О, съмняваш ли се...? Има начин да се освободиш от съмненията си. Иди в църквата в Батак и после ела да пишеш тук. |
аз започвам да се съмнявам в достоверността на българската история. българската история е достоверна, за разли4ка от пантюркистката пропаганда с която е пълна главата ти ________________________________ _______________________________ Once the government socializes losses, it will soon socialize profits. If we lose our ability to fail, we will soon lose our ability to succeed. If we bail out risky behavior, we will soon see even riskier behavior. |
пише си, ве.... скайлер казва население от около 9000 души. след освобождението, полякът пише за 1500. останалите да не би да са отишли на бахамите??? |
rbb, това е най-голямата глупост до момента, ти изби рибата.Аз вярвам на факти и документи, а не на фантазии. |
абе, пич... очевиците за какво ги броиш? англичанинът няма за какво да лъже в наша полза - дори сам си пише за първоначалното отношение. *** ми брой поне къщите, ве... да не мислиш, че по онова време по двама души са живели в къща. *** Бени ти го каза - не е важно колко са били избити, а че османски държавен служител е заповядал това клане на беззащитно мирно население. *** а ако продължава да те сърби - прегледай статистически данни от периода, ако има такива. не се опъвай като магаре на мост. |
Бенедикта, защо изобщо говориш с един нагъл и неграмотен анадолец? П.П. Старая се да бъда язвителен в рамките на някаква култура, но на простака трябва да му се каже, че е простак. |
защо изобщо говориш с един нагъл и неграмотен анадолец? Ако го подмина, ще реши, че номерът му с лъжите и манипулациите е минал , и ще става още по-нагъл... |
Или както казва Балева, "Ако Пиотровски беше отишъл не в Батак, а примерно в Пазарджик (да не се бърка с Татар Пазарджик, днес град Пазарджик), първото село, чиято злочеста съдба МакГахан описва нашироко в кървави багри, то днес може би щяхме да говорим вместо за „забатачен‛ за „запазарджичен‛." Може би е тъй, но госпожица Балева е малко крайна в тази си оценка. Дядо Вазов, например, пише "Батак" в 1881 г. - т.е. преди посещението на Пиотровски. както пише Вазов във "В недрата на Родопите: "Батак беше нашето Мисолунги, ако не по героизма, то по ужасите на клането си, и още повече – по последствията си. ... Излишно е да прибавим, че без Батак нямаше свободна България! " Има една реплика в доклада на английския анкетьор Беринг: “На Ахмед ага и неговите хора принадлежи отличието да са извършили може би най-отвратителното престъпление, опетнило историята на настоящето столетие, като единствен Нана Сахиб, струва ми се, им съперничи по злодеяния.” Тук Уолтър Беринг прави пряк паралел с клането на 250 европейци в Канпур по време на сипайското въстание в Индия, с което "заковава" вниманието върху Батак. Сетне описанията на Батак от Макгахан и Скайлер правят най-голямо впечатление на съвремениците в Европа - дотолкова, че Юго, който не знае абсолютно нищичко за българите, споменава единствено Батак в известната си "Реч за България". Редактирано от - бонго-бонго на 08/4/2011 г/ 19:54:54 |
Напр. за кланетета в Батак.Някои казват 700 , някои 1000, някои 1500, някои 5000, някои 6000, някои 8000.Нвярно всяка година расте броя на избитите? "Идват минути, когато човешката съвест взема думата и заповядва на правителствата да я слушат. Правителствата мънкат някакъв отговор. Те и друг път са мънкали. Те казват: Вие преувеличавате! Да, преувеличаваме. Балак* не е бил опустошен само за няколко часа, а за няколко дни. Казваме, че има вече изгорени двеста села, а те са само деветдесет и девет. Онова, което някои наричат чума, е всъщност тифус. Всички жени не са били изнасилени, всичките момичета не са били продадени, някои са се отървали. Някои затворници са били скопени, но нали са им отрязали и главите, това намалява престъплението. Децата, за които се говори, че са били подхвърляни от пика на пика, са били всъщност нанизвани на щикове. Там, където е имало само един заклан, ние сме слагали двама. Ние сме удвоявали числото и пр., и пр. И после, защо този народ се е разбунтувал? Защо това стадо от хора не се остави да се разпореждат с него, както със стадо от добитък? Защо?... и пр. Тоя начин на оправдание увеличава ужаса. Няма нищо по-мизерно от това да се пазарим с общественото недоволство. Ако смекчаваме престъпленията, ние ги отегчаваме. Това значи хитростта да се постави в услуга на варварщината" В. Юго, Реч пред френския парламент 29 август 1875 г. =============== * Батак. |
Мит няма, има долнопробно използване на Баташката трагедия. Разбира се, че има мит. Наум е прав за това. Към Батак се подхожда религиозно. Това не пречи, разбира се, с Батак да се злоупотребява по най-безобразен начин. Както споменах вече, религията може да бъде използвана като оправдание за най-долни човешки действия. |
Сега, за хляба в Кърджалийско ама въобще не са прави някои форумци. Съвсем нормално си обслужват хората търговците, любезни, учтиви, като им говориш на български, ти отговарят на български. Ще се повторя, ислямски фанатизъм има в помашките краища, а не в турските. Огромните джамии са в Чепинци, Рудозем, Мадан, не в Кърджали и в кърджалийските села. Кърджалийските села са почти обезлюдени, защото масата народ емигрира при Възродителния процес, тези, които останаха, се преместиха в града. И не бива да се прехвърлят вините на политиците върху обикновените хора, които са си много свестни. За да не съм голословна, ще дам пример. Преди години, пътувайки от Кърджали към Смолян спуках гума на Даладжата, най-високото място, малко преди Белите брези. Там имаше заведение, две момчета турчета дойдоха да ми помогнат да сменя спуканата гума, все пак жена съм и хич не се справям с подобни шофьорски проблеми. Да, обаче се оказа, че и резервната ми гума е спукана. Момчета ме свалиха до Ардино с тяхната кола, купих си две нови гуми, качиха ме обратно до моята кола, сложиха ми гумите и по живо, по здраво. Дадох им 10 лева, със зор ги приеха. Айде кажете ми колко българи ще направят това? Да уточня, тогава съм била на около 46г, да не речете, че са го направили заради млада мацка. |
Да уточня, тогава съм била на около 46г, да не речете, че са го направили заради млада мацка. А руса ли си ? |
Чернокоса, естествена, Бонго Аз съм потомка на тракийски бежанци. Прабаба ми е оставила най-малкото си дете, както много тракийци са правели, в гората, за да спасят другите, защото башибозукът е можел да чуе детския плач. Говорим за Батак, а за трагедията на тракийските бежанци колко хора в България знаят. Като деца прабаба ни плашеше с поганците. Въобще не разбирах тази дума, чак като пораснах, научих смисъла ѝ. Но, нещата никога не са черни и бели. Защото когато прабаба /тя почина на 104/ чули, че идва башибозук да коли, комшията турчин ги подслонил в къщата си и казал - ако ще колят, да колят наред. На следващия ден тръгнали към бежанската си голгота. Не са черно-бели нещата. |
Натиснете тук Великият Оскар Уайлд също пише стихотворение за онези събития. И струва ми се не е превеждано на български. Вярно, че нещата на Оскар Уайлд ги имам на английски, но съм се опитвала да потърся в нета превод, не намирам. Не съм силна в превода на поезия, та затова не съм правила опит. Дали знае някой превеждано ли е това стихотворение - On the Massacre of the Christians in Bulgaria. |
Сонет за клането на християните в България, от Оскар Уайлд ИСУСЕ, наистина ли жив си? Или костите Ти още са разпръснати под камъка надгорбен? И бе ли Възкресението Ти само в Нейните мечти - на Нея, греховете си с любов към Теб изкупила? Тук въздухът наситен е със мъжка мъка. Свещеници заклани са - със Твойто име на уста. Не чуваш ли горчивите ридания от болката, че под камъните погребани са техните деца? О, слез ти Сине Человечески! Порочен мрак покрил е пак земята, а в таз беззвездна нощ аз виждам полумесец над Кръста Твой надвесен! Ако наистина напуснал си Ти гроба, то слез, о Сине Человечески, да ни покажеш Твойта мощ, Не давай Мохамед наместо Теб да е с корона! превод Весислава Любомирова Савова (rarebird) Натиснете тук Редактирано от - dude3075 на 08/4/2011 г/ 23:28:12 |
Преведен е. Има го в един сборник: Епопея славна. Антология 1876 г., София, Народна култура, 1976 г., стр. 289. Исусе, жив ли си, или в земята почиват костите ти бели? И твойто възкресение не бе ли сън само, сън на грешницата свята? Тук стонове изпълват тъмнината и твоите свещеници загиват. Не чуваш ли как вопли се извиват над труповете хладни на децата? О, Сине Божи, слез сред таази злоба! Връз твоя кръст в нощтта беззвездно-черна е плъзнал полумесецът проклет. Ако наистина си пръснал гроба, о, Сине людски, слез със мощ безмерна, преди да те измести Мохамед! Превод Александър Шурбанов Редактирано от - бонго-бонго на 09/4/2011 г/ 00:04:48 |