az na toia fol mrusen bih mu pratil edin manaf da go shiba zdravo da eba i gadnia komunist pomnia kakvi gi drobeshe pres komunizma . |
Тапа, Джумая джамия е една от най-старите сгради в Пловдив и един от малкото образци на ранната османска архитектура, преди същата да бъде повлияна от византийският централно и кръстокуполен градеж. Не я намирам нито за "грозна", нито за "келява", дори напротив. Особено сравнена с двамината истукани, които ти харесваш - съветския и античкия. Пълно безобразие е, според мен, издигането на този "паметник" на самия център на Пловдив. Няма да се учудя, ако руснаците дадат някоя рубла и за паметник на Светослав - той също е "гостувал" на града, па и добри спомени е оставил този най-първи представител на българо-руската дружба.... А ние, по принципа на реципрочността, би следвало да дадем парички за издигането на паметник на Калоян в Димотика, щото и той си е пил там питието навремето А доколко Филип ІІ има нещо общо с античките и настоящите елини, е съвсем отделен въпрос. пп - скулптурата на Мильо, според мен, си е съвсем на място. От същия автор има още две - на бай Цанко Лавренов, в началото на Стария град и на Сашо Сладура до Консерваторията - горе, пред Античния. |
Кръстен ли е или не града на Филип Македонски? Няма сведения че е. Ама няма и сведения че не е. Така от туристическа гледна точка май е по-изгодно да се твърди че е. Но това дето не е едноок си е наистина здрава издънка. Още по-голяма издънка обаче е това да рекламират Пловдив като родно място на Александър Македонски. Това вече си е чисто фалшифициране на историята. По примера на братята македонци (бюрмци)... * За гъркофилия въобще не си струва да се говори - Филип Македонски НЕ Е БИЛ ГРЪК! Македонците не са били гърци! За гърците Филип е бил враг и завоевател! |
След като бяха разрушени паметници, които щем или нещем, бяха част от историята ни, сега се мъчим да си измислим история, за да строим паметници Дерзайте, пловдивчани, и вие ще дочакате един Бакърджиев |
Амилкаре, дай акъл на тунизийците в твоя Картаген да цапнат една статуя на Сципиона Да увеличат туристо-потока. Въпреки че сега няма римляни, дето още да ги е яд, че римския Картаген е във варварски ръце. |
Тия майни вместо да се радват на КУПАТА която си я купиха взели паметници да строят, някьде четох , че и на Георги Илиев искали да издигнат паметна плоча, ЕВАЛА майни ама КУПА вече ще видите само през крив макарон. |
"в твоя Картаген да цапнат една статуя на Сципиона" Бе да беше Сципионопол, да му сложат... "Въпреки че сега няма римляни" Е то и македонци няма, та гърците трябва да ги заместват.По същия начин и италианците могат да заместят римляните. Така или иначе македонците са толкова гърци, колкото и италианците - римляни... |
Трябва да се намеся отново, защото у споро требе да се сложи здрав ред: 1.Няма сведения градът да е кръстен на Филип Макето, но има сведения, че е кръстен на Филип Араб, тоест второто се приема за вярно. 2.Щом комшиите дават суха пара за паметнико, значи не трябва да се слага! Иначе по тази логика ние можем да дадем пари на маджарите да вдигнат пред двореца в Буда един Омуртаг с гол в ръката нож. Ще вдигнат, ама като проговорят китайски и възприемат старобългарския календар... 3.В Пловдив и без това има един монумент на позора български. Нямаше нужда от втори, па макар и Филип да е трепал траки, а не българи. Те, траките, сме ги усвоили каквито са останали, така че все едно вдигаме паметник на враговете си /точно като с Альошка, дето ни е обявил война на 5 септември 1944г., а ние след това му вдигаме паметник, та да помним колко сме безгръбначни/. 4.Филип Македонски не е бил, не е и няма да стане грък, колкото и гърците да спонсорират негови паметници. 5.Днешните македонци ще станат антички точно колкото унгарците ще проговорят китайски като втори официален език. |
Е кво толкова се карате? Турнете един паметник на Милко Калайджиев и се успокойте. Явно за това сме дорасли само. |
Намесвам се в спора, понеже това a priori ми е разрешено. И все пак, версията, че град Пловдив е кръстен именно на Филип Македонски, бащата на Александър Велики, е по-състоятелна. И двете имена Филипопол (Philipopolis ) и Пулпудева са достатъчно стари. И двете означават просто "градът на Филип" на два различни езика. Вероятно градът едновременно е носел и двете имена. Гръцки говорещите са употребявали гръцкото име, тракийски говорещите - тракийското. По-сетнешните Пълдин и Пловдив са съкращения на Пулпудева, употребявани на славянски и български. За името Евмолпия нищо не зная, но ми звучи по-скоро като гръцко. Когато римляните завладели Нашенско, градът отдавна го е имало и се е наричал, както по-горе казах, едновременно Филипопол и Пулпудева. Знаело се е, че името е дадено в чест на Филип Македонски. Римляните се заблудили от този факт, и областта, където са градовете Филипопол (Пловдив) и Адрианопол (Одрин), я нерекли Македония. Така те преместили името Македония на около 500 км на изток. Името Македония било върнато на оригиналното му място едва около AD1800. А сега, уважаеми съфорумници, нека да направим мислен експеримент. Да се върнем само 20-30-40-50 години назад и нека да променим само два параметъра на тогавашната действителност, която мнозина от нас все още помним: Първи променен за целите на експеримента параметър: Да приемем, че българският град Пловдив се е наричал не Пловдив, а Филипопол, подобно на някои други български селища, които се наричат например Созопол или Ахтопол. Втори променен за целите на експеримента параметър: Да допуснем, че тогавашният ни пръв Партиен и държавен ръководител се е казвал не Тодор Живков или Вълко Червенков, а например Гриша Филипов. При тези условия нека сега си представим посещение на другаря Гриша Филипов във Филипопол. Както във всеки друг град (например, в град Сталин, и в град Димитрово, и в Коларовград, че и в Титов Велес), така и във Филипопол ще се намери, почти сигурно, ласкател (нещолизец), вероятно самият Първи секратар на Филипополския окръжен комитет на БКП, който угоднически да заяви: "Другарю Филипов, нашата партийна организация излиза с инициативата градът ни да се преименува във Ваша чест. Как предпочитате да се казва: Филиповград или Гришинград?" А тогава с присъщата си скромност, с трудно доловима ирония и с явно изражение на досада другарят Гриша Филипов ще каже: "Оставете си го Филипопол. И така е кръстен на мене." А протоколчикът прилежно записва: "Град Филипопол е назован така в чест на другаря Филипов." Ами самият Гриша Филипов е казал така, как може да не е така! И този текст се чете в цялата страна по закрити и открити партийни събрания и от сказчици-политпросветници. И от всички закапечета. При обновяването на детските учебници след поредния Партиен конгрес този текст влиза и там. А другарят Гриша Филипов, за когото, както знаем, скромността е присъща, ще си мисли: "А бе то не е вярно, че град Филипопол на мене е кръстен, ама какво да правя, като ме обичат хората! Ами, обичат си ме, бе!" Край на този експеримент. И нека сега се върнем във времето на римския император Филип Араб. Нямам сега време за справка дали по езическо време е живял или по християнско. В единия случай самият той искрено се е считал за жив бог и другите са го почитали като такъв. В другия случай, той е единственият Божи наместник на земята и онова, което не се отдавало Богу, трябвало да се отдаде Нему. Минава император Филип Араб със свитата си покрай един хубав град около едни тепета и пита "Как се казва този град?". "Филипопол, Царю Филипе" - отговарят. "Нима на мене е кръстен?" - без излишна скромност пита император Филип. "Разбира се, на Тебе е кръстен, Царю честити! Няма на кого другиго да е кръстен." А дежурният летописец прилежно записва: "Минаваме покрай град Филипопол, наречен така по името на Царя-императора Филип Араб." А маститити академици и видни специалисти-траколози прилежно четат летописи и ни казват: "Становището на института е, че древната Пулпудева е била наречена Филипопол на римския император Филип Араб, както е отбелязано в историческата традиция от IV до XII век." Ще завърша, уважаеми съфорумници с думите: "И няма нищо ново под слънцето!". Целия цитат можете да намерите тук. Редактирано от - Христо Тамарин на 04/6/2004 г/ 15:01:49 |
Нямам сега време за справка дали по езическо време е живял или по християнско. *** Скъпи Христо, как да ти поверваме на научните тези, като не помниш кога е живял имп. Филип Араб? Щото ми се струва, че като си обяснил за създаването на провинция Македония, не си отчел точно от кой римляните са завладели днешна Тракия. Ами я си представи /да приложим твоя собствен метод/ , че градът е бил кръстен на някой друг Филип. Минава някъде към Кабиле лицето Филип Македонски и какво му съобщават от окръжния комитет - радостна вест, няма нужда да завладява Пловдив, защото той и без това си е кръстен на него, тоест си е негов??!! Най-накрая ти пропускаш да цитираш дори един източник на информацията, че Филипопол е кръстен на Филип Македонски. Вероятно не си ходил и на Небет тепе... |
Дядо Никифоре, И езичник да е бил римският цар-император Филип Араб, пак ще да е живял няколко века след македонския цар Филип Втори, бащата на Александър Велики. А имената Пулпудева и Филипопол са по-стари и тази версия нещо не ми се връзва. А пък версиите за македонските царе Филип Пети или пък Филип Първи ми изглеждат, че са изсмукани от пръстите. В заключение, за мене версията, че град Пловдив е кръстен именно на Филип Македонски, бащата на Александър Велики, си остава най-вероятна. А да не говорим, че за българските интереси е най-изгодната. А аз наистина рядко съм посещавал Пловдив и не го познавам. Не съм виждал новия паметник. Може би той има неподходящ вид. Не знам и къде е сложен. Може би мястото е неподходящо. Но твърдя, че най-големият паметник в Пловдив трябва да е на цар Филип Втори Македонски, а не на мужика Альоша, нито на султан Мурад. |
bLACK SWANS, аз лично съм против събарянето на всякакъв вид паметници, защото това е история, а история значе повече култура? Радвам се когато във всичките ни села и градове има някакъв паментник - това възпитава. Престъпно беше, според мен, събарянето на мъвзолея. А колкото до това , че пловдивската джамия ти харесва, нали знаеш какво е казало кучето? На мен повече ми харесва тази в Шумен. Хр.Тамарин, Евмолпия е най-старото име на Пловдив. Градът е сменил някъде около 30 имена.Това име произхожда от името на тракийски вожд Евмолпий. Остатъци от тази крепост има на Небеттепе.Датират от над 2000 г. пр.Хр. Но най-силно развитие града има от І в. пр. Хр. когато идват римляните. Преди тях в 342г.пр.Хр. идва Филип ІІ и разширявайки и укрепвайки града с нови стени дава името си. Но чудя се дали щяха някои противници да се радват повече ако никой не беше идвал в града? Вижте турците какво направиха от т.н. втори хаджилък с къщата на дева Мария! И вижте колко туризъм и приходи от една раздута легенда. А ние, от голите си задници и парцалите хвърляме-от злоба? |
А на мен ми е интерсно, след като в БАН са толкова запознати с темата, защо никой (или почти никой) освен тях не го знае? Пазят информацията за собствена употреба ли? Или подпомагат родния туризъм? Само в Интернет има стотици страници с твърдението че е кръстен на Филип Македонски... |
Стотици страници, но писани от кой? То и за античките македонци има стотици страници, ама доказателства, освен в богатата фантазия на днешните макета, няма. Същото се отнася и до въпроса за Филипополис. Ристенцето да цитира един извор, който казва, че Фильо Македонски е кръстил града и одма му повервам. Ама няма да цитира, щото няма. А съвпадениетон на имената нищо не означава, щото можем инак да кажем, че гара Филипово в Пловдив е кръстена на Филип Кутев. Или Филип Димитров. Науката иска доказателства, а такива, че Филип като превзел града /което не е задължително да е направил лично/ го е прекръстил, няма. Всякакви допускания са възможни, но ми се струва, че няма как Филип да си даде името на Пловдив, а да пропусне да го даде на други некои градове. Виж, син му Сашко е "основал" над 40 града, включително и днешна Александрия в Делтата. Дори да допуснем, че Фильо е кръстил града на себе си, днес той не се казва Фильовград и няма основания да вдигаме паметник на лицето. А тези примери с турците са смешни, защото в Истанбул паметник на Константин Велики няма да вдигнат, ако ще и Ататюрк да го поиска из отвъдното. Тези поклонническите истории дето ги цитират нямат нищо общо с чуждопоклонството на пловдивския кмет. Най-накрая ние нямаме нищо общо с Фильо и вместо да вдигаме паметници на тоа с гръцки пари следва да вдигаме паметници на нашите си герои. В Пловдив няма един голям паметник на истински български герой, щото Гюро просто не се вписва в портрета. А сега ще требе да гледаме Фильо качен на висока колона, та да се сещаме всеки път, че на Чомаков му е по-важно да усвои даренията, отколкото да запази достойнството на града. |
Фори, виждам че си запознат с темата. Ами посочи ми тогава къде да прочета за Филип Араб и Пловдив. Аз поне такава информация не можах да намеря. Да не е квалифицирана? "Стотици страници, но писани от кой?" Не знам от кой, но една от тях е официалната страница на община Пловдив. Все си мисля че на тях поне можеха да кажат... |