Туткалчев, съгласен съм с втората половина на твоето изказване. Даже преди няколко дена имаше същата тема. При нея аз писах на Св София: "Въпросът е не толкова какво, а как?" |
Фотоне, ние сме жители на планетата Земя. От коя народност си произлязъл, не определя нищо (е, може би цвета на кожата ти). Работил съм с хора от поне 7-8 народности, и убедено мога да заявя: народността не е никакъв белег за нищо. А вие е време да спрете да гледате в пъпа си и да се опивате от митове: "Българите са най-...". |
"часовете по литература учат и упражняват употребата на тоя речник." Преди няколко дни бях предложил: учете риторика. Правете проекти върху исторически проблеми, върху филосфски проблеми, социални проблеми и т.н. Така и ще си обогатиш познанията, и ще се научиш да разсъждаваш, и ще се научиш да се изразяваш. |
Интересува ме списъка на тези 405 и аргументите им. Славе, поддържам интереса ти с две ръце! А особено ми е интересна бройката на спецовете! Те какво, всеки по една книга чете, та са се събрали да решат коя да остане, коя да отпадне? И как решават - с канадска борба, с надхвърляне с томовете на съответния автор (тук Ботев и Вапцаров губят със сигурност, но как е отпаднат "Тютюн" не ми е ясно, вероятно челият го не е можел да хвърля!) или има друг образователен начин? |
Натисни тук „Криза за ценностите” по поемата „Септември” на Гео Милев беше темата, която се падна на абитуриентите. Другият вариант за тях беше да направят съпоставка между два цитата. Първият бе на Иван Вазов от „Опълченците на Шипка” - „...И днес йощ Балканът, щом буря зафаща, спомня тоз ден бурен, шуми и препраща славата му дивна като някой ек...”, а вторият цитат бе от стихотворението „Песента на човека” на Яворов: “...И може би в заключена тъмница от своя зов аз слушам ек.” Безкрайно тъпи теми. И двете. Понеже знам наизуст, разбира се, "Опълченците на Шипка”, и съм чел стихотворението на Яворов, не мога да намеря никаква връзка между двете. Е, може е общо думата "ек", друго няма. А първата тема не е добре дефинирана: за какви ценности става дума? Просторно поле за нищоказване. Литература Резултатите са резонни, даже са прекалено високи като се има впредвид тъпотата на темите: "Всеки втори с двойка на изпита по български" |
Абе, илитерат, като не си българин и се фуклявиш, че са ти намерили място в Мексико, що дириш тука? Що си мисля, че имаш огромен комплекс и се опитваш да го избиеш? Още малко ще покажеш снимки на хасиендата си, кучето, пеоните и ти със сомбрерото... Добре, разбрахме - ниска обща култура, диетично мислене, самовлюбеност, комплексарщина, страдаш от комплекс за пълноценност... Ами траи си вече и не търси лечение в общуване с нормалните... Аман от простотията, смятаща се за еталон... ------------------------------- Блогът на Генек |
Лукчо, при теб проблемът е, че бъркаш литератерно произведение с анализ на литературно произведение. Аз също съм против тъпите и клиширани анализи. Но тук ставаше дума за друго! За да накараш младите да четат, трябва да им посочиш какво. Едно 10-годишно дете трябва да чете "Винету". За едно 15-годишно обаче вече е късно да чете "Винету"... Децата трябва да се "захранват" с литературата – според възрастта. Кой да ги напътства? Родителите и учителите. Това е смисълът на изучаването на литература в училищата. А по повод това, че си "гражданин на света" – си е твоя работа. Но тук грешката ти е кардинална – човек първо трябва да е българин и тогава гражданин на света. Французинът първо трябва да е французин и тогава – гражданин на света... Да се отрича българската литература като ненужна практически? Тогава трябва да се отрече смисълът на световната литература. Или българската е може би по-малко стойностна? Ти просто не си българин, може би дори се срамуваш от това и затуй се пишеш гражданин на света... Жалка работа! Наистина те съжалявам. Ти си дърво без корен. |
Генек Чудя се на такива хора като Лукчо – защо пишат в български форум? Нали се е отървал от българската литература и сега си разнася пици "освободен" от стягащите окови на българската литература... И все пак защо пише в български форум? |
Уважаема Ванина, Приемете признателността ми за подробно и перфектно поднесената информация. Обхватът и подредбата в новата програма е, меко казано, стряскащ - липсват възлови автори и произведения, които се учат в цял свят и са в основата не само на литературата, но и на цялата европейска култура ("Илиада", "Ад", "Едип Цар", "Прометей" - не Гьотевия, "Хамлет", "Робинзон Крузо", като представително за Просвещението произведение, никакви ги няма Гогол, Чехов и пр.), българската литература е изключително политкоректно подстригана и сресана, та да бъде изтрит дори и намекът за какъвто и да било социален ангажимент, пък и национален. Недоумявам по този повод и как е възможно "Записки"-те да отсъстват изобщо от учебната програма. Начинът, по който материалът е подреден (предполагам, че следва посоченото от Вас), представлява блестящо усилие вместо ясна визия за литературния процес да се създаде пълна каша и хаос в главите на децата. Разпарцалосано представяне на най-големите български класици като Йовков примерно. Доста прибран в "правилни" рамки и надлежно ретуширан Ботев... Яворов за тези, които няма да продължат след Х клас, ще си остане само с двете хубави очи... Шлагеризация просто. Вазовите разкази - и те неполиткоректни отвсякъде са се оказали очевАдно, за Елин-Пелиновите да не говорим. Има още много какво да се пише, но не си струва. Все пак има и някои положителни неща - френският романтизъм наистина е по-редно да се учи през Юго, а английският също да е застъпен по някакъв начин и пр., "Балада за Георг Хених" е единственият добър избор сред новите автори. Ще Ви бъда много благодарна, ако намерите начин да ни съобщите имената поне на университетските преподаватели сред тези 450 блестящи умове, участвали в проекта. Боя се, че трябва да се ревизира изобщо правото им да се месят в каквото и да било образование - и средно, и висше - при това положение. | |
Редактирано: 5 пъти. Последна промяна от: SvSophia |
Стайнбек: "Лукчо, при теб проблемът е, че бъркаш литератерно произведение с анализ на литературно произведение." Провери къде съм писал че не трябва да се четат литературни произведения. Никъде. Напротив, писал съм обратното: трябва да се чете. Лично аз имам библиотека на три флашки от по 16 ГБ. Прекланям се пред много автори, на първо място пред Артът Хейли. "Аз също съм против тъпите и клиширани анализи." Значи сме трима с хикса. А да си виждал не-тъпи анализи? " Но тук ставаше дума за друго! За да накараш младите да четат, трябва да им посочиш какво." Когато имаше преди два - три дни една статия с подобно съдържание (под която СвСофия се мъчеше да ме убеди колко ценен е предмета литература, демек, тъпите литературни анализи), аз дадох точно такова предложение: да им се предложи на младите примерен списък на книги и лит. произведения за четене. То се подразбира, че трябва да са подходящи за тяхната възраст и подготовка и да бъдат интересни за тях. Но без скучни и досадни даскали като СвСофия, тип "Какво е искал да каже авторът?". Книги - да, даскали "литератори" - не. |
ВАНИНА СТОЯНОВА , ...просветното министерство да разчисти учебните програми от произведения, които винаги сме смятали за неделима част от колективната ни памет.... Българските ученици щяха да бъдат и сред малкото на света, които няма да познават "Хамлет"... за : Slava23 Юни 2013 20:28 Туткалчев24 Юни 2013 00:37 Hateras24 Юни 2013 01:51 67AF24 Юни 2013 06:04 | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Db21v |
Виж, лукчо, човек може, разбира се, да /се/ излага /с/ невежеството си по определени въпроси колкото си иска, но и в излагането все пак трябва да има мяра. И целия форум можеш да изпълниш - а натам вървиш - с повтарянето на една и съща безсмислена теза. Твоя работа. Предполагам, че си специалист в други области - инженерни или точни науки, изявявай се по тези въпроси. Щото твоето към спам отива. |
"човек първо трябва да е българин и тогава гражданин на света. Французинът първо трябва да е французин и тогава – гражданин на света..." Въпрос: Защо? На каква логическа база почива това твърдение? И остави това "трябва" (като някой политрук), можеш да напишеш "аз мисля че"... Ако си живял повече време сред различни народности и раси, ще разбереш колко много грешиш. |
СвСофия, убеди ме че не съм прав и млъквам. Мисловната инерция кара много хора да говорят като Стайнбек: "трябва" - "трябва да има предмет литература", "трябва да има литературни анализи" и т.н. Може би виждаш как, макар и с нежелание, Стайнбек се приближава до моето виждане (а тръгна от противоположната позиция). Моята идея е хората да видят че "царят е гол" и поне да се замислят за полезността на "литературните анализи" от твоя тип "Какво е искал да каже авторът?", по-точно, за тяхната безполезност. |
Лукчо, Лукчооо, много си сбъркан и объркан. Наистина съжалявам хора като теб. Просто не виждам смисъл да спорим. Ти си от някакво безродно тесто... Най-добре не пиши тук, само скандализираш, тролчо! |
Туткалчев също има прогрес: "При изучаването на литературата трябва да се даде възможност на децата за своя интерпретация, за изразяване на свой поглед върху прочетеното, за свободна дискусия, а не за наизустяване на кретенизми, родени в кухите глави на обитателите на някои университетски кабинети" Прилича ми на обида към "обитателите на някои университетски кабинети", но аз само цитирам. СвСофия, предполагам че той не визира теб. |
тип "Какво е искал да каже авторът?" Лукчо, подобни глупости никъде и никой вече не пита, особено пък по този начин - от структурализма насам е ясно защо. С приноси и на херменевтиката, психоаналитичната критика, руския формализъм и др. под., ако структурализмът не ти харесва, де . Ако някой на тебе някъде, някога така е преподавал, иди си му искай обезщетение за нанесени морални и духовни щети. Наистина приятелски те съветвам да спреш да повтаряш подобни неща. |
"Просто не виждам смисъл да спорим." Когато свършат аргументите, обикновено така се излиза от спора. Но все пак помисли насаме над моя въпрос: "Защо?" |
Лукчо, а ти няма ли да се позамислиш? Права е София. Този, който те е изкривил така, заслужава да бъде съден за убийство! |
Надявам се, че няма да пълним със структуралистката абракадабра главите на децата. Щото учебниците на Валери Стефанов и Владимир Атанасов, че и други някои, бяха нещо подобно. Слово, което никое дете (младеж) не желае да чете и не може да смели. Ако изобщо е слово, де. Поколения деца се отвратиха от литературата. |