Ганю, ама този процес на о-без-грамотяване след 1989г. не е случаен, а доста добре дирижиран и тепърва ще се задълбочава. Образованието ще бъде лукс. Културата ще бъде неглижирана все повече докато се слее с масовата помия и никой вече няма да може да ги различи, съответно хората, които имат наглостта и глупостта да правят култура, а не пазарни продукти /разбирай шоу програми и ТВ състезания/ ще бъдат запратени в ъгъла както и сега, между впрочем. Походът срещу културата и просветата е в вече в ход, доста отдавна. Съжалявям, че днес съм толкова песимистично настроена, ако има някакъв светъл лъч, покажете ми ... |
кои ще определя кои са тези 'изтакнати творци' на които трябвало да се дават пари на стари години? ван гог маи беше умрял млад непризнат в невероятна мизерия. |
Много добра статия , показваща, че не министърът на културата ни е проблемът, а липсата на съвременна концепция за култура. Много неща се промениха в България през тези 15 години, но отношението към културата като към монолитно цяло, не се променя. А това я обрича на еднообразен подход към всичките й елементи, дейности, нива - разчита се на някакъв министър - Свръх-човек, който ще запази националната светиня. Авторът е предложил повече, отколкото е необходимо за вестникарски материал - ясна концепция за култура, стратегия за съхранението и развитието на различните културни "светове" и даже политически и обществени структури за всеки от тях. Отделянето на държавата от културата въобще не означава, че обществото ни се е отказало да се грижи за правенето на изкуство, за творците си или пък за историческото наследство. Коректният прочит показва, че авторът предлага различни начини за това. |
El, теорията ти е незащитима. Приемаш желаното за действително. 1.) Демокрацията не е причина за просперитет, а предварително условие. 2.)Демокрацията е рай за всяка престъпност и злоупотреби с власт, пари, войни и пр. 3.) Демократично избраните губернатори са безкрайно повече корумпирани и неефективни, дори вредни, отколкото всеки случайно поставен на този пост. факти, какво да ги правиш !? Не се съгласуват с теорията! |
Това е така Фрида, но ТОЗИ ПРОЦЕС следва от дирижираното икономическото ниво и бекграунд Добре работещите фирми, които имат износ всъщност работят на ишлеме и работят за жълти центове. Добре работещите за вътрешния пазар работят за жълти стотинки. Някой си Чичо е решил, че от тука ще се изкупуват евтини суровини и ще се продават скъпи МАШИНКИ. Моделът на държавите от латинска Америка, или както сме си “бананова република”(или по Естета том 18, стр, 324 от Моделя). Колко е лесно да надуеш с мангизи и да корумпираш едно безотговорно правителство, след като то ще се ГРИЖИ държавата му да е аут от всички класации и конкуренция. Кой да му мисли за култура(том 7, стр.217). * Е, ако произвеждаме и продаваме компютри, оръжие, зеленчуци и прочие застрашаваме важни интереси .. |
, , Тук става дума за преосмисляне на самото понятие за култура. “ Това е основното.Казано от аФтора.И ето как става това преосмисляне. Тя -културата -има "високи " смисли на наследство и изкуство и едно "ниско" значение.. "Високата" култура . Проблемът е в това, че в тази страна още не сме изживели своя ХIХ век?????/грешка или неграмотност/ и в културата привиждаме главно национални ритуали и светини. Това е наследство както винаги от комунистическо време при което фолклорът у нас е фалшифициран, превърнат в заместител на "високо" изкуство: "Творци" пък , тези хрантутници , застанат в патетична /патриотична/ поза : "...умира българския дух, гладуват артистите, дядо Вазов няма да ви го прости!..." ---------------------- "Ниската" култура в равна степен я имат и германците, и гренландците - всеки със своите обичаи, със своите песни, своите ястия. Тя много лесно се поддава на туристическо усвояване, по-лесно е да продадете на един турист шопска салата, отколкото поезия. Разбираемо.Нали ние ще сме сервитьорите. ---------------------------------- Ако пък се появи интерес към реалната култура на нас, живеещите днес по тези земи, сигурно ще намерят начин да я включат в туристическите пакети. -------------------------------------- Малко е да се каже въшкар в мисленето.За още по гадни работи става въпрос. |
Хун, стига се нервира, въобще не си заслужава да се хабиш-никой вече не си спомня за аФтора, ние тука си говорим за по-важни неща. това е вместо погалване с перце-с крилце на пеперуда Ти си умен мъж, игнорирай и отмини... един безобиден драскач, който се взема прекалено насериозно. Бъди над това! |
Фрида не се нервирам. Може да сме различни.Но когато различието е инструмент за …..да я казвам ли думичката.Чудя се дали и това е български форум. ----------------------------------------- И вижте го сега решението. Тях -чужденците-не ги интересува фалшифицираната ?? , , високата култура” .Припомням-това е фалшифицираният от комунистите фолклор.Тя да се изхвърли. Как се фалшифицира едва ли някой може да каже..Колко удобна теза.За кретени. Ще се сродим чрез , , ниската култура”-шопската салата. Затова е оправдано министерството на КУЛТУРИЗМА. А , , реалната култура” да се отдели от държавата. Към нея държавата да няма отношение.Да се отдели –както е отделена Църквата.. Каква ли ще бъде тогава реалната култура и нейните миряни. И това е ясно-БиК Кравешка.И ще произвежда необходимите телета.Нещо което вече става. А продължавам и да се чудя на този въшкар-за антропологията. И тя остана незабелязана.Само дедо чрез нея ви разпознава като туземци. |
Фрида, Забравих да ти благодаря. Усетих го полъха.Сипах си чаша бяло вино и малко шам фастък. Митологията и менталността на примитивите в заобикалящия ни свят ги пратих да ядът банани. А силата на безусловната необходимост от чисто хуманитаристична антропология я усетих .Повярвай. Добра душа си.И през монитора виждам , и , че си красива. |
Чак сега прочетох днешния Капитал и много ми хареса статията на Алексей Лазаров за културата, но за съжаление за четене онлайн трябва абонамент. Много хубаво си го е казал човекът, че т.наречените "културни дейци" си заслужават министърката - така им се пада! |
Хун, бяло вино и шам фъстък е добър избор Наздраве! Ще ида и аз да си налея. Обаче аз обичам червено /през зимата/. |
Не съм скръндза, Овчарю, Капитал го чета на хартия, нямам абонамент за сайта. А човеколюбието ми не стига дотам, че да набера половин страница...С две думи, човекът казва, че "културните дейци от соца" предимно мрънкат за пари, че времето на "културната номенклатура" е свършило, че всеки може да си избира книгите, филмите, музиката сам и че не е редно държавата да ни взима парите, за да ги дава на "творци". Но го е казал хубаво и провокативно. ----------------------------------------- -------------------------------- Ето докъде се стига от много висене във форуми - кълна се, че преди 5 минути по-горе видях молба да препостна статията и тогава написах това. Или ботът се е развихрил, или след малко ще видя и розов слон.
Редактирано от - bot на 26/2/2005 г/ 23:12:25 |
хубава статиq и абсолютно вqрна като твурдение според мен това са трикове за да мойе малко по малко да се превурнем в немислещи и духовно бедни диваци. Вузпитаваите децата си сус старите Булгарски народни приказки, пословици и поговорки и ги пазете от изродщините които им се предлагат дори и безплатно Редактирано от - bot на 27/2/2005 г/ 23:09:49 |
Добре, Пепуна, добре... Всъщност много съм учуден, че толкова мнения има, някои наистина са само за министерство, с министър като Чилова...)) |
Ина Тодорова е абсолютно неправа, че високата култура нямала обществена некомерсиална подкрепа в САЩ. Има, но както всичко останало, тя е преди всичко не държавна, а обществена, от гражданското общество, държавата участва наравно с обществените организации. * Ето водещият световен оперен театър, Метрополитан опера, с когото съм по стечение на обстоятелствата добре запознат. Тя не покрива от билетите и малка част от разходите (билетите по-напред в партера са скъпи, по 25-30 лв по бълг. стандарт, но има правостоящи места на върха по 1.70). Издържа се от Мет опера фаудейшън, обществена организация с нестопанска цел, в която участва и Националната фондация за изкуствата (федерална агенция) и различни агенции на град Ню Йорк (местно самоуправление). * Но основната финансова тежест се носи от частните фондации, тръстове, корпорациите и гражданите - не само богатите, но най-вече средна класа, които се абонират, купуват си почетни титли (благодетел - 5 хил. годишно, патрон - 1000, спонсор - 500, приятел - 250, член - 100 - примерно, не си спомням точно). Имената на най-големите спонсори, с по 100 хил. и повече, са написани на мраморната стена във фоайето, на името на най-големия корпоративен спонсор Тексако има наречена цяла галерия в подземието на операта. Имаше и съботно следобедно пряко предаване по радиото на името на Тексако. Друга по-малка худ. галерия е на името на някое физическо лице. За благодетелите има ВИП клуб на третия етаж (клуб на благодетелите), дето има дават в антракта безплатно шампанско и сандвичета с хайвер. Те и патроните се канят на новогодишна вечеря с директора и няколко от звездите. Операта има голяма сейлс форс, които се стремят да привлекат всяко училище и всеки родителски комитет в града и околностите за спонсорство и просто да популяризират операта. В операта има ресторант, няколко магазини за плочи, ноти, сувенири. * Тя се помещава в Линкън сентър, построен и издържан от града и щата Ню Йорк (защото освен че е гоялм дом на културата - има две опери - и Сити опера, Американския балетен театър, концертната зала Ейвъри Фишър, два драматични театъра, джаз център, отделението на градската публична библиотека за музика и визуални изкуства, двете учебни заведения - консерваторията Джулиърд скул и средното музикално и художествено Ла Гуардия, летен театър и базарчета, е и магнит за туристите от провинцията и цял свят). Паркинга в събота и неделя е абсолютно непроходим от колите на средната класа от Джързи, Кънектикът и апстейт НЙ. * Друг пример е проекта на Кристо, който вече се демонтира от вчера. Струва 26 млн., нито стотинка от държавата, никакъв боклук, нито драскотина по асфалта в парка. Всичко от частни спонсори, от кмета, който купил картини за 500 хил., до хората, които искат да си купят видео за Кристо или брошурата за проекта (от книжарниците наоколо, на мястото няма сергии). На всички други граждани доброволците раздават и безплатни сувенири - парченца от плата и им обясняват каквото ги интересува. Средствата от рециклирането на материала се дават на службата за поддръжка на парковете. Смята се, че проекта привлякъл за 16 дни допълнителен бизнес в града за 80 млн. * Така че, Ина, за доминиращото културно влияние на САЩ в света заслугата е главно не на американската държава, а на американското гражданско общество, на американците. |