Петрински, вече всичко живо кандиса, че Меленикос си е гръцко име, само ти продължаваш да плещиш глупости! Етническа чистота, казваш, в ранното средновековие, а? Славянска, предполага се? Нямало колективни монетни находки, та затова ги нямало "местните"? А къде има колективни монетни находки в VII, VIII, IX век? От прабългарите на Кубер нямало и следа? А защо да има, господине Петрински? Аз не зная който и да било да ги е "разходил" до Мелник. Между Битоля и Солун - да, но до Мелник... И, хортуваш, че след деспота Слава в Мелник трева не никнала? Бреей, ний пък, достопочитаеми, сме подочули, че и по османско в тоз градец имало някакъв животец, разни австрийски музикантчета дори посвирвали там. Мъка, мъкаааааа ... Ти, чини ми се, белки си оттам нейде, по-начетен трябва да си поне за тези въпроси. А кой бил този "град от XIV в." при Струмяни, казваш? |
Пак поради ерозионните процеси на хълма Славова крепост следите от първите средновековни заселници са много малко. Със сигурност може да се каже, че тези първи заселници изграждат и пазят тук своя крепост именно през първата половина или даже през първата четвърт на IХ в., но следите от нея меката скала почти не е запазила. Аз ако съм на мястото на шефа ти ще ти отрежа заплатата дори само за това изречение ... Или той точно заради такива изречения ти я плаща? |
...днес тоя град представя истински развалини: от 2 хиляди къщи (ок. 10 000 души) сега едва ли ще се наброят до 200 къщи, в които живеят хора; всичко друго е срутено съвсем или полусрутено от пожар, или пък стоят къщи здрави, цели още, но без прозорци и врати и изобщо без дървен материал. От разпита узнах, че турската махала била запалена и съсипана от четници в 1912 г., а другата по-голяма част на града била напусната от гръцкото и гъркоманското население, което било увлечено от гръцките войски в 1913 г., когато напущали Мелник съгласно с Букурещкия мир Това, господине Петрински, е написано от Васил Златарски през 1916 г., т. е. около десетилетие преди да се направи промяната на пътя, която Вие държите отговорна за залязването му. Да сте чували за едно опожаряване на Мелник в 1912 г.? |
Просвета, ако си чел класиците, ще се сетиш, че никът няма НИЩО ОБЩО с индианските въпроси. Но това е друга тема Редактирано от - Предводител на команчите на 02/4/2009 г/ 01:41:56 |
А, да: на първата снимка всуе ще търсите църквата Св. Никола на заден план, понеже тя е нескопосано отрязана ... |
Ако не друго, то поне екстравагантният изглед на Мелнишките земни пирамиди е привлякъл към това място древните. По тази логика при Побитите камъни също е трябвало да има град като слънце. А може би София е заселена заради Кътинските пирамиди? Чак до 1230 г., до битката при Клокотница, изглеждало, че Слав се е наредил на правилната страна. Слав успява да се крепи в този си вид само заради еднаквата СЛАБОСТ на традиционно силните на Балканите за период от около две десетилетия между 1207 и 1230 г. В момента, в който някой от тях е станел достаъчно силен, със Слав е било свършено. Случило се е това да е Иван Асен II, но при друго стечение на обстоятелствата и Теодор Комнин нямаше да му прости, ако ще да са баджанако-девери, по терминологията на автора. Уф, писна ми, тук всяко изречение е безумно. Редактирано от - Предводител на команчите на 02/4/2009 г/ 01:58:28 |
Последният път като си бях в БГ посетих Мелник. Строят красиви хотели в старинен стил, но със съвременни удобства. Малки дюкяни продават различни видове сладко и сувенири. Малки семейни ресторанчета и изби. Чудна домашна бобена чорба, скара по македонски и руйно вино. Е, ше ме прощават, ама виното не е много добро, поне за моя вкус. Гостоприемни хора, изобилна гощавкам, щедра природа. Висока Планина! Красота! Живот и здраве следващият път пак ще отида. Магистралата до границата беше в ремонт. По едно време както си караш с 80-90 пътя свърши. Разкопки. "Земя-небе" за следващите 100м и пътя продължава. Отне 4 часа до Мелник. Това трябва да се подобри ако искат туризмът да се развива. |
В твоя случай - да! Статията е вярна, доколкото познавам Мелник и археологическата ситуация там - работя върху сходна проблематика и съседен район. Малко прелита над проблемите, но все пак е за вестник, не е дисертация. Ако се върна към първия ти постинг - кой и кога доказа гръцки произход на името Мелник след Влахос и забравената днес от всички негова дисертация?! Абсолютно не си прав, че Славеевите гори били название само на част от Родопите. Понеже се занимавам точно с Източните Родопи мога да кажа, че през ХV и ХVІ в. това е масово название за цялата планина. На снимката със замъка църквата не е отрязана и си е там. Ако ще обсъждаш - прави го без истерии. |
Тълкуванието на Мелник като славянско от страна на Дуйчев е дошло като реакция на мнението на Влахос за Меленикос. По онова време никой нищо не е знаел за Мелник преди средновековието и всички са се смели на твърденията на Влахос, че градът е основан от Юстиниан I. Сега, обаче, май вече не е така, нали? Май-май, и век-два преди Юстиниан има селище там. руг е въпросът ДАЛИ и КАК то се запазва през вековете. Дори днешното Мелник да е чисто славянско, то не е невероятно да е преосмислено и преобразувано по-ранно име. Такива примери - бол. Близката Струма, да речем. И още - църквата наистина я НЯМА на тази снимка. Отрязана е. Тук се вижда САМО крепостта. Снимката е от академичната История на България, провери. Редактирано от - Предводител на команчите на 02/4/2009 г/ 02:48:46 |
Колкото до Славеевите гори - аз така съм го чел, така съм го учил навремето. Дори, ако не се лъжа. Недялка Гиздова издаде една книжка с такова заглавие именно за Западните Родопи и Цепина. Ако имаш слабо позната информация или такава, която е общоизвестна, но ми е убягнала, за употребата на името и в източните части на планината - ОК. Но то посмъртно не може да се свърже с Мелник и да се прехвърли към Южен Пирин или Али ботуш/Славянка. |
Моля Предводителя на Команчите и Chreston, да кажат къде според тях минава етническата граница между българи и гърци в Македония до 1913 г. П.П. Не се заяждам. Само искам да чуя, ако ви е удобно разбира се, обосновано мненията ви. |
Мелник наистина бил най-северния гръкомански град в региона, но иначе в общи линии в Македония гърци имало компактно само по крайбрежието. Гърция и досега не смята северните си провинции за особено сигурни и има специално "министерство за Македония и Тракия" и доброволни отряди сопаджии vigilantеs за тероризиране българското малцинство и драскане по дуварите "смърт на българите". Друг е въпроса кои от "гърците" в Македония са били истински потомци на гърци и кои - повечето - на погърчени българи, албанци, власи и тюрки. В 90-те години невинната книжка на Анастасия Каракашиду "Житни поля, кървави баири" за етническия профил на селото на баща й (анадолски преселник караманлия) в Солунско в началотo на 20 в. беше забранена в Гърция в 90-те години и гръцките паликарета заплашваха със смърт в стил аятолах Хомейни разни издателства в западна Европа, та накрая излезе чак в Чикаго UP, 1997 (A. Karakasidou, Fields of Wheat, Hills of Blood). Това положение няма да може да продължава с България в ЕС. Иречек пише в края на 19 в., че за разлика от "чистите" гърци в Созопол, Анхиало, Несебър и Бяла, варненските били погърчени българи и гагаузи. Дори и такива - не са били повече от 25% от населението. Патриарх Никифор, ако е жив, да каже за "гърците" в Станимашко. Но и в самата Гърция на юг от Бистрица в началото на 19 в. гърците били малцинство. В "гръцкото" въстание повечето от въстаниците и войводите не били гърци. Мнозинството в Атина (тогава село) било турско и албанско. Историческото село Маратон били почти чисто албанско. В Морея (славянско име, заменило от памтивека старото 'Пелопонес') още имало славянски племена, останали непогърчени от заселването си в 6 в., когато цяла Гърция се пославянчила чак до Крит. Тесалия и Епир, че и Беотия, били предимно албански и влашки. Като румънския и новотурския етнос, и новогръцкия етнос в голяма степен бил изкуствен конструкт на фанариотската прослойка - гръкоезичните, макар етнически разнородни, християнски елементи, образуващи търговския и бюрократичен елит на османския девлет. Самото етническо име "гърци" (елини) било извадено от нафталина в 18 в., за да замени "ромии" (и името на езика, 'елиника', да замени 'ромеика'), за да се изпозлва симпатията на тогавашна Европа на Байрон към древна Гърция. |
Натиснете тук Редовно ходя в Мелник. Хубаво място. Наистина, все още ровят по пътя, но се преодолява. И Роженският манастир е близко, и гробът на Яне. Красиво, тихо, спокойно. Последния път спряхме в някаква предселска гостилница. Летен ден, жега - и студен таратор, мръвки, прохладно вино, хубаво обслужване. Ах, да - тоалетните бяха чисти, светли, съвсем не приличащи на "механджийските". Или поне на това, което сме свикнали да наричаме "механа". Що се отнася до гръци и българи - не забелязах някакви различия. И дори не разбрах има ли гърци сред хората. Както навред из България - различни хора: хубави и лоши. Името и етносът нищо не означават. Там просто е линия между два народа, която е достатъчно широка, за да не е рязка. |