По-скоро, защото войските, защитавали дотогава провинция Македония са издърпани и прегрупирани в новата военно-административна единица. Отделно от това има и по-ранни (темата се създава при императрица Ирина) печати на турмарх на Македония, подчинен на стратега на тема Тракия, така че явно има войскова единица "Македония" в състава на тема Тракия, която става основа на новата тема, която не случайно е (западна) част от по-старата (вече разделена) Тракия. Тема Тракия се създава някъде в началото на VIII в. и центърът й е Адрианопол, който после става център на тема Македония, а тема Тракия с център Аркадиопол (Люлебургас) поема непосредствения хинтерланд на Константинопол. Прочее, според някои изследователи (доста спорно, но го има като мнение), в имената на темите има и (лек) пропаганден елемент - запазване на "някогашната империя", но в умален вид. Разбира се, това не може да се приложи във всички случаи, доколкото нямаме тема "Мизия", "Скития" и т. н., както би се очаквало в подобна ситуация. Както казах, директното извеждане на имената на темите от заварени (късноантични) войскови части е практика от периода, в който Византия е "в кръгова отбрана". При контранастъплението във всички посоки в X в. отвоюваните земи се администрират съгласно темната организация, но имената им са по-скоро етно-географски, а не са свързани с някогашни военни единици тук. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Дали Светите братя са биле в древните тракийски малоазийски земи, от дето произхожда Свети Урфил, този наш Мойсей и дето се е чело и писало на старата фригийска азбука. Македонският щурчо - който за разлика от нашия поради "особеностите на македонския национален риболов" - има къде-къде по-широка трибуна, със сходна на щурчовата "аргументация" доказва "убедително" произхода на глаголицата от "старомакедонския език", който е "латинският на Източна Европа" в античността и средновековието и засвидетелства културното въздействие на македоните от Атлантика до Далечния изток. Ако не вярвате, ей на, четете: Натисни тук По повод болднатото в цитата: Щурчо, по-горе ти пуснах пояснение за "старофригийската" и "новофригийската" писменост, като ти се обясни, че последната е гръцка, а първата силно гръкоподобна. Като се абстрахираме от тези явно българомразки заключения на цялата световна научна общност и ги обявим за нуждите на "Щем докажем, че сме лудница на сички лудници" за пълен нонсенс, но остава само едно единствено нещо - да извадим барем 1 (един) паметник със (старо)фригийска писменост в, да речем, последните два века преди създаването на кирило-методиевото писмо (айде няма да се формализираме толкова, че да искаме да е синхронен с него). Сигурен съм, че убедените ти твърдения в тази насока не са просто спам, затова очаквам да извадиш въпросния 1 (един) паметник, да предизвикаш научна революция и да натрием носа на всички от "школата на Златарски" по цялата планета. | |
Редактирано: 4 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Щом тема Македония е сьздадена от Ирина, следователно когато цар Симеон завладява западните Балкани , тамошните войски са изтеглени в Тракия (а може и по- рано) и до Люлебургаско темата започва да се нарича Македония. При контра настъплението на Василий Втори и падането на България под византийска власт, географска Македония става тема България, като административен център не е старата столица Охрид, а Скопие. |
Между другото, щурчо, не ми беше хрумвало, но сега ми присветна: Едва ли е случайно, че Магнаурската школа е учредена в 855 г., т. е. по времето на Фригийската династия и в годината на превръщането на трако-фригийската писменост в световно достояние. Струва ми се, също така, че наследник на това първо* тракийско висше училище е днешният Тракийски университет в Стара Загора. _______________ *Първо документирано, не и съществувало! Има къде, къде по-древни от него, първият университет е създаден в Княжевац от култура Винча. Там е приложена и първата PowerPoint презентация в обучителния процес - преподавателите са жонглирали с керамични плочки с пиктограми. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Щом тема Македония е сьздадена от Ирина, следователно когато цар Симеон завладява западните Балкани , тамошните войски са изтеглени в Тракия Това не го разбирам ... географска Македония става тема България, като административен център не е старата столица Охрид, а Скопие. Не само географска Македония, но и по-голямата част от днешна Сърбия. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
тделно от това има и по-ранни (темата се създава при императрица Ирина) печати на турмарх на Македония, подчинен на стратега на тема Тракия, така че явно има войскова единица "Македония" в състава на тема Тракия, която става основа на новата тема, която не случайно е (западна) част от по-старата (вече разделена) Тракия. Тема Тракия се създава някъде в началото на VIII в. и центърът й е Адрианопол, който после става център на тема Македония, а тема Тракия с център Аркадиопол (Люлебургас) поема непосредствения хинтерланд на Константинопол. Прочее, според някои изследователи (доста спорно, но го има като мнение), в имената на темите има и (лек) пропаганден елемент - запазване на "някогашната империя", но в умален вид. Разбира се, това не може да се приложи във всички случаи, доколкото нямаме тема "Мизия", "Скития" и т. н., както би се очаквало в подобна ситуация. Ъхъ.. опитах се да бъда максимално кратък за сметка на прецизността. Аз описвах механизма на трансформация, мнойто несъмнено е свързан с отдръпването на войските , вследствие настъплението на араби и славяни. В азиатския хинтерланд на Константинопол се образува Опсикион, която инкорпорира части от императорската гвардия и онази част от полевата армията, която е стационирана в столицата и с която започвали походите през 6 в.Армията на дотогавашния Magister militum per Orientem отстъпва от Сирия и Месопотамия и бива базирана в южната част на Мала азия - така се образува Thema Anatolikon, което впоследствие дава името Анатолия/Анадола на цяла Мала Азия. Армията на Magister militum per Armeniam ( обособена по времето на Юстиниан) напуска позициите си по северен Ефрат и бива изтеглена в Североизточна мала Азия и образува Thema Armeniakon. За Тракезион вече споменах и държа на обяснението си, там се разполага изтеглената от Европа армия на Magister Militum per Thraciam. Съсредоточена сега срещу арабите, които стават основния и смъртен враг на империята. Това са първите 4 теми , създадени непосредствено след разгрома на ромеите от новите арабски провинции и свиването на Империята. Имаме изтегляне на фронтовите армии на запад (и в случая с Тракезион на юг) и организация на административни деления следвайки армейския модел, които да позволяват местно рекрутиране и създаване на потомствено поземлена армия. За Тракия и Македония , напълно съм съгласен, с добавката , че тема Македония по всичко изглежда е формирана през първото управление на Ирена, след похода и със сина и Константин срещу българите, Солун и Елада. В този смисъл , твърденията за пропаганден характер на наименованията ми се струва резонен, доколкото походът , макар и отчетен като успешен не постига някакви трайни резултати. |
повтаряй | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: щурчо |
щурчо 27 Сеп 2016 13:21 Аз да повторя все пак молбата си, би ли кзал, къде са живели мизите в 1 в. пр. Хр. Около кои днешни селища? |
Хеле па, ако стане въпрос за особената разновидност християнството, изповядвано от българете. Имаш предвид приказката, че Българите, бидейки готи, бидейки гети, били Ариани? |
В този смисъл, твърденията за пропаганден характер на наименованията ми се струва резонен, доколкото походът, макар и отчетен като успешен не постига някакви трайни резултати. В тази връзка любопитен е и последвалият "пропагандно-триумфален" поход на Ирина и Константин в Тракия през 784 г. Тепърва имаме да мислим каква е ситуацията в Тракия към края на VIII в. и "чия е тя". Най-малкото защото дълго време се считаше за абсолютна пропаганда и измислица разказът на Теофан за похода и сведенията за възстановяване (!) на градове (в частност Берое) от Ирина и Константин, докато преди няколко години при разкопки в Стара Загора не се откри техен строителен надпис от 784 г., който напълно потвърждава сведенията на хрониста. Във всеки случай археологията показва към настоящия момент, че Тракия (и изобщо днешна Южна България като цяло) си остават през цялото ранно средновековие част от византийския културен кръг, като разликите между културата на север и юг от Стара планина са драстични. Прочее, и в "българската" крепост Маркели край Карнобат няма "български" материали дори за комка, а на всичко отгоре тази "българска" крепост е изходен пункт за не един и два византийски похода на Север от Стара планина във втората половина на VIII век. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Разбира се на златаревци им е по-лесно да тропат с крак и да отричат съществуването на каквато и да било тракийска писменост. Въпреки сички модерни технологии они немат никво намерение да систематизират и каталогизират, каквото и да били паметници с тракийските надписи по тех, камо ли да ги разчитат. Шамполион не се е тръшкал да мрънкя що тези, които са твърдяли, че египетските йероглифи са картинки, а не писменост, не са ги разчели като писменост. Седнал е и ги е разчел и е доказал, че са писменост. |
Всъщност, златаревци може и да са прави. И да не е дошло времето за революции и феерии у техната ненаука ... Па язе само метнах едно малко камиче у блатото и бидох оплескан отсекъде... Еееее, не се отказвай де, не свивай байряко. Ние не искаме много, просто искаме малко доказателствен материал. Аз вече така снижих критериите, че, както виждаш, се отказах от принципа на "голямото число" и моля за барем по 1 (един) читав довод за дадено твърдение. |
Шамполион не се е тръшкал да мрънкя що тези, които са твърдяли, че египетските йероглифи са картинки, а не писменост, не са ги разчели като писменост. В тази връзка продължавам да имам актуално и акутно питанье към щурчо: Защо, защо, по дяволите, Божидар Димитров крие пустата "златна орфеева книга"? Защо??? Питам щото, доколкото познавам Божидар Димитров, ако имаше и най-малка възможност въпросният паметник да е истински и да е това, което щурчо(вците) твърдят, че е, досега да е опищял орталъка и да е направил милиони покрай нея. Ама нещо цари тишина ... Божидар погреба кого ли не в "Св. 40 мъченици" за едните пусти пари, насели и земята българска с вампири, та не е от свенливите. Малце леп да имаше в тая златна книга, щяхме да я гледаме вече на новите двулевови монети ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
имам | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
темата за писмеността и особената версия на българското християнство са все свързани и много преплетени с Орфей... Сигурно е така ... на вашата маса. Ма на нашата маса искаме не фентъзи, а аргументи. Та ... наздраве на ваш'та маса от наш'та маса ... |
кьорсофра | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
В тази връзка любопитен е и последвалият "пропагандно-триумфален" поход на Ирина и Константин в Тракия през 784 г. Тепърва имаме да мислим каква е ситуацията в Тракия към края на VIII в. и "чия е тя". Най-малкото защото дълго време се считаше за абсолютна пропаганда и измислица разказът на Теофан за похода и сведенията за възстановяване (!) на градове (в частност Берое) от Ирина и Константин, докато преди няколко години при разкопки в Стара Загора не се откри техен строителен надпис от 784 г., който напълно потвърждава сведенията на хрониста. Кой твърдял това: Златарски приема за достоверен разказа на Теофан. Походът (към Македония и Елада), който се придружавал с големи жестокости, свършил в началото на 784 г., когато през януари Ставракий с триумф отпразнувал победата си в Цариград на хиподрома. След това, съобщава Теофан, императрица Ирина през месец май същата година предприела заедно със сина си Константин VI и голяма свита едно пътуване по южнобалканските области вероятно с цел и тук да закрепи авторитета на императорската власт. Това пътуване се придружавало с известна тържественост. Императрицата достигнала до Верея (Боруй, Стара Загора), възобновила там крепостта и я нарекла на името си Иринопол; след това дошла с пълна безопасност до Пловдив и с мир се завърнала в столицата. Също тогава тя заповядала да възобновят Анхиалската крепост. Но колкото и да били големи заляганията на цариградското правителство да държи македонските славяни в покорност, каквито строги мерки и да вземало то против тях, българите все повече навлизали навътре в Македония, като присъединявали едно след друго близките славянски племена. Около 789 г. те сполучили да проникнат по р. Струма до областта на славянското племе стримонци или струмци [20], дето тракийският стратег Филит бил неочаквано нападнат и убит от българите. В чуждата литература също: Irene and Constantine sent armies into the Balkans. The principal targets of these campaigns were the small Slav trival units - known in the Byzantine sources as Sklaviniai - which had grown up in the 7th c. It seems likely that the main attraction was not so much booty or tribute but the propaganda value of easy military victories which could be celebrated in Constantinople. Indeed Irene's expedition of may 784 when, according to Theophanes, she and her son "went forth carrying tools and musical instruments " to rebuild the city of Beroia and rename it Irenopolis seems to have been more like a triumphal procession from the start and hardly deserves to be called a campaign. Mark Whittow, The making of Orthodox Byzantium 600-1025, 275-6 (горещо я препоръчвам). |
бонго-бонго, Имах предвид, но пропуснах да то спомена изрично, че съмненията бяха основно в археологическата книжнина, най-вече по причина на това, че в Берое няма сигурно идентифируем материал от 8-9 век, който да се свърже с обитаване на града по това време. Макар да се обяснява отдавна (вкл. и моя милост), че това най-вероятно е проблем на нашите хронологии, а не реалност, трябваше да дойде надписът, за да се чукнем колективно по главата. |