Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
„Ако Христос не е възкръсвал, то напразна е вашата вяра”
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:293 Страница 1 от 15 1 2 3 Следваща »
генек
18 Апр 2012 19:38
Мнения: 36,327
От: Bulgaria
Етично щеше да е предната статия да няма продължение...
Но...
-------------------------
Блогът на Генек
Kotka
18 Апр 2012 20:10
Мнения: 13,187
От: Aruba
Andrey
18 Апр 2012 20:16
Мнения: 75
От: Bulgaria
Да бяхте помислили малко, преди да му се нахвърляте пак веднага и този път на Петрински.
Статията е отлична и пак като преди седмица - гледам и не вярвам на ушите си какво толкова ви вбеси.
mercury
18 Апр 2012 20:27
Мнения: 6,675
От: Bulgaria
Не знаех, че има такъв тип икони на Христос - "Мъж на страстите". Би трябвало да означава мъж на страданията, ама някак си...
Нени Миноно
18 Апр 2012 20:34
Мнения: 427
От: Bulgaria
Колко може да се дъвче едно и също?!
Hugin
18 Апр 2012 20:35
Мнения: 8,461
От: Bulgaria
И после?
Неверния Тома
18 Апр 2012 20:44
Мнения: 11,681
От: Bulgaria
Не смесвайте наука и вяра!
Вярата (може би) има отношение към етиката, към морала. Науката търси истината и в този смисъл тя е независима от етиката, тя е извън морала, ако щете тя е "аморална". Всекиму своето!
mercury
18 Апр 2012 20:44
Мнения: 6,675
От: Bulgaria
В частност при изобразяването на Исус Христос се използват няколко много точно определени иконографски типа, сред които и така нареченият "Мъж на страстите" (Vir dolorum), характерен за западнохристиянското изкуство. При тези изображения Христос е представян след свалянето му от кръста, с всички физически белези, които са следствие от престоя му там и от предходните бичувания, но жив. Наистина, днес се смята, че иконографските изображения от типа "Мъж на страстите" произхождат от един друг, малко по-ранен иконографски тип "Христос в гроба" (Akra Тepeinosis), характерен за източнохристиянското изкуство след ХII в. Там също Исус е представен след свалянето му от кръста, но както може да се очаква, той вече е мъртъв. Двата иконографски типа са много близки и често не могат да бъдат разграничени точно.

Тук нещо не се връзва хронологията.
Ако типът "Мъж на страстите" (13-14 в. според написаното под изображението до заглавието) се базира върху по-ранния иконографски тип "Христос в гроба" от 12 век, то как така през 12 век ще го изобразяват мъртъв, а през 13-14 век - жив? А и от тези икони до заглавието от 13-14 век човек едва ли може да си направи извода, че там Христос е жив.
Нещо не мога да схвана.
бонго-бонго
18 Апр 2012 21:17
Мнения: 26,313
От: Swaziland
Нещо не мога да схвана.

Естествено, че няма как да схванеш.
Първо, "Мъжът на скърбите" не е не е някаква илюстрация на Евангелието, както Петрински се опитва да ни внуши.
То никъде в Евангелията Исус не е наречен тъй - самото наименование препраща към пророчеството на Исая 53:
"2. Защото Той изникна пред Него като младочка и като израстък из суха земя; няма в Него ни изглед, нито величие; ние Го видяхме, и в Него нямаше изглед, който да ни привлича към Него.
3. Той беше презрян и унизен пред людете, мъж на скърби и изпитал недъзи, и ние отвръщахме от Него лице си; Той беше презиран, и ние за нищо Го не смятахме.
4. Но Той взе върху Си нашите немощи и понесе нашите недъзи; а ние мислехме, че Той беше поразяван, наказван и унизяван от Бога.
5. А Той бе изпоранен за нашите грехове и мъчен за нашите беззакония; наказанието за нашия мир биде върху Него, и чрез Неговите рани ние се изцелихме.
6. Всички ние блуждаехме като овци, отбихме се всеки от пътя си, - и Господ възложи върху Него греховете на всинца ни.
7. Той бе измъчван, но страдаше доброволно и уста Си не отваряше; като овца биде Той заведен на клане, и както агне пред стигачите си е безгласно, така и Той не отваряше уста Си.
8. От затвор и съд Той биде грабнат; но рода Му кой ще обясни? защото Той бе изтръгнат от земята на живите; за престъпленията на Моя народ претърпя смърт.
9. Отредиха Му гроб със злодейци, но Той биде погребан у богатия, защото не бе сторил грях, и в устата Му нямаше лъжа."

Но този синтез на страдание и смърт няма как да бъде предаден едновременно в картина - или страданието или смъртта ще е фокусът. И тук няма строго определена каноника на изображението в западното изкуство (подобно на евангелските сцени), защото това е образ за религиозно съзерцание, а не за богослужебни цели или като изобразителен наратив - сцената я има с ангели и без ангели, с кръст и без кръст и т.н. Подобен е случаят с т.нар. "Замислен Христос", както и с Пиета - не са евангелски сцени в каноничния смисъл и ги има в десетки варианти, включително има и Пиета с Бог-Отец (т.е. двама опечалени родители жалят чедото си).
Пускаш едно гугле за Andachtsbild и четеш. Касае се за тенденция в религиозната живопис на Запад, развила се покрай Ренесанса на 12ти в.
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго
mercury
18 Апр 2012 21:41
Мнения: 6,675
От: Bulgaria
Мерси, Бонго.
"Мъж на скърбите" вече си е съвсем друго нещо.
Впечатли ме в поста ти, че има Пиета с двамата родители. Такова изображение определено не съм виждала.
Ще прочета това, което си дал.
ПП. Как беше в Диарбекир? Не съм в състояние да построя втори Орлов мост, но все пак - привет.
Forza NATO
18 Апр 2012 21:44
Мнения: 11,582
От: Bulgaria
Изглежда, изглежда - колко да изглежда?
mercury
18 Апр 2012 22:03
Мнения: 6,675
От: Bulgaria
Значи тук изобщо не става дума за каноничен иконографски тип "Мъж на скърбите (страстите)", а за тема в изкуството още в Предренесанса.
И всичко това - че бил все още жив при свалянето от кръста няма нищо общо с класическата религия.
Така нещата изглеждат по друг начин.
бонго-бонго
18 Апр 2012 22:04
Мнения: 26,313
От: Swaziland
Впечатли ме в поста ти, че има Пиета с двамата родители. Такова изображение определено не съм виждала.

Те са малко по-късни - 15 - 16 в.
Сега погледнах материала за "Man of Sorrows" във викито и мисля, че добре дава идея за онова, което написах по-горе.
Натисни тук
Диарбекир не ми направи особено впечатление - източните нрави и порядки зле ми действат обикновено...
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго
kaily
18 Апр 2012 22:23
Мнения: 35,647
От: Bulgaria
Уф, а всъщност времето не е линейно, а всичко се случва тук и сега, едновременно, като на една линийка с деления от 1 до 20. Само ние си мислим, че вървим еднопосочно и равномерно от 1 към 20, на практика за многомерните линийката е цялата пред тях по едно и също време Иисус и Петрински, един до друг, защото през една точка минават безброй много прави, успоредни на друга права, обаче това зависи от броя на измеренията и от това ти колко измерен си.
Та понеже времето нито е линейно, нито се движи в една посока, нито се движи с равна стъпка, история няма и не съществува, защото всичко е взаимосвързано и потрепването на листо върху паяжина е в състояние да промени събитията отпреди 5000 години.

Причинноследствените връзки са хоризонтални и двумерни, кой може да мисли във вертикалните връзки и всичките 4 измерения?
Колко прави могат да минат през една точка, които да са успоредни на една дадена друга права?
Зависи докъде си стигнал...
падналотмарс
18 Апр 2012 22:51
Мнения: 2,918
От: Bulgaria
кус-кус
е любимата закуска на барни
herr Flick
18 Апр 2012 23:16
Мнения: 828
От: Bulgaria
Щях да напиша нещ гадно, но се спрях - то срещу отбор "ЧерВярващи" не върви. Нали и техият шеф така ги учи : "... но ако те удари някой по дясната буза, обърни му и другата...".
Но този Вторник една жена на автобусната спирка ми даде невероятен "пас"! Въпросната лелка ми направи забележка, че вместо обичайното ми "Добро утро", днес трябвало да я поздравя с "Христос Воскресе" ... Замислих се: а защо само днес? Защо само тези три дни? Нали това е основата, смисълът на християнството - вярата, че "Христос Воскресе" ?!?! Та защо всеки ден не си казваме "Христос Воскресе" ???
Някой сеща ли се?
kaily
18 Апр 2012 23:32
Мнения: 35,647
От: Bulgaria
Щото ще ти стане навик и пак ще спреш да го забелязваш.
Затова трябва да е нарядко, за да ти действа ударно.
Vute Graovski
18 Апр 2012 23:39
Мнения: 2,225
От: Poland
Без Коментар ... червен ка-де-сарски "историк" ни учи религия ,смешно и тьжно едновременно
hocataotkonstantinie
18 Апр 2012 23:45
Мнения: 220
От: Bulgaria

Не съм виждал по голям историк от Петрински,хвала ти на перото господине...един път си в новото време друг път в средновековието а сега в зората на новото време,явно си личност всестранно развита и си пълен със знания но защо бе човече към всичко подхождаш с омраза;омраза към циганите,към турците ,към всички които не мислят като теб а сега си дръзнал и против хриситяните а утре сигурно идва ред и на мюслюманите а да ти кажа ,мюслюманите за такива обиди не прощават .......
hocataotkonstantinie
18 Апр 2012 23:45
Мнения: 220
От: Bulgaria

Не съм виждал по голям историк от Петрински,хвала ти на перото господине...един път си в новото време друг път в средновековието а сега в зората на новото време,явно си личност всестранно развита и си пълен със знания но защо бе човече към всичко подхождаш с омраза;омраза към циганите,към турците ,към всички които не мислят като теб а сега си дръзнал и против хриситяните а утре сигурно идва ред и на мюслюманите а да ти кажа ,мюслюманите за такива обиди не прощават .......
Brightman
19 Апр 2012 00:03
Мнения: 23,083
От: Bulgaria
Исус е възкръснал. Като символ. И сътворил с вярата най-голямото чудо - 2000 години все още има милиони, които вярват в учението му, а близо 3 милиарда се пишат християни. За отражението в световната култура на учението на тази малка секта, да не говорим. Наистина забележително чудо.
Добави мнение   Мнения:293 Страница 1 от 15 1 2 3 Следваща »