Демокрация означава да имаш избор. Диктатура означава да бъдеш изправен пред избор. Не зная дали е заради сполучлив превод, но това ми хареса най-много. Наум, |
Че защо пък да си мълча ... на испански значи и "да, съгласен съм"... авторът най-вероятно изразява съгласието си с предпоследното си изречение. Редактирано от - цуцурко на 08/6/2005 г/ 11:56:36 |
Популярният френски политолог-утопист Алексис де Токвил, автор на двутомния science fiction "Democracy in America", написан около средата на ХIX век и чийто произход е предмет на много спорове и дискусии в една наша западна съседка, където е известен като Санде Токвилевски, е казал: "Демократијата не прави силна врска меѓу луѓето. Меѓутоа таа им го олеснува меѓусебниот однос." Или казано с други думи: "Демокрацията не създава силен съюз между хората. Но тя облекчава общуването помежду им." Същият Токвил (alias Токвилевски) е открил, че хората по-лесно приемат елементарната лъжа, отколкото сложната истина. В този ред не можем да не охарактеризираме тази негова мисъл като невинно-популистки каламбур. Не е вярно, че демокрацията не създава силен съюз между хората. Напротив - тя сплотява хората. Още си спомням как преоткрих истинкото мъжко приятелство през една студена манитобска зима на 1997 г., докато Нели беше за кратко в България, а аз бях отишъл на гости на моя познат Грациан. Прекарахме една незабравима седмица, през която станахме нещо повече от "идеологически съратници". Тук Токвил е прав: "Демокрацията облекчава общуването". Общувахме надълго и нашироко. Споменът се е запечатал в съзнанието ми като онзи миг, през който, докато бях войник в Странджа-Сакар, една 14-годишна циганка от Звездец ми каза, че е бременна от мен. Толкова за Токвил... И за Фройд. * Колкото до "премъдрите" слова на J. F. Kennedy, че: "Свободният живот не е лек и демокрацията не е съвършена", искам да заявя, че този господин си е просил куршума. Как може един президент да произнася такива хлевоустия! Демокрацията е съвършена. Точка. Същото важи и за цитирания от Dominus Churchill. * Jeannine Luczak казва: "Demokratie heisst, die Wahl haben. Diktatur heisst, vor die Wahl gestellt sein." (за тези, които не знаят - владея перфектно Немски на ниво C1), т.е. "Демокрация означава да имаш избор. Диктатура означава да бъдеш изправен пред избор." Не ми допада този ракурс на релацията демокрация - диктатура, но за съжаление такава у суровата действителност. Затова вавилонският "историчар" от македонски произход Саде Хюсеиновски казваше, че "Духот на демократијата не може да се наметне однадвор. Тој мора да израсне од внатрешноста на народот." Нека почакаме за да видим дали клептократите, сеещи демокрация по света, ще прозрат тази истина. * Съгласен съм с Боб Разовски. |
Кю ведис Доминиус, пак ли се появи, че и с Чърчил разполагаш, недей видиш ли що е вода сътворила около София града и Суходол... Они Сопите мислят щом у суходол нема вода, а то е на десет годин ще има и тогава ще видите що е вода, ама нема дръжавна ВЕЦ да е впрегнат и пак бадева си изтече у Сопското поле...Те така и дръжавата си тече, ама сопите и суходолието застрояват, щото требе да се крадне... |
"Кю ведис Доминиус, пак ли се появи, че и с Чърчил разполагаш, недей видиш ли що е вода сътворила около София града и Суходол... " ________ milcho, Quo vadis и какво искаш да споделиш?Някаква горчивина откривам в постинга ти по повод моето появяване |
Избори, числа, пари......; -)))Тероризма, комунизма и фашизма са си финансови проекти.Много е просто будештето--межdународен контрол над емисйонните банки; -))) |
ФМДП, на оная не и ли викахме "Ей, Кифлоо ...". ДИ-то пак ни е изработил с това вале-коз накрая :-)) |
Старши, Фонди, Доминиус, днес гледах по БТВ един наш "откривател" некъв Грозданов, който измислил нещо много специално, че сме били хермафродити и веднаж сме се проявявали, като жени, друг път като мъже. Та си мисля защо Димитри все ни пише едни мемориални колажи, но нито веднаж не ни е написал нещо за любовните си преживявания по времето на соца... Да не би да има неква връзка с тоя Грозданов или смята, че при соца най-важното е било любовта към Партията, за останалото може да го обвинят в порнография или пък , че е много лично... Казва ли ти някой? |
За демокрацията в Америка” 1835-1840 Дьо Токвил (alias Санде Токвилевски) Човек страстно се стреми към свобода и в същото време търси признание чрез равенството с другите. Моралът, който през античността се определя като "mores" е този, който създава душата на демокрацията: душата на демокрацията е толкова добра, или толкова лоша, колкото лош или добър е морала на нейните граждани и съответните демократични принципи. Там, където всички са еднакво свободни и в същото време социално равни, заработва един уравнителен механизъм, който цели отнемане имуществото на този, който има повече. При тези егалитарни условия нараства недоверието между хората, нараства тенденцията на подчинение на общественото мнение. По този начин се разпространява напрежение, което все по-силно отдалечава обществото от идеалната представа за човешко общество. От подбудата за свобода произтича подчинеността спрямо законите за равенство и "огромния натиск на душата на масата върху духа на отделния човек". Отношението към гражданските добродетели и задълженията на политическите институции не е стабилно, в същото време расте и "склонността към благоденствие", което води до все по-очевидни проявления на стремежа за задоволеност. Докато предците ни познаваха само егоизма, при егалитарната демокрация се разпространява един нов феномен: индивидуализма . Понятието за граждански добродетели се формира и префасонирав в един индивидуален стремеж към щастие. Санде Токвилевски предупреждава, че егалитарната демокрация ще се изроди в една диктатура от нов вид, която поради липса на прецизно понятие по неговото време е определена като деспотизъм, а сега може да наречем точно като тоталитаризъм. Предразположеността на индивидуализираното, лишено от корени масово общество към реална диктатура, която е в състояние да прерастне от егалитарното единство в контрол над убежденията и възгледите чрез механизмите на колективния натиск, в днешно време е добре позната. [/b] |
Зад всеки значим положителен резултат, стоят вяра, труд и добра воля.Когато те отсъстват, всяко начинание е провал.Независимо дали става дума за държавно устройство или псевдолиберални журналистически приплъзвания с интелектуално левичарски привкус. |
Букурещ, Цуцурко си е прав. Vale означава и "сбогом". От там и карнавал "carne-vale" - сбогом на плътта. По-скоро ми се струва, че е поздрав при разделяне - остани си със здраве, примерно Ама тук има по-големи езикови познавачи - те да кажат. |
Здравеите :-) . Когато една еволюция изпревари друга... . Всъщност какво е демокрация. Единственото нещо, което става ясно от постинга на Наум (и не само неговият) е, че колкото хора - толкова и демокрации (определения за демокрации :-). Икономиката, политиката и воината могат се измерват с числа, а демокрацията. Как би звучало това: Америка е 21% по-демократична от Таиван. В Швеицария демокрацията е нараснала със 7, 8% от 1948г насам, а в България демокрацията е нараснала с 7-8 пъти (!!!) от 1945г насам. . Самото копиране на белезите на демокрацията също не е демокрация. Както и обличането на маимуна в костюм - не означава още човек. Безспорно е развитието на човечеството в икономиката, политиката, техниката, военната промишленост. Очевидни са и промените в тези измерими сфери. Само демокрацията бива налагана такава каквато е разбирана и удобна за обслужване на интересите на определен кръг хора. Тя, наи-накрая се оказва незаменима със своята "демократичност" и софизъм. Тя е едно неопределено нещо, което дори се оказва троянски кон за вкарване на диктатури в обществата. Тя остава тъи удобно непроменена и мъглява от създаването си до днес. Това, явно е удобно за всички онези, които имат сметка от това. Примерите са много. . Х. Хувър, кризата от 1929, Рузвелт и Хитлер. ."в Бразилия хвърляли кафето в локомотивните пещи, в родния ми Асеновград забърквали хоросана с вино.." Кафето е станало по-евтино от дървата, виното - от водата. Въпреки кризата Хувър се отказва от намеса на държавата. Тази ситуация много ми напомня на днешна Европа. Изнасят се цели производства в Таиван, Китаи и другаде. Стоките стават все по-евтини и по-евтини, безработицата расте, масови приватизации, отказ на държавите да се намесят (не визирам всички). Все по-малки обороти, а печалбите се дължат единствено на произвеждането на нови безработни. Парите се въртят (вътре) в компютри.... Докога ще поевтиняват стоките ли, ами дотогава, докато с пуловери и якета хората ще си палят огън в камините през зимата за да се стоплят. А от хендита и телевизори ще са им построени къщите (едноетажни, разбира се.). Т.е. докато се достигне отново- кризата. (изглежда да не е твърде далеч) След* кризата и Хувър Тази история се разделя на две - Рузвелт и Хитлер. И двамата с подобни програми и демократични, стартови позиции... После идва воината, чиито официален краи и двамата не доживяват. Единият умира на 12.04.1945, а другият на 30.04.1945... Това е по-скоро предупреждението за повторението на историята. А Vale! -то накрая.. Много ми прилича на онова Vale! от края на "Санчо, Санчо", "Дон Кихот" (поне шрифтът е еднакъв :-) |
Наскоро почина Pol Riker, известен френски философ, занимаващ се и с Злото, та по-подготвени по темата да ни го обеснят. Харесвам Т.Блеър, казват най благочестивият премиер след Гладстоун - либерална икономика и социална защита, радвам се, че Времето го избра да помогне на Европа |