Попадна ми интересна статия от декември м.г. Капитал тук за пазарните механизми на чалгата. 50%-65% от българите над 15 г. слушат чалга, миналата година са произведени около 70 албума и са продадени около 300 хил. диска (75% от продукцията на цялата българска музика). Пайнер и Съни мюзик са лидери в издаването, Планета ТВ (на Пайнер) била четвърта в страната след националните ефирни канали по брой зрители, една от най-гледаните в Македония, с абонати и в Сърбия, Турция и Гърция. Радио Веселина също е национален водач. * С клиповете и сувенирите им се занимават западни рекламни фирми, нашата Огилви & Мадърс от Медисън авеню им произвела клипа за бира с Мара отварачката. Използват модерни западни маркетингови техники. Имат фабрики за звезди, по над 100 кандидати месечно се явявали. Имали търсачи на талант, headhunters, по кръчмите. * Точно както и на запад, новата технология и свръхпредлагането на дискове и касети правят в последно време доходни не записите, а живите гигове по заведенията, при звездите - и концертите, при най-големите и соло концертите. Никнат вериги franchisee заведения. Изпълнението на живо не може да девалвира и да се възпроизвежда пиратски и безплатно по интернет. Дисковете и клиповете ще служат все повече за реклама на заведенията и концертите. Друг голям източник на продажби ще бъде рекламата в чалга-ТВ и радио. Трети - продажбата на сувенири. * Чалгата е българския Боливуд (индийския Холивуд в Бомбай) и с нея се роди българския масов музикален бизнес и новата българска народна песен. Неизбежно е с развитието на конкуренцията, с навлизането на по-цивилизовани хора (демутризацията на бизнеса) и с постепенното демаргинализиране на публиката (в ЕС) продукта да става естетически по-изискан. С отпадането на лумпенския си елемент чалгата ще се дечалгизира и ще става обикновен поп, фолк, рок или джаз. България няма да има световна поп звезда, докато не отсее лумпенския елемент от чалгата и не вкара в нея някакъв прогресивен общочовешки appeal. * Освен мутро-лумпенизацията, продукт на разпада на соца, което ще се преодолее с времето, чалгата ни поставя и много по-стар естетически проблем - по стара орфико-манихейско-богомилско-православна традиция много българи, особено еснафите (в добрия смисъл) още приемат плътта и секса като греховни, бесовски начала. Нужна им е сакрализация, романтизация (вкл. дегенитализация в смисъла на Е. Фром) на секса - нещо като в Summer of Love 1967 на хипитата. Още повече - възпитание в здрав индивидуализъм и уважение към човека. Оптимистично е, че най-голямата чалга звезда е циганин, гей и травестит с естетизирано донякъде по западному сценично присъствие. Такава роля в католическа Испания изпълнявали филмите на Алмодовар. Редактирано от - Чичо Фичо на 17/5/2005 г/ 18:10:31 |
Бай Иване... ти като си с три дипломи, какво правиш в това село София? Пардон, в елитния град София, в елитния си квартал, при елитните си родители? (Надявам се поне, че си имаш собствена стая в елитния апартамент, където дърпаш завесите , палиш свещи, вадиш шампанското от хладилника и си пускаш Ивана на мах?) Аз имам само 2 дипломи (не мога да се меря с тебе), и владея 7 езика, но в София издържах само 6 години, и то благодарение на това, че не слушах чалга, а най-върлия метал и не се виждах с хора, които имат каквото и да е общо с нея. Никак, ама никак не ми се струва да разумеш шта радиш (ето ти още един език, който разбираш, нали? не са били напразни елитарните ти опити да проумееш пролетариата, а? защото ми се струва, че точно това се опитваш да правиш. всеки с макар и не съвсем доразвита мегаломания, отраснал в елитна и аристократична среда, всъщност иска да се гмурне в "блатото", да се изцапа с прекрасната кал на масовата култура, да вкуси от красивата мизерия на плебса? . успешно ли те разтълкувах? |