Малко факти за "родниците" - нашия край (варненски) бил арена на етнически чистки и преселения от много време, но през последните векове могат да се отбележат (1) изселването (под натиска на Русия) на българите в Русия след руско-турските войни от 1770-те до 1829, вледствие на които българи почти не останали, само тук-там по-късно се заселили котленски овчари, (2) изселването на турците и гърците след 1878 - къде доброволно, къде не. Челите българска история не от читанките знаят например за унищожаването (изгаряне с жителите) на мюсюлманското село Белибе (Провадийско) от българите от околните села през 1880-те. Или за унищожаването (изгаряне с жителите) на гръцкия градец Анхиалос (на мястото на сегашния гр. Поморие) от българите от околните села в началото на 20 в. Повече българи във варненско дошли през 1878 и сл. от изгорени български села (например с. Нова Шипка било основано от хора от Шипка, Казанлъшко), и особено като чиновници, учители и военни, но до вълната български бежанци от Добруджа, Тракия и Македония 1913 и 1919 варненската чаршия не говорела на български. В ЕС, в който може би ще са с нас и Турция и Украйна (и Русия някога), много е вероятно българският пак да не преобладава по варненската чаршия след 50 г. Редактирано от - Чичо Фичо, на 15/3/2005 г/ 00:29:00 |
Съдейки по Хр. Силянов, солунските атентатори били фанатични терористи, едни от първите в Европа в "модерни" мащаби (учили се от арменските си другари от Дашнакцутун). Много от атентатите били пълно варварство - сяда наш юнак в модно кафене на стъргалото в Солун, пълно с цивилна публика, много европейци и българи, и почва да фърга бомбите по народа, со последната сам крвта си е пролеял. Тези терористи били осъдени на доживотен затвор (не на смърт) и някои от тях били върнати след Балканската. Като се качвали на гемията някои викали към стеклото се множество, Vive l'Europe! Vive la liberte!" ("Заточеници" на Яворов е посветено май на тях). * Надявам, се, родниците запомниха вече, че клането на християните в Батак било извършено от българомохамеданите от съседните села, често техни роднини. Евгения Иванова разказва как няколко години след освобождението един полски художник, който искал да рисува клането, устроил голяма инсценировка, в която помаците пак държели ятагани, а християните коленичели и ги гледали с блажни овчи погледи. Разговора между актьорите комшии бил мирен, обсъждал кой точно от присъстващите помаци заклал дъщерята или бащата на еди-кой си от присъстващите християни, цъкали с езици - "тюх да се не види, такива бяха времената, какво да се прави". Алеко видял един от тези аги след освобождението да си пие спокойно кавето в Чепино. |
Ниелче, сазнаваики напално, че си губя времето ще отговория на поредния ти лицемерен вопал за "справедливост". Парво не разбирам за каква поредна моя лажа става дума. Готов сам да приема факта, че не сам спиран заради теб или Фичо - еи така от добра воля. Какво обаче да кажем за групата други форумци, които вие уредихте и то нееднократно. Наверно разчиташ, че ги няма. А в това, че можеш да поискаш изтриването ми не се самнявам, само потварждаваш думите ми писани по-горе. Изглежда намерихте общ език с т.н. "бот" след като от "Отбласкващи" пак станахте "натрапливо арогантни". Не намирам този форум за политически, нито имам претенции да правия политика, като вас двамата. Намирам го за място кадето всеки може свободно да каже мнението си. Не става ясно за какви клевети и лични обиди и т.н. нападки пишеш. "Тези хора на които случаино сам узнал имената" не познавам, нито има желанието да бада в контакт с тях. Това не означава, че ще ви оставя да си пишете безадресно каквото ви изнасия. Доколкото ми е известно преди години сами си бяхте направили линк кам ваш wеб паге. Никога обаче не сам се интересувал кои сте, нито пак сам го посещавал, още по-малко ме интересува сега. За него знам от постоянните ви подканяния кам всеки, които иска да ви види да го посети. След тази статия разбрах смисала на обращението с което други форумци ви адресираха - "безродници" и това ми е достатачно. Това пиша в отговор на "непохватните" опити за задявки на сапруга ти. И не ми наглеи, а бягаи в кухнята, казвал сам ти го многократно и по вазможност си прибери и "мажката" половинка. |
Емигрантски, ти и така и вака, ама все не уцелваш правилната вратня в киберпространството - твойта е тук. |
Емигранта, надявам се това да е последното ми общуване с теб. И така, 1. Този форум Е политически, ако си сбъркал вратата може да се върнеш и да погледнеш надписа. * 2. Нямам нищо против политическите ти възгледи и можеш спокойно да обсъждаш и оспорваш моите. Но да обсъждаш мен, да лъготиш за биографията ми и прочия е подло. Най-малкото защото си АНОНИМЕН, а аз съм тук с името и фамилията си (пуснати преди близо 3 години не от мен и не по мое желание). Ако някой от този форум няма нищо против да се лигаваш с личните му данни можеш да го правиш с него/нея. Но те моля от сега нататък да не се докосваш до мен или Фичо с лъжите си. * Още веднъж, елементарно е - ти си страхлив анонимен, а аз не. В подобен диалог няма равенство, защото аз априорно имам моралната сила да стоя с личността си зад всяка написана дума от мен. Ерго, ограничавай се в рамките на форумните правилата. Редактирано от - Нели. на 15/3/2005 г/ 04:23:56 |
Болен ми лежи Миле Поп-Йорданов Болен ми лежи Миле Поп-Йорданов Болен ми лежи Миле Поп-Йорданов До глава му седи старата му майка тъжни песни пее, Миле споменува. Стани ми стани, мило мое чедо, Стани ни стани, мило мое чедо, Твоите другари по сокаци одат тъжни песни пеят, тебе споменуват. Твоите сестри, църно облечени твоите сестри, църно облечени сватба ке прават, брата си ке женат за църната земя на Македония. Бог да го прости Миле Поп-Йорданов. Бог да го прости Миле Поп-Йорданов. За народ се бори, за народ загина зарад свободата на Македония |
Не даваме я, не — земята мила, Земята на светите ни отци. Не даваме праха на Самуила, Ни славата на двамата светци! Тя наша е! Тя с нази е носила От край ярем и търнови венци, Да, наш е Солун, Шар, Пирин и Рила, И песните на нейните певци. Не даваме я тъй как не бихме дали Завета на бащите си заспали, Зеницата на нашите очи! Не даваме, дор Бог стои отгоре, Дор в онез гори, поля, простори, Светото слово българско ечи! |
Щеше да е поредната комедия от грешки, с които чичето ни забавлява отвреме навреме, ако ставаше дума за проблемите на термодинамиката или философията в СеУто, например. Чичето без да иска се е оплело в собствените си измислици: ако потиснем смеха и приемем, че Русия изселила българите от варненския край в Русия (???), то тогава кои са тия българи дето опожарили мюсюлманското село в Провадийско (същия край). Чичето не може да цитира нито един независим източник в подкрепа на това дето пише и представя цигански вендети за насилия от българи срещу турци. Чичето изтъква, че баташкото клане е извършено от българи-мохамедани, но не забелязва, че трагедиите в Батак и Перущица се повтарят многократно след Освобождението (напр. дописката на военния кореспондент за Кара Чифлик по-горе). Извършителите са животните от редовната турска армия (не мога да ги нарека войници). Щеше да е комедия, но не е, щото от тази материя трудно става веселба. Както и е трудно да се разбере що за мазохисти са хората дето лъжат за собствената си история, дори и да си продават услугите. За разлика от Гърция, в БГ не е имало масови насилия и принудителни изселвания срещу турскоговорящото население. Много от преселилите се в Турция са черкезите, докарани в североизточна България (вкл. варненско) от самите турци. Ако в БГ е имало такива машабни издевателства, как да си обясним, че до ден днешен у нас има 800, 000 турци - двадесет пъти повече от Гърция? Че е пълно с джамии, без да броим новите ? Къде са опожарените джамии в БГ с овъглени трупове на жени и деца? Но църквите като тази в Кара Чифлик са много. Не бива да ги забравяме. Те са газовите камери на българския геноцид. Има ли българи в Одринска Тракия? Откога ги няма? Сто хиляди жени и деца – и то след Освобождението. Не ми се приказва за преди това. Паметта на всички жертви трябва да се почита, включително и тази на турските. Но всяко зло си има пропорции. Повтарям – общият знаменател в случая е невъзможен. |
Статията на Илчев ми харесва - едно поради стремежа за обективност, и второ - заради изводите, произтичащи от този стремеж. Но не съм съгласен с общия знаменател. Поради една причина: България и българите никога не са извършвали целенасочено прочистване и геноцид над други етноси и вероизповедания, с изключение на престъпния "възродителен процес" и произтичащата от него т.нар. "голяма екскурзия". И тук е основната разлика - докато извършваното от българи е инцидентно, (без събитията от 1984/89) и донякъде стихийно (напр. случая с Поморие, следствие между другото, на достигналите в България сведения за жестоките кланета на българи в Костурско от гръцки андарти - предтечи на Ряжнятович), то и Гърция, и Сърбия, и Турция, а и Румъния, извъшват целенасочено, методично и планирано прочистване. Нещо повече - за първите три мога да твърдя, че са извършили и геноцид - в източна Тракия, Егейска и Вардарска Македония. Достатъчно е да се попрегледа Карнегиевата анкета, която не е писана от българи, за да се види цялата потресаваща ярост и безмилостност, с която е унищожавано всичко българско. "Вулгарис нами мини" - официален девиз първо на андартите, после и на редовната гръцка армия. Българин да не остане!!! Също така мога да твърдя, че в членката на ЕС и НАТО - Гърция, и до ден днешен, е твърде опасно да бъдеш българин. За Македония не говорим - там е съвсем друга песен. Колкото до посочените истории, свързани с Петко Киряков - никой не е гонил варненските турци, с цел пъстрата Варна и варненско да бъдат "етнически чисти". Те сами са се изселвали. Проблемът е бил съвършено друг - жестоките измами и изнудвания, свързани с имотите на тези хора. Насилието употребено над тях, заради желанието да се получат имотите им на безценица, е насилието, което, уви, се употребява винаги от силния над слабия. Чест прави на кап. Петко, че без страх е проявил така дефицитната човещина. Което му навлича и всички последвали нещастия. Има още едно тъмно и срамно петно в нашата история - насилието употребявано от българи над българи - помашките "покръствания" от 1912/13 год., за които Варненски и Великопреславски митрополит Симеон пише: "срамна, позорна работа, достойна за варвари" и събитията от 60-те и 70-те години на ХХ век. И сега стоим и умуваме, защо не малка част от помаците, не се чувстват българи. И аз, като Форца и абулафия, съм доволен че комай ние единствени имахме доблестта да поискаме прошка. Остава ни да помним и отдаваме почит. |
И никога не лъжа (!!!???), а той лъже безсрамно - като в случая с това, че турците в Добруджа уж никога не били принудително изселвани, тормозени и ограбвани след 1878. Ограбвани са, от десетките лукави и алчни патриотари Ганьовци, а хора като Петко войвода са били пък тормозени заради човешката си позиция да защитават поруганите и унизените без разлика дали са българи или турци, арменци или черкези Системното едностранчиво и половинчато поднасяне на информация е равносилно на лъжа. Никъде от горния цитат не личи, че "тормозенето и ограбването след 1878" не са били държавна политика, а дело на обикновени местни мръсници, вероятно и на някои партизани. Факт е, че много турци не побягнаха с войските, а останаха в България. Факт е, че българи като Петко войвода, "тормозен" заради отявленото си русофилство, но и радетели за истинска независимост на държавата си, са защитавали турците и са им съчувствали. Че е грабено, грабено е. Известно е например, че голяма част от имотите в София са били попаднали в ръцете на 3-ма български чорбаджии. Нашумелият наскоро хаджи Боне Хаджипетров напр. е притежавал 100 000 дка гора, 400 парцела в София и 18 чифлика. В процеса на разоряването си е продал на цар Фердинанд за Враня последния си 18-ти чифлик (адвокати по делото за оспорване на продажбата преди повече от 100 години бяха ад хок коалиционерите проф.Кръстьо Петков, Яни Янев и Гюнер Тахир). |
Съгласен съм, преследването на турците след 1878 било повече работа на местните българи, не правителствена политика (освен изселническите спогодби). Истина е също, че се провеждала целенасочена, макар по-хаотична и не вероятно толкова неумолима като в Турция, Гърция и Сърбия, работа по асимилацията на малцинствата, особено по време и след Балканската. "Възраждането" на помаците и после на турците след 1944 била продължение на тази политика. Г. Димитров поставил задачата да се замени мюсюлманското население по южната граница с "титулно". В същото време БКП провеждала и насилствена "македонизация" на българите в югозапада. Има тема в стария форум - Политика с няколко интересни статии, особено препоръчвам една от Евгения Иванова за историята на асимилацията на българските мюсюлмани от държавата, която не почнала през 1984. * Лъжа е, че мюсюлманите във Варненско и североизтока били само черкези, докарани от турците през 19 в. Такива имало известен брой, и те били бежанци от руската етническа чистка в северен Кавказ, около бъдещия Новороссийск, Сочи и балнеолечебните курорти, която чистка била безмилостна (вж. официалния сайт на гр. Новороссийск, РФ, история). Блак Суанс може да разкаже на родниците за въстанието на шейх Бедреддин Симави и Мустафа Бьорклюдже в 14 в. Самата Варна в 19 в. била стар център на ислямската култура на Балканите - на Мусалата имало (по Иречек) много стар паметник, чешма или ритуален камък, дето опявали умрелите, на който бил изписан най-цветистият образец на древното арабско ислямско красноречие, които Иречек бил виждал изобщо. Варна била оградена с високи каменни стени, разрушени от руснаците след 1829 и пак възстановени, с 14 кули - табии, на една от които ставало "хорото" с арабската военна музика, имали ковани железни порти с арабески. Величественото за товавашните мащаби строителство на българите във Варна - катедралата (1886), девическата и мъжката гимназии, трябвало да засенчи спомена за турските градежи (вече и унищожени по това време). Както и голямото внимание към доосманското наследство - разкопаването на "Аспаруховата кула" (развалините на Римските терми, както тогава ги наричали родниците), Аспаруховия вал, мавзолея на Владислав Варненчик (всичко това правено доста преди 1944). По мое време във Варна имаше само една изоставена и полусрутена джамийка в глуха уличка близо до кино Тракия. В 1878 имало само две (от общо 300) български кръчми - на Петър Янев на Мусалата и на Андон Карабатак на Ченгене пазар (д-р Шишковата градинка). * Това трябва да се знае и осмисля без емоции - влизаме в ЕС и тепърва България ще става магнит за имигрантите от Третия свят. При сегашното равнище на обществено възприемане на въпроса нищо чудно утре да се яви и някой български Хайдер или Проханов. * За съжаление никой от родниците, иначе обожаващи Раковски, не се сеща да посочи на Мето брошурата му от 1861 г. за руските изселвания на българи, в която освен историческа фантастика има и много факти. Подробно е описано това в многотомната история на БАН, от която излязоха 7 или 8 тома, и която Мето никога не е разгръщал. Изселванията били обмислена стратегия на руското правителство, продължили от 1770-те до 1830-те и засегнали 250 хил. българи от тогавашния театър на войната - Добруджа, Варненско, Шуменско, Сливенско, Ямболско. Варненско било театър на най-големите сражения, от 1774 г. на ген. Суворов край с. Везир Козлуджа (Суворово, на 30-35 км. от града) до обсадата по суша и море, превземането и разрушаването на варненската крепост през Дибичевата война 1828-29. Варна била и важен пункт на съюзниците през Кримската война. Решението през 1877 да форсират Дунава при Свищов, което сложило тежестта на Плевен и Шипка, било изключение от стратегическа гледна точка. * Та при всяко движение на руските войски през района имало масирано изселване на българи в новите пусти степни земи на южна Русия - днес бесарабските и таврическите българи се изчисляват до 600 хил. Обезбългареният изток се ребългаризирал частично от средата на 19 в. благодарение най-вече на котленските овчари, които знаем от Записките на Захари и филма на Шаралиев, първия епизод. Съдбата на Йовков, скитането от Старопланинските легенди до Антимовския хан, била типична за тогавашните котлени. Идвали българи и от други места, като от изгорената стара Шипка. Клането на Белибе може би било извършено от новодошли българи от други места, които може да са били изгорени от турците. Редактирано от - Чичо Фичо, на 15/3/2005 г/ 17:12:31 |
Беднии ми Chicho - трогателни (макар и патетични) са усилията ти да окаляш Солунските атентатори приравняваики ги с турските убиици на деца и жени от 80-те години на двадесети век. Скромно ще си позвиля да отбележа, че нито мотивацията за атентатите, нито обектите на едните и другите имат нещо общо. Както и да е, като оставим настрана баналността на този твои постинг, на чието садаржание имаме щастието да се любуваме не за прав пат, се налага да запитаме: "Каква е вразката сас статията?" или още по-простичко: "А вие защо биете ромите в Манхатан?" * На тварденията ти пак, че зверствата в БГ били изваршвани от башибозук, не и от турския аскер, като потомак на македонец от Битолия кам потомак на балгарин от Босилеград си позволявам да ти препорачам някои близко разположени до София обекти, разположени в Западната ни саседка. При следващото си посещение в БГ си направи труда да отскочиш до Ниш (има-няма петдесет-сетдесет км от София), една от забележителностите му е Балгарската царква - изградена е от черепите на балгари, балгарки и балгарчета с помощта и при активното участие на турския аскер. Има много други места, които би могал да посетиш при желание. Саминявам се обаче, че имаш такова. Та продалжаваи, да папагалствуваш из форума, няма нищо лошо особено ако осазнаваш, че ти хлопа даската. |
Преди 3-4 години пак беше станало въпрос за демографската история на Добруджа и тогава цитирах по памет “История на Добруджа” (или “Добруджа”, изд. БАН), че през XVII и XVIII век в Добруджа практически не е имало българско население. Тогава Фичо извади цитати от Иречек, че това не било така (макар, че Иречек е правил изследванията си в края на XIX век) и тъй като не се спори с хора, които не признават друго мнение, оставих да си мисли, че е прав. По майчина линия съм добруджанец и то точно от тези, които са тръгнали от Котленско за Бесарабия след войната от 1829 г. След 30-40 години в Бесарабия, част от българите, водени от пра-пра-дядо ми поп Паскал, през 1866 г., се завръщат в България е се заселват в Добруджа като изкупва турски чифлици. Така чифликът Ези Бей, на 5 км от Хаджиолу Пазарджик (сега Добрич) става българското село Ези Бей, по-късно Паскалево на името на пра-пра-дядо ми, който е построил и черквата, и е бил първият й свещеник. Моят дядо по майчина линия, роден 1867, дългогодишен учител, а след това свещеник (почина през 1960) се беше посветил на изучаване историята и етнографията на Добруджа (спомените му, събраните над 600 песни и хиляди поговорки са в Етнографския музей в София) ми е разказвал доста неща. В Добруджа през Руско-Турската война е имало доста сражения и турци и черкези (за разлика от Дели Ормана) масово са бягали като са разпродавали земите си. Това, което дотогава е било население на Добруджа е доста разнородно: българи, турци, немци, черкези, руснаци, гагаузи и не е ясно кои са били повече. След 1918 г. започват да се заселват и румънци. Дядо ми Павел (свещеникът) по това време е интерниран за две години, заедно с други български учители и свещеници в Молдова, като деветте му деца остават да се гледат сами (баба ми е починала при раждането на последното – майка ми). След Крайовската спогодба от 1940, повечето от изселниците от Северна Добруджа се заселват в Южна Добруджа, като оземляването им е станало като 1/3 от всяко стопанство (двор) е било дадено на разположение на преселниците срещу облигации. Помня едно такова преселнически семейство (Георги и Янка), които бяха построили къща в част от двора на дядо ми. Почти всички немци, повечето чифликчии, се изселват в Германия по препоръка на Хитлер през Втората Световна Война. По-късно, през 60-те и 70-те години, тези българоговорящи немци почти всяка година идваха да летуват в България. При цялото разнообразие от етноси, не съм чувал за етнически напрежения в Добруджа. Редактирано от - Шуши* на 16/3/2005 г/ 06:45:38 |
Краткият разказ от Шуши* е интересен и автентичен. Вярвам му без резерви. Във връзка с темата: той потвърждава, че през руско-турската освободителна война черкези и турци не са били клани и бесени от българите, а са разпродавали имотите си и са бягали в Турция. |
По това имам да кажа едно: историята се пише от победителите!Сега пред нас има два варианта или да забравим, или да се избием, защото това не е от вчера и няма да свърши утре.Не виждам друг начин да живеем на тази земя. Прошка за тези неща няма, а са ги правили всички. |
Грешка, имам да кажа още нещо.Вие ако не се карате за нешо вие крив света. Бих казал че не искам да има други освен българи в България.Но ги има.И няма да е лошо да се държат тук както в чужда страна щом искат да си говорят на техния език.Няма нищо лошо в това.Все пак са туристи или учащи. А ако нямате пари за билет до турция, гърция или за от където сте или не можете да си купите, защото не говорите ОФИЦИАЛНИЯ език на България аз ще ви помогна с радост! |
Статията наистина е честна и изпълнена с бетонна фактология. * * * Интригуващото е, че първото мнение което фигурира от мое име не е написано от мен ( освен разбира се, ако вече ме е налегнал Алцхаймер и не мога да помня какво съм писал преди час-два). Или някой е пробил "паролата" ми ( което е по-вероятното ) или пък аз не знам какви ги върша ( хммм...ако продължи ще трябва да отида на лекар. ). Все пак, успокояващото е, че ако има Лъжеграциан, то той едва ли ще има търпението да седне и да пише "чаршафи" като моите и лесно ще бъде разпознаван по "лаконичността". Ако е умно копеле може и да ви заблуди за известно време и да ме накара да си променя паролата...ама ако е обикновен капут няма даже и да си правя труда, тъй като ( барем така си мисля аз) можете в бъдеще много лесно да различите ОРИГИНАЛА от КОПИЕТО. |