Да припомним мисълта на Елцин по повод на един друг проблем: "Ние, разбира се, правим от своя страна всичко, което можем, но не можем всичко. Тоест можем, но съвестта не ни позволява." |
Традиционно силни са изявите на ромите в областта на музиката, танца, имат успехи в лириката и в живописта. Между прочутите цигани Кое - цигани или роми? И къде, в кой документ е написано, че трябва да ги ромосваме? А ще повтиря нещо от днес - АКО ЦИГАНИТЕ ИСКАХА ИНТЕГРАЦИЯ, НЯМАШЕ ДА ИМА ЦИГАНСКИ ПРОБЛЕМ. Иначе - статията е куп от имена, названия, цитати, факти и...Защо ли е написана? ----------------------------------------- - Блогът на Генек |
Между другото, заради възхвалата, че са "оставили следа като обект /на изкуството/" трябва да възпеем динозаврите, вампирите, върколаците, магьосниците...Абе, всички обекти на изкуството. Плюс белите облачета и синьото море. |
Толкова много дума, за да се каже, че циганите не работят и каквото денем изчукуат, вечер у хоремака изпукуат |
Бе аре стига с тази идеализация на циганите де, почва да става циганска работа вече.Всяко стадо си има мърша, просто в този етнос тя е къде 101%, тва е.Останалите имат желание и са годни за интеграция. |
Те ме научиха тройна наука - тоя безсмислен живот на света как се просвирва, пропуща, проспива, гордо, с презрителен смях на уста. Не пропуща, а пропушва. Някой май е решил, че има правописна грешка в превода на Славейков. Единият циганин свири, вторият пуши, третият спи. |
Иначе статията е интересна, макар и малко твърде романтична. Безспорно го има този манталитет на циганите и той се е препредавал с вековете в рамките на тази плътно затворена общност. (Освен циганите и евреите, има ли друг народ, който да нарича с една дума всички, непринадлежащи към него?) Само че, уви за циганите, този манталитет е имал своето място в предмодерното общество, когато населението е било малко и плътно уседнало, и циганите със своята номадска мобилност всъщност са заемали в него налична ниша и са имали своята функция. В модерното общество и при нарастването на относителния дял на циганите в населението, тази ниша и функция са изчезнали. И циганите, щат не щат, ще трябва да се променят, дори ако това изглежда тъжно от някаква романтическа гледна точка. И други неща са се изгубили покрай модерността и индустриалната революция, за много от тях тъжим, за други - не. Простичко казано, ако в България имаше две хиляди цигани, биха могли спокойно да си живеят по номадски дори и днес, щяха да намерят някаква ниша. Само че не са две хиляди. Разбира се, воля за интеграция трябва да има не само откъм циганите, но и откъм гаджосите. Щото понякога става така: циганите си дават децата на училище, пък учителите отказват да ги учат. |
За едни хора парите от социални помощи са унижение, защото предпочитат да ги изкарат с труд, а за други пък трудът е унижение, а даденото даром чрез просия, откраднато или "спечелено" с измама - предпочитан начин на преживяване. Първите са гнусни материалисти, а вторите - безгрижни деца на природата... |
Мога да кажа: Ех, волна птица е циганинът! Обича да препуска срещу вятъра! А мога и да кажа: Свива ми се душата като видя измършавял кон, впрегнат в каруца с 5-6 цигани, който едва се държи на крака, но препуска, защото циганинът го пердаши немилосърдно. Е-е-е-ех! |
Щото понякога става така: циганите си дават децата на училище, пък учителите отказват да ги учат. Нищо ново не си научил. |
Ми кажи си го бе Сократе! Кажи си приказката - ше те разберем. Стига си я стискал таз "Душа-Камбана".. Вземе ти стане нещо, и после Форумът виновен! |
Абе стига романтични митологии в стил руски дворяни и БГ дребна буржоазия от 40те. Чак хиндуистка мистика извадили... - Специално българските роми подлежат на съвсем приемлива интеграция, за което има примери както в соц периода, така и в различни общности и гета в момента. Просто трябва последователна държавна политика и това е всичко. Но в България основна стратегия на управлението е абдикацията от отговорност, обявяването, че е "криза", "преход", "пред/след присъединителен период", "няма средства". Във вакуума на безуправност и беззаконие се генерират всякакви деструктивни процеси, които после се използват за различни изгоди по метода риба в мътна вода. Ролята на ромите като обекти на това специфично изкуство на управление е да бъдат сред най-големите обществени дразнители, да се търгува с органите, децата и гласовете им (нали не мислите, че това става спонтанно от отделните цигани или от техните тартори?!), да формират териториални петна на тотална безконтролност, дето може да се прави всичко - от производство на наркотици, до съхраняване на арсенали. Това е едно специфично балканско извънредно положение, за което Карл Шмид и Джорджо Агамбен не са и помисляли. - България се управлява на база контрола на няколко електорални гета. Ромското продава гласовете си и служи за мобилизиране на националистическото електорално гето. Освен тях са турското и носталгичното, плюс разни конюктурни явления. Цялата тази машинария се финансира с приходи от сива икономическа дейност и престъпления - отново, ромите са най-низовите изпълнители в този компонент. В центъра на всичко са МВР и бивши "кадри". Те подслушват, те контролират съдии и държевни служители с компромати, те знаят кога да си затварят очите за публични домове и изникващи незаконни гета и пр. Ето защо - се пишат химни, единствено техните заплати не се пипат и не се съкращават и макар да се уволняват отделни полицаи - за структурни реформи не става дума... Всичко това заради изкуството на държавата да си затваря очите и да създава удобен дим, в който ромите имат подържаща роля като най-колоритна част от масовката. - А нашата роля е да си разменяме клипчета от Youtube и да пцуем циганите за разтоварване на неприятното чувство, че от 20 години ни водят за носа като последни дебили. - Се е изкуство, де - прав е авторът |
Днес Тов.Маузер подаде една идея - да се възвърнат на длъжност т.нар. "агент-провокатори" в МВР, и да се пуснат из "ромските общности"! Не че е "Генерално решение", но си струва да се помисли.. |
Много романтично ги е надиплил авторът (само дето е забравил да спомене Касандра от Венесуела ), но неочаквано (вероятно) за самия себе си е докарал нещата до единствено логичния извод - за да се реши проблемът с интеграцията трябва да се действа твърдо и неумолимо, дори жестоко, ако се наложи. Циганските семейства не са семейства, циганите не са родители, те не могат да отглеждат и възпитават чаветата си като граждани, затова те трябва да бъдат лишавани от родителски права. А за децата трябва да се погрижи държавата, ако няма пари, Европа има достатъчно. ПП Не искам да се повтарям, но се налага пак да го кажа за яснота - държавата ни е задължена да гарантира правата на децата. Циганските деца, живеещи в циганските гета живеят в условията на крещящо нарушаване на правата им от страна на техните родители и цялото им циганско общесво с мълчаливото съучастие на държавата ни. Редактирано от - водопроводчик на 24/9/2010 г/ 22:09:47 |
Не знам дали схващаме, но след този преход по-вероятното е циганите да ни интегрират. И то не в лиричния смисъл на есето. Когато някой е глупав, това е за дълго! |
Цвъкат ги като изоглавени! Както пееше навремето Т.Колев - "..детенце със детенце на ръце.." И после Държавата им била виновна.. |
Че е малко романтична статийката, романтична е, ама и ние все пак имаме нужда от малко романтика де, какво като сме форумци. В духа на романтизма ще ви разкажа една циганска история - нашенска и реалня : В ранните години на Тото-то в нашия град имаше един циганин Иван Мешеретов от Комлука. Уважаваха го и българи и цигани. Не, че беше тартор, ами просто честен и готин човек, който можеше да реши всяка препирня между българи и цигани в квартала. Фамилята си беше измислил сам, когато даваха първите български социалистически паспорти (ония зелените книжки -тефтерчета, които по възрастните от вас помнят) Обяснява той за фамилията си , ама после след като милицията се навила да га запише така Мешеретов идва от мешере - цигански съд. Дядо ми беше главен там, та се кръстих на него, фамилия демек де вика, като Митьо дядо му бил тюфекчия, пък той Тюфекчиев. Иван Мешерето, беше грамотен. На стари години след девети ходил 4 години на вечерно училище за ограмотяване и имаше диплома за 4-то отделение. Много се гордееше с нея, макар че и цигани и българи му се подиграваха, че е цепел дървата на учителката и да това му писала петица (пре шестобална система) Беше много работлив, работеше какво ли не от калайджия до каналджия, но казаха никога повече от две седмици една и съща работа. Идва и реда на Тото-то. Бай иван спечели от Тото-то бая голяма за времето си сума повече от 5000 лв., а това си бяха бая пари. По нова време един тогавашен двустаен апартамнт струваше, кажи речи толкова. Ама защо му е на бай Иван апартамент, децата му две дъщери се преместили при мъжете си, жена му умряла и той сам. Та го обхванала една идея, ама яко го хванала та решел твърдо да я реализира. Парите вече ги има, нали ? Отишал в гр. съвет при кмета, казал си болката, той го пратил при архитекта да му разкаже идеята си , той пък да свърши своята работа щото кмета е съгласен. Оня , архитекта де чул казал ще стане, ама трябва време , ободи се след месец. Минал месеца , отишал пак Иван при архитекта, ама ядец имало непреодолими пречки и неговата работа, нямало да стане. Кмета бил уведомен. Та след тази история бай Иван се пропи. Всяка вечер седеше в кръчмето, срещу сегашната бензостанция на Кумлука имаше едно такова, с двама цигани пазачи и пиеше. До кръчмето имаше спирка на автобус да Меден рудник, не прочутия ни квартал, ами тогавашното село.Избираше си някой слущател, черпеше го с плодова ракия и му разказваше историята си. И аз веднаж така я чух от него. Измислил бай Иван да построи в Комлука писоар, мъжки писоар. Да пикаята мажете, ем културно ем да му пикаят на късмета, че му дошал на стари години. И паметна плоча искал да постави вътре с надпис : "Пикай народе, пикай на късмета на Мешерето пикай !!! " Трите удивителни са от него, защото запаведната форма на глагола била използвана три пъти. Бил го учил по граматика казваше |