Делегираните бюджети и възможността да се харчат изкараните от билети пари са достатъчно добро решение. Всеки театър да получава достатъчно пари за издръжка на сградата и минимален брой представления в седмицата(отопление и осветление на залата), плюс минимален брой актьори и друг персонал. Оттам - нататък - всичко да зависи от парите от билети. Обаче зорът е не да се получи това, а да се приватизират сградите. |
В древна Гърция една проститутка казала на един от техните мъдреци: Аз мога без много усилие да поведа учениците ти след мен. Отговорът бил - да така е, защото ти ги водиш надолу, което е по-лесно, а аз ги водя нагоре, което е по-трудно. |
Гозамбо. що се отнася до "яда" ми - аз не ругая тия 90%. Само отчитам. Дори ги определям като нормални - според майката природа. Тук, обаче, грешиш: В същото време онези 10 %, а аз бих казал онези 0, 01 процента от населението, всячески се стремят да направят хората автомати- да стават за работа само като тесни специалисти, от нищо друго да не разбират, да не се допуска многостранно развитие на личността, хората да нямат достъп до висока култура, с две думи- хората така да се подготвят и образоват, че за нищо друго да не стават, освен за винтчета с капиталистическата машина. Първо, тия 10%, за които аз говоря нямат нищо общо с този процент, дето иска да обърне хората в роботчета, в бачкатори и консуматори. Второ, тоя процент, дето налага новия колективизъм, също действа по природните закони - нормално е да се налага един екземпляр над другите. Трето, тезата ми не си видял. А именно - в природата е НЕНОРМАЛНО да има духовен живот. И затова е трудно на тези, които са се издигнали над ниските и низки страсти в природата, над свързаното с оцеляването и размножаването. Не слагам никаква полит-, икономо-, социо идея. Прочети пак... |
Иво Кунчев, А аз пък помня опашките пред Музикалния - народ, народ. Особено при постановката на "Царицата на чардаша", с Видин Даскалов и Лиляна Кисьова. |
Другари и Господа! Струва ми се, че пропускате един много важен, съществен и, бих казала, решаващ фактор, а именно техническата еволюция (или революция ако предпочитате). Именно поради техническата еволюция (революция) не може да сравнявате времето от преди 50 години, когато почти е нямало телевизори, с днешното време, когато интернет вече има почти навсякъде. Това отрежда на театрите и живите представления отмираща роля. Роля, която най-добре се илюстрира от следния анекдот: Един баща се разхожда с малкия си син си по брега на едно езеро. Там виждат един художник, който рисува околния пейзаж. Синът пита "Тате, какво прави този чичко?". На което бащата отговаря "Рисува тате, виж колко много трябва да се мъчи човек, когато си забрави фотоапарата". Прочее, едно време, когато не е имало фотоапарати, художниците са били много ценени (много повече от сега), защото дарбата им е била уникална и единствена възможност за запазване на образи. С идването на фотографията обаче, ролята на художниците се променя и сега е много по-различна от преди. Но съвсем не е изчезнала. Нужда от творчество има и днес, само че приложението е по-различно. Днес живото изобразително изкуство е предмет на ограничен пазар от сравнително тесен кръг ценители, които купуват картини (в оригинал) или посещават изложби. И която дейност не се субсидира от държавата защото има малък ефект. Има обаче и друго приложение - в съвременните електронни медии. Там нуждата от художници и творци не е отпаднала и се съчетава със съвременните технологии. И нищо лошо няма в това. По тази аналогия стигаме и до театрите: Те следва да останат за определен кръг ценители, които трябва да си плащат (колкото трябва) ако искат да гледат представление на живо. За нас, останалите (т.нар. простаци и чалгаджии), има кино, телевизия, DVD, плазми, а напоследък и 3D проектори. Това е неизбежно и ще се случи рано или късно. Поради което стратегията на Министерството на Културата следва да работи в тази посока, а НЕ срещу нея. Т.е. ако държавата иска чрез изкуството да провежда някаква политика, то това НЕ може да стане чрез театрите. Държавните пари в театрите са пари почти хвърлени на вятъра. Също като тези за "живо" изобразително изкуство. Държавните субсидии трябва да са насочени към масовата публика, което значи основно телевизия и интернет и съответно продуктите, които се използват там. И което пак казвам, по никой начин не отменя творчеството и творците. Просто средствата са по-различни. Казах. ------------------------------- За всеки случай да уточня, че горните разсъждения не се отнасят по никой начин за образованието по съответните дисциплини - изобразително или театрално изкуство. ____________________________ Всеки, който вярва, че експоненциалният растеж на паричната маса може да продължи до безкрайност, в един ограничен свят, е или луд или макроикономист |
В допълнение на предното ми мнение, ще дам и още един аргумент, а именно, че (според мен) е нечовешко да се прави едно и също нещо по повече от един път. Това превръща хората в роботи. Т.е. многократното повтаряне (изиграване) на една и съща роля, за да бъде видяна в повече представления от повече хора, в крайна сметка води до деградация на актьорите. По същия начин както един работник в прокатния деградира от многократното повторение на една и съща дейност/операция. И ако може това да се автоматизира, така че да не се налагат повторения, какво по хубаво и човеколюбиво от това. Което обаче значи край на театрите и живите представления. Еднократното изиграване се прави в киното. Е, както казах, няма лошо театрите да бъдат запазени за малкия кръг ценители на живото изкуство. Но те следва сами да си плащат за това удоволствие. ____________________________ Всеки, който вярва, че експоненциалният растеж на паричната маса може да продължи до безкрайност, в един ограничен свят, е или луд или макроикономист |
Пенке, стойностно изкуство се прави и в днешните години на Интернет, видеокамери, DVD-та и всякакви подобни технически финтифлюшки! Даже напротив, точно Интернет помага да се виждат образци на такова изкуство! И понеже стана дума за Музикалния театър и култовите му постановки, събиращи навремето препълненаа зала - "Царицата на чардаша", "Графиня Марица", "Прилепът", "Хубавата Елена", "Българи от старо време" - ето ви един линк към една съвсем съвременна унгарска постановка на "Графиня Марица": Натиснете тук Жалкото е, че у нас след Лиляна Кисьова и Видин Даскалов (които обикновено участваха в горните роли на българската постановка) като че ли не дойдоха техни "наследници" на ниво. А артистите от горния клип са съвсем младички - Кароли Пелер например е роден 1979 г! Редактирано от - myrmorko на 15/5/2010 г/ 12:59:40 |
За обичащите оперетата - още един линк към тази постановка на "Графиня Марица". Пее Жужа Калочай. Натиснете тук |
Оглушително мълчание на Маринчо по въпроса как да се финансира оперното изкуство. Може би от свободния пазар? |
Именно поради техническата еволюция (революция) не може да сравнявате времето от преди 50 години, когато почти е нямало телевизори, с днешното време, когато интернет вече има почти навсякъде. Това отрежда на театрите и живите представления отмираща роля. Ще прощаваш, но това са пълни глупости. Никаква телевизия, ако ще да е и 3D, aко ще да е с 15канален звук, не може да се сравни с преживяването вътре в залата. Никаква фотография, никаква репродукция, колкото и висококачествена да е, не може да предизвика усещане като в залата на музея пред картината. Обаче това се отнася само за стойностното изкуство. Ако спектакълът е калпав, ако картината е цапаница, по-добре, ако ще ги гледаш изобщо, да е по интернет и телевизията, че да не се ядосваш поне и лесно да можеш да превключиш._______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоце), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Оглушително мълчание на Маринчо по въпроса как да се финансира оперното изкуство. Може би от свободния пазар? Писал съм го много пъти, не знам защо трябва да се повтарям под всяка статия на тема "интелектуалци сме, бе бате, дай некой лев, че интелектуалката и интелектуалчетата са гладни" Но специално за теб ще се повторя. Трябва да има умерена помощ от държавата за реномираните класически културни институции, включително и за операта - например сградата, поддръжката и и режийните, дори и с некой лев може да се помогне за заплатите на помощния персонал, за хора и оркестъра. Но основните приходи - от билети от свободния пазар. Ценители има достатъчно, които ще платят и по-скъпичко за билет, ако е стойностно представление. Ако пълниш залата, при това с достатъчно скъпи билети - ще се издържаш. Ако не си пълниш залата, значи е калпава операта._______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоце), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Що се прайш на тралала бе, Маринчо? Каква "умерена" помощ от държавата? Не умерена, а преобладаваща. От както свят светува, държавата е главният спонсор на изкуствата. Лептата на богатите филантропи винаги е била миниатюрна в сравнение с държавната подкрепа. Дали ще е крал, или република - все едно. |
Никаква телевизия, ако ще да е и 3D, aко ще да е с 15канален звук, не може да се сравни с преживяването вътре в залата. Никаква фотография, никаква репродукция, колкото и висококачествена да е, не може да предизвика усещане като в залата на музея пред картината. Аз нещо друго ли казах? Но пък от друга страна, и ти ще ме прощаваш, но има технология, която по отношение на звука го докарват до там - до пълна, 100% реалистичност. Е, все още не е толкова разпространена, но е въпрос на време. Подобно и с визуалните технологии - въпрос на време. Но дори и днешното качество е достатъчно за повечето хора. Затова почитателите на театрите и галериите (не на театралното и изобразителното изкуства!!!) обективно намалават. От там намалява влиянието им, от там намалява значението им, от там намаляват... държавните субсидии. Логично. А ценителите... както казах, следва да си плащат сами за живото представление. Колкото, толкова. ____________________________ Всеки, който вярва, че експоненциалният растеж на паричната маса може да продължи до безкрайност, в един ограничен свят, е или луд или макроикономист |
Да, бе! Билетите за концерта на Лучано Павароти (мир на праха му!) започваха от 160 евро и въпреки това за половин ден закъснение ги изпуснах. Гастролите на балета на Болшой театър са ежегодни около Коледа и залите са препълнени. Нямало публика!? Сигурна съм, че и в България е същото когато гостуват изпълнители от световна класа. |
Билетите за концерта на Лучано Павароти (мир на праха му!) започваха от 160 евро и въпреки това за половин ден закъснение ги изпуснах. И с билетите за премиерата на "Аватар" беше така... ____________________________ Всеки, който вярва, че експоненциалният растеж на паричната маса може да продължи до безкрайност, в един ограничен свят, е или луд или макроикономист |
Феката, ако с театри ще оправим смесените райони то да преместят всички театри от София в тях, та да стане една "българска долина" там, а дали е това, кой, кой МугафчиеФ ли да ни каже...он сака пари и салтанати и той да ги менажира... тук, сега и веднага...другото е от лукаваго...Нейсе. |
От както свят светува, държавата е главният спонсор на изкуствата. Лептата на богатите филантропи винаги е била миниатюрна в сравнение с държавната подкрепа. Не става въпрос за богати филантропи, а за нормални любители на изкуството, които са готови да дадат умерена цена, например (за България) от 20 до 100лв за билет. Не става въпрос и за лузърите, които обичат да се правят на много духовни и да преследват бездуховните пазарници по форумите, но искат някой друг да плаща за духовността им, та да могат да си самодоказват колко са духовни срещу 5 лева. Не става. Ако цениш нещо, трябва да си готов да дадеш за него съществена част от времето си и труда си. Ако са по 5 лева билетите, залата ще се напълни - било от духовници-лузъри, било от младежи, които искат да се целуват на топло няколко часа и това е най-евтиното място. Според мен 30-50 лева би била нормална средна цена за билет за театър, опера, концерт в България. За стойностно преставление ценителите ще ги дадат, а и културните институции, ако са читави, ще събират пълни зали. Разбира се, трябва да има и цени по 5 лв за правостоящи студенти, и по 200-300лв за първите редове за по-заможни хора. Оттам нататък държавата нека да спонсорира тези, които и при тези цени си пълнят всеки ден залите._______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоце), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
артистите дублират филми и си изкарват добри пари и не искат да си издьржат театралната деиност с парите от дублажа друг е вьпроса че дублират филми които са интересни и задьржат гражданите в кьщите им пред телевизорите с парите за едно представление пенсионерите ще си платят тока за телевизора на които ще гледат наи различни предавания и филми дьржавата дава пари на БНТ като иска да вьзстановят Телевизионен театьр и Радио пиеси и хората ще ги гледат и слушат след 20 години аборти цели села и градове изчезват тези искат театрите да са пьлни много вожд малко индианец |