Не харесвах паметника, груб е, не се връзва с мястото, не става |
Бездарник! Ако не си чул -хората го наричат " Кура на София" / да ме прощавате за езика /. Ето едно нещо, дето да съм съгласна с Т.Ж!!! Това лято разождах един прятел из София - потънах в земята заради тоя паметник!!! Срамота! |
Хората са се погрижили след време от социализма само паметниците да останат. По тях ще ни съдят следващите поколения. |
Старчев, Енергията на лумпена винаги съществува било в потенциална или действена форма в жилите на общество с културен вакуум. А кой е виновен за това ... ти си културтрегера ти кажи, някакви скруполи нямаш ли? Не нали, че и защо |
Аз пък разхождах един прочут арменски художник, в тази градина, през първата година от построяването на НДК, когато всичко си беше както си е редно, по проект. Замрънках му, че не ми харесва, в смисъл на стил и звучене, най-общо, а той ми рече, че не намира нищо неестествено в това, че не съм свикнала на модерна архитектура и скулптура. Така, покровителствено и разбиращо се помъчи да ми обясни съвременното разбиране за оформяне на подобни пространства. Може и да е остарял малко паметникът, нищо чудно, на фона на прекрасните монументални творения за последните 15 години, оформили и разкрасили софийското градско пространство, може и да не е съвсем у ред. Дано като го пореставрират, се приповдигне малко до нивото на същите тези монументални творби... , за което искрено се надявам. Па като се замислиш и кой го е строил, мале, мале, дано изкупи и първородния си грях. |
дали е красив паметника, требе да питаме АЗИС ВЕЛИКИ оти он е критерий или пък ШАМАРО ВЕЧНИЙ Ь апа може и други, толкова много си ги имаме и сите много знаят!!! а па ако ме питат мен, я колко лъскава сстава София, що ни требат тез порутеняци стари къщи, били паметници на културата, глупости, уйчо ми купи една и сега че я срути, се едно че сама е паднала, ама нали от общината я докопа па му е тънко струвала... а паметници си има много, оти да строиме още са мо да ни ги краднат манг., пардон ромите, ... те култур таковата де трегерите да си се сбират да си хортуват ама нас да си ни оставят да си друснем по некой гюбек па ако сакат да додат да зяпат, те туй е култура!!!!!!!!!! |
Комунизмът не е барок или сецесион, а варварска тоталитарна система, газила безпощадно върху културните пластове с мръсните си обувки, за да ознаменува своята "вечност". Мавзолеят на някой тракийски вожд може да е културен паметник, но този на "вожда и учителя" е фарс и унижава националното ни достойнство също както паметниците на Съветската армия. При възможност е добре да се запазят и да бъдат изложени в някакъв специален парк като свидетелства на времето, но не и да останат на сегашните си места. Ако не - разрушаването им няма алтернатива. |
Противоречията при Старчев страшно вадят очите ?!? Та въпроса ми е за Старчев защо ги бишнаха стените на загиналите българи през балканската и І световна точно там дето е неговия паметник - нъл от паметниците идват историческите данни ???? И защо трябваше точно там да го построиш можеше да го пратиш до камбаните в Симеоново , там поне и да се разпадне нема да бие на очи ?!? - Ако паметникът пред НДК въпреки всичко бъде съборен, смятате ли, че този акт ще бъде проява на социалните ни комплекси? - Това събаряне е кошмарно. Независимо какви са били режимите и времената, цял свят си запазва архитектурата и пластичните изкуства, защото от тях черпи данни какво е било през вековете, каква е била историята, през какви перипетии или величествени моменти е минала една държава. |
НЯМА по Света паметник /или каквато и да е друга творба/ който да се харесва на всички! И това е, може би, му е ХУБАВОТО на Света?! |
Съгласен съм със Старчев - не съм поклонник на комунизма, както се знае, но архитектурата на мавзолея не беше комунистическа, била е авангардна на времето (много повече отиваше по стил на модерната по Мусолиниевски сграда на банката, отколкото трите неокласически палацци на Ларгото) и доста приличаше на Ар Деко архитектурата на Рокфелер център в Ню Йорк, барабар с мозайката и вратите. В Рок. ц. има и стенописи от Диего Ривера, един от които бил развален (1933) по искане на Джон Д. Рокфелер III, понеже бил нарисуван и Ленин. Паметника на Старчев също не беше комунистически, както и руския паметник на Турна тепе във Варна (Альоша Кафеджийски), който си стои, само му махнаха надписа "Дружба от векове за векове", наистина е по-яко направен от Старчевия, целия от бетон. Пловдивския соцреалистически Альоша си остана, добре се вписва в силута на Бунарджика. Седи си паметника на съветската армия, и варненския пантеон в същия стил си остана на мястото на старите християнски гробища и алеята му не засипаха като в София - алеята към братската могила. Засипването на най-хубавата цветна алея с вградена напоителна система беше не по-малко варварство от взривяването на мавзолея. Паметника на Старчев е голям и ръбат, не е тънък и заоблен като по-красивата и по-кичозна Св. София на Чапкънов, но и самото НДК на Ал. Баров е доста bulky, а паметника, за разлика от него, е и модерен, макар и не колкото берлинския мемориал на Холoкоста. |
-Нищо подобно горски, къпем си червея - казал бракониера при обвинение че ловял риба през забранения сезон.... Няма никакъв авангардизъм в това творение пред НДК. Това си е чиста некадърност, подкрепена от червена членска книжка........ |
На времето на този монумент му викаха седмоъгълен шестокрил петохуйник От оседемдесетте насам съм чувал поне три версии на автора за идеята и съдържанието на творението му. Не е ли показателен за едно творение фактът, че авторът трябва да го обяснява. |
Едно време всяко селце искаше да си има паметник на свой виден жител. Днес никой не инициира изграждането на нови монументални произведения, което е другата крайност. Може ли в София да нямаме паметник на хан Аспарух, на цар Борис... ПП- Старчев още един въпрос , има ли въобще някой скулптур нормален за да направи свестно произведение за паметник или за слава сега ??? лично теб съм те отписал ти не ставаш за тая работа , въпреки бюста в Рим ! И се благодари на Петко войвода ! ПП- Забравих той е Българин борил се за свободата под знамената на ИТАЛИЯ , но не като КОМУНИСТ ?!? ПП- А В София Аспарух винаги го е имало - остава да се намери скулптура който да го направи , но няма да си ти сигурно е ! Редактирано от - nesnaecht на 10/12/2005 г/ 05:56:01 |
И аз не разбирах що за паметник е това, но коментариите са в стил Йо, Хо Хо и бутилка ром... Да Ви е просто пишлегарчета... |
Чичо Фичо, наистина е ръбат и грозен, плаши и отблъсква, няма идея, настроение, отразява не 1300 години България, а някаква тогавашна интерпретация на битие, с окоп от миналото, строител.ковач на съвремие и някво бъдеще със счупени криле, и няма начин да полети купчината, никакъв. Това не е историята ни, паметниците от това време мачкаха, смазваха, отблъскваха с нечовешките си мащаби. Сбъркан е паметника и времето го отхвърли |
Др.Старчев не се ли е замислял поне за секунда над следния факт - за да въздигнат бездарното му творение събориха скромните паметни плочи на Български Войници, загинали за България. А? "Минало, настаяще и бъдаще" не могат да се градят като се трошат скромните паметници изградени с любов. Да вадят електрожените и да започват. |
Още като прочетох заглавието знаех си, как Форума ще реагира. Разбира се паметника пред НДК е модернистично изкуство и като такъв е много спорен. Повечето творби на модернизма са спорни. Изпълненията на Кристо също. През 80-те на една конференция в моята област трябваше да паса едно от най-големите светила в тая област от Франция. Той беше Директор на един институт, IBM го беше назначил като консултант по използваме на матричните им процесори, по времето на дьо Гол е бил заместник-нминистър на отбраната, отговарящ за науката в Министерството на отбраната на Франция (не знам дали точно така се казва това министерство). Аз го познавах от една конференция на Рижа дел Гарда, Италия и бяхме в много приятелски отношения. Когато видя паметника той много го хареса. Каза, че много харесва модерното изкуство. Този паметник трябва да остане, както трябваше да остане и мавзолея и редица други паметници, като знакови за една епоха. Много чужденци са изразявали очудването си от събарянето на мавзолея. Още повече, че той беше на единственото българско име познато на Запад. (След това Стоичков се прочу). Обаче сбърканото мислене на синия башибузук докара до разрушаването на мавзолея, така и до дирежето на този паметник. |
Виолета Абстракните фигури в мосрката градина не са от Старчев, а от различни автори участвали в биеналето за склуптора, което се провеждаше на всеки две години в Бургас (по-скоро в Отманли). Hugin Паметникът не е на мястото на плочите. На тяхното място е НДК. Тогава пространството на което сега е НДК представляваше една поляна, май и овце пасяха там. |
Mrx++, етикета модернистично изкуство не спасява липсата на идея, ти така ли си представяш времето, чужденците го харесвали, ами да си го вземат, лумпени, вандализъм, е не, с политика липса на естетика не се спасява. Имаме прекрасна стара градска архитектура, класика, мащаб, чуство, хармония и железобетонни жилищни комплекси, различно е нали Редактирано от - Пейчо Пеев на 10/12/2005 г/ 11:04:15 |