След витините (явно живели у нас, нема къ, има категорична топонимия) чакаме очерци за племената на: арабаконаците петроханите (оставили ни и колбас) шипците ришците вратниците и др. |
Така, през V в.пр.Хр., е налице представа за тракийския Финей, който е олицетворение на царско-жречески род, продължаващ да властва по Черноморското крайбрежие от европейската страна на Боспора, поради което и контролиращ влизането на елините в Черно море, от VІІІ до V в.пр.Хр., включително. 4. Софокъл (496 - 406 г.пр.Хр.) в своята Антигона говори чрез хòра в действието на драмата, като казва, че близо до Кианейските скали на двойното море са бреговете на Боспора и тракийският Салмидесос, където покровителят на града Арес видял ужасните рани на двамата Финеиди, ослепени от жестоката мащеха. (Sophocl. Antig. 966-974). От посочения пасаж е видно, че през V в.пр.Хр. в атинското разбиране тракийският Салмидесос започва от Боспора/Босфора и, че двамата Финеиди, синовете на Финей, които също се оказват ослепени=слепи, като своя баща, са при Кианейските скали, т.е. при протока Боспор, в началото на Салмидесос. Това означава, че географската представа на елините за областта, наричана от тях Тракийска делта или само Делта, през V в.пр.Хр. вече се покрива не само с определена тракийска област, но и с политическото ù название, тоест - с тракийска държавна организация, носеща името на своя главен град Салмидесос, който именно за това е покровителстван от бога на войната Арес. Античната литература традиционно свързва траките с бога на войната Арес. А войната се води от владетеля/царя. Тоест, Арес тук несъмнено характеризира представата за тракийски владетелски/царски бог в един владетелски/царски тип град, тоест базилейон, какъвто е Салмидесос. Вероятно, мощната крепостна стена, внушителна като останки и днес при градчето Къйъкьой (старата Мидия), област Къркларели (бълг. Лозенград) на Европейска Турция, стремително издигаща се от север и преграждаща полуострова на базилейона Салмидесос и от запад, откъм сушата, да е била забелязвана в морето от атинските кораби, поради което да е била едно от сериозните основания на елините да вярват чрез перото на Софокъл, че покровител на града Салмидесос Тракийски е именно Арес. |
5. В схолия към Софокловата Антигона 966 се казва, че боспорските и тракийските брегове са на морето, което е разполовено от Кианейските скали... А Салмидесос е тракийска река, където Арес е покровител и съсед на града, тъй като там се намира светилището му. Богът видял и наблюдавал раните и страшната прокълната слепота на двамата Финеиди и на Финей. (Schol. in Sophocl. Antig. 966). В тази схолия се потвърждава представата, че Финей и Финеидите са на Кианеите при Боспора/Босфора и в началото на Черно море. Това, че те са наблюдавани от Арес, от неговото светилище, намиращо се при реката и града Салмидесос, ще рече, че контролът на царския град Салмидесос по Европейското Черноморие несъмнено е до протока Боспор, където резидира Финей. С други думи, съществува представа за връзка между двете владетелски резиденции - Салмидесос и дворецът-светилище, свързвано с името на Финей. В схолии към 966 и 981, се пояснява кои са двамата Финеиди, като става ясно, че Плексип и Пандион са синове на Финей от жена му Клеопатра, която е дъщеря на Борей и Орейтия, дъщеря на Ерехетей от Атина, ослепени от своята мащеха или от своята майка заради изневярата на баща им Финей. (Schol. in Sophocl. Antig. 966 et 981). |
@Кайзер Созе 13 Окт 2016 22:47 „Хм, тогава ще трябва да добавя и около 2 метра ръст“ ама и образ спретнахме Тц, далеч сме от оригинала |
Безсилието е величествено! Не внисай толку много глупости, после ще ти се скине ръчицата да се триеш ... |
Видно е, че в тези схолии старите тракийски имена на Финеевите синове Тинос и Мариандинос, известни още на Хезиод и по-късно на Ферекид, са заменени от гръцките Плексип и Пандион, което ще рече, че старите тракийски прототипи започват да се усвояват като гръцко културно пространство. Тук, обаче, прави впечатление, че бащата Финей е тракиец, майката Клеопатра е полутракийка, тъй като е дъщеря на тракиеца Борей, който символизира посоката север, свързана в елинските представи с мъдростта. Като се добави към мъдростта на севера спрямо Елада, тоест Тракия и тракийското, слепотата на тракиеца Финей и Финеидите, ще се окаже, че е на лице продължаваща елинска представа за тракийски жречески род, който се локализира при Кианейските скали, в началото на Салмидесос, при Боспора/Босфора и устието на Черно море. 6. Еврипид (484 - 406 г.пр.Хр.) от остров Саламин, в трагедията си Ифигения в Таврида (Eurip. Iphig.Taur. 421-438), чрез хòра в пиесата, посочвайки маршрута на кораба към Белия бряг, до Ахиловите обширни пътеки за бягане край Аксинския понт, поставя Финеевите неспокойни брегове след сблъскващите се скали, тоест след Кианеите. От пасажа се разбира, че през V в.пр.Хр., в елинското съзнание, бреговете след Кианеите са наречени неспокойни и продължават да се свързват с Финей. Нещо повече, Понтът тук е нарече Аксински, тоест Негостоприемен, което негостоприемство очевидно е за корабите на елините, нещо което обикновено, в този контекст, се казва за враждебността на траките от Салмидесос и неговото крайбрежие. |
Но днешната обсъждана сказка от 1938 г. демонстрира силно влияние от нацистката лексика и стилистика, независимо, че "фактологията" й датира от доста по-ранен пласт в творчеството му. Устойчивата употреба на "раса" е един от многото, но за сметка на това характерен пример. Не бих стигнал чак толкова далеч. "Расата" устойчиво присъства в огромната част на исторически, квазиисторически и псевдоисторически писания от последната четвърт на на 19 в., та чак до компроментирането на понятието с (разгрома) на Хитлер. Аз лично не виждам в лекцията нацистките черти на расизма, но пък виждам , защо е трудно на расистки (открито или прикрито) настроени хора и патриотари да и устоят. Само като си спомня за едни дискусии в този форум за Black Athena на Бернал ... Между другото, в тоя ход на мисли се сетих, отдавна (покрай постингите ти за влиянията върху нашата историография) исках да препоръчам една много информативна книга: Tomas Irish, The University at War, 1914-25: Britain, France, and the United Statesm Palgrave Macmillan 2015, за ролята на научните дисциплини във войната от една страна, и за това как самата война ги предефинира. |
6. Еврипид (484 - 406 г.пр.Хр.) от остров Саламин, в трагедията си Ифигения в Таврида (Eurip. Iphig.Taur. 421-438), чрез хòра в пиесата, посочвайки маршрута на кораба към Белия бряг, до Ахиловите обширни пътеки за бягане край Аксинския понт, поставя Финеевите неспокойни брегове след сблъскващите се скали, тоест след Кианеите. От пасажа се разбира, че през V в.пр.Хр., в елинското съзнание, бреговете след Кианеите са наречени неспокойни и продължават да се свързват с Финей. Нещо повече, Понтът тук е нарече Аксински, тоест Негостоприемен, което негостоприемство очевидно е за корабите на елините, нещо което обикновено, в този контекст, се казва за враждебността на траките от Салмидесос и неговото крайбрежие. Така, от представените извори се вижда, че през VІІІ - V в.пр.Хр. Финей и неговите синове Финеидите са имената, с които се означава тракийски царско-жречески род, който властва на Черноморското крайбрежие предимно от европейската, но и от азиатската страна на протока Боспор/Босфор, поради което този род контролира, чрез изпълняван обред и култ, влизането и излизането на елинските кораби в и от Черно море. Очевидно, с имената на жреческия род на Финей и Финеидите, през V в.пр.Хр. се оформя представата за крайбрежна тракийска област на Югозападното Черноморие, която започва от Кианеите и стига до нос Тиниада. Тази област се нарича Салмидесос. Салмидесос, обаче, се наричат и градът-базилеон и реката, при които е светилището на Арес. Това означава, че тук се намира владетелската резиденция, където е и храмът-светилището на Арес. Чрез единия от своите синове - Финеидите, обаче, Финей властва и над Северозападна/Западна Мала Азия. Което ще рече, че през VІІІ - V в.пр.Хр. Боспорът - в северната му причерноморска част - е подвластен на Финей и Финеидите. |
Тук, обаче, прави впечатление, че бащата Финей е тракиец, майката Клеопатра е полутракийка, тъй като е дъщеря на тракиеца Борей, който символизира посоката север, свързана в елинските представи с мъдростта. Докато не съм заспала съвсем, този Борей не беше ли онзи същият, дето оплождал кобилите на не помня кой? Дъщерята Клеопатра на тези опасни връзки ли е плод? Полукобила, полутракийка, кентавърка, значи. "Все смешалось в доме Облонских... " |
Чрез единия от своите синове - Финеидите, обаче, Финей властва и над Северозападна/Западна Мала Азия. Което ще рече, че през VІІІ - V в.пр.Хр. Боспорът - в северната му причерноморска част - е подвластен на Финей и Финеидите. Дълголетникът ми той! |
Прочее от сказката Ценова: Тоя факт многократно е изтъкван и от средновековните писатели, които често пишат: „Тракия или Македония“. Разликата между гърци и македонци е изтъкната и в деянията на апостолите, в които се казва, че, когато апостол Павел, заедно с ученика си Тимотея, се намирали в Троя, на азиатския бряг на Дарданелите, той имал видение: един македонец стоял пред него и го помолил да дойде в Македония. Той дошъл в Филипи (който, ако и географски да е тракийски град, тогава се е считал за македонски град), а след това заминал за Атина или за Гърция. Апостолите, прочее, са правели разлика между македонци и гърци. ПЪРВО ПОСЛАНИЕ НА СВЕТИ АПОСТОЛ ПАВЛА ДО СОЛУНЯНИ: 1 4. Знаем, възлюбени братя, за вашето от Бога избиране, 5. защото нашето благовестие беше към вас не само със слово, но и със сила и с Духа Светаго, и с голяма увереност; сами знаете, какви бяхме за вас помежду ви. 6. И вие станахте подражатели нам и Господу, като при много скърби приехте словото с радост от Духа Светаго, 7. тъй че станахте образец за всички вярващи в Македония и Ахаия*. 8. Защото от вас проехтя словото Господне не само в Македония и Ахаия, но и навред се пренесе славата за вашата вяра в Бога, тъй че няма нужда ние нищо да казваме. === Ахая името на римската провинция на въпросната "Гърция", която била Атина. |
Не бих стигнал чак толкова далеч. "Расата" устойчиво присъства в огромната част на исторически, квазиисторически и псевдоисторически писания от последната четвърт на на 19 в., та чак до компроментирането на понятието с (разгрома) на Хитлер. Това е така. Имах предвид, че в по-ранното Ценовото творчество тя е много по-слабо застъпена и се отнася основно до надетнически масиви (славянска раса, келтска раса, индогерманска или германска раса), иначе говори за племена и народи "вътре в расите", докато в 1938 г. вече има елинска раса, македонска раса и т. н. Би било любопитно да се проследи лексикалното развитие на историческата книжнина (изобщо у нас) и говорене (защото това са два различни жанра) преди и между войните ... ПП Мерси за книгата | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Докато не съм заспала съвсем, този Борей не беше ли онзи същият Не знам- говорим за съзнанието на поет и сложен конструкт на историк."Значи-следва-може да допуснем- установихме" .Предполагам ще стигнем и до археолози да потвърдят има ли нещо гнило в Дания и в Елсинор принца датски кога е убил чичо си-пастрок.От там и дали Офелия е типичната тракийка.Поразен съм как римата определя историята. |
Докато не съм заспала съвсем, този Борей не беше ли онзи същият, дето оплождал кобилите на не помня кой? Да, на анадолските дардани |
7. Аполоний Родоски, през ІІІ в.пр.Хр., в своята Аргонавтика (Apoll. Rhod. Argonautica) дава много ценни архаични представи за разглеждания район, свързан с Финей. Той казва, че при своето отплаване от бебриките аргонавтите отвързали корабните въжета от пристанищната дървена пушка... и ... се насочили нагоре, през водовъртежното течение Боспор... като на следващия ден те привързали дебелите корабни въжета на брега срещу Битинската земя/страна. (Apollon. Rhod. Arg. ІІ, 164-177). Бебрикия се намира на югозападната страна на големия Битински полуостров в Мраморно море. От тук Арго се насочва нагоре, тоест най-общо на север, като успешно преплава, разделящия Европа и Азия, проток Боспор. Особено важно е, че приставането на кораба е извършено в северния край на Боспора, срещу Битинската земя/страна, което недвусмислено показва, че е на европейския му бряг, тоест на брега на Европейска Тракия. Както продължава Аполоний, тук Финей, синът на Агенор, имал свой дом на морето, Финей, който...имал дарбата да пророкува, с който дар синът на Лето (=Аполон) го е дарил някога. ...заради способността да предсказва на хората непогрешимо и да бъде свещен за тях... Затова Зевс му дал дълголетие, но взел от неговите очи прекрасната светлина и му изпратил страдание... свързано с харпиите... Финей знаел, че ще бъде посетен от хероите и ще бъде освободен от харпиите... (Apollon. Rhod. Arg. ІІ, 178-208). И така, Финей се намира на европейския бряг, в северния край на протока Боспор. Тук, на брега на морето, той има свой дом. Финей има божия дарба, дадена му от самия Аполон, син на Лето и Зевс, дарбата да пророкува, непогрешимо да предсказва на хората и да бъде свещен за тях. Финей е възнаграден с дълголетие, но е ослепен и наказан да страда от Зевс, чрез хищните полужени-полуптици харпии. Като пророк, обаче, Финей знае за аргонавтите и очаква те да дойдат при него, като при това ще бъде освободен от харпиите. Сетне Родосецът казва, че самият Финей бил божествено надареният с дарбата да предвижда, че той е син на баща си Агенор; и когато властвал над траките, той взел в дома си, като свой сватбен подарък, тяхната сестра Клеопатра, за своя жена... (Apollon. Rhod. Arg. ІІ, 238-239) |
Би било любопитно да се проследи лексикалното развитие на историческата книжнина (изобщо у нас) и говорене (защото това са два различни жанра) преди и между войните ... Айде да помислим защо отхвътленият Ценов- възпитаник на Хумболтовия(докато повечето му колеги май са Фрайбург и Лайпциг), набеден за маргинал, изнася сказка 38-а за автохонният арийски произход на българите-траки и праща в тъча получистокръвните хунобългари?Не е до история, а до психология.И що легионерчетата са възхитени от идеята да са арии.Остава Бекерле да е бил там(всъщност няма начин- идва след като е бил шеф на Гестапо-Париж) и имаме картинка в цвят. |