Караваджо, Ама ти май не успя да й избягаш, а ? Да не ти е била нАучен ръководител на дипломната работа (не се впрягай, нали се шегуваме, и тук, и в др. раздел) |
Тая докторска препратка я тургам у Фейвъритс. Ето още два-три бисера: ... Умението за плач, с други думи, е исторически произведено; отвъд реалността на биологичния факт то представлява културен конструкт, дори артефакт на желанието да бъдеш цивилизован. ... Сълзите, на второ място, са подчертано комуникативен жест въпреки илюзорното впечатление за техния строго интимен или "личен" характер. Най-напред те са елемент от комуникативния репертоар на своето време и така представляват сигнификативен жест, послание с конкретно значение, адресат и тактическа ориентация на възможно въздействие. ... Сълзите по-нататък са не просто комуникативен, а невербален комуникативен жест. Те се разбират като прерогатив на тялото, като непосредствен израз на телесните функции. В умението за плач и в оценките на това умение следователно винаги съществува закодирана някаква йерархия на отношенията между тяло и логос, тяло и общество, специфично за мисленето през различни епохи. --- Докарват на човек не само сълзи, а и сополи. Смех! Редактирано от - Meto ot Interneto на 23/6/2009 г/ 18:56:58 |
На мен пък ми е жал за горките дечица на тази особа... За съпруга й не толкова, щото би трябвало овреме да е усетил жегата и да се е спасил с 200 от място. Редактирано от - Ловкия на 23/6/2009 г/ 19:03:23 |
Е6, Спомена "Дон Кихот". Отварям наслуки предполагам първия превод на български от 1893 г. (Книгопечатница и Литография на Янко С. Ковачев) и чета на стр.363 : "До като Санчо помагаше на Донъ-Кихота да се облича, священникътъ расказа на Донъ-Фернанда и неговите другари за лудостьта на рицарътъ, за хитростьта, къмъ която бяха прибегнали, за да го измъкнатъ от бедната скала, гдето той се смяташе, че е заточенъ доброволно поради презрението на своята дама, и за всичките други приключения на Донъ-Кихота, които Санчо беше расказалъ на священникътъ. Всичко това разсмея и зачуди Донъ-Фернанда и другарите му. Струваше имъ се , както, впрочемъ, се струва и на всекиго, че лудостьта на Донъ-Кихота беше решително беспримерна по родът си. Священникътъ прибави, че сега, благодарение на честитото преобръщанье на принцессата, ще трябва да се остави прежнийтъ планъ и да се измисли някаква нова хитростъ, съ помощьта на която да може да се заведе Донъ-Кихотъ до дома му....." Голям кеф е да четеш на "архаичен български". Не съм сигурен дали тазгодишното издание звучи по-добре. |
Мето, през 1995 си архивирах академичното слово на Петър Увалиев. То е за фейвъритс! Простете ми, колеги, но съм изкушен да го копирам точно тук, в тази тема. ПОХВАЛНО СЛОВО ЗА БЪЛГАРСКОТО СЛОВО - ПЕТЪР УВАЛИЕВ Простете ми. Пръв аз съзнавам - и признавам, че съм донякъде натрапник в този дом на духа, закрилял и окрилял рой мислители, ревнители за културния възход на България - странна страна, в която ръст и възраст, крепка духовност и крехка държавност не се съвпадат и така озадачават стъписаните чужденци, че те просто не проумяват с какъв аршин да мерят нашата мяра. Но кой съм аз да си въобразявам, че очилатото ми късогледство ще види по-далече от втренчения им поглед? Българското не ми е занаят, то ми е инат. Но точно поради това упорство цял живот съм гледал на България от упор, па било то понявга и с укор. Така е било в софийската ми младост, така е и в лондонската ми самост. Затова ви моля да вярвате, че не заговарям в пристъп на най-всекидневно, неоправдано и необуздано самомнение, което никне под път и над път и е толкова жилаво, че дори и на камък вирее. Изправям се тук с някакъв особен примес от смирение и задоволство, отлика на длъжник, комуто честта да бъде сред вас позволява да се отплати поне малко от малко за най-многото и най-милото, което род и родители са ми дали: езика, на който ви говоря. Защото не аз говоря език на който сега ви говоря, а езикът, на който сега ви говоря, ме говори! Тази усукана игрословица не е трикратен словесен смъртен скок, зрелищно филологическо потомче на нявгашното постижение на Лазар Добрич - главозамайващо, но все пак цирково. Вярно е, че хитрините на неуките науки край нямат. Но не по-малко вярно е, че тази предизвикателна прогласа на предимството на езика ствол пред мисълта вейка е честен стремеж на обичайно самодоволния разсъдък да прекоси самоналожените си граници, за да признае и правата на отвъдразсъдъчното и едва ли не да насили съзнанието да изповяда, че подсъзнанието му е рода. А и това подсъзнание, което постоянно подозираме, а рядко прозираме, и то самото е устроено като своеобразен език, който търпеливо очаква да бъде проговорен, за да стане достояние на все по-разведряното и затова все по-отзивчиво съзнание. И българският говор се зачева като предговор, после прераства в отчетлив преговор със слушателя и най-сетне се установява като договор и едва ли не като заговор с онзи, който е посветен в паролата на неговите потайности. И тогава, вдъхновено и проникновено, из пашкула на езика излита пеперудата на мисълта. Това преображение повлича крак. Друго чудо очаква българският род, домашно и вселенско: чутото се превръща във видяно, звукът става знак. Букви хукват през страниците, духовни бранници, които напредват във строен строй и провалят прокобата на времето, брава на всяка забрава. Така се ражда книгата, паметник на паметта. А ето че ние, нехайни наследници на този победоносен поход от минало към бъдеще, почти не си даваме сметка за него и дори не се вълнуваме че тук, сега, сме окръжени от величави хартиени тухли, с които се гради вечността, която е българска, защото ваши и мои са буквите, в които тя е въплътена. А всяка книга, която се издава, ни издава тайната на тази вечност: тя е вечност на езика, който никога не се застоява и с един и същ дьх ни отграничава от другите и ни приобщава към другите. Това е така, защото отекне ли гласът ни, той от само себе си се наглася към желания отглас на онзи, който го слуша. С тази нагласка езикът така се урежда и подрежда, че повежда слушателя-послушник към благодатта на съмислието, а запрашва непослушника в мъртвилото на безмис-лието и без-смислието. И Философският трактат в Симеоновия сборник, и Шестодневът на Йоан Екзарх са преноси от подсъзнанието до съзнанието още преди да бъдат приноси към езикознанието. Още навремето нашите предци са прозрели, че който назовава, па било то и вещественото, той призовава същественото, което прави човека човек. И защо един техен невзрачен потомък да не се съблазни да покаже, че е научил някоя и друга тежка дума, и да каже, че щом на старогръцки мета значи и „отвъд", очовеченият от езика човек може да бъде наречен мета-човек, проводник на Отвъдното. И грях да ни е на душата, че днес ние само преживяме онова прозрение, което прародителите ни са преживяли и преживявали: езикът е отвор на съществото към същественото. Затова не е ли чинно и редно, поне за изкупление грехов, да се запитаме какво точно значи за този мета-човек да говори български? То значи: да осъществяваш най-своето си. Езикът, който ни говори, е глас на тази наша съдбовна сьщественост. И нека ми простят многоуките филолози, които са изучили от игла до конец где-що има да се научи за езика, обект на познанието. Аз съм само словоохотлив самоук, за когото самият език е субект на особено по знание, което се отнася към знанието, както по-доброто надвишава доброто. Меракът по това по знание ме увлича и повлича и превръща в иманяр-самец, тръгнал да се рови из езиковите ни подмоли, пришпорван от налудничавата надежда, че може пък да му се случи в тъмна доба да изрови нашенско съкровище, зарито някъде по мъгловитата бразда от моето ограничено съзнание до българското неограничено подсъзнание: от Стефан Младенов до Карл Густав Юнг, побратимени в еднаква посмъртна почит. И така тихомълком аз крача ли крача все по синора на това двулико единство, може би защото на езиковия мета-човек, който се замисля, е писано да обмисля и премисля все една и съща темелна мисъл. И навярно затова като бедния наивен Дон Кихот, който мечтал за подвиг цял живот, че дори вятърни мелници му се сторили кралимарковски исполини, и на мене май се е сторило, че и самият Философски трактат в Симеоновия сборник е донякъде своеобразен иманярски докладен дневник, който изважда на бял свят заровени дотогава скъпоценни философски означения и определения - какво е например същност и какво е естество. Мислил е езикьт ни и още мисли, макар и който драговолно му се отдава, често се озадачава. Който си заговори, невинаги е готов веднага да си отговори. Но макар и тромав, този отговор го спуска до глъбината на глъбините: до прозрението не че човек е такъв или онакъв, а просто че е. Друга такава иманярска находка е смисълът, скътан в звука. И който се е зарекъл да слуша езика, той понявга чува чудеса. Например: безобразният, безизразният звук , ,'ЬТ", орисан да остане навеки глухоням в романските езици, изригва със страшна сила - и то не у друг, а у най-изтънчения, най-паяжинено изнежения Николай Лилиев: На страшен съд вървят тълпи. А в мощна гръд там мрът мечти. Не спи - кипи Градьт. Ът, ът, ът, ът. ът. Не е ли този громол ек от конски тропот, който може би кънтял е из крайдунавските равнини? Ние сме го забравили. Езикът го помни. В лабиринта на тази потомствена езикова памет, стигнала един Бог знае как до прековременния слух на поети прорицатели, дебне потулен и друг самопродвижен, ритмичен и метричен подтик, който изтласква изпосталелия потребително-осведомителен брътвеж на всекидневието ни: С враг врагувам - мяра според мяра. С благ благувам - вяра според вяра. Като пищните двери на олтара на Свети Йоан Кръстител в Арбанаси, набъбнали от златогрейни резби, тържествено се разтваря този симетричен изказ. Изведнъж тази правна обрядна съразмерност, осъществена сякаш по образ и подобие на двукрили митични мостове, в които уста майстори са вграждали най-милото си, неочаквано се разтърсва, разсечена от внезапен вик и повик, без следа от последователността, предписана от какъвто и да било логичен канон: Леле моя, сабя халосия! Море люта одринска ракия! Избуял в първичната си подсъзнателна стихия, езикът се е отърсил от игото на опитомената граматика и е лумнал напук на благовьзпитаната логика. Пред този вулканичен взрив е безсилно дори и най-взискателното лабораторно раздвоение на езика на знак и значение. Тук знакът се самоозначава. Съдържанието се самосъдържа. Формата се самооформя. И при все това съдържанието се сдържа във формата и формата се дооформя в съдържанието. С тази категориална ерес нашият размирен език би смутил не един окъснял позитивист. Но затова пък би възхитил подранилия Хайдегер, който обича да чопли думите, за да сцежда из тях смислов сок, сгъстен в отделни срички или разместени ударения. За най-далновидния съвременен рентгенолог на езика би било радост велика да се наслади на познавателната ценност на познание и по знание, завет и завет, лек и лек. Най-вече за него би могло да се повтори казаното отколе за Симеон: „Той извади на показ мислите, скътани в дълбочината на трудно прозримите книги". А да извадиш наяве, значи да осветиш повърхностното различие, което не противоречи на дълбинното единоречие на езика - да възкресиш стародавната аллотрион фос - загадъчното сияние на Другото, което озарява Същото. А това е така, защото дори и строгият рационалист Лайбниц, ако би заговорил на езика, който сега ви говоря, положително би казал: „Език е онова, поради което съществува нещо, а не нищо". Но къде се таи това нещо, без което всичко би било нищо? Не в съсухрените речници и още по-малко в заимствани чуждици-етикети, лепнати на празни буркани. То е в самите нас. И ако е така, къде сме ние? Ние сме в единственото си езиково месторождение. А где е то? - тревожно пита Яворов и покъртително си отговаря: Къде си ти, родино моя? Във този хълм и онзи дол, които днес един, друг утре ще насели ? Не, ти си в мен, родино моя. И радостта е скръб. Скръб е, защото ние весден усещаме, че около нас все повече се разраства гибелна езикова пустиня. Преди век и повече Ницше бе предугадил угрозата от такава грозна духовна суша. И затова сега посред горди книги, които не търпят вериги, из едно гърло бликват два гласа: неговото негодувание и нашето порицание: Проклет да е онзи, който полива пустинята. Слово на Петър Увалиев, произнесено на тържество в аулата на Софийския университет „Свети Климент Охридски" на 24.05.1995 г. Редактирано от - Doctora на 23/6/2009 г/ 19:24:38 |
Милена Кирова е подпоручик Дуб в пола. Спасението на българчетата е в едно - ликвидиране от корен на "предмета", който някои наричат БЕЛ. Задължителна програма по Български Език - история, фонетика, лексика, граматика и т.н. Пояснена с образци на българското литературно майсторство. С много откъси и с незабавно лишаване от преподавателски права на всяко малоумно чучело, което си позволи да оскверни думите на български писател, като ги "допълва" или "тълкува". В тези часове трябва да звучи само истинският български език, без даскалски шизофренни бълнувания. И възможно най- свободна програма по История на Литературата. Откъде-накъде следва да ни запознават с нея по шаблон и по чужд график? Първата ми прочетена книга бе "Клетниците", в академичното й издание. Открих красотата и великолепието на големите български автори 15-20 години след това. |
Темата "Вазов" ще буни страстите и след много години! Не заради "оценките" направени от този или онзи, ами заради "понятието Вазов" Защото не толкова литературната му мощ е в душите на хората! Ами този ненадминат и липсващ днес радостен порив и щастие да покаже че въпреки проблемите и страха.... народът СЕ СЪБУЖДА! И гордостта му че е "Българче" ... Даскал Цеко хубаво ви даде и цитатите с песимистични оценки от времената още преди Исус ! Но нещата никога не са толкова страшни, колкото ...изглеждат! да се надяваме че и у нас ще започне истинско пробуждане на силата и националната гордост на изстрадалото ни племе! А иначе.... и за "тъпаци", и за "прогледнали слепци-интелектуалци" ...Вазов ще е вехт ....докато не ги отнесе з забвението .....доброто и новото !!! |
Ама много се объркаха нещата в тази държава.... Ей го сега, кмет от ГЕРБ с турско име е бил пребит от активист на ДПС с българско име... И понеже коментираме Вазов, накрая ще стане като във вица за турчето преразказвало "Опълченците на Щипка": "Нашите отгоре бият нашите отдолу Активист на ДПС преби кмет от ГЕРБ Кметът на ивайловградското село Гугутка Зекерия Емин е бил пребит снощи пред магазин в селото. Задържан за побоя е Цанко Митков на 27 години от село Железино, съобщи Дарик радио. Натиснете тук |
Весел, Мисля, че Ромен Ролан беше казал още в началото на миналия век (цитирам по памет): "Всяко поколение изкачва своя връх, където се задържа десетина години и оттам хвърля камъни по предното. След това слиза и отстъпва място на следващото." Тъй върви светът откакто свет светува. |
Змей, поколението не е безлично множество. Всякакви ги има. Едни хвърлят камъни. Други ги събират. И надстрояват с уважение над Предишното. |
След вкисналата словесна боза на гужата, блестящият български на Увалиев е като шампанско! Но къде се таи това нещо, без което всичко би било нищо? Не в съсухрените речници и още по-малко в заимствани чуждици-етикети, лепнати на празни буркани. То е в самите нас... И ако е така, къде сме ние? Ние сме в единственото си езиково месторождение. А где е то? - тревожно пита Яворов и покъртително си отговаря: Къде си ти, родино моя? Във този хълм и онзи дол, които днес един, друг утре ще насели ? Не, ти си в мен, родино моя. И радостта е скръб. Скръб е, защото ние весден усещаме, че около нас все повече се разраства гибелна езикова пустиня. Преди век и повече Ницше бе предугадил угрозата от такава грозна духовна суша. И затова сега посред горди книги, които не търпят вериги, из едно гърло бликват два гласа: неговото негодувание и нашето порицание: Проклет да е онзи, който полива пустинята. |
Е6, не искам да съм лош пророк, но до изборите може би предстои да видим консумиране на насилствен сексуален акт между различни активисти, редови членове и обикновени симпатизанти на партиите от родното политпространство. А може би и между лидери... |
предстои да видим консумиране на насилствен сексуален акт между различни активисти, редови членове и обикновени симпатизанти на партиите от родното политпространство. А може би и между лидери... Е, то отдавна си ги има тези неша... Те ДПС и БСП отдавна са се сродили (на Румен Петков в ДПС му викат "зетя" и това не е без нищо), Гегито Грънчарова пък си намери мъжле, благодарение на политиката и си съкрати фамилията на Паси... И колко знайни и незнайни войни има на този фронт.Щях да спомена и премиера, НО Брайтмънът каза, че човекът не е такъв и пред това НЕсломимо доказателство мисля, че трябва да се отстъпи.... |
Докторе, свалям ти не шапка, а СОМБРЕРО за словото на Увалиев. Хвала!!! Весел, аз като ги пуснах тия песимистични цитати, все ми беше едно такова чоглаво. Щото разумът ми ме кара да бъда песимист, а душата – да се надам и да бъда оптимист. |
Караваджо, явно имаш проблеми с плътта. Обърни се спешно към Лигата за сексуални реформи - там ще ти помогнат. Редактирано от - Даскал Цеко на 23/6/2009 г/ 20:27:49 |
Докторе , и Увалиев требва да е "патриаршеска митологема", щом е казал тия работи Редактирано от - Meto ot Interneto на 23/6/2009 г/ 20:28:44 |
Какво ще стане с изкласилите дечица, ако отидат да учат българска литература при тая хухавела? Май познаваме едно такова изкласило детенце. |