Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
Идеите на Левски и модерността
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:345 Предишна Страница 3 от 18 1 2 3 4 5 Следваща »
bill
18 Фев 2006 04:57
Мнения: 535
От: USA
Какъв е този Левски ......Аре стига с тия измислени герои..
За мен реален човек, които е достоен за уважение днес, е единствено Симеон.
Чичо Фичо
18 Фев 2006 05:50
Мнения: 24,838
От: United States
Хареса ми статията. Левски е либерал (по това време това означавало (1) прогресист и (2) радетел за правата на човека, срв. У. Гладстон с/у консерватора Дизраели), републиканец (чиста и свята република), демократ (народно управление) и привърженик на гражданското, не етническото или религиозното разбиране на нацията, политическото тяло. Левски (както Каравелов, за когото идеал за балканските страни била швейцарската конфедерация) виждал България като "мултикултурна" страна с равенство на етносите.

В нашата България не ще бъде така, както е сега в Турско. В нея всички народи ще живеят под едни чисти и свети закони... и за турчина, и за евреина и пр., каквито и да са, за всички еднакво ще е... Така ще е в наша България. Ние не гоним турския народ, ни[то] вярата му, а - царя и неговите закони, с една дума, турското правителство, което варварски владее не само нас, но и сами[те] тур[ци].

В Българско не ще има цар, а "народно управление" и "всекиму своето". Всеки ще си служи по вярата и законно ще се съди както българинът, така и турчинът. Свобода и чиста република.

Последния възглед е характерен и за късния Ботев, който в прокламацията си "До мюсюлманите от Европейска Турция" (Аvrupa Тü rkiyenin mü slimanlarina) повтаря буквално Левски. Прокламацията била отпечатана на турски и я носел на "Радецки" да я пръска по турските села. Текста й е у Захари Стоянов ('Хр. Ботйов: опит за биография') на турски и български. Започва с "топрак кардашлар" (съотечественици).

С една обща революция да се направи коренно преобразуване на сегашната държавна деспотско-тиранска система и да се замени с демократска република (народно управление)... турският чорбаджилък да даде място на съгласието, братството и съвършеното равенство между всички народности. Българи, турци, евреи и пр. ще бъдат равноправни във всяко отношение: било във вяра, било в народност, било в гражданско отношение, било в каквото и да е било. Всички ще спадат под един общ закон, който по вишегласие на всички народности ще се изработи.

И ние сме хора и искаме да живеем човешки: да бъдем напълно свободни в земята си, там гдето живее българинът - в България, Тракия [и] Македония. От каквато и народност да живеят в този наш рай, [те] ще бъдат равноправни с българина във всичко. Ще имаме едно знаме, на което ще пише: "Свята и чиста република".

Pепубликанеца Левски

Ако някой презре и отхвърли предначертаната държавна система демократска република и състави партии за деспотско-тиранска или конституционна [монархична] система, то и такива ще се считат за неприятели на отечеството ни и ще се наказват със смърт.





Chicho Dr.
18 Фев 2006 05:56
Мнения: 8,006
От: USA
Дами и господа! Нека да спорим за Левски не на базата на това, което ни се иска, а на фактите, с които разполагаме за него. Този човек е може би най-светлият ни образ в нашата история. И е предимно човек, с неговите човешки слабости. Но именно понеже е бил нормален човек ни е така близък. Разбира се, че е бил националист. Но не бъркайте национализма с нещо демонстрирано от ултра-запалянковците на Левски и ЦСКА по време на мач между тях. Ако той не беше националист, нямаше да има и национална идея. Но, че в същото време човекът е надживял времето си с модерните си за онова време идеи също е вярно. Притежавал е демократична мисъл по отношение на равноправието на етническите групи. Това му изказване е цитирано толкова много пъти, че няма смисъл и аз да го правя. Републикански убеждения - да, по това време конституционните монархии са били кът. Вярвал ли е в Бога? Да, обичал е Бога, но е намразил Църквата. Разбрал що за институция е. В това отношение ми е много близък. Бил напуснал Църквата заради любовна авантюра с монахиня? Възможно. Ако това е истина, то той ми става още по-близък, с чисто човешките си страсти. Само на Бога принадлежи повишаването в чин "светец", не е на Църквата работа. Тук обаче се подсещам, че българският народ е способен да очерни и най-големите си герои. Понеже страдаме от комплекси, всеки който мразим или на когото завиждаме, му слагаме обидния епитет педераст. Както във вица за Хаджи Димитър, който, когато го целували самодивите, той питал за духа на Караджата. По същия начин преди години се пусна слуха, че и Дяконът бил такъв!!?? Защо? Защото, прекарал няколко дни заедно в една стая с Ботев!!?? Страхотна логика, нема що! Въобще не се интересуват тези разпространители на слухове, че точно такъв човек никога не може да бъде хомосексуален. Но аз към тези словоблудци имам един контра-въпрос: Добре, нека за момент допуснем за истина тази налудност, то знаете ли това какво означава? Това би означавало, че всички останали "нормални" мъже да се хванем за ръчичка и да скочим от скалите край Калиакра. Щом нашият най-смел герой е обратен, то ние останалите страхливци не заслужаваме да сме живи. Бил ли е масон? Не е ясно къде да е бил масон? В Белград? И това много не ме интересува, дори да е вярно, защото по онова време тази организация е минавала за благородна, помагаща на бедните, нещо като Ротари клуб. Какъв щеще да бъде Левски, ако беше останал жив, след Освобождението? Най-вероятно щеше да бъде .... труп. Нямаше да го оставят жив, така както убиха и Стамболов. Руската агентура нямаше да допусне Левски да е жив за дълго. Колкото Левски е бил опасен за Отоманската Империя, още по-опасен е бил за Руската Империя. Много добре е знаел за въстанията ни, които руската агентура е разваляла още в подготовката им, издавайки ги на турската власт. Целта - да се подготви въстание в България срещу турците само в момент, когато интересите на Русия ще съвпаднат с такова въстание. По този въпрос можете да намерите повече материал в луксозния том на БАН (не си спомням точно кой пореден номер беше: VI или VII; всеки случай този за турското робство) "История на България". Този том е писан някъде в края на 70-те/началоот на 80-те, т.е. много преди да се появят разните му демократи в България. Както и в статии от Димитър Благоев, както и в забраняваната във всички режими до 1989 г., книга на Васил Коларов "Престъплемията на руския, царски режим в България". Сега стигам до най-важният момент, за мен поне, в биографията на Левски. Най-малко осветеният. За залавянето му вече се писа от много историци, че не поп Кръстьо е предателят. Този въпрос все още е спорен. Но по нататък - как са го възприели него турските управници. Основавайки се на известните ми факти (ако някой е чел отоманските документи по случая, ще ми е интерсно да науча нещо, което не знам) те, турците, или не са разбрали кого са заловили, или са искали да принизят случая, или са искали да не правят герой от Левски, или са искали, чисто и просто да ни гледат сеира. Както е известно за смъртната му присъда са настоявали българи. Но него го съдят предимно за нападение на банка. Впоследствие процесът се насочва, пак по настояване на българите там, в посока враг на "царщината". Но най-необяснимото за мен е факта, че турците създават възможността Левски да бъде освободен. Не го бесят на место в Орханието/Ботевград, а го пращат за екзекуция чак в провинциалния тогава град - София??!! По пътя го ескортират "две келяви заптиета". Защо? Или не са го считали за толкова опасен, или са оставили възможност да бъде спасен, за да не го огероизират. Нямам отговор на този си въпрос. Самият палач е един местен циганин. Общочовешки подробности за Дякона. Спортист - да, на дълъг скок, от там му идва и прозвището Левски; но не е бил добър на висок скок, за това и го залавят. Медицински случай. По време на престоя си в школата в Белград, Левски се разболява от апендисит. По това време никъде по света още не се е оперирало това заболяване. Но Левски е щастлив, че оформя абсцес, т.е. инфекцията се локализира. Хирургът на школата, който е бил опитен за времето си френски хирург ги инцизира, и източва гнойта. Това спасява живота на Апостола. Оформя му се хронична фистула, която се затваря чак след 4 години. Не е било съдено да умре от апендисит. Съжалявал ли е за нещо, което е извършил през живота си? Да, до края на живота му го е измъчвала съвестта за убийството, което е принуден да извърши на 13 г. момче. Станало е при едно от преследванията на които е бил подложен. Когато прескочил оградата на една къща, бягайки из сокаците, едно момче го е видяло и се разкрещяло "Ей тука е, тука..!" Левски си спасявал живота. Един удар с ножа и гласа на момчето секнал....Цял живот може да се пише за Левски. Но едно нещо остава със сигурност. Той е наша национална икона. Мъж, с който можем само да се гордеем. Такива като него са малко в нашата история и за това трябва да си го тачим! Без фанатизъм, без драматизации. Един смел човек с модерно мислене, патриот, но и хуманист, човек с всички човешки слабости, но и със силата на духа.
arhiman
18 Фев 2006 06:01
Мнения: 2,069
От: Bulgaria
"Това е тънка специфика на националния въпрос на Балканите и затова българският национализъм се различава съществено по философията си от сръбския или гръцкия национализъм."
*
Да се смееш ли, да плачеш ли? Цялото изречение е един абсурден оксиморон. Каква е разликата между "добрия" национализъм, който коли наред, и "лошия" национализъм, който също коли наред? С какво "добрата наша диващина" се отличава от "лошата чужда диващина"?
Чичо Фичо
18 Фев 2006 06:07
Мнения: 24,838
От: United States
Отде е безсребърничеството на Левски? Той е син на занаятчия, дребен предприемач. Неговата България е еснафска, чичовска, на дребни, трудолюбиви, порядъчни, природно-набожни собственици. С "протестантска" трудова етика: хиляда бода за пара, залудо работи - залудо не стой, не от спечеленото, а от спестеното се забогатява, казана дума - хвърлен камък (my word is my bond).
*
Социализмът му бил чужд като идея (за разлика от приятеля му Ботев, който учил в Одеса, другарувал с полски анархисти и четял френски). Социалния въпрос, нахранването на бедните, не го интересувал наполовина колкото въпроса за доброто управление, изработването на добри закони с вишегласие, гарантирането на равни права за всички граждани и срещу възможната узурпация на властта от някой тиран. И въпроса за преразпределението, значи и възможността за забогатяване от властта, не му били изобщо актуални. За него насладата иде от свободата, да си свободен от насилие и беззаконие, да се наслаждаваш на природата и плодовете на труда си.
bill
18 Фев 2006 06:11
Мнения: 535
От: USA
Ле, ле според този "измислен нерес" Левски, требва да ми резнат главицата? Освен това врагове на "Отечеството" ще се окажат -Норвегия, Швеция, Обединеното Кралство, Нидерландс, Монако, Испания, Белгия, Дания и много други.Значи арабелите с право са ги подгонили датчаните и норвежците.Изпълняват заветите на нqкои си Левски.Може па да е и арабин.То, в "Българската истирия" след 1944 година дори и датите са фалшиви.

Редактирано от - bill на 18/2/2006 г/ 06:21:05

СветлоПиво
18 Фев 2006 06:14
Мнения: 8,839
От: Canada
bill що не си добавиш надставка de... Много ще ти пасне.....
Распутин
18 Фев 2006 06:17
Мнения: 2,269
От: Hungary
неграмотник, надставка, клоун
чесън, бил от канада, колко фицо и неделка са от америка. пейзани

Редактирано от - Распутин на 18/2/2006 г/ 06:19:07

Чичо Фичо
18 Фев 2006 06:20
Мнения: 24,838
От: United States
Архимане, гръцкия национализъм е религиозно-етнически и асимилационистки: всички православни християни в империята са гърци. Още в първите години след освобождението на Гърция (за което безкористно се борили и много българи, които и сега в Гърция не се признават за такива) гръцките владици у нас по нареждане от Фенер почнали да горят де що стари български книги и ръкописи намирали - търновския Иларион Критски изгорил сигурно повече, отколкото сега изобщо са останали. Отровили братята Миладинови, издавали комитаджиите в Македония на турците.
*
Сръбския национализъм е етнически и асимилационистки - Сърбия - балканския Пиемонт (италианската държавица с център Торино, която обединила Италия в 19 в.), който щял да обедини всички славянски племена на Балканите в една велика Сърбия. "Югославизма", идеята на Стоян Новакович за славяните в Македония като ни българи, ни сърби, "македонизма" и изобретяването на македонския език под диктовката на Милован Джилас.
*
А у нас идва Левски да говори за "всекиму своето" и че турците, евреите и всички ще са равни според вярата си. Левски искрено желае същото на "братята сърби" - той сам воюва за свободата на Сърбия в Първата легия на Раковски и участва в битките в Белград в 1862. И след предателството на сърбите към легията не се изостря срещу тях като Каравелов (който е също и сръбски писател, писал на сръбски в Нови Сад) и Ботев, за които Сърбия е била ясна още тогава. Никой български националист не издига лозунг за асимилиране на гърци, сърби, евреи и до 1984 - и на турци. Виж, за разпомачване на помаци издигат лозунг още в 1878, та и до 80-те години на 20 в.
bill
18 Фев 2006 06:27
Мнения: 535
От: USA
Разпутин, узпокои топчетата, братчет!.Просто не сме учили от една и съща история.У "моята история" герои с името Левски не съществува.Комунистическа и болшевишка измислица е "това лице".Аз не съм болшевик и комунист, за да защитавам техните интереси.
Чичо Фичо
18 Фев 2006 06:49
Мнения: 24,838
От: United States
По времето на Левски, чичо докторе, в Европа имало, и то отскоро, само една република - Третата френска, всичко останало било монархии. Монархии били и Гърция, Сърбия, Румъния и Черна гора. По тази причина в 1879 г. и свободна България станала конституционна монархия с либерална конституция по модела на Белгия - друга млада европейска държава (1830), създадена (всъщност отделена от Холандия) от "европейския концерт" (великите сили). Републиканството на Левски, повлияно от френския и американския републиканизъм от 18 в., било новаторска за България идея. Идеята му за равноправието на етносите и религиите била новаторска не само за България - за пръв път международното право създало режим за защита на правата на малцинствата (в Османската империя) с Берлинския договор 1878. Но на практика в края на 19 в. започнал подем на нетолерантността в Европа - погроми в Русия, аферата Драйфус във Франция, асимилационизмите на гърци и сърби на Балканите, асимилационизма на младотурците. След ПСВ новите държави - Полша, Румъния, СХС (Югославия), кемалистка Турция - направили насилствената асимилация на малцинствата норма. В Германия - изтребването им.
arhiman
18 Фев 2006 07:02
Мнения: 2,069
От: Bulgaria
Чичо Фичо,

Я кажи нещо и за българския екзархийско-комитаджийски национализъм, който изби хиляди виновни и невиновни люде из Македония и Тракия и който организира едно безсмислено Илинденско въстание, в което загинаха и бяха прокудени още хиляди.
*
Освен това, не повтаряй митовете на възрожденската пропаганда. Митрополит Иларион е благословил Габровското училище (1835) и отпечатването на Новия Завет на български (1940). Той не е изгарял никаква българска царска библиотека. За това мога да ти посоча поне пет строго научни изследвания. Публикувал съм стенописите на митрополитската църква "Св. Петър и Павел" във Велико Търново и съм я проучвал сантиметър по сантиметър. Няма такова тайно хранилище за ръкописи в нея, както мълви клюката.
Чичо Фичо
18 Фев 2006 07:23
Мнения: 24,838
От: United States
За ВМРО е така, да не забравяме и диващината на Солунските атентати. След въстанието ВМРО постепенно се превръщала в мафия. Имам предвид класическия период на Каравелов и Левски. За гръцкия национализъм явно си повлиян от православно елинофилство. Сигурно си прав за Иларион, щом си изследвал на място, но ще се съгласиш, че елинизмът претендирал за душите всички българи - аз съм от Варна все пак. Защо мислиш варненци - общинарите българи - построили със свои пари в нечувано кратки срокове най-големите за времето не само в Княжеството, ами и на Балканите (без Цариград) обществени сгради - катедралата и девическата гимназия (е, ползвали камъните от развалената съгласно Берлинския договор турска крепостна стена)? Да натрият носа на гърците и да им кажат "тука ще сме ние". В началото на 20 в. гръцкия градец Анхиалос бил изгорен и изтребен от българите от околните села и варненци не пуснали новия гръцки владика да слезе от гемията си и така си тръгнал за Фенер.
*
Българите националисти по времето на Левски имали ясна идея кои са българите и нямали претенции към другите етноси. Българите били най-многобройни в територията Сан Стефано, над 50% от цялото разноплеменно население. Гръцкия национализъм имал друга идея. До 18 в. гърците не се наричали "гърци", а "римляни" (romioi) и се отъждествявали с всички източни християни. Така било прието и от османлиите - всички техни европейски християни били Rum milliyet, римски народ, европейската част на империята се казвала Румелия, Рим. Патриарха от Фенер бил техен водач. В 18 в. се появила думичката "елини", която по-рано била укоризнена, за нещо езическо. Но като се появила, възникнала и идеята на елинизма, че всички източни християни варвари трябва да се приобщят към елинската култура и език.

arhiman
18 Фев 2006 07:47
Мнения: 2,069
От: Bulgaria
Прочетете всинца великолепната статия на Д. Бочев в днешния "Стандарт", която завършва с думите:

"Едно искам да уверя родните националисти: ако турците ни бяха потурчвали само миг от петте века с ожесточението и фанатизма, с които ние ги побългарявахме преди двайсетина години, от българската нация днес и помен нямаше да има".

http://www.standartnews.com/archive/2006/ 02/18/art/index.htm
Распутин
18 Фев 2006 07:59
Мнения: 2,269
От: Hungary
и кво и великолепното на тая безродническа боза натракана от плешивото чучело на снимката? боклуци като тоя да се радват, че не са намазали въжето, а не да ни поучават. парцал

Редактирано от - Распутин на 18/2/2006 г/ 08:05:21

nesnaecht
18 Фев 2006 08:34
Мнения: 15,180
От: France
Те това е важното , и Атака дето си го избира за символ доказва че са си социалисти или комунисти отвремето и не са никакви националисти ! Па и покрай Костадинка, и ред други от по-горните , които яко се пишат атакисти са живото доказателство че са борци не за чиста и свята република като Левски , а чиста борба за власт и стагнация в обществото !


Особено тачени през социализма бяха именно личностите на революционерите, които заради призивите си за въоръжена борба исторически обосноваваха дейността на партизани и наказателни тройки през съпротивата. Така бе и с личността на Апостола на свободата.
nesnaecht
18 Фев 2006 08:50
Мнения: 15,180
От: France
Костадинке Параграфе те този закон на Левски сте го пропуснале у вашио Партиен устав !

В случай, ако ЦК(4) не из-
вършава длъжностите си,
то ч[астните] ко[мите]ти ще проме-
нят(5) членовете на ЦК
или ...
Muktadasaxkoburgidiotski
18 Фев 2006 09:11
Мнения: 14,528
От: Mali
Като пощипваш цитати от тук - от там из нета, наясно ли си , Незнач, за контекста на написаното ? И това "частни" -май го разбираш в съвремнното икономическо тълкуване , нес па ?
Zmeja
18 Фев 2006 09:46
Мнения: 35,948
От: Bulgaria
Тия неолиберали, след като ограбиха държавата, продадоха суверенитета й и изгониха 1 млн. българи от родината (най-мащабния и успешно проведен "изродителен процес", се опитват да приватизират и българската история и народните светини.
То бива наглост, но това вече не се трае!
Май наистина на следващите избори ще трябва да избираме отново по-малкото зло, което в този исторически момент се нарича "АТАКА". Достатъчно е в кампанията си да поставят ударението върху патриотизма, а не върху политическите различия, някои техни ръководители да попрестанат с ксенофобскте си изцепки и току виж прогнозата на Костадинка се сбъднала.
Между другото знаете ли защо Костов го сравняваха със Стамболов. Най-вече защото Стамболов е съден и осъден посмъртно за стотици декари незаконно присвоени държавни земи в полите на Витоша. Това за сведение, за да не бъркате Левски със Стамболов.

Редактирано от - Zmeja на 18/2/2006 г/ 10:26:15

Пейчо Пеев
18 Фев 2006 09:56
Мнения: 9,854
От: Bulgaria
Съвременният, модерният Левски не е там дето го търси статията, етнически мир, ами винаги сме живели с уважение към другия, така и държави сме създавали, ген го наречете. Свободата, това е единствен път за творчество и вдъхновение, и свободни следва всекиму неговото си, ще рече елити основани на качествата им, не по натрупаното в прехода, не по квоти какъвто сега е спора за председател на ООН. Та Свободата, тя даром не се дава народе ????
Добави мнение   Мнения:345 Предишна Страница 3 от 18 1 2 3 4 5 Следваща »