Според масовата представа Древните (еле па траките) са звездобройци, нежели орачи и копачи. Който не е броил звездите, е я вдигал храм, я ходел на храм, за да принася жертви, ей така, просто за да не си бърка в носа. Религията е била значим фактор в древността, а доста древни божества са били асоциирани с различни небесни тела... |
бонго-бонго 01 Авг 2016 01:15 Мнения: 22,234 От: Swaziland Скрий: Име,IP Може би защото Мария трябва да е и майка на Христос?!? Пък е трябвало да си остане и девица?!? Не е като да няма и други Богове раждани от нечия глава. Някак си май обаче не уйдисва, Мария най-напред да изяжда Христос, пък после някой да и разцепва главата, за да го вади от там, та ушите изглеждат като приемлива алтернатива за пътя към материализацията на един Логос... Иначе малко по-сериозно- нима орфизма няма никакво отношение към манихейството? Връзката е далечна, ама признанието на древните за мистериите дадени им от Орфей, няма как да е съвсем без значение... Такава по-висока степен на мистицизъм в иначе относително рационалните религиозни практики на древните елини, със сигурност е повлияла на по-късно възникналия гностицизъм... пък Мани после е гребал от там със пълни шепи... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: emo1971 |
Иначе малко по-сериозно- нима орфизма няма никакво отношение към манихейството? Какво отношение да има? Може ли конкретно? |
11-а песен 'Смъртта на Орфей' от Метаморфозите на Овидий, на латински, немски и испански с богати илюстрации. http://www.latein-pagina.de/ovid/ovid_m11.htm#1 |
Струва ми се, че вина за това има и едно цяло поколение археолози, което като не може да обясни находка от миналото и придава сакрални фукнции. Това е така и за съжаление далеч не е поколенчески проблем, защото във всяко пололение археолози има такива, за които (засега) необяснимото е непременно култово. Но като цяло не може да се отрече, че в тракологията и т. нар. "тракийска археология" манията към "култа" достига небивали и невиждани размери. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
За връзката му с орфизма съм естествено скептичен поради две причини. Първата е, че т.нар. тракийски орфизъм в нашата (особно) нАука е свръхинтерпретиран (безспорна е заслугата на сем. Фол - съпруг и съпруга - а не дъщеря, както някой написал по-горе). Липсата на факти е охотно компенсирана с фантазии, видения и вдъхновния. Втората причина за скепсиса ми иде по линия на тези longue durée културоложки разсъждения , в които липсата на данни , които да докажат приемственост, е без значение, защото - видиш ли - идело реч за "етнокултура", която требе да е пренесла орфизма през хиляда години исторически превратности, преселения, нашествия, урбанизация, чумни епидемии и какво ли още не. Фол в много отношения бе извор на самия себе си. Успя да създаде цяла нАука, която го преживя, но с малко. Днес е в непрестанен упадък, а разните "траколожки" формирования - институти и научни секции на БАН, не са закрити само заради наличието на щатни хора в тях. Прочее, авторитетът на Фол и бурното развитие на тракологията през 70-те и 80-те в немалка степен се дължеше на близостта му до соц-"елита". Към орфизма отдавна никой не се отнася страхопочитателно и конструктът бе демонтиран отдавна. Валерия Фол няма нищо общо с интелекта на мъжа си и заниманията й с темата са фарс. Самият факт, че води или водеше курс "Орфическа музика" в НБУ, е трогателно тъжен. Идеята за "застиналите" културни традиции, пренасяни през хилядолетията, както и за "извечните" такива с общопланетарно значение, води до представата за папуасите като за living ancestors, за която споменах по-горе, и която е нанесла непоправими щети на (безписмената) археология. Прочее, винаги ме напушва смях, когато някой заговори завръщане към корените (ни) и за пазене на традициите (ни). Кои - тези на Аспарух, на Презвитер Козма, на цар Калоян, на патриарх Евтимий, на Балкнаджи Йово? |
Връзката е далечна, ама признанието на древните за мистериите дадени им от Орфей, няма как да е съвсем без значение... Такава по-висока степен на мистицизъм в иначе относително рационалните религиозни практики на древните елини, със сигурност е повлияла на по-късно възникналия гностицизъм... пък Мани после е гребал от там със пълни шепи.. Болднатото плюс "е ако не е такова, какво да е" са любими мои символи на историческата "аргументация". | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Преди осем години на страниците на "официоза" на българската археологическа наука - списание "Археология", издание на Археологическия институт към БАН - се появи статия на изключително умния мъж и изключителния учен от световна величина Костадин Рабаджиев. Той, разбира се, е като цяло непознат на обшествеността ни, защото няма навика да коментира по Диема и да готви с Ути. Статията се нарича "Храмът на Орфей при Татул или за отговорността на археолога". Нека всички интересуващи се я прочетат. Струва си всяка похабена секунда. |
Ето ви един филм. https://www.youtube.com/watch?v=DWl82AwjCL8 |
emo1971 През гностицизма... А може ли конкретно да кажете каква е връзката на тракийския орфизъм с гностицизма (който - да уточня за щурчовци и филоложки също е дуалистично уение) ? "Храмът на Орфей при Татул или за отговорността на археолога". Впрочем покрай репликата на Предводителя се сетих за нещо: тракийският орфизъм, поне според догмата, наложена от Фол и все още неоспорена, е аристократично тайнство, практикувано от царя-жрец и група посветени последователи, докато за останалия народ била видима само външната показна страна. Та как "етнокултурата" пренесла това тайство в 10ти век ще си остане май орфическа мистерия. | |
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: бонго-бонго |
Религията е била значим фактор в древността, а доста древни божества са били асоциирани с различни небесни тела... Религията е знание. И в древността и днес. Друг е въпросът че се изкривява и се ползва за управление и подтискане свободната воля на отделния човек. |
аристократично тайнство, практикувано от царя-жрец и група посветени последователи, докато за останалия народ била видима само външната показна страна. Та как "етнокултурата" пренесла това тайство в 10ти век ще си остане май орфическа мистерия. По силата на същия механизъм, по който Елевзинските мистерии са поставили основата на християнството. |
Я, като се сбрали тука, да използвам да питам нещо (сериозна съм). Какво, аджеба представлява Старосел - била съм два пъти, повече пъти в хотела и винарната, но от обясненията, предложени на обекта нищо не ми стана ясно. И, ако може, с по-прости думи | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Асол |
Храм, в който посветените посрещат слънчевия лъч при равноденствие и с тайни обреди благославят акта на зачатието. На възраждащата се Природа. Извършват и нещо като опело, когато умира аристократ , преди да го разчленят като Орфей. Трупът на аристократа престоява три дни в храма. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: sanivelev |
Ами Старосел си беше тракийска гробница. В един момент се оказа, че това е недостатъчно и бе превърната в хероон. Ако трябва да обясня с възможно най-прости думи, това е посмъртен храм на "херой", същество със свръхестествени сили, което има специфичен полубожествен статус (след смъртта си), макар изначално да е човек. На гробовете на подобни херои, считани за закрилници на общността, се извършват култови практики дълго след полагането им в земята. Излишно е да казвам, че специално за Старосел няма нито писмени, нито археологически данни за подобно нещо. | |
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |