В Гьрция и останалата част на Европа няма цензура отдавна. Официално няма. Но я си припомни на какво беше подложена Анастасия Каракасиду за нейната книга „Житни поля, кървави хълмове”. Като става дума за Европата, май е уместно да си припомним и тормоза върху Ориана Фалачи. |
И като не са успели да се справят с арменските банди и чети вилнеещи в източните провинции на страната, решили да изкоренят арменците от тази земя и ги прехвълят на юг в Сирия. И това довело до тези трагични последствия. Лев сьгласен сьм сьс всичко което казваш освен този абзац. Не са ги преселвали, а за взели, организирали и изпьлнели решения да ги закарат в пустинята, избивайки колкото може по пьтя. Целта е била да ги унищожат там. Това прави целия процес да се характеризира като 'геноцид' Редактирано от - timbuktu на 07/11/2010 г/ 07:45:27 |
Официално няма. Но я си припомни на какво беше подложена Анастасия Каракасиду за нейната книга „Житни поля, кървави хълмове”. Като става дума за Европата, май е уместно да си припомним и тормоза върху Ориана Фалачи. Друго е тормоз и критика. Друго е цензура. Друго е да критикуваш някоя карикатура, друго е да издаваш смьртна присьда и фетва. Бонго малко бьркаш понятията, и сравнявяш несравними неща. Едно е да попьржваш някого в форума щото не му харесвам мнението, дръго е да отидеш да му подпалиш колата например. |
За да стане нещо подобно на арменския геноцид трябваше от 800000 да избият 300-500000. Всъщност не количеството определя дали нещо е геноцид, а целите и методите. Когато, за да "изчистиш етнически" една земя избиеш едно село от 500 човека - това е геноцид. Затова трудно може да се говори за геноцид срещу българите в Дяпьхяньшь спзеис, - нямаме доказателства, че османлиите са искали да изтрият българите като народ от териториите на империята. В арменския случай имаме поддобни данни и затова е изключително жалко, че днешна Турция не иска да признае геноцида над арменското население. Това поставя под въпрос желанието на тази страна да се впише в Европейските норми и практики. Тези събития трябва да бъдат приети от Турция, за да могат да бъдат адекватно обяснени. |
Друго е тормоз и критика. Друго е цензура. Друго е да критикуваш някоя карикатура, друго е да издаваш смьртна присьда и фетва. Бонго малко бьркаш понятията, и сравнявяш несравними неща. Едно е да попьржваш някого в форума щото не му харесвам мнението, дръго е да отидеш да му подпалиш колата например. Аз казах, че официално няма цензура. Но какво става , когато този човек е изхвърлен от работа, получава смъртни заплахи и т.н? Просто, западното общество има доста по-рафинирани методи за справяне с инакомислещите. |
(ей сега някой генек ще каже, че били "безстопанствени" или друга подобна простотия). Мда, май съм настъпил нечий мазол...Но продължавай, продължавай - сериалът си върви - основен филм, после серийки... Абе, Бонго да не е дарвинов вариант на Иван? ------------------------------------- Блогът на Генек |
нямаме доказателства, че османлиите са искали да изтрият българите като народ от териториите на империята Знам 2 пьти че е било обсьждано за всички християни. Единия е било отхвьрлено понеже е наделял аргумента че няма да има кой да плаща даньци и ще остане празна хазната. 2 рия за който сьм чувал е при избухване на грьцкото вьстание. Султана е извикал главния мюсюлмански духовник(не помня титклата) и му е изискал издаване на фетфа за избиването на всички християни. Този добьр човечец е отказьл с аргумента че това протеворичи на корана, кьдето гяурите имат статуса на покровителствена прослойка стига да плащат даньк. |
Колеги, Разговорът много се разсея. Атакаджиите от всички народи са противни лумпени. Работата е, че у нас те са малцинство и не определят общият тон. Доказателство - този форум, тази тема, в която ние, българските патриоти, разговаряме спокойно и колегиално, с обективни аргументи, с наши бълг. национални нихилисти, с гръцки и турски националисти. У нас могат се пишат всякакви неща за нашата история, няма теми табу. Пишем свободно за възр. процес - в 1984 г. и преди това, за насилсвеното "покръстване" на помаците в Балканската война, за изгарянето на Анхиало, за горенето на турски села и колективните наказания на турци за деянията на разбойниците от техните села по времето на ген. Ернрот, за какво ли не. Това го пишат и нашите класици - Зах. Стоянов, Хр. Силянов, К. Иречек, С. Радев и т.н. Нещо повече - няма бълг. национална светиня, с която да не се гаврим - самите ние, българите. З. Стоянов се възхищава от моралните добродетели на турците и тъпче безмилостно пороците на сънародниците си. И Вазов м/у другото прави същото в "Бягство в Делиорман". Преди две години например, спомняме си, съветниците на Гоце, в т.ч. директорът на НИМ, сега - герберски министър, дигнаха глупава шумотевица по повод едно изследване на българска авторка, финансирано от Германия, за "мита за Батак". Срещу тях обаче веднага се изправи бълг. научна и интелектуална общественост и ги натика в миша дупка. И моя скромност изписа немалко страници и тук, а също в Медиапул, Диалог и др., в защита на интелектуалната свобода и достойнството на М. Балева - независимо от възможната фактическа неправилност или неинформираност на писанието й или просто глупост. У нас свободно се издават изследванията на Евгения Иванова, статиите на Татяна Ваксберг, та и моите статии, в които системно се разобличават българските екстремистки националистически митове и се дъни по канчетата на Сидеров и Ко. Колегите са свидетели на моята лична скромна борба с/у сидеровщината и по форумите. На моите "безродни" изказвания за "безследно изчезналите" Саафет Реджеп и другите екзекутирани турци за гара Буново и т.н. Това е в архива и може да се види. Не е така работата в Турция и Гърция. Що се отнася до Турция, да вземем примера с Орхан Памук, турският нобелист, който беше съден наскоро от държавата за "очерняне на тюрклюка" и беше заплашван със смърт от екстремисти, поради което живее в изгнание в Ню Йорк, затова, че беше казал нещо (и то много дозирано) за арменските кланета и че Турция един ден ще трябва да ги признае. Съдбата на неговия герой Ка от романа "Сняг" е неговата собствена съдба, както я вижда. Що се отнася до Гърция, ето ни примера с колегата Панайотис, който така и не ми отговори за комиксите за "Василий Българоубиец" и на другите три въпроса. Не опроверга лъжите, които побърза да изстреля колегата Тимбукту. Панайотис сигурно е съвестен човек - предпочита да мълчи, нежели да излъже. Но това са форумни дреболии. Да вземем споменатия вече няколко пъти пример с книгата на гръцката авторка Анастасия Каракашиду "Житни поля, кървави баири" (Anastasia Karakasidou, Fields of Wheat, Hills of Blood, UP of Chicago Press, 1997). Книгата е изследване на етническата история на три села в северна Гърция, откъдето някъде бил бащата или дядото на Каракашиду. Той бил туркоезичен православен преселник от Мала Азия, заселен в 20-те години в Егейска Македония. До края на живота си слушал вечер турско радио и си тананикал протяжните турски песни. Каракашиду се заела да изучи какви хора са живели там преди преселването на нейните туркоезични предци. Изучила колкото могла по-обективно по църковни кондики и други налични извори, написала 300 страници ръкопис, който бил приет (в 1995 г.) с комплименти от Кеймбридж Ю.П. в Англия (където тогава живеела) за научните му качества и подготвен за издаване. Не щеш ли обаче, по едно време (декември 1995 г.) Кеймбридж Ю.П. (издателството на университета, в който са преподавали примерно Луис Карол, Бертранд Ръсел и Лудвиг Витгенщайн) се обадил на Каракашиду и я уведомил, че ръкописът нямало да бъде издаден. Информацията, която съдържал, била "обидна" за "някои гръцки среди", които заплашвали не само бизнеса на Кеймбридж Ю.П. в Гърция (заплахи за книжарници), но и сигурността на служителите (учени) на Кеймбридж ун-т (!) в страната, имало заплахи за живота на самата Каракашиду (в Англия). Тя се преселила в САЩ и издала книгата си в 1997 в Чикаго Ю.П. В някои варианти заглавието е и "Житни поля, кървави реки". Това трябва да знаят българите. В Турция и Гърция няма истинска интелектуална свобода по отношение историческите факти като у нас - и не защото те са варвари, а ние - цивилизовани, а просто защото у тях такива истини се възприемат и от държавата, и от консервативния националистически естаблишмент (а не само от техните екстремисти атакаджии) като опасни за целостта на нацията и страната. Това е така, понеже за разлика от нашия етнос, сформирал се в далечното минало - 9-10 в. - и отдавна представляващ от себе си обективна даденост, независима от съвременни идеологически постановки или премълчавания, техните етноси са новосформирани по пътя на неотдавнашното социално инженерство и асимилацията и са още зависими (поне в помислите на държавниците им) на живот и смърт от поддържането на определени митове, фалшификации, премълчавания. За Турция истината за арменските и гръцките кланета в 20 в. е опасна, за Гърция - истината за етническия състав на северните й райони в началото на 20 в. е опасна. За Македония истината за българското самосъзнание на Гоце Делчев, Кръстьо Мисирков, Лазар Кулишев, Венко Марковски, Младен Сърбиновски, сестрите на Киро Глигоров, Любчо Георгиевски и Спаска е опасна. На лъжата краката са къси, казваше баба. В заключение искам да уверя колегите турски и гръцки националисти на форума, че истината по тези въпроси съвсем не предполага разтурянето на турския, гръцкия или македонския етнос, нито застрашава целостта на тези съседни нам държави. Но тя трябва да се каже, ако искаме да сме европейци, глобални селяни и пр. Редактирано от - Чичо Фичо на 07/11/2010 г/ 09:40:54 |
Колкото до траките, аз също (като Б. Димитров) съм против преескпонирането им като наши "предци", против съм езическите ритуали за "Орфей" и т.н., но не може да се отрече, че нашата традиционна народна култура показва безспорна приемственост с тракийската религия в неща, които липсват у другите славяни, но пък ги има у гърците, румънците, албанците и из Анадола и южна Италия. Иван Венедиков ни остави неподражаеми страници. Нашата приемственост с траките може да е и по-"органична" от приемствеността между древните елини и новогръцкия етнос, или ако не - безспорно по-реална от тази на македонците в БЮРМ с античките македонци и на румънците - с римските колонисти в Дакия. Но и повечето днешни европейски народи имат осезаем езиков и културен (и генетичен) субстрат от древните европейски населения - съвременници на траките - например келтите в Иберия, Франция, Британия, Ломбардия и наоколо. |
Jul 14, 2008 N.Y. Times News Service By SARAH LYALL c. 1996 Fair Use reprint for non-profit scholarly use only LONDON - Anastasia Karakasidou's first book, a 300-page study of ethnicity and identity in the northern Greek province of Macedonia, seemed poised for publication after surviving months of grueling academic review at Cambridge University Press and winning high praise from academic specialists for its insights and fairness. But in December, Ms. Karakasidou received surprising news: The press had decided not to publish the book after all, it said, because it feared for the safety of its staff members in Greece. Back home in Stony Brook, N.Y., the Greek-born Ms. Karakasidou, an assistant professor of anthropology at Queens College, still sounds stunned. She had appreciated that her subject was a potentially provocative one -Greeks bristle at suggestions that residents of that province consider themselves anything but true Greeks - but she never expected this.``They had my manuscript for more than a year and a half, '' she said in an interview this week.``I had no idea that this was happening, and I had no way of defending myself.'' The immediate result of the Cambridge University Press' decision not to go ahead with the book, Fields of Wheat, Rivers of Blood, was the outraged resignation of three of its academic advisers in anthropology, who charged that the publisher, one of the most prestigious in the world, with violating the author's freedom of speech and caving in to a threat that was largely hypothetical. But what in the old days might have remained a controlled protest by a small group of disgruntled academics has now expanded into a full-scale offensive, via the Internet. Earlier this week, two of the three people who resigned as editorial advisers to Cambridge University Press - Stephen Gudeman, a professor of anthropology at the University of Minnesota, and Michael Herzfeld, a professor of anthropology at Harvard - sent a battle cry to colleagues around the world, calling for scholars not to submit manuscripts to, or review books for, Cambridge. "By hindering the production and reviewing of new manuscripts, '' their message said, "we hope to demonstrate the academic world's collective dismay." Fields of Wheat, Hills of Blood, is a study of three villages in the Greek province of Macedonia. "It is easily the most carefully researched and balanced assessment of the on-the-ground situation, from a historical and ethnographic perspective, that I have ever seen, " Herzfeld said. But a nervous Cambridge Press decided to seek advice about the potential for violence in Greece. Among other things, the publisher asked for an evaluation from the British Embassy in Athens, which sent a two-paragraph response saying no one at the Embassy had read the book, but that its subject was potentially controversial. "It is impossible to judge the extent of a likely reaction, since so much depends on the political situation at the time of publication, " said the letter, "but it could take the form of public criticism, protests and demonstrations, or violence or threat of violence against the author or publishers." That was enough for the publisher, which has about five employees in Greece. In December, after consulting its 20-member ruling body, it decided not to proceed with the book. Cambridge Press says it is unlikely to change its mind. "At no stage was there a contract signed or a commitment made, " said Adrian du Plessis, the publisher's communications director. "Given the way we are established in Greece, it would be inappropriate for us to publish the book. Редактирано от - Чичо Фичо на 07/11/2010 г/ 09:41:37 |
Guardian.co.uk Friday 15 May 2009 Pamuk 'insult to Turkishness' claims return to court Personal damages claims against Nobel laureate, for remarks about Armenian and Kurdish deaths, ruled legitimate Alison Flood Nobel laureate Orhan Pamuk is facing compensation claims in Turkey over remarks he made to a Swiss magazine in 2005. Pamuk said in the February 2005 interview that "30, 000 Kurds and a million Armenians were killed in these lands and nobody but me dares to talk about it." He was charged and tried for "public denigration of Turkish identity" under Article 301 of the penal code later that year, but the case was subsequently dropped in the wake of international outrage. However, Turkish newspapers were reporting today that six people – including the nationalist lawyer Kemal Kerincsiz, who has filed cases in the past against Pamuk and the murdered journalist Hrant Dink, and who is currently detained in the Ergenekon trial – have been given leave to demand 36, 000 lira (£ 15, 000) in compensation from the celebrated author of My Name is Red and Snow. Their case, which claims personal damages arising from the "insult" to Turkishness, has been rejected twice previously, but was yesterday upheld by the country's highest appeals court. The case will now be reassessed. |
Колега Фичка за сьжаление напьните ви са доста неуспешни. Книгата на Карасуду е издадена в Гьрция Μ α κ ε δ ο ν ι κ έ ς ι σ τ ο ρ ί ε ς κ α ι π ά θ η 1870-1990, Α θ ή ν α , Ο δ υ σ σ έ α ς , 2000. На лъжата краката са къси, както е казвала не само баба ви. Предполагам че просто не сте осведомен за някой неща, сьдейки от дивотийте който поствате. Никоя дьржава не е идеялна, нито хората в нея. Но да пишете, че в Гьрция в която в момента има поне 200000 емигранти от Бьлгария има организирани антибьлгарски банди, за човек сьс интелигентност над средната е най малкото срамота. Бу де ъей в Гьрция има славофонска партия http://www.florina.org която си слиза на изборите сьвсем свободна. Получава 2500-4500 гласа. И ако обичаш престани да нишеш глупости и за древните гьрци и бозата. Не интересува форума, а и на мен ми е все тая ако освен цьрвули са носели и нещавени слипове. Редактирано от - timbuktu на 07/11/2010 г/ 09:35:46 |
Айде прочети поне предговора на Анастасия Каракашиду (така се казва) от линка ми горе, тя сама си казва превъзходно за табутата в Гърция. Никоя страна не е идеална, но Гърция е по-малко идеална от други страни, както и Турция. А тия работи се пишат тука, не за да се разтури Гърция, както казах, а за да помогне да се издигне тя на европейско равнище в това отношение. Кризата в Гърция обаче няма да помогне - кризите винаги засилват черносoтничеството. За Турция няма такава надежда, понеже там иде ислямската революция, която ще създаде тоталитарен ред като в Иран. Редактирано от - Чичо Фичо на 07/11/2010 г/ 09:38:27 |
В увода и пише, че реакциите са произлезли от местните села който явно не се смятат за погьрчени славофони и подобна категоризация смятат за обидна. Това си е тяхно мнение - как се е формирало няма значение, имат правото на собствено мнение. Проблема е че пишеш неща който просто не са верни. В Гьрция цензура на книги НЯМА. Национализьм има както навсякьде по Балканите. Беше засилен по време на студената война. Сега след войната в Югославия, Бюромските изцепки с училищни карти с Солунското пристанище в рамките на дьжавата им, неконтролираната емиграция заради положението от Ирак до Пакистан само ще се засилва. Но това няма значение. Ако обичаш придьржай се кьм проверени факти, за да има някакьв смислен диалог вместо крап.... |
Всъщност във всички Балкаански страни все още има нетърпимост към интелектуална дейност, насочена срещу развенчаването на национални митове. Разликата е, че докато в България и Гърция, членството в ЕС прави невъзможно установяването на фактическа цензура, Турция все още изостава в областта на свободното слово, макар и там външната намеса да става все по-сериозен фактор. Но и в трите страни все още има инерции от миналото, които пречат за наистина свободна интелектуална дискусия. |
Едно от нещата, които Гърция трябва да разостави, е терминът "славяноезични" (т.е. "славяноезични гърци') - Каракашиду също го използва обилно. Гръцките националисти (поне навремето, но и сега) прекрасно знаят, че става дума за българи. Прословутият Алекси Зорба беше заклал български поп комитаджия, не славофонски поп. И василевсът Вулгхароктонос, чието име носят улици във всяко гръцко село, вкл. въпросното Асирос (бивше Гювезна, бълг. Гвоздово, тя не знае това име) е именно Вулгхароктонос, не славофоноктонос. Всяка официална употреба на термина "славяноезични" следва да се третира от нас - и на държавно равнище - като антибългарска обида и асимилиционистка претенция. Така трябва да се постави въпросът и двустранно, и в ЕС. Редактирано от - Чичо Фичо на 07/11/2010 г/ 10:05:42 |
Бащата на Анастасия, Никола Каракашиди, родом от Кападокия, с роден език турски, слушал всяка вечер турско радио и превеждал на щерка си тъжните турски маанета. Тя мислела, че той е туркофонски грък, докато на една конференция в Турция не разбрала, че в Турция караманлиите се смятат за турци християни. Тогава решила да си изясни сериозно нещата, книгата е написана в памет на баща й. Предговорът е много показателен за гъстата мъгла, в която живеят и най-субективно честните гръцки интелигенти. |
По сьщия начин и ти лично трябва да спреш да използваш терина 'погьрчени гагаузи' и грькомани. Всички славяни на балканите не са автоматично бьлгари. Както и грьцко говорящите мюсюлмани от Крит не са станали гьрци. Аз лично от това което знаем се сьмнявам Аспаръх и Крум да са говорили някакьв славянски диалект. За Василий 2 ри - както в Бьлгария има улици Хан Крум, така и в Гьрция има улици 'Василий Втоти'. Бьлгароубиец няма - чеквай си в гоогле мапс. Ако искаш мен за мен всички улици трябва да са като в Ню Йорк. Само с номер - пьрво за да знаеш че след 5 следва 6 и второ, никой политик да не си позволява да си увекочава името крьщавайки улица на името на политик или военнен. Но това си е мое лично |
Погърчените гагаузи станаха гърци, както и повечето погърчени българи. "Българските" гагаузи, които знаеха бълг. песни и т.н. - сега младите говорят само български, но старите знаят и гагаузки и си го говорят. Но повечето са и бълг. патриоти - сами се наричат "ески булгар". Има известни бълг. националисти от тях - като Гаврил Занетов, адмирал Иван Добрев, дипломатът арабист Киряк Цонев. Работата с тях е ясна, няма никаква мъгла като със "славофоните" в Гърция. |