И в ново време, както пише К. Иречек, варненските "гърци", които м/у другото не били повече от 25% от населението преди Освобождението, не били "цисти елини" като в Несебър и Созопол, а главно погърчени българи и гагаузи. " Така че в началото на изследваната епоха гърците не само са заемали значително място в пъстрата етнодемографсска паалитра на Варна, но са представлявали и НАЙ-МНОГОЛЮДНАТА немюсулманска общност в града. Те държали основна част от търговията в района, както международна - на юг, осъществяване най-вече по море със собствените им плавателни съдове, и на север - със сухопътни кервани, така и вътрешна - посредсством над 300те гръцки магазина в града и множеството комисионери и абмуланти, обикалящи региона." Щ. Щерионов, Гърците по българските земи през XVIII-XIX век (до 1878 г.), София - Фабер 2008 г., стр. 373. "Съпоставяйки усреднените стойности на общото и изследваното население, обитаващо Варна през Възраждането, установяваме, че на фона на 17810 души 5160 гърци представляват 29%, т.е. техният относителен дял е около 1/3 от жителите на града", Пак там, стр. 382. |
Бонго, книгата на Щерионов бъка от грешки, неточности и тенденциозност - съзнателно или не, няма значение - това е предмет на друг разговор. Каниц обаче, пише съвсем друго за варненските християни. Пише, че до преди 10 години (той е във Варна в началото на 70-те год. на ХІХ век) гръцки са говорили само владиката, неколцина от свещениците и гръцкия консул със служителите му. Както и няколко търговци, гръцки поданици. Останалите християни са говорели турски, а една по-малка част - български. Самият пък владика, и бъдещ патрирах - Йоаким ІІІ, има много интересна кореспонденция с тогавашния патриарх (по памет - май Антим V, който ни и схизматосва). В тази кореспонденция става въпрос за състоянието на елинизма във Варна и района. Мнооого е интересна. Касае и политиката на Фенер към не гръкоезичните християни, като има христоматийни примери за така нареченото погърчване - как Стоян става Йоанис и Драган - Драгумис |
За това говори различната етническа принадлежност на императорите и стремежа им да си възвърнат именно древото римско величие. Тракиеца по народност, византийския пълководец Велизарий, нито дори за миг не се е представял като грък когато е въстановявал териториите на Рим. Но тъй като официалния език /за какъвто по ред причини е приет гръцкия /диктува модата, се появява последваща тенденция на гърцизиране.Тя обаче е значително по-слаба от ромейската и се прокрадва през годините някак си тихомълком. Това е вярно... донякъде. Вече посочих, че един от императорите - арменец по произход, намира за нужно да пропагандира произхода си от рода на Херакъл. По отношение на езика, обаче ромеите демонстрират често неистов "национализъм". през 9ти век (времето на споменатия император Василий I) приключва постепенната подмяна на латинските термини в законодателсството с гръцки техни преводи, например. Предшественикът на същия император, Михаил III нарича латинския "скитски (т.е. варварски) език, а неговият патриарх Фотий обяснява пространно на арменския си колега и на аквилейския патриарх за предимствата на гръцкия пред всички останали богослужебни езици. Ромей в класическа Византия е много повече от грък, то е поданик на империята, носител на ценностите и. Т.е. то няма етническо значение. Както посочих, сред ромейското население през 8ми, 9ти и 10 век век си има население, което изрично е наречено "graikoi" т.е. "гърци". С течение на времето, обаче, империята се свива, постепенно губи мултиетническата си основа и се грецизира и "ромей" придобива значението на гръцкоезичен православен християнин. Т.е. терминът постепенно се етнизира. Засилването на гърцизма във Византия е катализирано и от църковното противопоставяне с католическия Рим, идеологическото противопоставяне със Запада ("Свещената Римска Империя) и немюсулманските и съседи (основно България), което прераства във военно-политическо. До последния си ден, например, империята сържи на своята фиксация за своето превъзходство над 'варварите" - несъмнен елемент от елинското и култуно наследство. |
" Каниц обаче, пише съвсем друго за варненските християни. Пише, че до преди 10 години (той е във Варна в началото на 70-те год. на ХІХ век) гръцки са говорили само владиката, неколцина от свещениците и гръцкия консул със служителите му. Както и няколко търговци, гръцки поданици. "Още през 1855 г. Варна се съвзе до такава степен от руската обсада, че наброяваше вече 16000 души, от които османски поданици бяха 8300 турци, 6100 източно православни християни, 1000 арменци, 30 евреи, заедно със 150 гърци, преселени тук от Елада. В официалните регистри от 1872 г. са отбелязани 1392 мюсюлмански, 1154 християнски и 20 еврейски къщи, като средно във всяка къща живеят по пет души... Според други извори, които заслужават повече доверие, около 1872 г. във Варна е имало 1300 гръцки, 200 български, 200 арменски, 100 католически и 10 протестантски къщи. Като се прибавят и около 800 - 1000 мюсюлмански, израилтянски, цигански и други чуждоземни къщи, то ще излезе, че Варна през 1872 г. е имала около 18000 жители... " Натиснете тук |
...И какво от това? - 'амчи НИЩО! Видно е по резултата... Редактирано от - Eisblock на 03/11/2010 г/ 00:29:46 |
Хубаво е, че четеш и поглъщаш откъсчета в нета (слава Богу, че го има тоя нет), но още по-хубаво ще е да го прочетеш изцяло. В НИМ ги има и трите томчета - по три лева парчето, обощо девет лева. Ако искаш де. Айде, със здраве. |
Ми томчетата (4 броя) ми са на вилата, та реших, че е по-добре точен цитат от нета, отколкото бегли спомени тип "вариация по тема". За постепенното превръщане на Варна във български град след Освобождението Натиснете тук Редактирано от - бонго-бонго на 03/11/2010 г/ 12:08:29 |
Касае и политиката на Фенер към не гръкоезичните християни, като има христоматийни примери за така нареченото погърчване - как Стоян става Йоанис и Драган - Драгумис Не виждам някой да спори за гърцизиращата политика на Патриаршията през 19ти век. Мога да дам достатъчно примери и за тази тема - като се започне от целенасоченото унищожаване на славянски ръкописи и икони от гръцките владици и се стигне до съдбата на Димитър Миладинов, затворен от османлиите по гръцки донос. Но от друга страна, съмнявам се, че българите биха се съхранили като православна общност през вековете на османското владичество без Цариградската паатриаршия. Не виждам, обаче, какво общо има това с разискваното до тук, освен факта, че Цариградската патриаршия решително се противопоставя на гръцката революция, както и на елинизаторския просвещенски подход в самото гръцко общество и това води до временна схизма между Гърция и Патриаршията. Не разбирам защо трябва да се подценява и мястото на гръцкото население в етно-демографската картина на българските и изобщо на балканските земи или да се отхвърля факта, че българското просвещение започва през гръцките и българо-елинските училища. Глупаво и вредно ми се струва да се подценяват съседните народи, чиято историческа съдба е неразривно свързана с българския. Пристрастното принизяване и отхвърляне на достиженията на другите надали ни прави по-добри, пречи на нашето разбиране за тях и неминуемо води до отслабване на нашите собствени позиции във взаимоотношенията ни с тях. |
Бонго е сега вече не можеш да избягаш от епитета гьркофил . Респект за познанята ти. Но според мен ако не започнем да гледаме на историята просто като факти, а продьлжим да се асоциираме емоционално с онези бьлгари, гьрци, османлии...хора живяли столетия преди нас и незнаещи за нашето сьществуване, няма да се разберем и престанем да се джавкаме. Не мисли че пишман манхатанеца от Варна не ги знае тези факти който му сервираш. Просто човека е решил да променя света през форума на Сега и няма да миряса. Бих искал и днес да продьлжи размяната на комплименти между Нели и Дани. Такова едно ми става топло като ги чета Вчера научихме за вятьра в Америка. Дано днес научим нещо ново |
И нещо интересно не сьвсем по темата но свьрзана с годините на освобождението. Натиснете тук Интересно подобен десант в днешна Варна ще бьде ли посрещнат с хляб и сол? |
Бонго е сега вече не можеш да избягаш от епитета гьркофил . Респект за познанята ти. Но според мен ако не започнем да гледаме на историята просто като факти, а продьлжим да се асоциираме емоционално .... О, аз и "туркофил" съм наричан и то от същите, дето сега ме наричат "елинофил". Няма значение, че двете понятия някак си се изключват едно друго Винаги погледът ни към миналото ще се обуславя от субективните ни нагласи - това е неминуемо. Та ние към настоящето не успяваме да изградим единна оценка, какво остава за миналото !!! Но можем поне да се опитваме да разглеждаме делата на отминалите поколения без гняв и пристрастие, ако искаме да се поучим от опита на онези преди нас. А наставленията как ТРЯБВА да третираме историята с оглед изграждането на някакви настоящи митологеми, мило ми напомнят една епоха, която, надавах се аз най-наивно, е отминала безвъзвратно. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Мммдаа... днес научих много... Бонго, искрено съм ти признателен! В този епичен спор - "смотри в корен" (К. Прутков) - не ви ли се струва, че се подменят основни ценности? Бацилът на национализма се старае (обичайно!) да злоупотреби с естественото преклонение на хората пред цивилизацията. Защо днес, в обединена Европа, трябва да си делим цивилизационното наследство? Не се и надявам да доживея заклеймяването на национализма като особено зловреден за хуманната цивилизация, но не е ли време поне по-образованите европейци да надскочим националните ограничения, ех...? В този ред на мисли - искрени поздрави към Панайотис! |
"О, аз и "туркофил" съм наричан и то от същите, дето сега ме наричат "елинофил". Няма значение, че двете понятия някак си се изключват едно друго" Не, ти си обикновен българофоб и е тъжно, че си реализирал детската си мечта. Ама нищо, такива като теб не оставят следа и бързо се забравят. |
Не, миличък, просто харесвам умните, интелигентните и отворени към света както българи, така и иноплеменни. Няма как да харесвам тебеподобните, единствено заради истеричните им писъци какви големи националисти били. А българските "националисти", за жалост, са доста ограничени хора. Редактирано от - бонго-бонго на 03/11/2010 г/ 12:02:32 |
Миличък въшльо, запази тези обръщения за пиацата, на която ходиш. Каква пиаца? Не работя като такси, а и съм твърде стар, за да бъда хамалин. Редактирано от - бонго-бонго на 03/11/2010 г/ 12:51:15 |
Както се вижда, българските "националисти", освен че са ограничени, са и доста комплексирани... Но като че ли и двете условия са sine qua non за каквито и да са националисти... |