FL, Антибиотик, Manrico, ..Близкото ни минало ясно показа, че "отгледаните" и "хранени" културни търтеи са абсолютно импотентни творчески.Нещо повече, тези псевдо творци висят като воденичен камък на шията.Само те са гладнни и жадни!!Ако са кадърни и достойни хора няма да просят под формата: "дайте пари за кутурата" и т.н.Яяя вижте бате си Ламбо как се намести ..И един скромен съвет: Моля, някои от форумците да не свързват "културата" с легалните правила за писане в бълг. език.Щото изглежда, че нямат сериозни аргументи и се заяждат дребнаво.Дори и човек, който не е грамотен може да има ясна и точна мисъл - достойна за уважение... |
..Относно Герджиков и Шулева: Упорито, и автора на тази статия налага имиджа им на "жертви".Едва ли не - "ах, горките те, как ги пре*ба царо" или "ама те са такива готини, а гле'й к'во им направиха".Все едно някой зорлем ги е направил подлоги.Е, това е съдбата на гъзолизците.И да не забравяме - плащат им все пак |
Най-естественото нещо е социолозите, политолозите, културолозите като Дичев да говорят "тази страна", защото по отношение на българите не са "ние", а "те". Когато си на чужда служба и пред чужда копаня, така е. И така ще бъде. Авторът е впечатляващо чужд. А културата няма да отделят от държавата. Само българската й съставляваща ще отделят, а чуждата ще укрепват и развиват, особено упадъчната и враждебната спрямо българите. Между пълния контрол на държавата над културата и пълното й отделяне на държавата има доста междинни взаимоотношения. Двете крайности са вредни както за държавата, така за културата, така и за нацията. |
писането на стихове е интелектуално, а правенето на високи технологии - не. Маринчо , не трябва така едностранно и опростено да се сравняват тези два интелектуални по съдържание труда. Никой не оспорва интелектуалното им съдържание, става въпрос за нещо друго – начина на обществената им подкрепа и мястото и ролята на държавата в тях. Защото държавата и при всички случаи има към тях отношение, наречено "държавна политика" .Тя е различна към двата интелектуални труда- Умната, развита Европейска държава например, има специфична политика както в подкрепата на правенето, така и в износа и вноса на високи технологии. И в подкрепа на този пример ще дам наприер новите направления в официалната държавна политика на Финландия- тя реши да инвестира и участва в усвояването на Космоса на европейската ЕSA , с цел да подпомогне своята икономика. А тя е преди всичко насочена в износ на високи технологии, и тяхното тестване и усъвършенстване става най-добре в космическото пространство със сателитчето... А що се отнася до писането на стихове, там си има друг начин на държавна политика, с дуги изразни средства, но непременно държавна политика , защото това е практика на Европа и развитите държави- държавна подкрепа на културата -първи приоритет ! |
Фрида , Поморийски Впрочем, авторът Дичев не е тъп, той просто не е европеец по дух и няма поглед върху европейския опит и практика за отношение към културата. Аз по принцип съм съгласна с постановките на Дичев - за нуждите на нов тип мениджмънт в културата в условията на пазарно стопанство и за липсата на държавно управление в последните 16 години, както и за самоцелното съществуване на Министерството на културата и нуждата от обединено Министерство на образованието , културата и науката. Това е европейска практика и никъде в Европа не съществува самоцелно Министерство на култура... Не съм съгласна с последните изречения на статията, където Илчев се пристрастява към казаното от австромарксиста Ото Бауер, и почти реве-“Да отделим държавата от културата!” . Това не е европейска практика и опит! За разлика от САЩ, развита Европа продължава да има явлението “държавна политика “ в културата и държавна подкрепа и никъде културата не е отделена от държавата и не е превърната в самоцелно съществуваща плаваща субстанция . Тук възниква въпроса “Доколкото частната инициатива е допусната в мениджмънта на културата? “, така че да не комерсиализира културата и да отнема нейните социални функции. За това и съществува Европейска култура – с нейния връх от традиции и изяви и т.н американска култура – между тях има съществена разлика в нивата.. И един голям очертаващ се проблем в България –липсата на европейски поглед е вече болест на българските обществено- политически трегери. Ами ние искаме да влезем в ЕС и да се конкурираме на този голям, както икономически пазар, така и културна територия, а настроихме националния си пазар и структурата на икономиката си по модела на САЩ, нямащ нищо общо с модела на Европа? Сега насочваме и усилията си към усвояване американския културен модел и го комерсиализираме до крайност и какво ? – оставаме незабележима държава и нация без достойнство в Европа... Българската култура трябва да следва Европа и не трябва да комерсиализира безцелно и безпланово, т.е нейното популяризиране да попадне стихийно в ръцете на частната инициатива, а да престане да служи на имиджа на един цял народ в Европа, ръководена от т.н. държавна политика и субсидирана от държавата. Европа е най-стария в исторически и културен план континент на Света-тук е събрана световната културната съкровищница, в лицето на над 30 броя нации и техните национални култури. Ние знаем, че България е непозната в исторически и културен план в Европа, поради дългото си съществуване зад завесата на Студената война. Сега става член на ЕС. И, че достойното място на България в Европа, е нейната хилядолетна историческа и държавна традиция, отразена в нейната изключително богата култура.Та ние сме центровете на най-старите и най-богати култури на Европа? Една от последните изложби на тракийските златни и сребърни съкровища от България, бе оценена в европейска страна на застрахователна стойност 500 милиона евро ?А там бяха изложени само 1/100 от тракийските злата, намиращите по българските музеи? България трябва да популяризира своята култура в Европа, използвайки факта, че става член на ЕС и засиленото внимание на Европа към себе си и своите общоевропейски културни ценности, със средства на ЕС и Европа. Едно е, че трябва да се извърши генерална реформа в мениджмъна на националната ни култура, на базата на новите пазарни икономически отношения и подобри държавното управление в културата, но и да намери баланса на новите отношение държава и култура –ПО ОПИТА НА ЕВРОПА! И най важното , да използва парите на Европа за това ! Една от формите за това е културния туризъм, този туризъм, който е плануван като държавна политика и подкрепян от държавата. Неправилно е да разнасяме тракийските си съкровища по изложби в Света, по правилно е ценителят на култура да дойде и ги види в България-така ще опознае народа ни, ще го обикне, ще му подаде ръка в бъдеще. Културния туризъм е на-популярния вид туризъм в Европа в последното десетилетие. Разбира се, сам по себе си не става , а трябва умело съчетание на културен туризъм с останалите видове туризъм-балнеоложки, зимен, спортен, планински, еко, селски и прочее, каквито нашата страна, с богатата си красива природа и климат, може да предложи. Нашата култура е нашето достойно място в ЕС и Европа. За това иска и специални грижи, но преди всичко трябва да променим себе си и нашето отношение към културата си – вътре в България и в себе си ! |
Куро ми Янко, Като кръвна проба си за нивото на куРтурата на мисленето.Затова те вземам за пример. Не си единствен като доказателство за цветарската куРтура –която знае да се разхожда от член на член.Като ЦВЕТАРКА.Затова за теб и не само за теб съм ХУЙ. Няма да те коментирам.Ще ти кажа нещо друго.То е алгоритъм-на най елементарно ниво-във мисленето.Ако куРтурата ти можеш да го разбере-да го разбере. Всеки проблем има "Мера според мера" .От-До. Крокодила има мера от началото на опашката до върха на зурлата. Примерно.На Крокодила политика-Дясна граница е Фашизмът.Лява граница е Комунизмът. Същото е при Културата. Същото е и при думичките. Примерно ЖИВОТНО.Границите са от Въшка до Бог. Най често се казва., , Истината е по средата.”Средата е нулата.Тогава истина няма.Защото граничните състояния не са истина. Между двете граници не е истината , а е проблема.И ТОЙ НЕ Е ПО - СРЕДАТА- ЦЕНТЪР ЛЯВО И ЦЕНТЪР ДЯСНО НЯМА. И къде той се намира -проблема-се определя чрез фактите. Ако се придържам към примера за животното. Когато мисленето е близо до единия полюс-се получава Въшка-въшкарско мислене.Паразитно мислене.То винаги е в миналото. Когато е близо до другия става още по комично.Става последна инстанция.И подменя Бог.Богове на всяка крачка във Форума. Хунвейбина като нищожество е един едничък. Твореца затова говори за Богоподобие.Без да казва колко е то като МЕРКА и ТЕГЛИЛКА.Чак на страшният съд го определя. МЕРКИТЕ и ТЕГЛИЛКИТЕ позиционират във МЕРАТА. МЕРА според МЕРА. Аз само се стремя да кажа кое е въшкарско и кое свръх въшкарско. Нищо друго.Въшкарите са противно нещо. Не уважават творението на Създателя. Автора е типичен свръх въшкар в мисленето. |
Защо тези мисли ги нямаше досега, Арбрашев беше критикуван, панацеята беше да се махне Абрашев, при това с мисълта, че всеки друг би бил по-добър? И какво се оказа, трябваше да се появи "ксултурното" явление Чилова, за да се види, че има и по-зле от Абрашев и да бликнат отново "мъдри"идеи на отчаянието - след като не може да има свестен министър на културата, по-добре да няма никакъв Разни "хрумки" между две питиета, както казват някои |
По принцип идеята на Дичев е ценна, но в условията на съвременна България тя е неосъществима и дори абсурдна. Ние нямаме нито гражданско общество, нито запазени традиции, нито солидна икономика, нито интелигентно частно съсловие, което да е осъзнало нуждата от култура. Докато се сбъдне всичко това, ще минат поне две поколения. |
Аз също не разбирам смисъла на м–во на културата /по каквото и название да е то/, макар, че не сме единствените в света с такова чудо. Една дирекция култура към м–во на финансите е напълно достатъчна да поктие дейноста /финансирането/ на "културата" у нас. Другото извън финансирането ми мяза по–вече на държавен /политически/ контрол на "културните" дейци. Не случайно в тоталитарните режими "културните" министерства са с огромна власт и се водят от най–верни на диктатора палячовци. Тоталитарните режими са рай за "културните" дейци и техния плач, че са били подтискани е смешен плач. Субсидиране на "културата" да, но "културни" дейци на държавни заплати НЕ !!! . В България има точно, както автора казва "култура", – познато под това име по света, а у нас известно като бит. Има българска, турска, западноевропейска, източна и т.н. култури – бит /едните лапат свински пържоли, други не и т.н. /. Другото, което у нас е по известно като култура, а в другите страни като изкуство е световно, то няма граници. Българския оперен певец в Метропол или Скала не прави българска култура, а световно изкуство. Изкуството е "култура", когато е на битово ниво. Фолкът, до някъде е култура. Чалгата пък е "култура" на смесен бит /цигански, арабски, турски, индийски в българско изпълнение/. М–во на културизма – обединява "културата" с туристическия бизнес – т.е. от бита чрез инструмента търизъм да се правят пари. Ще има вероятно и някакво звено което да разпределя пари за заплати на "културни" /битови/ чиновници и вероятно доста по малко за субсидиране на изкуство. |
Време беше някой да го каже... Почти под всяка дума на тази статия се подписвам. Особено под тези: "Проблемът е в това, че в тази страна още не сме изживели своя ХIХ век и в културата привиждаме главно национални ритуали и светини." А пък колегите, които твърдят, че нищо не са разбрали от статията - опасявам се, че проблемът е изцяло във вашия телевизор... |
Аз викам политиката също да се отдели от държавата и да си направят семейна фирма с културата, да видим колко пари ще изкарат. |
Поморийски Много правилно забеляза, че Държава, която абдикира от националната си култура подкрепя чужда и то в най-пошлите и форми...Купуват се безкрайни екшъни, сериали, шоу програми, музикални програми, всякакви чужди боклуци, с които се пълнят програмите на кабеларките и националните ТВ канали. Обаче тя родната Телевизия /БТВ, Нова и Канал 1/ отдавна са се отделили от БГ култура и са се отдали на чужди. Питам конкретно: Кой следва да се погрижи за Националното културно наследство, например, и съвсем конкретно-за църквата "Св.40 мъченици" във В.Търново, която се руши от години, ако не Държавата?... И примери от този род са стотици. Ами за талантливите български деца кой да се погрижи, ако не Държавата... Но защо ли питам. Одеве не бях съвсем права, когато твърдях, Държавата постепенно се оттегля от всички свои изконни задължения.. Не се отказва само от данъчните и приватизационни функции или там концесионни-да събира безбожни такси и данъци, да раздава, да разпродава, да се разпорежда с националното богатство за полза на своите хищни хиени /служители/. Това е. |
В математиката има едно безусловно правило.Не можеш да решиш задачата-без да си разбрал условието. В условието на задачата са направени досадни грешки. Смисловно , нито става въпрос за 90-те години , нито става въпрос за 19 век. Избърборените глупости са страшно много.Но тях ги подминавам. Но нека се спрем на мисловната част. .............. Какъв е пътя.Проблематизира се конфликтната ситуация.Формулира се задачата.Търси се метода на решение.Дава се отговора. ......................... Аз нямам отговор на два въпроса. Как така се съгласихте с начина по който е формулиран проблема. При него изобщо го няма това да го има или да го няма това министерство. Уважаеми форумци .В него е заложено , че вие сте ниски с нисък интелект хора.Как така това не се вижда.Дали причината е само в говоренето по инерция. А решението:, , Отделяне на културата от държавата, както от която така веднъж вече е била отделена църквата.” Направо фантастично.Махаш министерство на културата.И какво правиш? Как така се съгласявате на нова държава в държавата.Това не е отделяне от държавата.Това е низост.Културата като църква и Църквата като култура. Усещате ли се за какво става дума. |
Бе все се чудя, що като се пише за Русия, се пише така: "някои особености на руската демокрация. Като например това, че се внимава успоредно с нейното въвеждане жизненото равнище на хората да не спада. Или че новата система за назначаване на губернатори ще издигне по-качествени хора, а не свръхбогати местни феодали. "Демокрацията не бива да бъде начин да се ограбват хората", каза още Путин." А като се разплита България, все кълбото тикви се плете и разплита и ни гък, ни вък за онова, де се пише за Русия. |
интересно как хтисто ботев е саздавал поезия гладен, бос, гол, лишен от имота. интересно как венко марковски които така сладко яде на комунистическа копаня, та дори и академик го направиха, саздаде стихове по лоши ако ги бяха писали олигофрени. едва ли някои си спомня днес за венко марковски...или за академик георги караславов сас славния селкор, или стоян цеков даскалов или дриги обитатели на кочината... |
america1332002 Факт е, че в Б-я "Минист. на културата" и "дайте пари за културата" са равнозначни на: държавата(ние) да плащаме псевдоинтелект. напъни на самозвани "хора на изкуството". Обаче, забележете:"същите интелектуалци" от това паразитно министерство допускат бълг. исторически светини да се рушат и мизерстват.Или това не е тяхна работа?!Примери-бол.. |
“хтисто ботев” america13.. аратличе, e фокусирал в себе си лъчите от сърцата на милиони българи и ги е концентрирал във вулканична сила. Освен това идеите за бъдещето на човечеството, които са имали заедно с Левски и сега 2005 г. са “светло бъдеще”.. Фрида , това е точно така. НО за каква култура може да се говори, когато неграмотността у нас расте застрашително. Жестоко и жалко е, че в Тодор Живкова България беше необяснимо, че някъде по света има неграмотни хора. Сегашната деградация на културата е несравнима по мащаба си поне за последните 200 г. В БГ история |
Отговор на Фрида - това трябва да го прави Правителството. Преди всяка финансова година се събира на специално заседание за култуното наследство, националните ценности и музеи и се гласува бюджет за годината. Ама точно по обекти и по предварителни доклади за необходимите суми от специалисти - строителни инженери, историци, творци и така нататък. Единствнено заслужава да се отпускат пари на пенсионери които са били изтъкнати творци.. Всички други ще доказват докато постигнат платото на признанието или пък печелят достатъчно от написаното. Има много тъпанари, които се мислят за писатели а всъщност печелят с порнография, която се купува.. Да са живи и здрави.. |
"някои особености на руската демокрация. Като например това, че се внимава успоредно с нейното въвеждане жизненото равнище на хората да не спада. Или че новата система за назначаване на губернатори ще издигне по-качествени хора, а не свръхбогати местни феодали. "Демокрацията не бива да бъде начин да се ограбват хората", каза още Путин." Особености на "руската демокрация"няма.Защото няма руска демокрация! Демокрацията е една!КГБиста Путин не я разбира!Не разбира основните и предимства: 1.Демократичните страни са проспериращи и културни.Демокрацията ражда просперитет! 2.При демокрацията престъпност и корупция е минимална в сравнение с комунизъм и фашизъм и всички диктатури. 3.Свободно избраните губернатори и магистрати са по честни и ефективни от назначените. Защо тогава Путин които е натръскал всичките горни глупости твърди че искал да бъде демократ? |