Болестта. ""Забравя се най-близкото и най-ефикасното, което залива всичко: несвързаното с действителните ни грижи говорене, бърборенето (das Gerede)."", като се прибавят и: загубената връзка с реалността, невъзможността за правене правилни логически връзки оценки, чуване на гласове, които дават заповеди (говорене с "бога" (кой бог!?), напълно неприемливи реакции при определени ситуации... стигаме до симптомите на шизофренията. Болестта, от която е болна днешната управляваща олигархия (не само в България) е параноидна шизофрения. И поради това, тук, всеки философ би бил безсилен. . И какво от туй, че има предложение за бъдещите депутати да има психо-тест. Та болестта, в повечето от случаите се развива след влизането в парламента. Какво значение има, дали депутатът (съотв. мин.председател, президент, глав.прокурор и т.нт.) има или няма имунитет, след като суверенът, т.е. Избралите го, нямат Абсолютно Никакъв контрол върху "избранника" си, след "изборите". И за какъв избор става въпрос, след като вече партията предварително е избрала (ние мислим вместо вас), а всички останали, просто трябва да я следват сляпо, дори и да съгреши. Къде е тук демокрацията, къде е тук Гаранцията, че след Избори няма да се появи един нов Хитлер, който не без помощта на "големите пари" да опожари отново света. Няма я, защото липсва онзи отрезвителен глас, който може да върне всеки един, към реалността такава, каквато е. Бягането от нея, зариването на проблемите само ги задълбочава и води единствено до революции, диктатури, проливане на кръв и... отново до началото. Началото на кръга, в който се въртят събитията в историята и до днес. А инак -Видно е, как човек лесно се самозабравя и става един от болните. (в.ж. "мизансцена на буфонадата". Добре ще е, този път да не завърши отново всичко сред руини, с плач горчив. Изборът!?!? |
Ето го откъсчето от Хана Арент, за което писах снощи: “Това включване, което в повечето случаи след успокояване на злостта и преди всичко след като донякъде са коригирани множество неверни слухове, се обозначава днес като “заблуда”, има много аспекти, а след всички тях и този на времето на Ваймарската република, която в никакъв случай не се изявяваше в тази розова светлина за живеещите в нея, в каквато се вижда на ужасния фон на последвалото я. Съдържанието на заблудата значително се различава от онова, което минаваше и би могло да се приеме по онова време за “заблуждение”. Та кой, освен Хайдегер, стигна до идеята да види в националсоциализма “срещата на планетарно обусловената техника с човека на новото време” – пък било и в случай, че е чел вместо Хитлеровата “Моята борба” някои писания на италианските футуристи, на които тук и там се позоваваше фашизмът за разлика от националсоциализма. Тази заблуда е несъществена с оглед на много по-решаващото заблуждаване, което се състоеше в това действителността да се отклонява в мазетата на Гестапо и в изтезанията на възникналите непосредствено след пожара в Райхстага концентрационни лагери в уж по-важните региони. Онова, което действително се случи през пролетта на 1933 г. бе изразено по незабравим начин от народния поет и певец Роберт Гилберг в следните четири строфи: “Никой вече не ще хукне с брадва къщи да разбишква – просто нацията пукна като чумна пришка.” За късо време Хайдегер наистина прозря тази “заблуда”, след което рискува значително повече, отколкото бе обичайно тогава в немските университети.” Това е бел. 22 към текста на Хана Арент за 80 годишния юбилей на Хайдегер. В нашето издание “Хана Арент. Мартин Хайдегер. Писма и други документи (1925-1975).” е на с. 284. Преводът е на Димитър Денков. |
Да, но въпреки това Хайдегер има доста какво да каже на съвременния човек. * Интересно е отношението му (и на други екзистенциалисти) към техниката. Това "планетарно", за което говори Арент, е хем като онова на футуристите (Маринети, Маяковски), хем не е. * Футуристите боготворели техниката (тогава това било най-вече парната машина и бензиновия двигател) съвсем като нашия Вапцаров: "бодро мотора удари юмрук на времето в старата морда", "това е новата романтика, която... въплътена в самолетно ято...", "а тая песен на мотора е кръв от моето сърце". Няколко пъти съм цитирал Маяковски, който ходил в Ню Йорк в разгара на джаз-ейджа: Работа окончена. Тело обвей в сплошной электрический ветер. Хочешь под землю - бери собвей, на небо - бери элевейтер. Вагоны едут и дымам под рост, и в пятках домовьих трутся, и вынесут хвост на Бруклинский мост, и спрячут в норы под Гудзон. Бродвей, 1925 Маринети имал и готварска книга с рецепти за сладки от сушени смокини с машинно масло и цветни коктейли с антифриз, украсени с гайки, с илюстрации в стил ар деко, и сега в Милано имало клуб, в който сервирали неговите специалитети. * Политическите им възгледи били - Маринети бил с Мусолини, Маяковски завършил "Бродвей" с Я в восторге от Нью-Йорка города. Но кепчонку не сдерну с виска. У советских собственная гордость: на буржуев смотрим свысока. Хайдегер обаче не обичал съвременната му индустриална цивилизация, макар да оценявал значението й. Мразел отчужденото й, "безродно" боравене с природата като с предмет, еднократното използване на вещите и захвърлянето им. Обичал "органичния", обживян свят на средновековния занаятчия, в който нямало принципно различие между неговите мисли, умения, неговите ръце и "подръчните" му сечива и материали, удобно наредени наоколо, които той взема и използва без да мисли, и всички от които възприема в единство, без да различава "субект" и "обект", "аз" и "не-аз". * Явно е помислил, че нацизмът със своята "органичност" и "родност" ще му "повърне Филипините и едрите звезди над Фамагуста". Когато му станало ясно, че нацизмът всъщност довел на власт най-долната човешка измет (Т. Ман), се дръпнал. |
Не знам като как, но откакто прочетох есето на Денков за полит. ни реалност, в съзнанието ми трайно се "настани" гравюрата на Фр. Гоя "Сънят на разума ражда чудовища". Сигурно си спомняте - обстановка, наподобяваща пещера, а в нея човек, заобиколен от куккумявка, прилеп, рис. Гротесков образ на човека, или по-скоро на парчетата, които са останали от него - полу-същество, духовно спънато и колебаещо се между сетива и разум, добро и зло... Сигурно е от характерната образност на женското мислене. |
Чичо Фичо, Това стихотворение на Маяковски не го знаех. Щях да слагам още един постинг от финала на есето на Хана Арент, но се чувствам уморена.С няколко думи: във втората част и на края на есето тя сравнява Платон и Хайдегер, и разсъждава над това, защо повечето велики мислители са имали страст към тираничните режими и са се обръщали макар и за кратко било към Дионисий - тиранина на Сиракуза, било към маниите на фюрера... Според нея това е професионална деформация. "... склонността към тиранията може да се докаже при почти всички велики мислители ( най-голямото изключение е Кант)..." ( с.187) ... Та, Calina-Malina, тази асоциация с гравюрата на Гоя, си я обяснявам така. Щом стане дума за Хайдегер, не може да не се появят кошмарните асоциации. Както разбираме от свирепостта на цитата, който е дал Юмжагийн, от писмото му до Елфриде, която впоследствие му става жена, той е бил жестоко антисемитски настроен още в младостта си... Е да, добро отношение към Хусерл, към Арент... И още, за тук и сега. Колкото и буфонадно да ни изглежда ситуацията, около нас сега витаят още по-кошмарни неща, като от кошмара на Гоя. Между другото, измежду многото неща, които исках да ви цитирам от есето на Арент, избрах точно онова място заради четиристишието, цитирано в него. "... пукна като чумна пришка..." Точно като при нас с онези от СКАТ. Преди юни някой предполагаше ли, че тази бубонна пъпка ще се настани в НС? И на този фон тримъжието/триумвиратът или четиримъжието/кватровиратът, който ни управлява, е направо умилителна картинка. Буфонада, но в кошмарен контекст. Това е от мен за тази вечер. До скоро и успешна нова седмица на всички! |
Ери, Хайдегер приел нацизма, но другите големи немски и австрийски философи не го приели. Ясперс - във вътрешна емиграция, Карл Попер - в Нова Зеландия, Рудолф Карнап - в САЩ, Ханс Райхенбах - в Истанбул, Мориц Шлик - убит в 1936, Хана Арент - в САЩ, Курт Гьодел - в САЩ, Лудвиг Витгенщайн - в Англия, Ернст Блох - в САЩ, Макс Хоркхаймер - в САЩ, Теодор Адорно - в САЩ, Херберт Маркузе - в САЩ, Валтер Бенямин - самоубил се в 1940. Повечето не са евреи. |
Абсолютно вярно:
А това, което различава един човек от друг, е дали страстта е разрушителна или съзидателна, дали е състрадателна или безогледно егоцентрична, дали горивото, което използва е злобата, омразата или любовта, вдъхновението. Така е и във форума. |
Нели: "Абсолютно вярно: "Защото повечето хора правят всичко, което правят, не от някакви идейни или идеологически убеждения, а от страст." А това, което различава един човек от друг, е дали страстта е разрушителна или съзидателна, дали е състрадателна или безогледно егоцентрична, дали горивото, което използва е злобата, омразата или любовта, вдъхновението. Така е и във форума." Чудесно, това следваше да се очаква - след "Бог е любов" да се запознаем и с "Абсолютната истина". Тя е, разбира се, особен род - "абсолютна относителна истина". Абсолютна е, защото си има повече тежест, като кажеш, че нещо е "пцилютно". Относителна е, защото не се отнася до всички хора, а до "повечето". И понеже сме на тема Хайдегер - според него "езикът е дом на битието. В него се подслонява човекът...". Като гледам, бая къщурки изникнаха на улицата на таз дискусия, някои бая криви, други - направо в нарушение на строителните норми. Като ми остане време, ще минавам да пускам по някой архитектурен анализ за някои от строежите. Защото, както горе-долу казва Хайдегер - каквато къщата, такъв и обитателят й. |
На Уест сайда в Манхатън, до реката, около 19 улица, са построили една прелюбопитна къщица, където почти няма колона, която да не е "крива и да е по архитектурната норма", а пък се държи здраво и дори има надпис, че започват да набират наематели. Фичо ще й пусне скоро картинката в "Теми на фирумци", за обука и поука. Приятелката ми Една Рзамишляваща бе писала за частните писма на Хайдегер до Хана, където се оплаквал как жена му боледува и не "върти" къщата, докато... той пише велики съчинения и се влюбва в студентките си. Немските философи се отличават с непреодилимата си бюргерност ( в смисъл на дребен буржоа) в частния си живот. Някога бял чела напътствията на Хегел към бъдещата му жена, нещо като "ръководство за добра домакиня", където имаше и любими негови рецепти. Признавам, че и на мен Хана Арент ми харесва повече, в нея има много страст, когато описва социалните явления. А страстта прави писанията й живи и достоверни. |