След като преди време Никифорчо се прави на виден археолог, днес все толкоз неуспешно се превъплъщава в мастит теолог. Ту му се привижда Библия, написана на арамейски (само малки части от Вехтия завет), ту така нескопосно преразказва философски доказателства, че дори и за проноснирания форумен атеист параграф39 няма да е трудно да го обори. Какво да говорим за професионални философи, като авторът на следното препоръчително за любители на размишленията четиво: ИМА ЛИ БОГ? Доколко оправдана е вярата в Бога? Може ли богатството на света около нас - съществуването на ред, на живот и на нас самите – да бъде обяснено без предположението, че Вселената е имала свръхестествен проектант? Или пък Дарвиновата теория за естествения подбор прави Бог излишен? Дали болката и страданието по света доказва, че няма Бог? Или би могло да се докаже, че това страдание в края на краищата е съвместимо със съществуването на добър и любящ Бог? Да оправдаем вярата в Бога Милиони хора вярват в Бога. Някои казват, че това е въпрос на религиозни убеждения. Ще разгледам по-подробно въпроса за религиозните убеждения в края на тази глава. Искам да започна с размишление относно това, дали вярата в Бога може да бъде оправдана. В първата част на тази глава ще разгледам един от най-прочутите аргументи в полза на съществуването на Бога: аргументът, който изхожда от проекта. Проектантският аргумент (телеологически аргумент) Както се разхождате по един пуст плаж, намирате часовник на пясъка. Как се е озовал там? Без съмнение е твърде невероятно часовникът да се е появил без помощта на проектант - не може да се е сглобил сам, нали? Нещо повече, той явно има цел или функция: да показва времето. В такъв случай изглежда правдоподобно да е бил проектиран да изпълнява именно тази функция. Тогава имам пълното право да предполагам, че съществува някакъв проектант, същество достатъчно интелигентно и способно, за да създаде толкова сложен и хитроумен предмет. А сега да разгледаме човешкото око. Окото също е изключително сложен обект - всъщност много по-сложен от който и да било часовник, - и също има предназначение - да позволява на притежателите си да виждат. Човешките очи са удивително добре приспособени за тази цел. В такъв случай не е ли вероятно и окото да има проектант? Само че той трябва да е далеч по-интелигентен и надарен от нас, защото проектирането и производството на такъв обект многократно надминават нашите възможности. Следователно неговият проектант трябва да е Бог. Аз наричам това проектантски аргумент (известен и като аргумент, който изхожда от проекта или телеологически аргумент, като “телос” е старогръцката дума за “цел” или “намерение”). Аргументът приема за отправна точка наблюданието, че природата е изключително сложна - нещо повече, според редица признаци тя има функция и цел. После аргументът продължава с аналогия: ако е разумно да се предположи, че часовникът има интелигентен проектант, то по аналогия е разумно да смятаме, че същото важи и за окото. Разбира се, проектантският аргумент не е съвсем убедителен. Неговите защитници трябва да признаят, че окото може да се е появило по чиста случайност, без помощта на проектант. Това обаче би било твърде неправдоподобно. Много по-вероятно е в случая да е намесено интелигентно и могъщо същество. Така съществуването на окото ни дава много солидни основания да вярваме в Бога. Проектантският аргумент е изключително популярен. Уилям Пейли (1743-1805), който направил аналогията между часовника и окото, е може би най-известният тълкувател на аргумента. Дори днес мнозина предполагат, че религиозните им убеждения почиват върху негова версия. Но въпреки широката популярност на аргумента, при разглеждането му възникват някои прословути трудности. Редактирано от - Д-р Тормозчиян на 22/12/2004 г/ 15:54:37 |
Естествен подбор Може би най-очевидният проблем с аргумента на Пейли е, че днес разполагаме с теория, която обяснява как обекти като окото са могли да се появят без помощта на проектант. Тази теория е естественият подбор. В клетките на живите организми има нещо, наречено ДНК, върволица от молекули, сякаш замислена за изграждането на този вид организми. При възпроизвеждането им тяхната ДНК се копира и предава. Някои случайни събития обаче могат да предизвикат незначителни промени или мутации в ДНК веригата. Затова новият организъм обикновено се различава (поне малко) от своите родители и в зависимост от околната среда, в която вирее, мутациите могат или да увеличат, или да намалят шансовете му да оцелее и да се възпроизведе. Например едно създание с малко по-дълга шия успява да се храни по-лесно от високите дървета. Създание с по-ярко оцветено оперение става по-лесна плячка на хищниците. Мутациите, които крият предимства, се предават с по-голяма вероятност на бъдещите поколения. За ралика от тях неблагоприятните мутации рядко се унаследяват. Тъй като се добавят все нови и нови мутации през стотиците, хиляди или дори милиони поколения, даден вид постепенно се развива и нагажда към зобикалящата го среда. Нещо повече, накрая процесът на естествения подбор може да роди съвсем нов вид. Естественият подбор обяснява също как се е появило човешкото око. Може би някой обикновен морски организъм е видоизменил една-единствена клетка, чувствителна към светлината. Такава клетка би могла да създаде предимства - например да позволи на създанието да прецени на каква дълбочина се намира в океана (колкото по-дълбоко се спускате в океана, толкова по-тъмен става той). По-нататъшните мутации биха могли да прибавят още такива клетки, докато накрая се появят очи, подобни на нашите. Забележете, че това описание е изцяло натуралистично: то не се нуждае от позоваване на някакъв свръхестествен извършител на действието или проектант. Наличието на това напълно приемливо алтернативно обяснение за появата на окото ни освобождава от необходимостта да намесваме Бога. При естествения подбор очите са нещо, което човек би очаквал да се развие някак си, без свръхестествена помощ. Следователно окото не предлага много доказателства за съществуването на Бога. Разбира се, защитникът на проектантския аргумент би могъл да възрази и да запита откъде произлиза ДНК. Тъй като ДНК е нужна за протичането на естествения подбор, няма как тя да се обясни с него. Но самата ДНК показва признаци както и за проект, така и за цел. Това не ни ли дава солидни основания да предполагаме, че има Бог? Може би не. В същността си ДНК е сравнително прост механизъм. Въз основа на знанията ни за условията на Земята по времето, когато се е зародил първият живот, вече не ни изглежда неправдоподобно ДНК да е възникнала спонтанно. Разбира се, не ни е известно и навярно никога няма да узнаем как точно се е появила ДНК. Но с напредването на науката ни се струва невероятно за създаването на ДНК да е била нужна свръхестествена помощ. |
Лостовете на Вселената Толкова за традиционната версия на проектантския аргумент. Има обаче други версии на аргумента, които не само че не са оборени от модерните научни теории, но дори са подкрепени от тях. Да разгледаме следния случай: Светът се управлява от природни закони – най-различни са начините, по които са могли да бъдат формулирани. Съвсем малък процент вероятност допуска съществуването на устойчива Вселена, способна да създаде и издържи разумни същества като нас (например, ако гравитационните сили са били само малко по-големи, то Вселената не би просъществувала повече от една или две секунди). Наистина е изключително неправдоподобно Вселената просто по случайност да се управлява от закони, позволяващи съществуването на разумни същества като нас. Много по-вероятно е лостовете на Вселената да са били поставени не наслуки, а с голяма прецизност, така че да породят този, иначе крайно неправдоподобен резултат. Следователно е разумно да вярваме, че има Бог, който е създал Вселената по този начин. Този аргумент не доказва убедително, че има Бог, но все пак ни дава сериозни основания да вярваме в него. Аз наричам този аргумент антропичен аргумент. Мисловни инструменти: Лотарийната измама Често обвиняват защитниците на антропичния аргумент, че извършват лотарийна измама. Да предположим, че купите един от хиляда лотарийни билети. Вие печелите. Разбира се, твърде неправдоподобно е тъкмо вашият билет да е печелившият. Но това не ви дава никакво основание да вярвате, че някой е нагласил лотарията във ваша полза. В края на краищата един от билетите е трябвало да спечели и който и билет да беше спечелил, щеше да бъде не по-малко неправдоподобно. Следователно няма причина да смятаме, че победата ви трябва да бъде обяснена с някого или нещо, което се е намесило във ваша полза – няма причина да предполагаме, че сте се облагодетелствали от нещо друго, а не от невероятния си късмет. Да мислите другояче, би било равносилно на това, да извършите лотарийна измама. Защо предполагате, че в антропичния аргумент има елемент на лотарийна измама? Ами Вселената е трябвало да бъде създадена по един или друг начин, всичките от които еднакво неправдоподобни. Следователно самият факт, че по случайност тя е била създадена именно по този начин, пораждайки същества като нас, не ни дава никакво основание да си мислим, че сме били нещо друго освен късметлии. В противен случай все едно да извършим лотарийна измама. Можете да намерите друг пример за лотарийна измама в глава 23, “Чудесата и свръхестественото” (разказът за детето, което върви по железопътната линия). |
Проблемът, породен от злото Независимо дали антропичният аргумент включва лотарийната измама или не, за съжаление остават другите, по-големи трудности, свързани с всички версии на проектантския аргумент. Може би най-съществената от тях е следната. Дори ако приемем, че според някои признаци Вселената е била проектирана от интелигентен творец, данните сочат убедително, че този творец не е Бог. Ето защо. Евреите, християните и мюсюлманите предполагат, че Бог притежава поне три характеристики: всезнание (тоест, че Той е всезнаещ), всемогъщество (Той е всемогъщ) и висша доброта. Но изглежда невъзможно да примирим съществуването на такова същество с факта, че на света има толкова много страдание. Да, Бог, ако Той съществува, е направил “всички неща светли и прекрасни.” Но да не забравяме, че ракът, земетресенията, гладът, чумата и хемороидите също са Негово дело. По такъв начин Бог причинява голяма мъка и страдание на нас, Неговите чада. Защо? Тъй като Бог е изключително доброжелателен, Той не може да желае ние да страдаме. Тъй като Той е всезнаещ, Той знае, че ние страдаме. Обаче Той е всемогъщ, така че може, ако поиска, да предотврати страданието. Нещо повече, Бог би могъл да сътвори една много по-хубава Вселена, която да обитаваме: Вселена, в която да няма болести и болка, Вселена, в която никога да не стават земетресения и в която хората да не гладуват. Бог би могъл да създаде Земята като небето. Защо не го е сторил? Изглежда, че ако Вселената е била проектирана от някакво същество, както е смятал Пейли, или това същество не е всемогъщо (Той не е можал да направи една по-хубава Вселена, която да обитаваме), или не е всезнаещо (Той не е знаел, че би предизвикал такова страдание), или не е всеблаго (Той е знаел, че ние ще страдаме, но не го е било грижа). Но Бог, ако Той съществува, притежава всичките тези три характеристики. Следователно Той не съществува. Проблемът, който този аргумент създава на теистите, се нарича проблемът, породен от злото (тъй като страданието е “зло”). Теистите са изразходвали много енергия в опити да се справят с този проблем. Ето трите най-очевидни методи на защита. 1. Божието наказание. Някои допускат, че страданието, което понасяме, е наказание. Както любящите родители трябва понякога да наказват своето дете, когато се провини, така и Бог трябва да ни накаже, когато прегрешим. Очевиден недостатък на този метод на защита е, че страданието не се разпределя по начин, съвместим с причиняването му от един справедлив и доброжелателен Бог. Защо например Бог праща дълги и мъчителни болести на малки дечица? С какво са заслужили това? Несъмнено с нищо, нали? Теистът може да настоява, че децата трябва да страдат заради греховете на родителите си. Но това изглежда жестоко. Никой не би сметнал за морално приемлив съд, който наказва децата на престъпниците. Така и същество, което наказва, би било не по-малко отблъскващо в морално отношение. 2. Бог ни е направил свободни. Може би най-разпространеният отговор на проблема, породен от злото, е да се допусне, че страданието ни не е Божия, а наша грешка. Бог ни е дарил със свободна воля - способността да избираме и решаваме свободно - според която да действаме. Понякога действаме по начин, който причинява страдание. Например започваме войни. Действително Бог би могъл да предотврати това страдание, като ни лиши от свободна воля. Но е по-добре, че я имаме. Светът щеше да бъде още по-лош, ако Бог беше направил от нас прости автомати, неспособни на свободно решение. Но тогава съществуването на страданието все пак може да бъде примирено със съществуването на доброжелателен Бог. Най-очебийният недостатък на тази защита на теизма е, че повечето страдания имат естествен произход. Земетресенията, гладът, наводненията, болестите и така нататък в по-голямата си част не се причиняват от нас. Ако има Бог, Той е виновен за тях. Теистът може да настоява, че поне някои така наречени “природни” бедствия в действителност са плод на наша грешка. Например може случайно да сме предизвикали наводнение, като сме изгорили прекалено много изкопаеми горива. Последвалото замърсяване е станало причина за глобалното затопляне, което на свой ред е предизвикало наводнението. Но е абсурдно да предполагаме, че стига да се бяхме държали различно, нямаше да има никакво страдание. Трудно е да си представим как бихме могли да предизвикваме случайно земетресение. Няма как, следователно, да избегнем заключението, че ако съществува Бог, голяма част от страданията ни са по Негова вина. 3. Страданието ни прави добродетелни. Някои теисти изказват предположението, че страданията и трудностите, които понасяме, имат цел - да ни направят по-добри. Ако не страдаме, не можем да станем онези добродетелни хора, каквито Бог желае. Може да се чудите защо Бог просто не ни е направил добродетелни от самото начало. Но ако страданието е неизбежната цена, която трябва да платим за добродетелта, трудно е да се обясни защо Бог ни го поднася по този начин. Защо диктаторите, които избиват стотици и хиляди човешки същества, живеят в разкош? Защо добри и мили хора боледуват от страшни болести, които са им причинени отвън? Най-малкото е трудно да се разбере как привидно произволното разпределение на страданието по света ще ни направи по-добродетелни. Някои се опитват да защитят тезата, че това страдание е за наше добро, твърдейки, че “са неведоми пътищата Господни”. Но в действителност така само прикриват поражението си. Независимо от факта, че разпределението на страданията привидно няма никакъв смисъл, в крайна сметка все пак може да има смисъл. Добре, в крайна сметка може да има смисъл. Но не бихме могли да отхвърли данните, които свидетелстват твърде убедително, че няма Бог. Нека да обобщим: дори ако аргументът, който изхожда от проекта, да ни дава основания да смятаме, че Вселената е била проектирана (което е съмнително), по всичко личи, че нейният проектант не може да бъде Бог. Накратко, проблемът, породен от злото, е изключително сериозен за теистите. Всъщност той като че ли въоръжава с твърде солидни - ако не и убедителни основания - да вярваме, че няма Бог. Мисловни инструменти: Бръсначът на Окам - “Запази го в опростен вид” Нашият кратък обзор на аргументите за и против Бога води до следния извод: има малко доказателства за съществуването на Бог и доста убедителни доказателства за обратното. Но да предположим заради самия спор, че доказателствата в полза на съществуването Му не са повече, отколкото има срещу. В такъв случай в какво е разумно да вярваме? Мнозина биха казали: тогава трябва да бъдете агностици. Най-разумно би било да отложите преценката си. Но това е грешка. Всъщност бремето на доказването ляга върху плещите на теиста. Поради отсъствието на убедителни доказателства и в двата случая разумната позиция, на която трябва да застанем, е атеизмът. Защо? Уилям от Окам (1285 1349) изтъква, че когато сте изправени пред две хипотези, които иначе са еднакво добре подкрепени от наличните данни, винаги трябва да избирате по-простата. Този принцип, известен като бръсначът на Окам, е твърде рационален. Разгледайте например следните две хипотези: А: В дъното на градината освен купчината тор, цветята, дърветата, храстите и така нататък има невидими, нематериални и неосезаеми феи. Б: В дъното на градината няма феи. Има само купчина тор, цветя, дървета, храсти и така нататък. Всичките ми наблюдения се съгласуват еднакво добре и с двете хипотези. В края на краищата, ако феите в дъното на моята градина са невидими, неосезаеми и нематериални, то аз не би трябвало да очаквам да открия някакви доказателства за тяхното присъствие, нали? Означава ли фактът, че наличните данни се съгласуват еднакво добре и с двете хипотези, че трябва да отложа преценката си дали има или няма феи в дъното на градината? Разбира се, че не. Разумно е да повярвам, че няма феи. Защото това е по-простата хипотеза. Защо да въвеждам ненужните феи? По същия начин, ако наличните данни се съгласуват еднакво и с атеизма, и с теизма, то атеизмът би бил разумната позиция, която да заемем. Защото атеистичната хипотеза е по-проста: тя се придържа към естествения свят, който виждаме около нас, и се освобождава от допълнителното, свръхестествено същество. |
Религиозният опит За да бъде разумна вярата в Бог, трябва ли е подкрепена от убедителен аргумент? Може би не. Някои настояват, че не им трябва аргумент, защото истината за съществуването на Бог им е била директно разкрита. Те лично са преживели контакт с Бога. Трудността, която възниква при преценяването на такива “откровенски” преживявания, е че те не се ограничават в рамките на една вяра. Католиците виждат Дева Мария. Индуистите съзират с очите си Вишну. Представителите на движението Ню Ейдж преживяват присъствието на Богинята. Римляните са имали видения на бог Юпитер. Древните гърци са виждали Зевс. Нещо повече, дори много атеисти твърдят, че са имали преживявания от откровенски и свръхестествен характер (макар и не на Бог). Фактът, че хората имат толкова много странни и често противоречиви преживявания - преживявания, които по случайно стечение на обстоятелствата съответстват на специфичните им религиозни вярвания (никога не чуваш за католик, който е видял Зевс например) - трябва да накара онзи, който твърди, че е имал “откровение,” да се отнася с предпазливост към своето преживяване. Трябва да бъде отчетен и фактът, че поне някои от тези религиозни преживявания са на физиологическа основа. Например прочутият “тунел,” преживян от хора на ръба на смъртта, който е съпроводен от силно усещане за блаженство, се дължи на хипоксията (недостига на кислород, за който е характерна еуфорията и видението на тунела) и ефектът може да бъде предизвикан винаги чрез използването на центрофуга, с която се правят тестове за пилоти (интересно е да наблюдаваш блаженото изражение по лицата на пилотите, точно преди да припаднат). Тези, които смятат, че са преживели досега с божественото, може би са прави. Но данните не подкрепят убедително това заключение. Вяра Много теисти твърдят, че разглежданите тук аргументи за и против теизма са ирелевантни. Те казват, че вярата в Бога не е въпрос на разумна преценка, а на религиозно убеждение. Нужно е просто да повярвате. Все пак трябва да си изясним какъв вид вяра точно се изисква. Макар мнозина да твърдят, че вярват, под това те невинаги разбират, че вярата им е напълно лишена от разумна основа. Те имат предвид само, че колкото и да са многобройни основанията да се вярва в Бога, те съвсем не са убедителни. И признават, че съществуването на Бог не може да бъде доказано. Атеизмът също ли е въпрос на “вяра”? Има два начина подобни приказки за “вярата” да ни подведат. Първо, накой може да ни заблуди, че атеизмът и теизмът са интелектуално сравними. “Виж какво - ще каже вярващият. Не мога да докажа, че има Бог, признавам. Но нима атеистът успява да докаже убедително, че Той не съществува? Следователно и атеизмът, и теизмът трябва да преосмислят убежденията си. Но тогава и двата са еднакво ирационални.” Ето един пример, взет от Интернет: Съществуването на Бог не може да бъде доказано по материален път. Но не може и да бъде оборено по този начин. Какво означава това? Означава, че имаме нужда от безусловна и абсолютна вяра, за да повярваме, че има Бог (или богове) и от безусловна и абсолютна вяра, за да повярваме, че няма такъв (такива). Твърдението, че и атеизмът, и теизмът са въпрос на “вяра”, в смисъл, че нито един от двата не е убедително “доказан”, прикрива факта, че данните и аргументите могат да подкрепят съкрушително едната позиция за сметка на другата. Двете позиции може би не са интелектуално сравними. Аз не мога да докажа, че има феи. Но не мога и да докажа убедително, отвъд всяко възможно съмнение, че те не съществуват. От това не следва, че би било също толкова разумно от моя страна да повярвам, че има феи, колкото да повярвам, че те не съществуват. Нашият кратък обзор (в тази глава и в глава 1, “Откъде е произлязла Вселената?”) на най-разпространените аргументи за и против съществуването на Бога води до извода, че има малко доказателства в полза на съществуването Му и доста убедителни доказателства за обратното (доказателства, предоставени от проблема, породен от злото). Следователно вярата, че няма Бог, може да се окаже също толкова рационална, колкото и вярата, че няма феи - тоест, че тя е твърде рационална. |
Грациане, по Вашия край требе да е некъде около 7 и четиридесет сутринта, което води до извода, че и на теб ти се е допило от рано. Поне ако съдим по въпросите, които те терзаят малко след събуждане |
Вяра, разум и Елвис Пресли Вторият начин, по който приказките за “вяра” могат да ни подведат е следният: да предположим аз твърдя, че “вярвам” в съществуването на Бог. Ако под това разбирам само, че приемамлипсата на доказателства за съществуването Му, все още мога да смятам моята вяра за разумна - всъщност по-разумна от атеистичната алтернатива. Нещо повече, теистите, които твърдят, че тяхната “вяра” е простичка и утешителна, рядко смятат религиозните си убеждения за неразумни. Съпоставете с тях вярата, че Елвис Пресли е жив: смъртта на Елвис била фалшифицирана и той продължавал да изживява остатъка от живота си на някакво тайно място. Твърде малко теисти са склонни да приемат, че тяхната вяра в Бог е не по-рационална от вярата, че Елвис е жив. Теистът несъмнено ще изтъкне, че втората вяра е очевидно ирационална и абсурдна, защото има малко данни в нейна подкрепа и редица убедителни доказателства за обратното. Но нима вярата в Бог е по-малко ирационална и абсурдна? Както казах, моят несъмнено бърз преглед на разпространените аргументи за и против съществуването на Бог изглежда показва, че е така. Малцина теисти обаче са готови да приемат това заключение. Даже тези, които твърдят, че просто “вярват” - които настояват, че “само вярват” - ако бъдат принудени да обяснят защо вярват, често ще промълвят: “Но Вселената трябва да се появила отнякъде, нали?” С други думи, оказва се, че зад твърденията за “вяра” нерядко се спотайват стандартните теистични аргументи (в този случай каузалният аргумент: вж. глава 1, “Откъде се е появила Вселената?”). Тези аргументи, макар и може би неясно формулирани в съзнанието на вярващия, налагат присъствието си. Каузалният и особено проектантският аргумент са изключително съблазнителни. На повечето от нас е нужно значително интелектуално усилие, за да разберат защо са лъжливи (поне във вида, в който обикновено са формулирани). В такъв случай не бива да ни изненадва, че дори тези, които твърдят, че “вярват”, често смятат вярата си за разумна. Разбира се, вярата, че Елвис Пресли е жив, е по-скоро несериозна и нелогична. Вярата в Бог не е такава: тя може да има огромни последици, които да променят живота на хората. Без съмнение въпросът: “Има ли Бог?” е изключително сериозен и важен. Той е владял умовете на хората хиляди години. Вярата в Бог изглежда дава отговор на един копнеж, който изпитват повечето от нас и не бива да се пренебрегва с лека ръка. Все още не е получил отговор въпросът дали има повече основания да се вярва в Бога, отколкото че Елвис е жив. По-голямо оправдание ли имат тези, които вярват в Бог? Може би отговорът е по-скоро не. Не бива да позволяваме приказките за “вярата” да прикриват този факт, ако изобщо е факт. Заключение Нашето изследване на най-разпространените аргументи за и против съществуването на Бог разкри убедително, че няма Бог. Но вероятно някои от аргументите в полза на съществуването Му могат да бъдат пощадени. Или да бъдат създадени по-убедителни. Тогава проблемът, породен от злото, може би ще намери решение. Ако е така, рационалността на вярата в Бог би могла да бъде защитена. Все още има твърде много “ако”. Моето заключение не е, че е грешка да вярваме в Бог, а само, че теизмът представлява далеч по-трудно удържима позиция, отколкото си представят мнозина. Теистите трябва да разрешат проблема, породен от злото, и да предложат по-убедителни аргументи за съществуването на Бога. Те или трябва да направят това, или да запазят вярата си, признавайки, че тя не е по-рационална, да речем, от вярата, че Елвис е жив. Нито едно от двете не е лесно осъществимо. Какво да прочетете още: глава 1, “Откъде е произлязла Вселената?” разглежда друг прочут аргумент в полза на съществуването на Бог. Аргументи в полза на съществуването на Бог се съдържат и в глава 10, “Можем ли да имаме морал без Бог и религия?” и в глава 23, “Чудесата и свръхестественото”. Допълнително четиво: J. L. Mackie, “Evil and Omnipotence,” and Richard Swinburne, “Why God Allows Evil,” която излиза като 7 и 8 глава на: Nigel Warburton (ed.), Philosphy: Basic Readings (London: Routledge, 1999). Вж и: Nigel Warburton, Philosophy: The Basics, second edition (London: Routledge, 1995), Глава 1. Откъсът е от книгата: Стивън Лоу. Гимнастика на ума. С., 2004, глава 7. Редактирано от - Д-р Тормозчиян на 22/12/2004 г/ 15:56:13 |
Въпросите на Грациянчо са съвсем резонни, но аз не бих се опитвал да отговоря на тях, твърде задълбочената дискусия и мислене по този въпрос така или иначе няма да доведат до съществени изводи, и вссеки от постващите ще си остане на собственото мнение.Но някои мисли бих искал да споделя все пак:Аз лично не вярвам в съществуването Му, защото нито съм го виждал, нито някога съм го почуствувал, нито пък някой е успял да ми ДОКАЖЕ по уибедителен начин(не с абракадабри и самоцелни тълкования на мислите и приказките на Хокинг, Айнщайн или който и да е) че го има.Което значи обаче че допускам и обратното, т.е. че го има, именно защото още никой не е успял да докаже че го няма.Малка алабалистика!Хоризонтите на познанието се разширяват, и Той остава винаги извън тях-онези, които сляпо вярват в Него, използват именно това като довод, като доказателство за съществуването Му!Парадоксално, но е факт и при това такъв който не е за пренебрегване.Защо не е за пренебрегване?Защото именно това показва колко човеците са несъвършени, слаби и търсещи опора в съществуването си, което не се отличава с особена смисленост.В космически мащаб Земята е само една микропрашинка, населена с ултрамалки микромикроби, които вярват че Създателя и Администратор на Вселената е създал именно тях по свой образ и подобие.Смешно!Както и да е, да се върнем от вселенските в човешките мащаби:Нека приемем все пак че човека е създаден по образ и подобие на Бога(на кой точно Бог, това е друга тема).Това поне според мен значи че Хитлер, Джак Изкормвача, Чикатило, Иван Костов, Велислава Дърева, Симеон Втори, Джордж Буш както и всички човеци със коефициент на интелигентност по-нисък от това на кучето ми(немска овчарка) са също образ и подобие на всесилния и премъдър и най-вече любвеобилен и всеопрощаващ дядо Господ.Някои ще кажат:ти ще видиш, невернико, утре като застанеш пред Страшния Му Съд!Ами ОК, нямам търпение, така ще се разреши най-после дилемата има-нема!Пък дори и неверник, той нали ми е нещо като баща-ще ме порицае и ще ми прости вироглавото съмнение.Само едно се питам:като е толкова всеопрощаващ, дали е простил например на Сталин, Хитлер или поне на генерал Вълков?? |
Що сте се разтреперали, бе? От страх да не мрете? Коледа иде - споко, само внимавайте с алкохола.... И с хемероидите .... |
Най-разумен, относно въпроса има ли Бог, е отговорът на Паскал в неговото знаменито произведение - "Облог за Бога". Просто казано - ако вярваме, че Бог съществува, то - ако това не е вярно, няма нищо страшно, но, ако не вярваме, че Бог съществува, то - ако това не е вярно, нещата стават трагични. Така, че по-добре е да вярваме в Неговото съществуване. Другото, което е, че всеки опит за разумно обяснение относно съществуването на Бог, ни хвърля в капана на лабораторните упражнения. Бог е неизмерим и безкраен, алфата и омегата, началото и края, а ние дори времето сме разделили на минало, настояще и бъдеще, без да подозираме, че то не съществува. Ха-ха-ха! Бог не носи часовник и не става сутрин за работа, нито пък чака заплата в края на месеца. Не се бута в трамвая и не пазарува в "Метро". |
Тормоз, Ти наистина ни изтормози с тези безкрайни постинги. Тъкмо бях се зарадвал на коледните си подаръци - химикалка-запалка, въпреки че не пуша, ангелче, който държи свещ и се чудя къде да го поставя, чорапи, които, слава Богу, не са китайски и, най-сетне, един хубав диск - "Джаз албум № 1 за 2004 г." Прегледах преди време книгата на Лоу, но не ми направи особено впечатление. Битието или небитието на Бога не подлежи на доказателство. То е предмет на вяра. Както казваше моят професор по философия Димитър Пенов, вадейки дантелената си кърпичка от ръкава и бършейки кръглото си като сахан лице, ако тези доказателства наистина доказваха, то нямаше да има един атеист на света. Злото не е никакъв екзистенциален проблем, от който зависи дали да приемем или да отхвърлим съществуването на Бога. То се дължи на свободната човешка воля, а не на Божието намерение или намеса. Обективно, в метафизичен смисъл злото (както и времето) не съществува. Противното е гностицизъм и богомилство. |
Гаяне беше първият балет който видях на живо. Трябва да е било в средата на 60те...в интерес на истината "Танц със саби" е онова което прави Хачатурян - Хачатурян. Не заради друго, ами защото с него той от редови съветски композитор се превърна в световна величина. Така е, мама му стара, хората цял живот прекарват над клавишите, над партитурите...мелодии се вихрят в главите им, акорди звучат в съня им...и пишат ли пишат завалиите...цял живот отдаден на една муза...и накрая? Някои ги забравят преди да са умрели, други надживяват вековете. Колкото да Арам, той е приятен композитор, но честно казано, барем една дузина съветски композитори от неговото време имат неговия талант. Разликата между него и тях е някакви си две и кусур минути скоклив танц от балет. Това е то - две минути и кусур музика го разделят от стотиците други съветски композитори. Не искам да бъда разбран грешно, но ако танцът със саби не се беше превърнал "sabre dance" и досега мнозина щяха да питат "Кой е па то'а?". По същия начин по който Равел е "Болеро", Бородин - "танца" от "Княз Игор", Григ - "Пер Гинт", Холст - "Планетите", Делиб - дуетът от "Лакме", така и Хачатурян се превръща в световна величина благодарение на тези две минути и кусур гениален полет на мисълта. КОЛКО ТЪНКА Е ГРАНИЦАТА МЕЖДУ АНОНИМНОСТТА И ВСЕМИРНОТО ПРИЗНАНИЕ!!! * * * През 1983 година в България беше поканен на турне Микис Теодоракис с негов оркестър. Тъй като тогава аз притежавах доста репрезентативен комплект барабани ( "Ludwig" Pro Beat - такъв какъвто използуваше Джон Бонъм от Лед Цепелин ) бях помолен ( срещу доста солиден хонорар, де...да си дам под наем барабаните на оркестъра и да бъда нещо като роуди, с "пълна програма" там - ядене, пиене, хотели ). Така че, аз, Коцето Бахаров и Вантера ( те пък бяха с озвучителната уредба, баса и не си спомням какво още ) си изкарахме разкошно турне. Един от музкантите - бузукистът ( ако мога да го нарека така) беше грък отраснал в Ташкент и наскоро акустирал в родна Гърция. Та този младеж беше влюбен в "Болерото" на Равел и ми пусна касета на която той беше направил ( посредством многоканалните звукозаписни техники ) запис на произведението, където той свири всички партии на бузуки. Звучеше убийствено. |
Мда... излишно е да ви казвам какво мисля, само ще ви разкажа какво научих от едно 5-годишно дете, дъщеря на колежка. Когато дядо му почина, тя е била единственият човек, който е продължил да го вижда и да си говори с него. И така 40 дни. Излишно е също да ви казвам, че детето още не знае дали Бог играе на зарове, или не, а и мозъкът му се окислява нормално. Весела Коледа и щастлива 2005! |
Тормозчияне, прощавам ти , чадо. Дано и Бог ти прости твойта духовна ограниченост, пък и горделивостта и прочие. Само да не се разстроиш, като видиш новото ми преображение - на психолог. |
Те са онези, чиито дела се провалят и в земния живот, и в отвъдния, и не ще има за тях избавители. [3:22] |
Грациян , Точно тези въпроси бих задал на всеки, който чрез сложни научни и филосовски съждения се мъчи да обясни необяснимото. Независимо от дълбочината на научните познания и опит, когато едно нещо няма обяснение, то значи по презумция че е дело на бог- божа работа, господ си знае работота и т.н. Някъде бях чел, че само в Щатите едва 3-5% от научните открития придобиват практическо приложение, останалите са засекретени и стоят някъде изчаквайки време то си. Знаете ли, че едва около 5-6% от капацитета на човешките възможности са активни в момента. Останалите са някъде в ДНК и изчакват подходящият момент за реализация. Да, той може никога да не настъпи за определен индивид, но не значи че не съществуват като такива. Пример: Хората преди 200 години със своите сетива са могли да разчитат следите оставени от всяко живо същество- и това е било масово по нова време. Защо? Зощото за да оцелееш в дивата среда е необходимо да развиеш определени способности, умения, навици и тн. Сега като видиш някаква стъпка, викаш- а стъпка на човек, животно и толкоз, ако въобще им обърнеш внимание. А тогава това е равносилно на оцеляването на индивида. |