Ето една снимка на надпис KANAC BIGOM. ъхъ.... само дето това OM е част от името на владетеля. Псвен това, случайно не ти ли прави впечатление, че в целия надпис само между KANAC и BIГ има място. Това дава основание на истинските епиграфи да допуснат че там е стояла буквичката Y ... |
Ако наистина битката се е състояло до Плиска, то абсолютно цялата византийска войска е трябвало преди това да премине Стара планина и да се събере на полето на боя. Ето един отлличен пример на квадратна логика. |
Виталиус, много добро впечатление ми направи постинга. С уговорката, че не съм от такъв калибър та да давам такива оценки. Ама за друго ми е думата. Срещам едно от "там насетне". Моите впечатления са че "там" е определение за "място", а "насетне" е определение за "време" и ми е чудно как така лесно се прехвърляш от едно измерение в друго. Па има и и такова недоразумение "от тук насетне" с афтор Петър Стоянов и разпространено чрез журналистически "сподвижнички". Некои с такова удоволствие споменаваха това словосъчетание, че имах усещането че преживяват некаква порнографска наслада. С подобни еротични усещания произнасяха и съчетанието "бюджет 99 на Костов". С риск да ме обявите за немодерен, не ми е ясно и съчетанието "от сега нататък" като имам скромни претенции да е "от тук нататък" или пък "от сега насетне". И, нищо лично. Просто използвам възможността да се искажа. |
бонго-бонго, доклото схванах, Петрински споменава "мотането" в смисъл, че се мотал преди да дойде до Плиска, а не след това. а иначе е естестествено за всяко животно, хванато в капан да изпитва известна нервност |
чичата, добре е да се запознаеш каква площ (в квадратни километри) е заемала Плиска по това време за да пресметнем колко шатри са се падали на километър квадратен, като знаем, че шатрите са 77... числото 77 показва, мисля, че си се запознал някъде с него. 4 мил. население е за Княжеството и Източна Румелия (какво ли значи между другото Румелия? - това към "съгласилите" се с "Византия" ). Санстефанска България е с 6, 5 милиона към 1878 г. Редактирано от - ruff на 14/7/2011 г/ 18:49:18 |
Генек, Аз си падам малко руско мекере (работил съм в Русия, Москва като финансист), но истарията ми е слабост. Та авторът, доколкото си спомням е акад. Лев Гумильов, син на поетесата Анна Ахматова и поета Николай Гумильов. Самият той е изтъкнат специалист по всички източни народи , в т.ч. и монголо-татарите (а не казанските българи, които сталинските поръчкови историци нарекоха "татари". Точно как се казваше книгата не помня, но Дядо Гугъл ще те доупъти. Жив и здрав! |
Vitalius [Напреднал][166] 14.7.2011 г. 13:52:00 Не го прочетох това, та съм пуснал нещо в същия смисъл. Точно тъй си е със всичките ми резерви към извеждането на канас и княз през санскритски и иранските езици. Редактирано от - бонго-бонго на 14/7/2011 г/ 21:07:51 |
ИвК, още преди дедо Айнщайн да покаже, че времето и пространството са едно и също нещо, българските словотворци са го увековечили в словосъчетанията дето те затрудняват. Не се притеснявай, това за време-пространството е дело сложничко, особенно за кхуманетарите като цяло -=- првилна е забележката на колегите относно "кх-ъто". Вярно е, че ако искаш западняк да разбере че става дума за "х"-ъ а не за "ъ" както те са свикнали да четат "h" трябва да го натвърдиш с едно "к"-ъ, но се губи връзката с Княз/канас (славянски владетел) какъвто братушките не щат да признаят другиму |
Ама има и по-сериозни неща - например, че натренираната войска изминавала максимум 30 километра на ден. Хиксе, скоростта на една флота не е средната скорост на всички кораби, а се определя от скоростта на най-бавния кораб. Същото важи и за пехотата. Най-вероятно скоростта там се е определяла от скоростта на обоза, стенобитните машини и разните му други съоръжения, ако ги е имало т.н. Така че 30 км в планина по това време за една армия е дори твърде голяма разстояние. дори и ако е нямало с нея обичайните проститутки и търговци. Ти може да си преминал 25 км с лекота, ама сам. Опитай се да ги минеш с дèцата, жената, тъщата, храната, цукалата и т.н. и я изминеш 10-тина километра, я не Петрински, този път |
Пиксачу, благодаря. Гумильов зная, чел съм, дори се опитах да възстановя големия спор на Чивилихин с него. ---------------------- Блогът на Генек |
Anastass Stasev, абсолютно вярно е, че най-бавната единица определя скорстта на движение на една колона и когато се прави разчет за марша нейната скорост се приема за средна. но нали не си мислиш, че ако един пълководец събира армия за война на чужда територия, ще събере куцо, кьораво и сакато, за да ги води на екскурзионно летуване? и всеки да си върви както иска и да бере китки около пътя? обикновено войската се обучава и тренира да извършва марш с определена скорост и тя не е 10-15 км. |
Император Никифор І е един от най-добрите владетели на Византия и гениален икономист. Това се подчертава впечатляващо рядко. |
Добре, де, нали идеята на Никифор е била да мине бързо розстоянието, за да хване Крум неподготвен. И е успял, даже повече от колкото трябва, щото когато Крум най-накрая се е подготвил, взел, та им затворил изхода . А и това, че изобщо се споменава колко бързо се е движил показва, че не става въпрос за движение със средна скорост. И в сегашните вестници не пише за колко бягам аз 100 метра, а за колко ги бяга Болт. А Петрински разсъждава като някой чичо от село, дето е прочел за Болт и почнал да разсъждава как даже Пешо Зайката от техното село не моа бега толко бръже. |
Император Никифор І е един от най-добрите владетели на Византия и гениален икономист. Това се подчертава впечатляващо рядко. Да, и доста способен администратор. Това често се подчертава, но от византинистите. |
-Бонго, способният финансист е налагал безумни данъци и всякакви такси . Единственото , наистина читаво нещо , което е направил е било да пресели на Балканите няколко легиона от Сирия и Мала Азия . По този начин, поселенията , резултат от установяването на тези легиони станали християнски центрове сред славянските племена , а по късно и регионални центрове на държавната власт . |
"Единственото читаво", всъщност не е никак малко - хомогенизацията и християнизацията на империята. Пропускаш и реорганизацията на темите на Балканите, които стават именно по негово време витални административни единици. И в религиозната сфера Н. се очертава като един доста умерен и прагматичен владетел. Всъщност онова, което му спечелва омразата на монашството, е, че включва в данъчното облагане и Църквата. Всъщност той слага край на каквито и да е данъчни привилегии в Империята. |