Ние самите, трябва да отстояваме колкото е възможно повече нашите исторически корени, свързани с древните траки, ето някои непосредствени свидетелства за доказана приемственост. Това е списък на някои тракийски думи и техните еквиваленти в съвременния български език. Този списък е направен от Ем.Живков, сп.Авитохол, 2002, кн.22-23. Ак [ak] - око Анг [ang] - крив, извит (ъгъл) Ан [αν] - на, върху Асдуле [asdule] - ездач, яздя Ас [ας] - аз Бела [bela] - бял Берса [bers(a)] - бреза Бистра [bistra-s] - старобълг. быстра - бърз, бърза Брате(р) [brate(r)] - брат Бреда [breda-s] - пасище, старобълг. - бред, диалектно - бръд Бръза [bruza] - бърза Бърд [burd] - брод Ведъ [βεδυ] - вода Вер [ver] - извирам Гин [gin] - чезне, разваля се, съхне (гине) Дама [dama] - дом Деин [dein(a)] - деен Дерз, дърз [derz, durz] - смел, дързък Ден [δεν] - ден Дръвета [druveta] - дърво, дървета Дръме [drume, dryme] - бълг. дръма - шубрак, храсталак Дун [dun(a)] - височина, (дюна) Жил(а) [geil(a)] - жила Зама [zama] - старобълг. самъ - същи, еднакъв Зер [zer] - звер, звяр Зет [zeta] - сят, засят Золта [zolt(a)] - злато, жълт Зъмъ [zymy] - змей, змия Кал [chalas] - кал Катер [kater] - катерица Кер [kers(a)] - чер, черен Кетри [ketri] - четири Ктист [ktist(ai)] - чист Колобър [κολαβρος] - първобълг. колобър Купсел [kupsel(a)] - купче Лаз [lazi] - лош Ма [ma, me] - мама, майка Мъс [musas] - мъх Остас [ostas] - устие на река Пи [pi] - при Прас [pras] - пръскам Раск [rask] - рязък, пъргав, бърз Сабади [sabadi] - свободен Светъл [suetul] - светъл Семеле [semele] - земя, старобълг. - землiа Стар [stara] - стар Стър [stur] - страна, местност Сунка [sunka] - сок (слюнка) Тарп [tarp(a)] - трап Траус [traus] - троша Уту, ътъ [utu] - вода [/quote] | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: GreenEyes |
Днес са познати 40 (от сведенията на антични автори) думи, т.нар. глоси. Споменавам тези глоси, защото изрично е посочен техният тракийски произход. Разбира се, това е крайно недостатъчно като информация за сериозно изследване. За щастие историците разполагат и с географски названия, имена на божества, лични и племенни имена и др., тракийският корен, на които може да се твърди за сигурен. Или в крайна сметка в историческата наука е прието засега да се смята, че имаме данни за около 200 чисто тракийски думи и понятия. Веселин Бешевлиев, Хр.Данов, Иван Дуриданов, Вл.Георгиев в своите изследвания доказват принадлежността на тракийския език към индоевропейската езикова група. Нещо, с което аз съм съгласен напълно. В този смисъл много ми се иска да жегна нашите медиевисти, които са далеч по-назад от българските траколози в решаването на проблема за езика, а от там и за етническата принадлежност на древните българи. |
доказани арийци, специалисти по коне и обработка на метали.Хеле пък цветни.Чисти етнически и ще ви помогне да откриете оригинала на глосите.Безплатно за траколозите http://avangardisco.wordpress.com/2007/12/06/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B8%D0%B7%D1%85%D0%BE%D0%B4-%D0%B8-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BD%D0%B0-%D1%86%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0/ |
бита им в много отношения се е запазил от времето на Омир. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Кайзер Созе |
Кайзер Созе Всъщност щурчо проявява новаторство. Отхвърля основният принцип в гръцката трагедия за спазването на трите единства – време, място и действие и пристъпва към квантова история.Много модерен подход.Огъва време и пространство за да напасне действието. щурчо нема как да ти биде помогнато и при най-добро желание.. Виждам, виждам... Желание имаш, ама възможностите ти - малки! |
GreenEyes 08 Окт 2016 21:41 С моя беден руски откривам, че и руснаците са запазили тракийски думи, а "быстро" е стигнала чак до Франция за да се върне пак при нас! Забележително! |
Прочее, южните ни съседи са се мислили за римляни. Обаче им казале, че требе да бъдат елини. И в същото време са наричани Гърци от чужденците. И накрая се пак се съгласили да бъдат елини. Ъхъ... мислели се римляни, но гръцкият, който говорели, си бил техният "римски" език до такава степен, че един от императорите (Михаил III, кръстникът на нашия Борис-Михаил) нарича латинския "скитски и варварски език" в едно писмо до папа Николай. И все пак тези ромеи били наясно, че техният "римски език" бил "елински", както се вижда от употребата на "елински език" у Аретас (9. в). И макар "елин" тогава да било символ на "езичник", тези гръцкоговорящи ромеи се считали за приемници на елина Омир, когото цитирали нашир и на длъж, подражавали на своя предшественик Тукидид и т.н. и т.н И нещо повече - те упорито си мислели, че за да стане един човек "ромей", трябвало да бъде ... гърцизиран. Така например през 781 г., когато императрица Ирина уговорила брака на франкската принцеса Ротруда с нейния син Константин VI и като част от подготовката за сватбата изпратила някой си нотарий Елисей, евнух, да научи принцесата, която приела заради бъдещия брак новото име Еритро, на буквите и езика на гърците (twn Graikwn) и да я обучи в обичаите на ромеите (twn Rhomewn). Един век по сетне, императорът Лъв VI разказва как баща му, Василий Македонец, превърнал варварите от славиниите в Пелопонес в ромеи: Василий ги убедил да оставят старите си обичаи, и след като ги гърцизирал (graikosas) , поставил ги под водачи и ги покръстил, както е обичаят на Ромеите (twn Rhomewn). И от двата случая става ясно, че римската идентичност била политическа идентичност и вървяла ръка за ръка с гръцката културна идентичност. Ето защо, нашичкият Симеон за чудесното си владеене на гръцки език и неговата образованост е наречен " хемиаргос" (полугрък). Но той остава "варварин" за ромеите, както свидетелства една оратория в чест на Роман Лакапин, защото е владетел на друга държава, ерго чужд на "обичаите на ромеите". | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Имаме нужда от ново чисто републиканско име, под което да се съберем с братята си. А щом и тях ги дразни Вulgaria, време е да я сменим. Виждам, че под тази тема глупостите се сипят на парцали....Но да се върнем на темата. Мястото на траките в нашите исторически корени е най-малкото толкова значително, колкото на древните българи и славяните. А материалната култура, която е оставил този древен народ е безценна, със световни измерения. Разбира се, без да броим простотиите написани тук, не е зле да споменем какво са направили наши и чужди историци, за да принизят ролята на траките при формирането на българската народност. Първо, траките са определяни някакси пренебрежително като късноантично население по нашите земи, а участието им в новообразуваната българска държава остава много неясно и неизследвано. Между другото установяването на точната принадлежност на местното население се оказа задача неизмеримо по-трудна отколкото установяването на произхода на древните българи. Някои смятаха, че траките са гръкоезични византийски поданици, други, че са християнизирани вараваски нашественици, а трети, че това са елинизирани и романизирани траки. Както често става при такива затруднения се избира най-удобната хипотеза - че това е малобройно население с минимално участие в изграждането на българската държава. В полза на тази хипотеза, се привеждаха данни за обезлюдяването на сегашните български земи поради опустошителните варварски нашествия, започващи от средата на трети век и завършващи с пристигането на древните българи. Ако евентуално се разглеждаха събития преди 681 година, те се разглеждаха самостоятелно, без да се свързват със създаването на българската държава. За постепенното обезлюдяване на полуострова говореха и сведенията за многобройни варварски нашествия по нашите земи, които започват на практика още от средата на III в. и завършват с установяването на древните българи тук. Така, дори когато ставаха обект на внимание, събитията преди края на седми век се разглеждаха самостойно и до голяма степен без пряка връзка с образуването на българската държава. Историята на траките започва в старокаменната епоха и продължава 6000 години. Ето защо е трудно да се познават в детайли проблемите, свързани с историята на траките само от един историк и едновременно с това да се познава времето и спецификата на българското средновековие. Вероятно това е и причината да няма едно обобщаващо изследване, което да разгледа приемствеността между траките и българската държава. Днес на историците са познати 80 тракийски племена - одриси, беси, трибали, гети, мизи, койлалети, витини, асти, травси, дии, сапеи и т.н. Езикът на траките, въпреки различните говори и диалекти, е познат под събирателното название тракийски език. За съжаление траките никога не достигат до създаване на собствена писменост, което е най-важният елемент за популяризиране и запазването на един език. Въпреки това, и въпреки изключително бурната и нелека съдба на това население, са останали елементи на тракийския език в днешния български език. И веднага трябва да кажа, че останките на тракийския език са значително по-големи от тези на старобългарския.. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: GreenEyes |
Между другото установяването на точната принадлежност на местното население се оказа задача неизмеримо по-трудна отколкото установяването на произхода на древните българи. това значи ли че решиха туй уравнение? |
Между другото установяването на точната принадлежност на местното население се оказа задача неизмеримо по-трудна отколкото установяването на произхода на древните българи. това значи ли че решиха туй уравнение? Много ми е трудно да схвана какво питаш, но ако става дума за терминология и кога се споменава името българи за първи път, ето какви са историческите извори. Първото свидетелство за българите на територията на Централна Европа с името “vulgares”, даже и ако оставим настрана оспорвания от някои историци “Анонимен римски хронограф”, се отнася към началото на пети век. Павел Дякон - 8 в., отбелязва за две битки между лангобарди и българи около северните склонове на планината Карпати, първата от която е датирана около 420 г. Тоест това е век и половина преди тук да пристигнат същинските тюрки. Въобще размесването на имената хуни и тюрки от една страна, и българи от друга, нанесе изключително трудно поправими поражения в българската историческа литература. Забележи, тук не говоря за траки, но както вече казах трудно схващам някои лупинги тук, в този форум, в който отдавна не ми се пише. Правя го по изключение тази вечер.... |
GreenEyes 08 Окт 2016 21:41 Да внеса свой обол и аз. Алопекис – шапка от лисича кожа Аса – подбел Бига-колесница Бонасус-бизон Зейри-ямурлук Магадида-триъгълен струнен инструмент Пеан-бойна песен Румпия-сабя Сарапар-главорез Сика-крива сабя Сипой-яма Тур-диво говедо Хус-мярка за вместимост Сега кой от къде е не знам, но мисля, че ще ви помогна да се идентифицирате. П.П. Някои може и да четат и от дясно наляво, ако искат. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: ELGRECO |
(Михаил III, кръстникът на нашия Боприс-Михаил) нарича латинския "скитски и варварски език" в едно писмо до папа Николай. Ооо, бонго де се губиш. Ако си мислиш, че императорите от Фригийската династия са писале и говорили на цист гръцки, нещо не си се объркал... |
Ооо, бонго де се губиш. Ако си мислиш, че императорите от Фригийската династия са писале и говорили на цист гръцки, нещо не си се объркал. Да, беее... Мислех да посочаМихаил, бидейки от Аморийската династия, като цист трак |
Тук грешите той е от синтомедийската династия. От една страна е пра......дядо му Айкахар, а от друга е пра......дядо му Олор. П.П. И пра......роднина на Спартак. Според някои по-правилно е СпартакиЙ. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: ELGRECO |
mercury 08 Окт 2016 16:18 Все повече се убеждавам, че не можеш (защото не знаеш) да отговориш на въпроса ми защо гробницата в Нюгрейндж е почти идентична с тази в Мезек. Понеже хал хабер си нямам от историята на остров Ирландия преди св. Патрик, все пак попрегеледах някои материали за гробницата в Нюгрейнж , която ти смело класифицира като "индоевропейскаТ. Проблемът е, че по времето, когато тя е правена (неолита), терминът "индовропейци" не се използва. Още повече, некои хора свързват тоя период (грубо 3300-3000 пр. Хр) с масирана миграция на острова, която изглежда палеогенетиците потвърждават. http://www.pnas.org/content/113/2/368 The Neolithic and Bronze Age transitions were profound cultural shifts catalyzed in parts of Europe by migrations, first of early farmers from the Near East and then Bronze Age herders from the Pontic Steppe. However, a decades-long, unresolved controversy is whether population change or cultural adoption occurred at the Atlantic edge, within the British Isles. We address this issue by using the first whole genome data from prehistoric Irish individuals. A Neolithic woman (3343–3020 cal BC) from a megalithic burial (10.3× coverage) possessed a genome of predominantly Near Eastern origin. She had some hunter–gatherer ancestry but belonged to a population of large effective size, suggesting a substantial influx of early farmers to the island. Що се отнася до индоевропеизацията на острова, тя отново се свързва с нова миграционна вълна от териториите на южна Русия и Украйна (т.нар. степна теория): Three Bronze Age individuals from Rathlin Island (2026–1534 cal BC), including one high coverage (10.5× genome, showed substantial Steppe genetic heritage indicating that the European population upheavals of the third millennium manifested all of the way from southern Siberia to the western ocean. This turnover invites the possibility of accompanying introduction of Indo-European, perhaps early Celtic, language. |
бонго-бонго 08 Окт 2016 22:11 И макар "елин" тогава да било символ на "езичник", тези гръцкоговорящи ромеи се считали за приемници на елина Омир ... И от двата случая става ясно, че римската идентичност била политическа идентичност и вървяла ръкла за ръка с гръцката културна идентичност. Грубо, от времето на Михаил Псел започва бавно да се променя, преосмисля отношението към "елин", което не пречи в началото на 20 век да се издават "ромео-италийски" речници. На принцовите острови и в Цариград, малкото останали гърци продължават да се самоидентифицират и като ромеи и като гърци, а гръцкия - като ромеика. Среща се още и в Гърция, но не така натъртващо. И... парадоксалното през очите на средновековния грък, гръцката православната църква става елино-ортодоксална. Ама... какво да се прави. Националните държави от последните два века върнаха племето на историческата сцена и народиха от чисти арийци до чисти елини, траки, румънци и пр... Разни времена, разни нрави... |
Ще разкажа една история за преселение, образуване на племе, създаване на нация, загиването и, и смешки с топоними и българска хисторическа литература.Чудя се на кое да сложа логическото ударение, както и ще се посмея с някои грешки.И всеки ред от наратива съм готов да го докажа. Представете си пустош в ъгълче на балканите.Поредната война. Автохонното население е било такова за едно поколение.Щото е избило предните, а остатъка е поробило.И при поредния катаклизъм хуква на юг.Щото чака отмъщение.Повличайки със себе си остатъците от местните.И чудо- култивирана земя пустее.А без хербицид да сееш жито в разорана целина е небъдна история.Минават десетилетия да се отървеш от власатката, мака, дивия овес...Освен ако не опожаряваш и корениш гора. И се стичат. Колонисти.С различни носии, от различни краища, с различни обичаи и диалекти.И почват да строят къщи на пепелището.да сеят зърно, да гледат овце и коне, да се женят по между си. Но...и да враждуват.Различни кулури- овчарите пазят крушите в мерата да има къде овцата да пладнува и спорят със "земеделците' за прокар (стадата трябва да минат през нивите). И се стига до консенсус след спукани глави, запалени плевни и няколко гроба. И осле идва война. Смърт.Болести.Родовете се омесват.Щото има и религиозни табута да не се жениш дори за сват.И се получават смесени бракове. И слагат имена на местностите.За ориентир.За граница на собственост.И интересното е че някои от тех не са на синтетичния език, на който се разбират, а са взети от пътешествия до съседите. И в това време пролет и есен край тях минават мигриращи номади.Всяка година навъртат със стадата по хиляда и двеста километра преход.От зимни на летни пасища.И пак се мешат стоки, думи, животни и жени. И пак войни.Болести.А в общността вече са братовчеди.Трудно е да се ожениш в градището.Почват да се сродяват с околните. Сменя се модата.Сменят се технологиите.Земята не стига.Мъже и жени напуска.Цели семейства. Няма война.Сменя се властта.И търсенето на стока.Всички напускат.Освен неколцина старци.И идва племе.Чуждоезично.И се настанява.Ако и да се родят деца- не са на автохонните.Етноса се сменя. И това не става за 6 000 години.Става за 130. Историята на едно село.Предполагам-българско село.В което няма вече българка във фертилна възраст. Да видим топонимите.Чета уважаемия Венедиков.Посочва в землището тюркско. Курт кайнак. Ма не е .Историята е по.....индийска.Разказ за безименно кладенче, млад чобан, красива овчица и ревнив коч.. И свидетели.Никой не знае дали историята е вярна, но се лепва прякор на юнака.След време сина му става писар в общината и оправя регистъра на Курт кайнак.Като една буква е за благозвучност.То и прякора на бай Иван Курото се превъща във фамилия Куртеви. Или гроба на Мавро? Дали е елински топоним или от Дубровник, според Венедиков- не. Мавро викали на гемиджията Марин, върнал се и почнал да се гърчее.Ударен от светкавица на 30 оставя име на цяла местност. или пък Харалан- и той заклан , а баща му е поп и от там нетипично име (или като нос край Созопол известен като Германката). И ми търсите чисти протонации в период от 6 000 години на болести,кланета и преселения? И за вас това е Въпросът на века? За мен не е.Знам кой съм. За мен , стъпил в настоящето е интересно да погледна в миналото за да начертая алтернативи за бъдещето.Други уплашени от идващото Бъдеще и несигурни в настоящето си се обръщат и чертаят алтернативното си минало.В търсене на изгубеното време, мита за голямото завръщане или Винаги отминалият Златен Век.Атланти. И някои от тях са професионални историци.Мистификатори. С ирационална нагласа да вкараш миналото в готов етикет искате пасващи на изградения вече конструкт факти.Ако не влизат в рамката-нагласяте. |