През 870 г. при княз Борис се създава българската църква (от 927 г. патриаршия) със седалище първоначално в Преслав, а по-късно изглежда в Дръстър. Не изглежда да е у Дръстър, а в Охрид. И тамо е пратен Свети Климент... |
Официалното житие на Свети Климент Охридски: http://www.bg-patriarshia.bg/reflections.php?id=173 Когато божественият Кирил се преселил в по-добрия живот, след като предварително бил направил известно апостолското си служение и увеличението на поверения му талант (Мат. 25, 15-30) на Адриан, тогавашния папа на древния Рим, а Методий бил поставен за архиепископ на Моравия и България[19] от същия този папа, тогава и Климент бил издигнат на епископски престол, като бил поставен от Методий за епископ на целия Илирик и на българския народ, който владеел страната Мдаа... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
И кво общо има то с темата? Житието пак е на Хоматиан, от началото на 13 век, и там пише и че Методий е епископ на Моравия и цяла България. И тва ли ша да е верно? Бе ти имаш ли идея какво значи "съвременен" извор. Що не престанеш да ни занимаваш с неща, дето са няколкостотин години по-късни от събитията? Апропо, я надникни в епархийските списъци от втората половина на 8 век, намери Юстиниана Прима (good luck ) и виж на кого се числят някогашните й епископии ... | |
Редактирано: 5 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
туй дето е писано от архимандрит Кирил Рилски си остава фалшификат... И туй, дето е писано от Теодор Валсамон и Хоматиан. Сал едни камначи си верват на свободните съчинения... |
Междувременно можеш да помислиш над това: Накрая редакцията се обръща към учители и свещеници от онези краища с призиви да запишат песните за Орфен юнак, за да помогнат за решаването на спора. Реакцията не закъснява. В бр. 84 от 20 юли 1893 г. вестник Новини помества две писма. Първото е от Иван Благоев, директор на българските училища в Серес през 1892/1893 г., където той съобщава за познанството си с Иван Гологанов и за уверенията на последния, че песента „Юрфен юнак“ се е пяла в с. Герман, Демирхисарско. На самия Благоев пък певци са съобщили точно обратното ‒ че такава песен не е била изпълнявана. Второто писмо е подписано само с инициали ‒ от И. С. от Неврокоп, който осведомява, че такава песен е известна в с. Скребатно, но не от прастари времена, а след обнародването на Веда Словена | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
И туй, дето е писано от Теодор Валсамон и Хоматиан. Ъхъм. Съчинения по картинка без елементи на разсъждение |
В първоначалния си вид българската Охридска архиепископия обхваща земите, администрирани пет века преди това от архиепископия Юстиниана прима, но няма нищо общо с не Брех, брех. Туй с кво се доказва... |
С всичко, което имаме като налични извори. Апропо, щото обичаш да привеждаш краткото Климентово житие на Хоматиан, те ти Пространното Климентово Житие на Теофилакт Охридски, я ми изрови там информация за някакви назначения на Климент от Методий за "епископ на Илирик и България". Можеш и едно рефератче да спретнеш за местоположението му до и по време на смъртта на Методий | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
GOODBYE ОРПЮ 1917 г. Излизат от печат две кратки статии с почти идентично съдържание от С. Гологанов, син на Ив. Гологанов. В тях се съобщава, че когато О. Дозон е пристигнал в Крушево, Гологанов му представил преоблечен като помак свой родственик, когото заставил да заучи и изпее няколко „ведически песни“. Целта на тези публикации обаче е по-скоро друга: да се очисти името на Ив. Гологанов. Твърди се, че подбудите на крушевския учител са били патриотични, а не користни. „Като учител в с. Крушево се е отдавал на изучаване на народните песни: карал просеци да му пеят песните си и след това ги е записвал (...) В тези му любими занятия се крие произходът на Веда Словена: Иван Гологанов попада на четири стиха за Орфея на с. Кърчово, което му дава повод да напише Орфеевата песен и Веда Словена. Кои са тези стихове и дали те са поместени нейде и от кого са намерени, не мога да определя (...) Като се вземе предвид времето, през което е работил Ив. Гологанов и като се вземе предвид целта на неговата дейност издигането на народностното съзнание на българите в този край‒лесно е да се разбере произхода на Веда Словена и целта на мистификацията. Той е схващал значението на училището за подигане духа на един народ, затова го виждаме сред първите за отваряне българско училище в Сяр или настаняване екзархийски учители. У него, изглежда, се е породила мисъл да се намерят сред самото население стимули, които да предизвикат по-бързо народностно свестяване на българите и тези стимули той ги е потърсил в местните легенди и песни и четирите стиха за Орфея били добре дошли за него и ги използува, както използува училището, учителя и мощите на българските светии“ (Гологанов, С. 1917 а: 734-735; Гологанов, С. 1917 б). |
еренията на последния, че песента „Юрфен юнак“ се е пяла в с. Герман, Демирхисарско. На самия Благоев пък певци са съобщили точно обратното ‒ че такава песен не е била изпълнявана Извън темата- един от първите ми спомени, изцяло запазен, е посещението на баща ми при един дядо Стоян- в тутраканските села.За дипломната си работа- записва мечкадаря.На 102 години.С всички екстри- и гъдулка.Само дето нямаше мечка.Имаше калпак и си го сложи.На 4 години си исках мечката и май туй бе начина да ме кротнат.Уникално изпълнение.От обяд до мръкнало реди куплети- един на български, един на "турски".Почти сляп, безписмен, поет.Само с кратки прекъсвания да отпие ракийка.Като поотраснах проверих- 4 касети ТДК.От 90 минутните,И не стигнали на баща ми. Но дали щурчо осъзнава че един слепец е разказвал за Троя 4 века след това? Или дали житие от 13 век има нещо общо със случилото се в 9-ти? В състояние ли е да отсее мит от факти или митът при него живе собствен живот и става факт? е такива неща се питаме селянчетата.Трябва да си виждал певец. Продължавайте дебата.Само интермецо. |
1918 г. Излиза от печат „Показалеца“ на А. П. Стоилов. Интересът на А. П. Стоилов е провокиран първоначално от анкетата на в. Новини. През 1911 г. той записва част от песента за Орфен юнак от учителя Ангел Ангелов от с. Крушево, Демирхисарско. Последният я знаел от Мария Шопова от с. Цървища. Заинтригуван, през 1915 г. Стоилов предприема теренни проучвания в селата Лъжница, Корница, Осиково, Рибново и Скребатно, Неврокопско. Оказва се, че някои от посочените в книга втора на Веда Словена певци са действително съществували, но са вече починали. Стоилов записва песни от техни наследници и приятели, но сред записаното няма текстове от Веда Словена. Фолклористът експериментира и чете на певците текстове от Веда Словена, като установява, че изпълнителите ги чуват за първи път. Въз основа на това той стига до убеждението, че Веда Словена е мистификация и няма значение за науката. Сборникът обаче е изиграл определена роля за възраждането на българщината в Македония. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
1878 г. Младият Полихроний Сирку, украинец от Бесарабия, предприема пътешествие из България (Чепино и Пещера) с цел да установи истината за Веда Словена. Първоначално въодушевен от Ведата, след това Сирку променя както позицията, така и поведението си спрямо самия Веркович. След завръщането си в Петербург „той заявил на всеослушание, че бил „готов да му отсекат главата“, ако се намери човек между българите мохамедани, който да знае наизуст песни от 4000 стиха като тези във Ведата“ |
Нил Доксопатър: “Подобна на Кипърската е и Българската църква, независима и неподчинена на никой от върховните престоли, но самовластно управлявана и от собствените си епископи освещавана. Изпърво тя не се наричаше Българска. После обаче, понеже биде завладяна от българите, тя получила името Българска. Тя остана и независима и когато чрез императорската власт, именно от император кир Василий Багрянородни, се изтръгна от българската ръка и не се присъедини никога към Цариградската църква.” Това е съдбата на Прима Юстиниана юще от времената на Стара и Велика България... |
Нил Доксопатър, 1143 г. Ноо си зле, честно. Да не говорим, че тъкмо той противоречи на всичко, което твърдиш. Ма кой да помисли | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |