Ама ме мъчи един въпрос, де: Нали ЛЕТОБРОЕНЕТО започва от деня на раждането на Христос! Т.е. 0001, година започва на 01 ЯНУАРИ 0001 г.! А защо тогава "Рождество Христово"-РАЖДАНЕТО на Христос, демек!- е на 24-25 декември, а НЕ на 01 януари, когато се е родил Христос и денят на раждането Му е станал ден Първи на новото Летоброене?! Или, по друг начин зададен същият въпрос: КАКВО се е случило на датата 01 януари преди 2007 години, та тази дата е станала Ден Първи на новото летоброене?! Само ПИТАМ- НЕ пипам!!! |
Поради определени смущения в работата на двигателя /прекалено много влюбвания, гадни шефове, жена - каквато и да е, все е предпоставка за болки, деца - къде с булки, къде с гаджета - няма как да отпразнувам по български. Демек - безсмислено и напоително. Затова - ВСЕКИ ДА ПРАСНЕ ПО ЕДНО ЗА МЕН! Така хем ще изляза добра душа - не съм черпил, ама е повод да се сопнеш на жената, че за добро го правиш, хем ще излезе, че съм праснал поне ...абе, колкото ще да е. Иначе - алкохол употребявам рядко, малко и в дредбни дози. Но - алкохол в малки дози, каквито и да е количества, си е признакът на нашенското празнуване. Нали знаете - пием с мярка. Каква? Ами /извинете!/докато се насерем. Да видим утре с какви глави ще пишете!!! , последноито беше не за пиене, но си е част от купона! Приятно изкарване на мъжете, приятно прекарване на жените. Кой се минал сега - минал, който не е - да си чака реда! |
из първо послание на св. ап. Йоан Богослов Вижте, каква любов ни е дал Отец, да се наречем чеда Божии и сме. Затова светът не ни знае, защото Него не позна. Възлюбени, сега сме чеда Божии; но още не е станало явно, какво ще бъдем. Знаем само, че, кога стане явно, ще бъдем подобни Нему, защото ще Го видим както си е. Който прави грях, от дявола е, защото открай време дяволът съгрешава. Затова се и яви Син Божий, за да разруши делата на дявола. Този е Иисус Христос, Който дойде чрез вода и кръв (и чрез Духа) не само чрез вода, а чрез вода и кръв; и Духът е, Който свидетелствува, понеже Духът е истина. |
Ето, Параграфе, за да не се мъчиш, пускам ти едно дълго обяснение (няма го в интернет, затова без линк) на сериозен немски историк (атеист при това) относно рождената дата на Исус и честването на празника Коледа: 1. л. Датата на рождението на Исус е неизвестна и спорна. Меродавните в това отношение изворни данни си противоречат и са така тясно преплетени с теологически заострената легенда, че са почти неизползваеми. Матей пренася сказанието за детеубийството във времето на Ирод, защото последният е бил известен с жестокостта си. Та нали убива и собствени синове! Ирод умира в 4 пр.Хр. Лука се позовава на преброяването на Квириний, защото му трябва повод за отиването от Назарет във Витлеем. Според Йосиф (Ant. XVIII 2, 1) преброяването, изрично изтъкнато като първото, се провежда в 37-та година след битката при Акциум. Като броим от 2 септември 31 пр.Хр. и имаме предвид, че първата година “преди Христос” предшества непосредствено първата година “след Христос”, че следователно я няма годината, в която се е родил Христос, така да се каже година 0, стигаме до 6/7 сл.Хр., в която трябва да се е провело преброяването на Квириний. Така че двете сведения относно рождената дата са несъпоставими, те служат за мотивирането на легенди. 2. м. Казаното от Йоан (8: 57), че Исус “няма още 50 години” стои изолирано и е вярно, но твърде неопределено. Остава сведението у Лука (3: 1), че Исус бива кръстен от Йоан през 15-та година на Тиберий и че по онова време бил “на около трийсет години” (3: 23). Трудно може да се определи точно 15-та година на Тиберий. Знаем наистина, че той се възкачва на престола в деня на смъртта на Август, 19 август 14 сл.Хр., но не знаем дали евангелистът брои началото на втората година от управлението на новия император (аритметически) от 19 август 15 г. или (календарно) още от 1 януари 15 г. А според сирийското летоброене е възможен дори и 1 октомври 14 г. Тази несигурност удължава 15-та година на Тиберий от 1 октомври 27 г. до 18 август 29 г. От несигурност са белязани и без това твърде общите данни за възрастта на Исус - 30 години. Тук възниква подозрение в керигматическа идеализация, тъй като Давид е бил тридесетгодишен, когато става цар. Предвид прилежността, с която евангелистите упоменават подобни пророчески паралели, прави впечатление, че Лука не изтъква това съответствие, така че информацията би могла да се приеме за исторически достоверна. Така, опирайки се на хронологията на Лука, за рождена година на Исус можем да приемем 2 или 1 преди новата ера. Когато в своята Хроника на света, писана около 300 сл.Хр., Евсевий посочва за рождена дата на Исус 43-та година от управлението на Август, приемайки за негово начало убийството на Цезар в 44 пр.Хр., той се базира на традицията, доловима у Иполит от Рим и други църковни отци. Тази традиция води началото си от споменатия пасаж у Лука и след започването на християнската ера ситуира рождението в 1 пр.Хр. Противно на преобладаващото мнение, опиращо се необосновано на легендата за Ирод, ние се придържаме към преданието. |
3. н. По времето на Евсевий, летоброенето ab incarnatione Domini, Anno Domini или post Christum natum не се употребява още. То води началото си от монаха Дионисий Ексигус (Exiguus), живял в Рим през първата половина на 6 в. Той довършва съставената от Кирил от Александрия великденска таблица, изтичаща в 437 сл.Хр., но за разлика от последния, брои годините не от идването на власт на християнския потисник император Диоклециан, не от мъченическата ера, а от Христовото рождение. Знаейки годините на управление на Август, Дионисий изчислява, че посочената в Хрониката на Евсевий рождена година се равнява на 753 година след основаването на Рим. По този начин Дионисий се оказва в 1284 г. ab urbe condita и е достатъчна само една проста аритметична операция, за да стигне до 531 сл.Хр. Използваното тогава за пръв път християнско летоброене се налага много бавно. За неговото разпространение допринасят великденските таблици на починалия през 735 г. английски учен Беда Венерабилис; каролингите го използуват от 9 в., а папите – от 10 в. В Русия християнското летоброене е въведено от Петър Велики през 1700 г.; дотогава там е в сила византийската световна ера, започваща от първия ден на Сътворението, 1 септември 5508 пр.Хр. Възвратното броене на годините преди Христовото рождение е въведено в 1627 г. с “Opus de doctrina temporum” на Дионисий Петавий, но се налага едва постепенно през 18 в. Дори Теодор Момзен в своята “История на Рим” датира, позовавайки се на основаването на града. Още Петавий пропуска да въведе нулева година за рождението на Исус. Година първа след Христос идва непосредствено след година първа преди Христос, така че последният няма рождена година, но има два рождени дни: 31 декември 1 пр.Хр. 24, 00 ч. и 1 януари 1 сл.Хр. 0, 00 ч. 4. о. Църковното честване на рождения ден на Исус започва доста късно. Дълго време честването на рождените дни се смята за езически обичай, тъй като според римляните то е в чест на ангела-пазител на човека. За християните истинският рожден ден е денят на смъртта - присъединяването към бога. Първоначално Коледа е езически празник. При Констанций ІІ, сина на Константин, римският календар на Филокал все още отбелязва под 25 декември 354 г. “рождения ден на непобедимия бог на слънцето”, тоест деня на зимното слънцестоене според култа на Митра, но същевременно - от един римски епископски списък от 336 г. – и рождението на Исус: “На осмия ден преди първия ден на януари във Витлеем в Юдея се роди Христос”. Равнопоставянето на Христос със Сол , срещу което полемизира още Тертулиан (Apologeticum 16), не затруднява Константин. Преди да се обърне към християнството, той, подобно на баща си, е отдаден на култа към слънцето. Слънчеви символи красят неговите монети и релефи, а на 3 юли 321 той обявява неделя (dies Solis – денят на слънцето) за празничен ден. Запазеният в Кодекса на Теодосий закон (ІІ 8, 1) не съдържа никакво загатване за християнството. Но може би се е смятало за излишно, тъй като черковната служба се провежда в неделя (вж.д. 11 т). Коледа е чествана изглежда за пръв път в царския двор на 25. ХІІ. 333, когато Константин въздига най-малкия си син Констанс в цезар . По-късно през 4 в. празникът се възприема от църквата. В 506 г. Коледа става държавен празник при вестготите, а през 534 г. – във византийската империя. |
Извинявам се за английския, ама ако на някой много му се прииска и ме изкефи ще се пробвам да го преведа (по бързо става по мейла). Това е писмо от колега в САЩ Christmas Greetings to Everyone . I wanted to send some sort of Christmas greeting to my friends and colleagues, but it is so difficult in today's world to know exactly what to say without offending someone. So I met with my attorney yesterday, and on his advice I wish to say the following: Please accept with no obligation, implied or implicit, my best wishes for an environmentally conscious, socially responsible, low stress, nonaddictive, gender neutral celebration of the summer solstice holiday, practiced with the most enjoyable traditions of religious persuasion or secular practices of your choice with respect for the religious/secular persuasions and/or traditions of others, or their choice not to practice religious or secular traditions at all. I also wish you a fiscally successful, personally fulfilling and medically uncomplicated recognition of the onset of the generally accepted calendar year 2007, but not without due respect for the calendars of choice of other cultures whose contributions to society have helped and are helping to make this and other countries great (not to imply that these countries is necessarily greater than any other country) and without regard to the race, creed, color, age, physical ability, religious faith or sexual preference of the wishee. . By accepting this greeting, you are accepting these terms: This greeting is subject to clarification or withdrawal. It is freely transferable with no alteration to the original greeting. It implies no promise by the wisher to actually implement any of the wishes for her/himself or others and is void where prohibited by law, and is revocable at the sole discretion of the wisher. This wish is warranted to perform as expected within the usual application of good tidings for a period of one year or until the issuance of a subsequent holiday greeting, whichever comes first, and warranty is limited to replacement of this wish or issuance of a new wish at the sole discretion of the wisher. . Disclaimer: No trees were harmed in the sending of this message; however, a siggnificant number of electrons were slightly inconvenienced. . Thank You. |
А що се отнася до статията... слаб опит за компилация на нещо дето се предъвква вече от векове, малко полу-истини, малко лъжи казани с полу-уста и т.н. язък му за Curikulum Vitae-то на афтуръ |
Коледа иде от "коля", разбира се! И наистина иде от българската (не някоя друга!) древност. На първия ден на първия месец - а именно 23 декември по днешни мерки - се принася зимната жертва свиня (докс, свиница), защото месецът е наречен на това животно. Студено е, има нужда да се горят много калории, може и е нужно да се яде тлъсто! (Йордан Вълчев, "Календар и Слово". На първия ден на първия месец от годината, естествено!, се ражда Новата година! Тъй като ние сме първите люде, възприели масово християнската вяра от апостол Павел, раждането на Христос е привързано към раждането на Новата година и в едно се събират двете събития. Другите европейски народи са след нас, затова възприемат тази традиция, но я свързват само с раждането на Христос който обаче всъщност е роден през април!). Точно така Възкресението е привързано към големия древнобългарски празник на поредното раждане на пролетта -или прераждането на природата - на 5-ия ден на 5-ия месец, когато по древния се принася пролетната жертва агне. И досега народът ни казва: "Голям празник Великден, още по-голям Гергьовден". Впоследствиие легендите, свързани със светци-воини-конници се преформатират за светци уж с римски или гръцки произход. Но все пак и другия велик християнски празник Великден празнуват всъщност по нашата древна традиция. Само ние обаче принасяме и пролетната жертва агне по същото време! Много други християнски традиции в Европа частично също са взети от нас, но следите им са разпилени и е нужно много сериозно изследване, за да бъдат открити и доказани. Новата година започва на следващия ден след най-дългия ден в годзината. От него нататък до Еньовден "всеки следващ ден порасва с едно просене зрънце", казва народът. Тази традиция е отнесена ( 12 в. пр. н. е.) в земите на Апенинския полуостров от Еней (Еньо), племенникът на Приам (Прям), цар на Троя- Илион (Атряч на древния български език). В днешните области Лациум и Тоскана нашите празници са следвани ревностно от атрячите, наречени по-късно от латините етруски. Латините - 8 век пр. н. е. - изместват началото на годината към месец март, посветен на техния бог Марс, когато започва и западният Зодиак със зодията "овен". Така месец септември се оказва седми (сетте=седем) поред и така е и наречен. Съответно октомври е осми (отто=осем), ноември е девети, а декември - десети (диечи=десет). Това обаче влиза в явно противоречие с движението на Земята около Слънцето, с разни космически дадености, свързани със земеделието, животновъдството и други човешки практики. Това налага да се признае, че етруските (атрячите, древните ни предци, изповядвали космическата религия, свързана със слънцето или Ра) са били прави! Римляните се връщат към Януари в началото на годината, но първия ден пак отнасят погрешно към днешния 1. 1., значи 9 дена по-късно от Коледа. И досега в знак на тази им глупост да не се вслушат в древната ни мъдрост продължават да наричат "седми" деветия месец, и т. н. до "десети" - дванадесетия. Другото е холивудщина, т. е. "богоизбранщина", даването на ролята на Орфей на чернокож актьор. Другото е тенденциозна и злонамерена подмяна на Истината с йодейщина и сатанинска измама. Като тази, че Христос имал нещо общо с йодеите. |
Д-Р ТОРМОЗЧИЯН, БЛАГОДАРЯ за труда, който си си направил, за да се опиташ да отговориш на въпроса ми! Но... Отгворът ти НЕ ме задоволява! Аз НЕ питах за годината на началото на Летоброенето, а за ВРЪЗКАТА на датите "24-25-ти декември" и "01 януари" с РАЖДАНЕТО на Христос! Защото, знайно е, че сега сме 2006 г., тъй като преди 2006 години се е родил Христос и от РАЖДАНЕТО Му започва новото Летоброене! Но щом е от деня на Раждането Му, значи този ден е или 24-25 декември/"Рождество Христово"/, или 01 януари 0000-0001 г., нали?! Но 24-25 декември и 01 януари са РАЗЛИЧНИ дати и дни- а Христос е роден на една дата и в един ден, а НЕ в два, нали! Сиреч, ако Христос е роден на "Рождество Христово", то какво се е случило на 01 януари 0000-0001 г.?! Сиреч, ЗАЩО "Рождество Христово" НЕ е на 1-ви януари- или обратно: защо 1-ви януари НЕ е на "Рождество Христово"?!- щом новото Летоброене започва с Раждането на Христос?! И от коя година е 24-25 декември- РАЖДАНЕТО на Христос/"Рождество Христово"/ по новото Летоброене?! Ако е от годината на Раждането на Христос, то ПЪРВАТА дата "01 януари"- началото на календарна година, от коя година е: от годината на Раждането на Христос/сиреч, 12 месеца преди раждането Му?!/ или от следващата/т.е., 7 дни СЛЕД Раждането Му?! Откъде и ЗАЩО идва тази разлика от 12 месеца /БЕЗ 6 дни/ или, пък, от 7 дни ВПОВЕЧЕ?! РАЗБРА ли ми въпроса?! .................................... Можеш да ми отговориш и НЕ сега- все пак, "Бъдни вечер" е! ВЕСЕЛА Коледа! |
Братя Стругацки, мислех, че поне първия въпрос е лесен, а то: 1. Грешен отговор 2. Грешен отговор 3. Грешен отговор (всъщност отговора на 2 е в обратно пропорционална зависимост от 3.) * Виж, Krydderi ми дава интересна интерпретация на въпросния закон. Благодаря. * Приятна вечер на всички! |
Параграфе, не разбирам какво значение има връзката между тези дати. Д-р Тормозчиян ти отговори, че датата на раждането на Христос е спорна, следователно всяка дата, набедена за такава върши работа. Какво ще се промени ако отговора на твоя е въпрос е например: . Вариант 1. Няма връзка. . Вариант 2. Някакви хора са се събрали някога някъде и са решили така да бъде. |
СИРЕНА, НИЩО няма да се промени- НЕсъответствието ще си остане! А щом има НЕсъотстветствие- има и Съмнение?! И въпросът ми ще остане да виси БЕЗ отговор+ Съмнение! Въпросът е: ИМА ли Отговор на този Въпрос, НЯМА ли, или има, но НЕ го знаем/ а защо НЕ го знаем и НЕ ни го казват- това също е Въпрос!/ ?! Впрочем, в другите Религии НЕ е 2006-та година, нали?! Сиреч, последващият Въпросът е: КОЯ година сме , всъщност?! И защо?! ВЕСЕЛА Коледа, все пак! |
Добре, параграфе, но в какво всъщност се съмняваш и всъщност тези дати ли ти дават повод за съмнения? Дали няма нещо по-съществено от тези дати на което да се опреш??? . А по въпроса за коя година сме - има ли значение дали нещо е дълго 2.54 см. или 1 инч., дали температурата е 25 градуса по Целзий или 77 по Фаренхайт? |
“Ветхият завет откри Отца пряко, а Сина по скрит начин” чрез личности и пророчества. През втория стадий Новият завет “откри Сина” явно и очевидно, но “само намекна за Божеството на Светия Дух”. През третата, последна епоха, епохата на Църквата, в която живеем сега, “Духът живее между нас, откривайки ни се все по-ясно” |
Прав си Пейчо “Духът живее между нас, откривайки ни се все по-ясно” И след някоя и друга година (х 10) ще го видим ясно и разбираемо! Ти май си познавач по темата Редактирано от - Сирена на 24/12/2006 г/ 22:08:07 |
СИРЕНА, А има ли значение дали има или няма Син Божи- Христос, а?! НЕ е нормално повече от 2000 години да има НЕсъответствие, свързано с датата на Раждането на Христос, и никой през тези години да НЕ ти/ни/ е обяснил ЗАЩО го има това НЕсъответствие?! НЕвярващите/като мен/ ПИТАТ! Вярващите, просто, вярват- БЕЗ да питат! Те си знаят защо! Примерът ти с мерките и градусите е НЕкоректен- там става въпрос за един и същ Размер Дължина или Температура! А когато датите на едно и също Събитие- раждането Му, са РАЗЛИЧНИ/при условие, че мерките са еднакви/- става въпрос за НЕобяснено Различие в датите или за две различни Събития/Раждания/, може би! |
не, канонът не познавам, отговор е за параграфа, отричайки Исус отрича Бог, защото не усетил е Духът |