Не забравяйте, че светът не е черно-бял, нито дори с 256 градации на сивото Текстът на горната чалга песен не е чак толкова лош и безмислен, дори мисля е сравнително добро постижение на фона на 1000-те други. Самата песен обаче е изключително просташка. Чалгата не е стил в музиката. В България (респ. в Сърбия) чалгата е лайфстайл, манталитет, начин на мислене и каквото още искате. Чалгата е балканска попкултура, а всяка попкултура е такава. Рапът с какво е по-добър? Аз мразя чалгата и особено мангалските и, и на Слави интерпретации, но предпочитам простаците да пеят на български отколкото на сръбски... |
Чалгата е преди всичко ритъма, а не текста Текста и циците са аксесуари. В балканската поп култура наречена чалга циците и дупето са по важни от текста. Чалга без дупе и цици е като посна яхния с лимонада или таратор без краставици. Чалгата е продължение на ебането или прелюдия към ебането. Сега ще рипне някой ще каже, че и ебането не е хубаво и е пошъл балкански манталитет. За ракията вече писаха, че е просташко питие. А бе давам за шише гроздова ракия три шишета Бурбон. За да си купя ракия трябва самолет да хващам, а те тръгнали да ме учат какво е хубаво и какво пошло. Кат не щеш чалга слушай кво искаш, кой ти пречи. Аз пък тук чалга да се отрепя не мога да намеря, въртя стари парчета. |
РЕДНИК, /:/ "През 70-те и 80-те години западните демокрации разпространяваха своята музикална продукция със всякакви средства - специални радиостанции излъчваха специални предавания и се внушаваше, че свободата да слушаш е привилегия на свободните общества...Тогава не се търсеха авторски права..." ....................................... ТАКА Е ! ПРАВ СИ! А и така си беше! А щом са си разпространявали продукцията безплатно/БЕЗ т.нар. "Авторски права"/- значи или са правили ЗАРИБЯВАНЕ, или са правили Пропаганда?!? И в двата случая НАРОДНА Република България е имала, очевидно, основания да КОНТРАреагира! Впрочем, преди Демокрацията/преди 1989 г./ почти всички западноевропейски държави имаха БЕЗвизов режим с Народна Република Бълтария! А след Демокрацията- ВСИЧКИ въведоха визов режим и Шенген !!! |
Ето и proper текст за снимката от архива: Зави се в село хоро голямо излезе Радка - малка пиратка и се провикна на микрофона: "Оп-са! Оп-са!" Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна, Радке - дънките щи цепна Оп-са! , Оп-са! Излезе Радка - малка пиратка да си подруса косата руса и се провикна на микрофона: "Оп-са! Оп-са!" Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна, Радке - дънките щи цепна Оп-са! , Оп-са! Скочиха ергени по гадна Радка само й остана малката забрадка и пак се провикна на микрофона: "Оп-са! Оп-са!" Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна - дънките щи цепна Само да те гепна, Радке - дънките щи цепна Оп-са! , Оп-са! |
Бай Иване, Еми не е лошо написано. Само накрая едно такова смущаващо: Не ни остава нищо друго, освен да започнем отначало. С просвещенския проект, без старомодните национални изцепки. И както е редно - от самите нас. Като едновремешния лозунг - с желязната ръка на онанизма да смажем световната проституция! |
Статията е предизвикателна, но не бих казал - подривна. Първото, което се натрапва при нея, е телеологията. Дай да подредим нещата по епохи - и тези епохи странно се припокриват с баналната до тъпота политическа история на България. Да, но културната история не се води по политическата, а само се пресича понякога с нея. Кьосев отказва да види това. Разбира се, заради схемата той не знае много факти. Например акцента върху модернистките националистически проекти за високо родно между войните. Има ги, така е. Но Кьосев никога не е научил има ли песнопойки, има ли кръчмарски музиканти, колко са, какво е влиянието им. Затова се иска бачкане и то не само из вестниците от онова време (което също не е свършено). Заради схемата Кьосев гради - и то, поне на мен ми изглежда, без ирония - триадата Слави-Глория-Азис като един вид градация. А пропуска простия факт, че в повечето случаи като се говори за чалга у нас днес се има предвид индустрията с това име. Индустрията! Тя чрез медиите настани своите продукти - достатъчно е да си спомним страничката за поп-фолк всеки съботен "Труд" в продължение на години (ако Кьосев беше внимателен, би могъл нетрудно дори да провери от коя до коя дата). По същия начин изведнъж всяка седмица "24 часа" взе да бичи по страница за БГ рапа - и БГ рапът възникна от нищото! Най-дивашкото в статията обаче е канарата, наречена "мутри". Мутрите, твърди Кьосев, слушали чалга. Истината е, че социологически погледнато мутрите не са единна прослойка. Невярно е също, че чалгата е тяхна музика. Чалгата бе приета от много по-масов консуматор, за когото неведнъж е ставало дума във форума - човекът със селски манталитет, който живее в града. Това, че умните българи мразят чалгата, също е примитивно, да не кажа детинско заявление. Аз съм умен, но не мразя чалгата. Не само защото "мразя" е глагол, който не може да опише емоционалните ми състояния, а защото аз нямам никакво емоционално отношение към чалгата. А нямам, защото рядко влизам в допир с нея. Просто обитавам свят, в който тя рядко навлиза. И не смятам себе си за изключение. Особено ме е яд в псевдоисторическата схема на Кьосев на прочита, който прави на нашата съвременност. Той твърди, че масата, плебса, тъй да се каже, е създал чалгата. Като отмъщение, дори като възмездие. Тоест че нещата са отдолу нагоре. Това е отвратителна лъжа. Народът поиска чалгата едва след като възникнаха фабриката "Пайнер Студио" в Димитровград с мощностите й и радио "Сигнал +". А да видим ще спомни ли някой кой е собственикът на "Сигнал +". Да твърдиш, че чалгата е взрив на долницата (вместо да я видиш като проект на неоколониализма), е като да заявяваш, че форумът на "Сега" е свърталището на изхвърлените от официалните публични места. Обратната страна на луната - май това беше метафората на горкия Иван Кръстев преди три години. Наскоро един приятел, на когото признах, че чета и пиша във форума, ме изгледа отвратено: В тази мръсотия?! Ами в тази мръсотия, драги, защото в т.нар. дезинфекцирани места като катедрата по културология на всеки метър лъщят оголените задници на промити от часовете по научен комунизъм и история на КПСС доценти. |
Според мен чалгата е преди всичко пародийна култура. Затова и се харесва на унизените и оскърбените, а съвсем не - на мутрите. Може би на ония мутри, които са унизени и оскърбени - да, на слугите. Но не и на онези, които им дърпат конците и които са истински перверзни. Пародията пък е политически некоректна - ето защо казионни типове като Кьосев не я долюбват. Дай му на него за патетичния Фурнаджиев да пише. Ама поискаш ли да ти направи анализ на Смирненски или Подвързачов - ще се гъне и накрая ще ти каже, че не били важни. Спец по одите - това е момчето. Редактирано от - felix на 15/5/2005 г/ 01:44:33 |
Не съм съгласен, че чалгата е пародийна, това е интелигентско wishful thinking, а за "проект на неоколониализма" е груба левичарска фантазия. Гутен, доцентите според мене са само трима и никой не е от споменатите предмети. Двама са специалисти по история на древната философия. Най често форума бива така руган от интелигенти, които не могат да намерят себе си в него, но то не е по вина на форума. |
Бай Иване, чувал ли си индианско едногласово виене, солово или групово? Само няколко букви ама какъв вой, каква душа, какви тела!? Ами звуците в този вой...как се връщат и отиват.... Човеците без лукавство са чиста душа без нужди от хармония, така както е сътворена. Който пее зло не мисли, що е тва лицемерие песните да мразите? Копчета и бутони на обикновенно радио бол, станциите милион, сателитни, ретро и най-важното: лесно се изключват. Ами като забраните да пеят за цици, да ме прощават заспалите, какво ще слушате? Колко необятна е любовта и партията!? Колко хубаво е да си морален и подобни сияния? Има ли някой опитен да каже колко може да се изтрае. Абе що не забраните на пияните да говорят. И да пишат в този случай ще е третостепенно, дрямката си да не пропуснат, какъв морал има в това. Каквито са в единните организми частите на тялото, в такова разумно отношение, макар и раздалечени, са разумните същества, защото са създадени за един вид общо сътрудничество. Мисълта за това ще ти идва по-често наум, ако повтаряш в себе си, че си член от организма, съставен от разумни същества. Но ако се наречеш не член, а част, значи още не обичаш от сърце хората и не те радва докрай вършенето на благодеяния. И още - ако го правиш просто като нещо редно все още не го правиш като добро на себе си. ..... ...Марк Аврелий, "Към себе си", Седма книга. А по-долу е един от корифеите ... велико, нали!? She took off her stockings, I held them to my face. She had your ankles, I felt filled with grace. "Two hundred dollars straight in, Two-fifty up the ass," she smiled and said. She unbuckled my belt, pulled back her hair, And sat in front of me on the bed. She said, "Honey how's that feel, do you want me to go slow?" My eyes drifted out the window, down to the road below. I felt my stomach tighten. The sun bloodied the sky And sliced through the hotel blinds. I closed my eyes. Sunlight on the Amatitlan, sunlight streaming thru your hair. In the Valle de dos Rios, smell of mock orange filled the air. We rode with the vaqueros, down into cool rivers of green. I was sure the work and that smile coming out 'neath your hat Was all I'd ever need. Somehow all you ever need's, never really quite enough you know. You and I, Maria, we learned it's so. She slipped me out of her mouth, "You're ready," she said. She took off her bra and panties, wet her finger, slipped it inside her, And crawled over me on the bed. She poured me another whisky, Said, "Here's to the best you ever had." We laughed and made a toast. It wasn't the best I ever had, Not even close. "Reno" Bruce Springsteen Редактирано от - Vodolei на 15/5/2005 г/ 08:27:33 |
Felix, не съм съгласен за пародията съвсем. Нито за одите. Пародия може и да има, ама зависи от ползването. А Кьосев изобщо не е спец по одите, а по баладите, което пролича и от предния му текст в "Сега" - все за нещо полумъртво-полуживо говори. За надигането на някой труп. То и на чалгата й мина времето и тя вече се преля в нова естрада. Редактирано от - Guten Morgen на 15/5/2005 г/ 20:23:16 |
За мен единственият автор успял да пресъздаде душевността и психологията на българина е Елин Пелин. Та какво биха слушали героите на Елин Пелин: абстрактността на класическата музика или на гоа, анималистичния и всякакъв вид транс увличащия се по неомитологизми или разпадащ се до първична омраза и чак до самоубийствени мотиви хеви метъл снобизмът на джаза бунтовността и социалното недоволство на хип-хопа (българинът обича да се оплаква, но не и да му се оплакват. Някой да се оплаква в чалгата?) анархизмът на пънка или пък далечността на съвремення поп??? ________ Един размазан Джон целува страстно Грета. По устните му - сладостна лига... С т и г а ! Къде е тъка нашата съдба? Къде е драмата? Къде съм аз? Кажете! ________ Наум е забравил, че песни като Селската(Градската) Баня съществуха много преди някои да станат хитове. Чалгата много добре описваше социално-битовото ежедневие на българина без да му натрапва обаче проблемите на това ежедневие. И всичко това по достъпен начин, така че и чичото от Сливен да го разбре, а не да си припява "Лайф ис лайф на-на-на" или "Донт уори, би хепи". Чалгата е като мръсния виц и няма да изчезне, въпреки че фолк мотивите в нея може и да изчезнат, но нуждата от подобна музика ще си остане. Как ще изглежда новата чалга не знам - в момента тече интересен процес на обезлюдяване и на малкия град (след обезлюдяването на селото). Какво ще слушат хората, израснали в няколкото очертаваши се супер-мeтрополии не знам, но каквото и да е: то ще си играе на същите струни на българската душевност, на които и "поп-фолк" - жизнерадостност, игривост и донякъде хайдутщина. Има и един интересн феномен - скритият вот за БСП и скритата "слушаемост" на чалгата. Дали има връзка не знам, но Нидал Алгафари изисли формулата БСП+поп-фолк =изборна победа(по заглавие от 24 часа) за кметските избори'97 и изведнъж опразни синия митинг в синята Дупница и мисля че Дупница падна. Питайте ДиДжеите по банкетите, баловете, фирмените семинари - как те биват предупреждавани да не пускат чалга, но след 2-3 часа часа вече ги молят да пуснат нещо "нашенско". Правел съм го много пъти. Редактирано от - volog на 15/5/2005 г/ 12:10:01 |
'снобизмът на джаза'- не го разбрах, за снобизъм може да се ползва всяка музика. Но джаза с неговата спонтанност, индивидуалност и relax не, или го усещаш или не |
Отличен текст на Кьосев! Поредният! Прочетох го едва днес, бях си го оставил за десерт след две простотии преди него в броя. Чалга в буквален превод означава просто музика, още по-точно свирня. В известна песен от Пиринския край се казва: "Свирайте ми чалгаджие...". Значи чалгата е многостранно явление, не може да се определи еднозначно добро ли е, лошо ли е или има 256 отенъка на двете. Въпрос на вкус, "един обича ябълки, друг ряпа, какво да правим - любовта е сляпа!" (Шекспир). Кьосев правилно не се спира на този момент, а акцентира върху ефектите от чалгаджийство върху националната ни култура, върху близките и трайните последствия за обществото и нацията. Поне аз така го разбрах. Накрая не поучава, а призовава. За призива Присъединявав се! |
Пейчо, снобизъм, не по-скоро в негативното му значение, като парвенющина, а като ограничаващ - малки клубове, много индивидуалност или както и ти казваш или го разбираш или не. Както мисля, че Васил Петров (дали той пее джаз е друг въпрос) каза: не можеш да слушаш джаз на тройка кебапчета! Прекомерна индивидуалност и камерност. |
Чалга или Кънтри , има ли разлика ??? май няма ! като тази Кънтри песничка изпълнена в стил Чалга например 70% от българите не знаят коя е датата на парламентарните избори, сочи социологическо изследване 15 май 2005 | 13:04 Агенция "Фокус" |
Считам че преводът на г-н Фичо е сполучлив и песента в този си вид може достойно да ни представя пред Европа. Според европейските изисквания обаче е необходим винаги и втори резервен вариант, в случай че официалният химн бъде изгубен или повреден. Затова искам да предложа и текст на резервния вариант , който да бъде подложен на всенародно обсъждане. Radka - she-pirate Hymn (Bulgarian people) A quite big ring dance twist in the village There came out Radka - little she-pirate and then she cried out to the micropho-one "Whoop - tsaa, whoop - tsaa" If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you, Radka - your jeans I will splitt wide Whoop - tsaa, whoop - tsaa There came out Radka - little she-pirate to give a bump to her blondy hairdress and then she cried out to the micropho-one "Whoop - tsaa, whoop - tsaa" If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you, Radka - your jeans I will splitt wide Whoop - tsaa, whoop - tsaa Bachelors jumped on to nasty Radka the only thing she'd keep was her small zabradka despite she cried once more to the micropho-one "Whoop - tsaa, whoop - tsaa" If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you - your jeans I'll splitt wide If only I'd catch you, Radka - your jeans I will splitt wide Whoop - tsaa, whoop - tsaa |
Колегата Кракатау е направил един много мащабен превод, но за съжаление не работи с автентичния текст, а може би с някоя негова преписка. Съмнително е че народният творец ще раздава епитети и ще проявява такова неджентълменско отношение - каква е тая "гадна Радка"? По-правилно е да сепредположи, че е описана реакцията на Радка към внезапния интерес към нея, изразил се в кулминацонното поведение, при което скачат ергените. Радка побягва: "Скочиха ергени и побягна Радка" Редактирано от - volog на 15/5/2005 г/ 15:57:47 |