бога. В този смисъл всяко нещо, което човекът мисли и създава е израз на божественото, на божествената воля. Така всяка човешка личност със своите мисли, ум и въображение представлява една малка божествена Вселена, малък Бог. Ако искаш да откриеш Бог, то разбери собствената си душа! Човекът притежава силата както да слезе надолу в развитието си до животинската си същност, така и да се извиси и изравни с Бог.Така човекът според Мирандола има пълната свобода да бъде това, което иска. От гледната точка на църквата съжденията му са ерес, защото човекът е създаден със свободна воля и със свободата да прави избор, но ги е загубил с първородния грях на Адам и Ева. На тази догма Мирандола противопоставя свободата. Той е първият сред хуманистите, който разглежда именно правото на свободна воля у човека. Затова и Пико дела Мирандола с основание защитава красотата на човешкото достойнство - човекът да определи своя образ по свое решение, по свое предпочитание, а не по Божие, защото Бог е в него. На тази база той развива и идеята си за безсмъртието на душата. То може да бъде постигнато на три етапа - морална трансформация, търсене на знанието и постигане на съвършенство в реалността. За него Бог е един, независимо как се нарича в различните религии. |
Защо ли някои хора опитват да примирят наука и религия - това са противоположни неща. Всеки трябва да избере кое от двете ще следва. Църквата е съвсем права в мракобесните си идиотщини, това е част от нейната догматика. Който иска да целува ръка на дядо Максим, който не - да мисли рационално. |
Да се пише статия за Българската православна църква (БПЦ) и още в заглавието са се дава пример с инквизицията на Римо-католическата църква е: 1. недобронамерено 2. неграмотно 3. подвеждащо и манипулативно Та като споменах Римо-католическата църква и инквизицията, защо в Западна Европа не се провеждат таква кампании както тука срещу католическата църква. Достатъчно е дори това което е извършила тази църква през годините на инквизицията. |
Кампанията , която подеха българските сорофски медии срещу БПЦ не е случайна и добронамерена. Това е единствената институция в България на която Сорос не е сложил още дяволската си ръка. |
Та като споменах Римо-католическата църква и инквизицията, защо в Западна Европа не се провеждат таква кампании както тука срещу католическата църква. Достатъчно е дори това което е извършила тази църква през годините на инквизицията. Бъркаш. Католицизмът е на прицел не само от атеистите на запад, но и от конкурентните вероизповедания. Натискът е много по-силен, а и скандалите са много по-ярки. Какво е принадлежността към ДС и лимузините в сравнение с педофилията, например? |
бонго-бонго 06 Януари 2012 00:44 Бъркаш. Католицизмът е на прицел не само от атеистите на запад, но и от конкурентните вероизповедания. Натискът е много по-силен, а и скандалите са много по-ярки. Какво е принадлежността към ДС и лимузините в сравнение с педофилията, например? Бонго, ти кажи, като си толкова осведомен? Но не разтягай седерастки мантри и общи приказки, а ни дай конкретни примери. Освен това, лимузините дойдоха с демокрацията. |
Какъв конкретен пример искаш да ти дам - че служител на вярата не бива да бъде аент на един богохулен режим ли? Че професор по богословие не бива да доносничи срещу студентите си ли? |
Така не стана ясно обаче защо те смятат модерните научни методи за противоречащи на Божията воля. Авторът прекалено опростява нещата. За религиозния човек дори е повече от ясно защо човек не може да решава сам въпросите на живота и смъртта. БПЦ не казва и няма как да каже нищо по-различно от това, което казва папа Йоан-Павел 2 в "Евангелие на живота", а това е едно от най-забележителните творения на човешкия дух през 20 век. Къде тогава е тесногръдието? Тесногръдието се изразява точно в обратното - че БПЦ непрекъснато е критикувана било че изказва, било че не изказва становище по някой проблем. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Васик |
доказателства и конкретни примери имаш ли? Аз дадох доста конкретен случай. Всичко, което казах важи за един човек. Мога да добавя, че същият е писал и рапорти до ДС за Зографския манастир, щрионирал за слабите страни на участници в икуменическото движение. Т.е. шпионирал е братя во Христе в името на онези, които отричаха Христа. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Това са думите на папа Йоан-Павел 2 и няма по-ясно обяснение защо християнството не може да приеме изкуственото оплождане. When a new person is born of the conjugal union of the two, he brings with him into the world a particular image and likeness of God himself: the genealogy of the person is inscribed in the very biology of generation. In affirming that the spouses, as parents, cooperate with God the Creator in conceiving and giving birth to a new human being, we are not speaking merely with reference to the laws of biology. Instead, we wish to emphasize that God himself is present in human fatherhood and motherhood quite differently than he is present in all other instances of begetting on earth'. Indeed, God alone is the source of that image and likeness' which is proper to the human being, as it was received at Creation. Begetting is the continuation of Creation |
Васик 06 Януари 2012 01:28 Така не стана ясно обаче защо те смятат модерните научни методи за противоречащи на Божията воля. Авторът прекалено опростява нещата. За религиозния човек дори е повече от ясно защо човек не може да решава сам въпросите на живота и смъртта. БПЦ не казва и няма как да каже нищо по-различно от това, което казва папа Йоан-Павел 2 в "Евангелие на живота", а това е едно от най-забележителните творения на човешкия дух през 20 век. Къде тогава е тесногръдието? Тесногръдието се изразява точно в обратното - че БПЦ непрекъснато е критикувана било че изказва, било че не изказва становище по някой проблем. Васик, проблема на едни нечестиви "хора" е, че БПЦ въобще съществува. Те по силните църкви не могат да ударят, но по нас , които сме слаби в момента могат. Тези нечестиви "хора" не успяха с разкола и заговора срещу БПЦ 1997-98г., когато на власт бяха СДС. Бяха много близко обаче, затова ще опитат пак сега, когато на власт е наместника губернатора от американското посолство. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Kotka |
ИЗВЪНРЕДНИЯТ ЦЪРКОВНО-НАРОДЕН СЪБОР - ХАРАКТЕР И ПОСЛЕДСТВИЯ 1998 г. В ежедневните бюлетини на "Омда" предложихме богата и обширна информация за събора, мнението на специалисти, архиереи, както и оценката в партийния и независим печат. Необходимо е да отбележим, че следващата сесия на Събора ще се проведе на 3 февруари 1999 г. Тогава ще бъде избран и наместник-председател на църквата, който ще я ръководи до избора на нов патриарх. Следващият събор, който ще избере новия партриарх, ще може да се проведе най-рано през януари 2000 г. На всички е ясно, че Извънредният събор беше организиран и финансиран от правителството на СДС. Неговите представители на събора не скриха този факт, нито го опровергаха в медиите. По своя характер съборът представлява силов преврат в църквата и демонстрация на беззаконие и безумие. На него присъстваха една трета от българските епископи от обкръжението на дядо Пимен. Действащите български митрополити обаче ги нямаше. Не е тайна, че част от тях, въпреки че подкрепят Максим, са съгласни с неговото оттегляне. Няма никакво съмнение, че българската църква се нуждае от реформи и промени. Начинът, по който съборът се опита да ги направи обаче, буди възмущение и сериозни съмнения. Защото властта безцеремонно се намеси в дейността на църквата, а архиереите от събора грубо потъпкаха църковните канони. По този начин те бетонираха още повече позицията на патриарх Максим да стои на своя пост. Разколът в БПЦ се задълбочи и разшири. Ясно се открои и жаждата за власт на съборяните и силното им желание за ново преразпределение на църковните имоти, средства и въобще на богатството на БПЦ. Разколниците на Пимен вместо да заемат назначените си места от Синода, да търсят диалог и на общо събрание, председателствано от партриарх Максим, да търсят промените и реформата, взеха друго решение. С болшевишки плам и сини бюлетини в ръка, те се опитаха да направят революция в църквата. Църквата обаче е такъв тип обществена институция, че е длъжна в името на Вярата да отхвърли от своето тяло полипите на всякаква революционност - червена, синя или другоцветна. Така архиереите и миряните, които с лекота детронираха Максим, всъщност се самообрекоха на непростим грях, а в очите на широката общественост, освен че се опозориха, заложиха бомба със закъснител под патриаршеския стол и самостоятелността на Българската православна църква. Бяха "гласувани" абсурди. Според новия "демократичен устав" всеки следващ български партриарх ще стане заложник на интересите на следващите групировки от свещенници, които с лекота ще бъдат манипулирани от политическите партии, независимо от техния цвят. След събора рязко нарасна опасността за схизма и поставяне на БПЦ в много особено и опасно положение в православния свят. Това веднага повдига въпроса, а не е ли това "голямата цел" на дребни хора, които в рамките на т. нар. "цивилизационен избор" желаят да се "преустрои" българското православие, без да си дават сметка за последствията върху целостта и единството на нацията. Но ние питаме: православна Гърция, православен Кипър по-малко европейски държави ли са от католическите страни? Съборът се проведе на историческата дата 10 ноември, когато през 1989 г. беше извършен преврат, който изведе СДС на политическата авансцена. Става въпрос за СДС-89, което напълно се отрича от СДС-97. А "децата" на СДС-89 отдавна са изядени от "революционерите" от СДС-97. На 10 ноември 1998 г. на Извънредния събор беше извоювана крупна победа на "здравите" сили над здравия разум. Камен Минчев Октомври, 1998 г. |
Естествено, Васик. Със всичките си недостатъци, Католическата църква не се поддава на натиска на модерността, а го използва , доколкото и е възможно. Затова устоява въпреки напора на ветровете. Това, за жалост не може да се каже за съвременното Православие |
Не е тайна, че част от тях, въпреки че подкрепят Максим, са съгласни с неговото оттегляне. Няма никакво съмнение, че българската църква се нуждае от реформи и промени. Начинът, по който съборът се опита да ги направи обаче, буди възмущение и сериозни съмнения. Мацо, а защо не публикуваш нещо за събора в Рилския манастир, когато СДС вече не беше на власт, а Симеон реши църковния разкол по кесарски. А ето, вече толкова време след края на СДС къде са промените? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |