Към теслите и върбите на траките добавям и коне с опашки . Значи и лъковете на гъдулките не са проблем . |
Ми то и Юндола се вписва в тези граници И Велинград ! И там да открият нещо ! Банята на Евридика да речем . Удобни пътища , калабалък , нататък лесно ! |
http://3.bp.blogspot.com/-vUztg_rBY6M/UTRyg2_SLgI/AAAAAAAAAhc/fHd04ZCW1o8/s1600/Head_of_Orpheus.jpg Thracian Girl Carrying the Head of Orpheus on His Lyre - Musée d'Orsay - Gustave Moreau, 1865 Наистина прилича на гъдулка. Ето ви събрано на едно място цитати на учени. http://sparotok.blogspot.bg/2013/06/blog-post_29.html |
Естествено, блогът на Спараток ... Сърпрайз, сърпрайз ... Това, което ме изумява, е, че толкова хора вдъхновено се интересуват от подобни проблеми, но някак не жертват 20 лева годишно за НБКМ или 10 лева за библиотекатаа я на БАН, я на СУ, или дори двете безплатни библиотеки с такава насоченост, а чакат някой безумен "блогър" да им е сдъвкал нещата. Е, сдъвкал ги е, та чак ги е направил на петмез |
За Траката май версията за името беше, че нещо си тракало .. ата. И си е баш на място. Па и ветровито, трака ли трака, я зъби, я нещо друго. Чувал съм, че названието на Траката идва от името на някакъв грък- Тракус май беше, който навремето имал имот на мястото където беше газ-станцията /там преди това май имаше някакъв пионерски лагер/. Иначе викат и на местността още и Ваялар /звучи малко като Вайялар/. Доколкото помня според дядо ми, това второто е турско название на тази местност с интригуващ произход. Когато навремето при идването на руснаците, турците си заминавали, от яд че трябвало да си зарежат камънака, попитали ходжата си как да го прокълнат. Той им обяснил, че трябва да теглят ножа на едно магаре, после да го заровят с копитата нагоре, всеки от тях да мине покрай гроба, да се изплюе отгоре му и да каже тази дума /или думи/ които означавали -пусто да остане...което те изпълнили прилежно, та от там и това название. Не знам турски, но ако е вярно, то проклятието очеизваждащо не е фанало дикиш, че то независимо от каквито и да е било свлачища и пр. не само мястото не е останало пусто, ами строят там направо като обсебени... чак Земята ще наклонят накрая... За тракийски артефакти на Траката не съм чувал, ама ха дано излезе нещо, златно и достатъчно голямо, за да е много трудно да се открадне, за предпочитане, от някой изкоп, че да се спре най-сетне с това дивашко застрояване... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: emo1971 |
Ей-тук четете какво е писал Овидий по въпроса: https://chitanka.info/text/25030/117#text-toc |
Заглавие на темата: Орфей отново разпнат. Европа, атентатите, кои сме ние и защо сме тук Ееее , Предводителю ! Рано се ядосваш ! Ами второто изречение на заглавието още не е разчепкано . Дарби , това било пояснение на някаква презентация за Орфей , наистина за четвъртокласници . Флашка пратена с учебници ли , по друг начин ли - не знам . Как се създал текста към презентацията - учителката не знае . Рорик , скоро казвали ли са ти , че си гениална . С твоя помощ ще развенчаем вековни не , хилядолетни митове ! |
И аз се чудех кой е отнесъл главата на Орфей до реката и кой я е пуснал да плава по водата. А то било това прекрасно тракийско девойче. На заден план се виждат менадите/вакханките как разкъсват месата на Орфея. Накацали по родопските скали като грабливите стимфалски птици. И нещо като чудният мост се вижда. Има и други картини, все така поразяващи с жестокостта и поезията на орфеевия мит. |
Туткалчев , какви са тия 'киконски невести' , джанъм ? Гърците казват кентро - ний център . Нещо да се не е осрамил преводача ? Или са го цензорирали ? |
За тракийски артефакти на Траката не съм чувал, ама ха дано излезе нещо, златно и достатъчно голямо, за да е много трудно да се открадне, за предпочитане, от някой изкоп, че да се спре най-сетне с това дивашко застрояване... how sweet! че то сигурно излизат разни артефакти, щото по наште земи дето и да копнеш, все опираш о някой културен пласт, ама познай какво става с артефактето. и чува ли някой за него. че то сигурно оня закон омертата няма такава сила както мълчанието за това каквото става около мутрашките строежи |
Е, хайде сега, много моля! Георги Батаклиев може да е малко дървен в предаване на поетичността, но е отличен филолог. А киконите са тракийско племе, обитавало земите между Места и Марица. Споменават се и в "Илиадата". Ето гръцкото им изписване: Κίκονες. В орфическата поема "Аргонавтика" Орфей дори е цар на киконите. В исторически времена името им само веднъж е споменато от Херодот, когато той разказва за преминаването на Дарий през земите им в похода му към скитите. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Туткалчев |
Анлаштък ! Разбрахме се ! Ама нали казах кентро - център , та рекох да уточня - киконски ли са , *и*онски ли са ! |
киконски кикимори, ванче и ако четеш английски, ей тук преразказ http://ovid.lib.virginia.edu/trans/Metamorph11.htm#485520961 ако има желаещи мога и да го постна и на латински но българският превод наистина е много добър |
Алосвах се , Мизийке , халосвах се ! Ама вий , университетските хора , нали сте сериозни ... Живи и здрави да сте ! Хайде да спиме , че утре рано - на баиря ! |
Ето какво разказва пътешественикът и познавач на древностите Павзаний, съставил първия "пътеводител" на Елада. В главата на своето "Описание на Елада", посветена на Беотия, той описва планината Хеликон, седалището на Музите, и по-конкретно свещената им горичка. Там имало няколко скулптурни групи на Музите, дело на различни творци, на прочути митически и легендарни поети като Лин, Арион, Тамирис, имало скулптурна група, изобразяващ борбата между Аполон и Хермес за лирата, която последният изобретил, също и великолепна статуя на Дионис от Мирон (спомнете си прочутия "Дискобол", имало, разбира се, статуи на Омир и Хезиод, както и на Орфей. И тук Павзаний, голям любител на митовете, легендите и преданията, разказва следното: 4. До тракиеца Орфей е поставена статуя на Телете (Богинята на Мистериите), а около нея има зверове от камък и бронз, заслушани в песента му. На твърде много неистини вярват елините, една от които е, че този Орфей бил син на Музата Калиопа, а не на дъщерята на Пиер, че зверовете го следвали, омаяни от песните му, и че уж той слязъл жив в царството на Хадес, за да измоли жена си от боговете на подземното царство. Според мен Орфей превъзхождал предшествениците си с красотата на своя стих и си спечелил голяма власт, защото се вярвало, че той е изобретил мистериите, очищението от грехове, изцеряването от болести и средствата да се избегне божественият гняв. 5. Но казват, че жените на траките замислили смъртта му, защото той уговорил мъжете им да го придружават по време на скитанията му, но не смеели да изпълнят намерението си от страх от мъжете си. Но веднъж се напили с вино и дръзнали да извършат това деяние, след което мъжете им придобили навика да влизат в битка подпийнали. Според някои Орфей загинал, ударен от мълния, хвърлена по него от бога, защото в мистериите разкрил на хората нечувани дотогава неща. 6. Други разказват, че жена му умряла преди него и че заради нея той отишъл в Аорн, в областта Теспротида, където от стари времена имало прорицалище на мъртвите. Мислел - казва се в преданието, - че душата на Евридика го следва, но когато се обърнал, я изгубил и от мъка се самоубил. Траките твърдят, че славеите, гнездящи на гроба на Орфей, пеят по-сладко и по-силно от другите. 7. Македонците, обитаващи района под планината Пиерия и около столицата им Дион, твърдят, че тъкмо там Орфей загинал от ръцете на жените. По пътя от Дион към планината, на около двадесет стадии, се стига до една колона вдясно, върху която е поставена каменна урна, която според местните хора съдържа костите на Орфей. 8. Наблизо протича и река на име Хеликон. След като тече около седемдесет и пет стадии, потокът се скрива под земята. След разстояние от двадесет и две стадии водата отново се появява, но този път под името Бафира наместо Хеликон, и се влива в морето като плавателна. Жителите на Дион твърдят, че първоначално тази река течала над земята по цялото си русло. Но - продължават те - жените, които убили Орфей, поискали да измият петната кръв и там реката потънала под земята, за да не им предостави водите си за очищение от убийството. 9. В Лариса чух друго сказание, че на Олимп имало град на име Либетра, където планината е обърната към Македония. Недалече от него се намирала гробницата на Орфей. Според преданието либетрийците получили от Тракия прорицание от Дионис, съобщаващо, че види ли слънцето костите на Орфей, градът Либетра ще бъде унищожен от свиня. Гражданите не обърнали много внимание на оракула, смятайки, че никое животно не е толкова голямо и силно, че да завземе града им, а пък свинята е по-скоро смела, отколкото силна. 10. Но когато богът решил, следните събития сполетели гражданите. Един ден по пладне някой си овчар заспал, облегнат на гроба на Орфей, и докато спял, запял стиховете му със силен и приятен глас. Пастирите и орачите наблизо изоставили работата си и се струпали да чуят как овчарят пее насън. Докато се бутали един друг кой да се добере по-близо до овчаря, те съборили колоната, урната паднала и се счупила, и слънцето видяло останките от костите на Орфей. 11. Веднага, още същата нощ, богът изпратил силен дъжд и реката Сюс (свиня), един от усилващите се от пороите потоци из Олимп, съборила стените на Либетра, унищожавайки светилища на богове и къщи на хора, издавяйки жителите и всички животни в града. След като Либетра била унищожена, македонците от Дион, както твърди моят приятел от Лариса, отнесли костите на Орфей в своята земя. 12. Който се е посвещавал на изучаване на поезията, знае, че всички химни на Орфей са много кратки и че общият им брой не е голям. Ликомидийците ги знаят и ги пеят по време на своите мистерии. По поетическа красота за тях може да се каже, че отстъпват на химните на Омир, докато от боговете са почитани повече. |
Според масовата представа Древните (еле па траките) са звездобройци, нежели орачи и копачи. Който не е броил звездите, е я вдигал храм, я ходел на храм, за да принася жертви, ей така, просто за да не си бърка в носа. Струва ми се, че вина за това има и едно цяло поколение археолози, което като не може да обясни находка от миналото и придава сакрални фукнции. === По темата: сега много популярно стана да изкарва богомилството "новозаветно християнско течение". Истина е, че Тайната книга си служи избирателно с цитати от Новия завет , но се пак богомилството отхвърля централната теза на Евангелията - тази за богочовека. То твърдо отрича, че Христос освен Бог и Син Божи, е бил и човек. Впрочем отрича, че и майка Му, Мария била човек, а я нарича "ангел слязъл на земята". Защо Христос е трябвало да влезе в едното и ухо и да излезе през другото, за да получи телесна форма остава неясно при условие, че въпросният ангел Мария успяла да плучи телесна форма без да и се налага да минава през нечии уши. И въпреки мантрите на тая филоложка, действително богомилството в това отношение се родеее с манихейството и е дуалистично учение. За връзката му с орфизма съм естествено скептичен поради две причини. Първата е, че т.нар. тракийски орфизъм в нашата (особно) нАука е свръхинтерпретиран (безспорна е заслугата на сем. Фол - съпруг и съпруга - а не дъщеря, както някой написал по-горе). Липсата на факти е охотно компенсирана с фантазии, видения и вдъхновния. Втората причина за скепсиса ми иде по линия на тези longue durée културоложки разсъждения , в които липсата на данни , които да докажат приемственост, е без значение, защото - видиш ли - идело реч за "етнокултура", която требе да е пренесла орфизма през хиляда години исторически превратности, преселения, нашествия, урбанизация, чумни епидемии и какво ли още не. | |
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: бонго-бонго |