Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
„Баташкото клане откри на света, че съществува български народ”
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:309 « Предишна Страница 12 от 16 10 11 12 13 14 Следваща »
rbb
09 Апр 2011 02:57
Мнения: 373
От: Bulgaria
Науме, имаш здавословно отношение към историята, но не бива да забравяш, че историята като мит и т.н. е част от самите нас. Тя не е само опиум за загубилите народи, но и дава усещане за последователност и на прозорливите дава възможност да разгадаят контурите на бъдещето. В границите на своята субективност.
***
Оценявам "постмодернистичната" ти гледна точка, но не мога да я приема. Имено защото не е възможно да се раздели митът от реалността, тъй като двете са неразделни части. методологично "постмодерното" ми е противно - признавам си. ако трябва да търсим "обективната истина", то мисля, че е по-добре да се върнем към диалектическия метод.
***
А и към корените на историята, патриотизма, митовете и т.н. в 'западната цивилизация' - гръко-персийските войни. преди някой да хвърли камък, то трябва да оцени огромната стъпка, която гърците са направили - да се жертваш не само заради семейството си, но и заради онези изтрещели тикви от съседноо село - полис. А причината е, че ако не го направиш персите ще дойдат и при тях и при теб. Другият елемент е другостта на персите - те са им приличали на марсианци. Двете заедно дават усещане за обща принадлежност.
***
Геноцидът, кланетата и т.н. са ни завещани като нормални инструменти на властта от славните римляни.
Наум
09 Апр 2011 03:22
Мнения: 1,666
От: Bulgaria
Какво е разказ за миналото-което, според теб е историята? Същият ли е като при Xеродот?Не е ли общия идеологически контекст, през който се пречупват събитията- преводачът, който ни води в миналото и компасът за настоящето. Там е поантата.
В страната мутромилиционерия, както и в соц бг-нейната родина, разказът за миналото продължава да се пречупва през идеологическия контекст на дошлия на власт-нужно ли е да давам примери? Да вземем близкото минало.Разказът на комунистите се наложи, зашото те държат ДНЕС-явно и тайно-власта, така партизаните станаха пак херои, а когато ги питаха що убивахте хора те отговвориха досущ помаците от Ракитово-ами клахме ги, щото така е писано, такова беше времето. Я си представи статията за партизаните на Петрински да беше излязла в нешо друго, изън Дума, през 92-ра. Щеше да има митинги пред прозореца на редакцията, нали? Ние се оказахме единствената света в Европа, която си остана със стария преводач, според който комунистическа България е била добра държава. Не е била престъпна, бандитска държава на терора - съответно за много хора е била напълно нормална, даже по бяла, отколкото сега. За всички останали хора от постсоциалистическа Европа комунистическото минало беше престъпно. И след като, види се, за бай Стамат тая държава е била нормална, добра и бяла-ами що да не се върнем към нея.
Разказът за Батак през погледа на победилата мутромилиционерия е разказ за една огромна саможертва- жесток, постоянно натякван пример за истинския вярваш, готов да се претопи в колективното цяло, щото е с капитулирало Аз, търсещ утеха в миналото, щото настояшето-то няма значение.Саможертвата-разбрахме се-е основно оръжие на пропагандата.
Има един руски филм-Кочегар"
Кочегар значи огняр. Действието се развива някъде на Север, студено е. Огнярът е пенсиониран майор, „Герой на СССР“. Живее в пълна мизерия, сам, на работното си място, жена му го е напуснала и емигрирала. Mръсно легло и пещта, която трябва да храни с кюмюр и..една пишеща машина. На нея в свободното време пише исторически епос. Идват разни хора и пъхат чували в пеща. Това са хората на местния бос, който му е познат. “Този, които пъхаме сега вътре е голям гад, изнасилва момичета. Този, пък, е мошеник, измамник“. Кочегарят- писател, само кимва-той говори пестеливо. Има си своят свят. Парите не го интересуват, нищо, освен творчеството му. Преживял голям стрес, война, повредил се много, човекът, изолирал се от лошото. Мутрата с чувалите, обаче, го пита-как е книгата, докъде стигна, я разкажи-и той се оживява...
Един ден пъхнаха чувал, от който остана една обувка. На дъщеря му, се разбра по-късно. После сюжетът повтаря „Козият рог“.
У нас е пълно с кочегари. Милиони са отнесени и зомбирани. Средата ги е травмирала и съсипала, търсят утеха в пишещата машина, сега компютър. Исторически епоси за величието на Зигфрид, сиреч Аспарух, за Зиези и за Адам, който дава право начало на всеки е българин, айде, тракиец, от днешен Пазарджик. Където потъналото аз се издига до величието на Лоенгрин и кво ти- Царевград, а мърлявият креват става ложето на Иван Асен, не, светът дължи всичко на България, от която, като от Словото, тръгва всичко.
В Мутромилиционерия, също като в руския филм, пъхат чувалите с трупове в пеща под носа на огняра. Той, унесен в сагите, кимва с глава-да, да , получил си го е, ок.
То, това е целта- в мутромилиционерия хората да се знимават с история Вилхелм Райх го нарича емоционална чума. Нима в Бг не се навъдиха плеяда такива-като почнеш от жуналисти от БТВ, минеш през лъже -професори, та чак до хилядите капацитети на квартално ниво. Всичко живо се занимава с дирене на българското в реброто на Адама. Съсипано от реалния живот, изолирало се в мечтите си. Докато пред унесения му поглед мутрите вилнеят. Докато има кочегари в чувалите ще има само лоши. И Босове, които просто ще си правят, каквото искат
Безобидни ли са отнесните, загубените, заблудените. Докато падне обувка на техен близък. И тогава-"Козият рог" Знаете ли разликата-в козия рог героите си бяха почти във времето-в планините овчарите не са били много по зле от гражданите. В мутромилиционерия и Кочегария-Бг и СССР-хората са доброволно(сами)-доброзорно доведени до средновековно битие и тежък унес. А историята е само инструмент за това

Редактирано от - Наум на 09/4/2011 г/ 03:35:38

dr.lev
09 Апр 2011 03:28
Мнения: 831
От: Turkey
Бонго, винаги съм ценял твоето мнение, защо се замеси в спора " вие направихте това, вие онова..." Разочарова ме с реакцията си
Пешо Тарамбуката
09 Апр 2011 04:05
Мнения: 72
От: Bulgaria
Абе, за каква мюсюлманска религия ми говорите?

Няма такава!Исляма не е религия.Исляма е култ!
Наум
09 Апр 2011 04:22
Мнения: 1,666
От: Bulgaria
Кочегар-2010, Алексей Балабанов(Война)
Натиснете тук
rbb
09 Апр 2011 04:29
Мнения: 373
От: Bulgaria
Науме, имаме много различни възгледи и опорни точки в анализа. след френската революция има най-различни интерпретации на историята - различни истории. ние не сме изключение. петрински не ми е стандарт и не е стандарт на обществото. ако митовете, които описваш наистина доминират, то значи, че те са национания мит. толкоз, какво значи тук някаква си личност Наум или рбб?
rbb
09 Апр 2011 04:35
Мнения: 373
От: Bulgaria
за филма - така е. но имай и малко милост към хорицата. промените напълно им разбиха живота. те са объркани и много добре осъзнават своята смъртност, уплащени и разочаровани, отломки от изгубен свят. Науме, повечето хора не искат да бъдат разбрани, а да бъдат прегърнати - това ми е наблюдението. не ти го налагам. Форума на СЕГА е обаче бам башка
Наум
09 Апр 2011 05:00
Мнения: 1,666
От: Bulgaria

"Вижте какво, другари - дайте да земеме да поставиме дискусията на строго научна основа. А то как винаги - сек си пляска некакъв prepechat от какво запомнил от читанката където другарката му писала шестичка и айде да дуднеме.
Какво получаваме след задълбочено петнаесеминутно изучаване на Класика:

1. ВЪСТАНИЕТО В ПЕРУЩИЦА

Първия и втория ден не се случило нищо особено, което дало още по-голям кураж на селяните. В разстояние на това време тия изпращали на два пъти хора до Пловдив да искат помощ за всеки случай, защото башибозушките байряци се червенеели вече около селото На първите пратеници в Пловдив правителството отговорило да държат отбранително положение срещу нападающите башибозуци, а втори път изпратило една комисия, състояща от шест души, трима турци, между които бил някой си хаджи Рашид, и трима българи:

Башибозушката тълпа, която дошла от Устина, се установила край селото, на мястото, називаемо Циганската могила, а петимата души българи влезли вътре в селото да обявят на своите съселяни, че ако в разстояние на един час не излязат да се предадат с оръжието си, то селото ще бъде ударено.

Около 30—40 души, жени, деца и мъже, без знанието на главатарите си излезли от черквата „Св. Атанас“ и отишли да се предадат на башибозуците при Циганската могила. После малко затворените в старата черква „Св. Архангел“, повечето жени и деца, като се научили за предаванието на съселените си от „Св. Атанас“, начело със селските свещеници Петър и Стоимен, и тия направили същото Около 300—400 души, повечето жени, деца и недъгави мъже, успели да се предадат на башибозуците Отведнъж обаче зверският глас на техния главатар Адил ага изкомандувал на своите подчинени диви башибозуци „дьон гери!“ и дългите ятагани лъснали във въздуха Близо 70—80 души от двата пола и от разни възрасти хора загинали в това коварно нападение. Останалите изпоплашени хора се отървали с бяг, кой накъдето види:

Борбата между перущени и турците, състоящи повече от 1500 души черкези, помаци и голи цигани, е била съвсем неравна Черкезите, които нападала на Перущица, били въоръжени с леките винчестери, куршумите на които отивали на 800—950 крачки; а башибозуците с шнайдери и белгийки — първите иглени, а вторите с капсули, — но както едните, така и другите от хиляда крачки можеха да убият няколко души от един път.

От черковата извадили 105 души мъже и около 600 жени и деца, които откарали под конвой в Пловдив. Това се случило в събота на 2 май 1876 год. Числото на убитите в Перущица възлиза на 248 души, от които мъже — 203 души, жени — 55 и 16 деца. Останалите 24 души са измрели малко по-после, след поражението на селото, от болест и други причини, но все по следствие на въстанието. От гореозначеното число мъченици 90 души са убити в черковата „Св. Архангел“, 70 души на Циганската могила, Според показанията обаче на мнозина очевидци, от турците са паднали в перущенското нападение около 180—200 души

2. ВЪСТАНИЕТО В БРАЦИГОВО

Нападенията от страна на башибозуците и сраженията се продължили цели пет деня почти непрестанно Вижда се работата, че брациговчени при всичкия си успех пак били наклонни към благоразумие, защото разказали на населението, че в случай на появяваиието на редовна, войска никой да не се осмели да хвърля против царските хора. Това е първото условие за предавание, което макар и да не е било обявено официално, но всеки си го имал на ума.

На 6 май, след дълги препирни и преговори относително предаванието, решили най-после да почнат преговори с пашата. За парламентьор бил изпратен от селото козарокият кмет Милю, който свободно достигнал лагера на Хасан паша. Тоя последният го приел твърде ласкаво и след като му показал условията, отпуснал го да се върне назад. Тия условия били, че брациговчени, ако искат да живеят, трябва да си предадат най-напред оръжията. Пашата, за да покаже на дело своето благо намерение, изпратил войници между башибозушкия стан, на които строго забранил да не гърмят вече.

Във всеки случай обаче факт неопровержим е, че Хасан паша е бил в пълното си право да направи, щото ще, с Брацигово, както се разпореди Рашид паша в Пещера. Между това той се е отнесъл доволно честно в Брацигово, нещо, което напълно е било продиктувано от собствената му съвест.По такъв мек начин като се е отнасял пашата, то и брациговчени не били дотолкова акуратни в предаванието. Най-напред тия поднесли на пашата само старите и развалени оръжия, скрили по-забележителните момци и млади жени по разни места из селото

На 8 май редовната войска пристигнала изново в селото пак с топове и всеки вярвал, че тоя път ще бъде ударено Брацигово.

Главната цел на пашата била, както това бива обикновено, да ударят някоя пара от изплашените брациговчени. По тая причина Хафуз паша се показал много строг, за да предразположи раята да отвори всеки скривалищата си

Пашата се умилостивил чак тогава, когато получил 40-50 хиляди гроша от брациговчени и намерил сам с ръката си други 80 000 гроша в един мях, които пари принадлежали на някой си игумен.

3. ВЪСТАНИЕТО В БАТАК

— Батак ще батардиса помаклъка по Родопите — говореше Волов, когато се срещнахме най-напред на Харманлий

Сражението траяло цели четири часа; то почнало на 8 часа по турски, а се свършило на 12. При всичкото преимущество на неприятелските пушки, които били военни от системата „Шаспо“ и белгийски шишанета при всичките им военни хитрости да лягат по очите си, да се разпределят на различни отделения, които изкуства нашите и на съня не били виждали, пак тия последните не можали да пристъпят нанапред ни на една крачка

баташките въстаници престанали да се покоряват на своите войводи, на които от по-напред зяпали в устата твърде послушно. Тия започнали да работят всеки по своему, оставяли позициите и събрани по няколко души из селото в къщята, въртели се около семействата си с пушките в ръце като зашеметени. Това е обща черта между нашите въстаници; същото това ние виждаме да става почти навсякъде: в Перущица, в Панагюрище, в Ново село и Батушево, в Клисура и пр., гдето на неприятеля е помогнало най-много това скръбно и свойствено на българина малодушие.

На 1 май неприятелят се вмъкнал в селото из долния край. Наместо съпротивление той, неприятелят, бил поканен даже от самите българи чорбаджии с обещание, че селото ще да си предаде оръжието

кръвожадният звяр Ахмед ага е нямал що да прави, освен да пристъпи пак към гнъснава подлост, калпаво занятие до него време само на гърците, а не и на османлиите, които всеки считаше, че са главорези, отчаяни кеседжии, но не и коварни подлеци, свойствена чърта, както казах, само на фенерските чада. Барутанлията трябва да не е бил турчин; а доколкото ние знаем, ни той, ни неговите родители са били някога дьонмета

Вследствие на тия две разнообразни мнения населението се разделило на две партии: за и против предаванието. Шум и роптания се слушали навсякъде, а коварният Барутанлия като хищна птица наблюдавал всичко това от своя чадър. Кавлакът и другарите му не преставали да убеждават населението, че Ахмед аа е светец, че той ще бъде неумолим и жесток само към ония, които покажат непокорство, които не си предадат оръжието. По тоя начин партията за предаванието взела връх с изключение на няколко души, гласът на които нямал никаква тежест. Трендафил Тошев забележил за последен път на своите съселяни, че той предчувствува нещо ужасно след предаванието на оръжията. Нямало кой да разсъждава.

От колкото села е имало башибозуци на Батак, всяко село си е имало наотделно своя предводител и байрактар, над които е бил главен началник Барутанлията. Такава е била организацията на тия плячкаджии и диви главорези. Повечето от башибозуците, които изклаха Батак, са помаци

Каква е значи поуката?

1. Перущица - няма геноцид, понеже резултата е 200:200 вкл предалите се от простотия на башибозуците преди да дойде царската войска. Башибозуците са черкези, помаци и голи цигани

2. Брацигово - няма геноцид, обаче са се охарчили с пеесе бона + 80 от недеклариран доход на игумена

3. Батак - клането е по причина че се предали на башибозуците от простотия и шубелък. Башибозука е от помаци. За цигани не пише, обаче където има за клане и краднене няма начин да няма и цигойнер"

Препечат от Кракатау от темата" Геноцид'
Наум
09 Апр 2011 05:12
Мнения: 1,666
От: Bulgaria
Понеже рубриката на Петрински се нарича "Истинската история'-ние допълваме това, което той нигога няма да напише

Професор Кръстъо Манчев

Неотдавна имаше скандал с преоценка на обстоятелствата около Баташкото клане. Там се намесиха пак най-отговорни фактори - президентът. Признак на слабост ли е, когато някой иска да погледне по друг начин историята?

- Вижте - национализмът е страхотна въдица, понеже властта се взима и губи чрез тези избори. Трябва да имаш привърженици, които да гласуват за тебе. Ако аз с тия приказки, които тука изприказвах, изляза на изборите, кой ще гласува за мене?

- Никой!

- Виждате ли, а ако развея патриотарско знаме - всички ще ме подкрепят. Ето това е. Тези хора бяха изкуствоведи, те казваха и показваха, че картината която е създадена за Баташкото клане, е сътворена десетина или дванайсет години след събитието. И това нещо там е инсценирано, направил го е тоя, който е правил картината. Той е довел хора да се инсценира случката. И след това ние сме възприели тази картина като исторически извор, а тя е художествено произведение. Това искаха да ни кажат хората. А се явиха тука политици и имаше заплахи, че ще я убиват тази жена.

- Дошли от друго село и са ги избили нали. Барутин ли е бил човекът?

- Барутин е селото, а Барутанлията е този, който е избивал. Това са помаци. А освен това събитията са пресъздадени по Макгахан, един американец, който е дошъл тук да описва и просто е преувеличил. Вие това можете да го напишете или не, аз го приказвам ще го кажа и на вас - защо тия батачани са били в църквата? Ами в гората нагоре да бяха побегнали. Задавал ли си е тоя въпрос българинът - защо се крият в църква? Защо четата на поп Харитон се крие в Дряновския манастир? Ами да хванат гората. Това е първият въпрос.

Вторият въпрос – изклани били 5000 души на дръвник. Колко време трябва да се извърши това нещо? Пет хиляди души да бъдат заклани, главите им да бъдат махнати, следващия, следващия… Той най-малко една седмица трябва да трае. Това е практически невъзможно. И трети въпрос. Колко е голяма тая църква. Били ли сте там? Колко да е голяма - ами да събере, да събере двеста, триста души, как пет хиляди? Тия въпроси българинът задал ли си е? Ами не ги е задал, защото няма кой да му ги каже, и ако някой като мене му ги зададе, ще отиде в затвора. Или няма да може да разчита на никаква кариера. Аз не искам това, вече съм пенсионер, не ме интересува. Само ако ми вземат пенсията ще ме разсипят. Но не вярвам да стигне дотам. Като заключение сега ще кажа. В османската империя е имало религиозна толерантност. Още 1354 година, когато са взели Цариград султанът е повикал патриарха и му е предоставил патриаршията. Патриархът в Османската империя е имал ранг на везир - министър. Имало и обесени патриарси, но тази институция е съществувала през цялото време.

- През турско робство ли?

- Не го наричам турско робство. Знаете ли какво е робство? Роб е този, който е собственост на някого, когато нямате собственост. Ако аз съм ваш роб, трябва вие да сте мой собственик. В османската империя такова нещо не е имало.

- Хората са имали имоти, нали?

- Имали сме богати хора, имали сме училище, имали сме всичко. А Стефан Цанев написа “Българските хроники” и как ги написал, в сума ти страници, какви сме били роби. Роби, та роби! Ама Османската империя е космополитна държава и роби не е имало, като производително население. Никой на никого не е бил собственост.
Ние имаме цяла колония в Цариград, в Измир.

- Вие не ми отговорихте на въпроса, защо българите в Батак са потърсили закрила в църквата?

- Ами заради тая толерантност. В Османската империя не е било допустимо мюсюлманин да влиза в християнска църква. Това е. И Копривщица е имала някакво самоуправление. Там турчин не е можел така свободно да ходи. А има предание, че в Неготин - сръбски град - турчин не е можел да мине през града с подкован кон. Защото тропа и безпокои хората
Ние тази империя сме я възприели според пропагандата, която са развили нашите възрожденци. Тогава те са искали да направят държава и затова развиват такава антитурска пропаганда, а ние сме взели това за чиста монета. Трябва да я очистим тази работа сега. И да кажем за Османската империя това, което е. И има френски съчинения на тема Османска империя и от други от световно известни автори.

-Всъщност нашите представи за този период са на двеста години?

- Преди двеста години, както са ги оформили възрожденците, ние все още стоим на това. Има “История на Балканите” написана от Жорж Кастелан, преведена е на български език. Той горе-долу е разказал какво е тая империя. Имало ли е турско иго, тук не става дума за робство. Ние трябва да си очистим представите за това нещо и може да се попитаме и за това. Ами защо ние 500 години сме били там, като сме толкова ербап? Защо сърбите седемдесет години по-рано от нас въстават? Защо гърците по-рано от нас си правят държава. Защо ние сме последни, или предпоследни преди албанците. Аз в “История на балканските народи”, том I, съм го разгледал тази въпрос и съм му дал някакъв отговор. Натиснете тук
Наум
09 Апр 2011 05:19
Мнения: 1,666
От: Bulgaria
Любимите митове на българите

14:47 16-03-2011
МАКСИМ МАРТИНОВ Новинар

1. ОСМАНСКАТА ВЛАСТ Е БИЛА “ТУРСКО РОБСТВО”. Не е нито турско, нито робство. Първо, българите не са били и един ден под турска власт, защото турската държава е основана чак през 20 век. Дотогава съществува не Турска, а Османска империя, което не е същото понеже в последната управляващи са не само турци, но араби, албанци, черкези и други мюсюлмански народи. Впрочем и представители на християнски народи, които са приели исляма. Държавната идеология на империята е религиозна, а не народностна. На заинтересуваните препоръчвам книгата „Омер паша Латас” на Иво Андрич. Колкото до робството, българският селянин притежава собственост, тоест той е субект на правото. Освен това, стопански той е използван не само с извънстопански средства, а това не се връзва с думата “робство”. Разпространените представи за това що е робство са почерпени от игралните филми. Дрипави хора във вериги, които извършват непосилен труд с напукани от жажда устни под удара на камшика. Всъщност робството представлява стопанско използване на един човек с извънстопански средства. Отнет му е изборът дали да работи или не защото той е принуден не с изгода, а със заплаха, насилие или пропаганда. Дали работата е на полето, в завод, публичен дом или канцелария, няма значение. Що се отнася до ангариите и другите извънстопански средства за стопанско използване, такива е имало и преди идването на османците на Балканите. Обаче никой не говори за „българско робство”!

2. В ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ НЕ Е ИМАЛО НОВИНИ НА БЪЛГАРСКИ. Всъщност не само са се издавали вестници на български език, но някои от тях са били подпомагани парично от османската власт.

3. ПРИ ПОТУШАВАНЕТО НА АПРИЛСКОТО ВЪСТАНИЕ ОСМАНСКАТА ВЛАСТ ПРОЯВЯВА НЕЧУВАНА ЖЕСТОКОСТ. Жестокост е проявена, но не от властта, а от башибозука. При това повечето башибозуци не са били турци, а помаци, тоест помюсюлманчени българи. (Имало е цигани, черкези и други.) В местата, където въстанието е потушено от войската, са обесени само организаторите, а изстъпления не са вършени. В това отношение османската власт не се е различавала съществено от която и да е друга власт. Днешната българска държава в наказателния си кодекс предвижда наказване на въстанически действия. Извършеното от османската войска, ако се съди по броя на жертвите, не е било по-жестоко от това, което извършват английските колониални части в Африка, а по това време Англия е една от най-цивилизованите страни в света. Броят на убитите е около 30 хиляди, което не надхвърля броя на убитите от комунистите в България след 9 септември. Все пак и за извършеното от башибозука е отговорна османската власт защото тя е допуснала неговата намеса.[/b]
rbb
09 Апр 2011 05:39
Мнения: 373
От: Bulgaria
Науме, Науме...
1. що ги намеси Перущица и Брацигово? това е нелогична софистка хватка. ние говорим за Батак.
2. изклано ли е населението - да. по чия заповед е изклано? на главатаря на башибузика. османския закон защитава ли правата на гражданите си? какви са военните закони за предалите се? а за мирното население? няма как да го обърнеш в нещо друго освен клане.
3. поради какви причини са се предали хората от Батак не е важно, нито е важно на кого са се предали от турските сили. тъпо е като защитата на рундщедт на нюрмбергския процес - те таквозинка сс са ми подчинени, но не са точно от армията, а и аз бях нещо зает...
4. ч е е бунт - бунт е. но кой организира потушаването? властта и следователно властта е отговорна за случилото се. и имено власта е обвинена от европейските сили и заради това искат автономия за българските земи.
***
лоша работа, ако хора като тебе пишат подобни неща. трябва да ударя още една чаша значи...
rbb
09 Апр 2011 05:56
Мнения: 373
От: Bulgaria
зацикли, човек. опитай да рестартираш...
1. не се прави на ударен - всички историци знаят, че империята е османска. под робство в българския език се разбира чужда власт, както си личи и от византийско робство.
2. башибузика какъв се пада на власта?
3. само един глупак се оправдава с това, че и другите правят така.
престъпление е да се избива мирното население. дори само една да е жертвата. и всеки военнопрестъпник трябва да бъде държан под отговорност.
***
а за интересите на силите, за намеренията на въстаниците и т.н. - това е друга бира. тук говорим за жени с деца и бремени, момичета и моми, които са били унижавани, изнасилвани, разпаряни, клани и накрая захвърлени като непотребен боклук. какво обшо има международното положение тука?
Наум
09 Апр 2011 06:07
Мнения: 1,666
От: Bulgaria
Много са ти чашите, приятел

Първият текст е от Захари Стоянов
rbb
09 Апр 2011 06:26
Мнения: 373
От: Bulgaria
може би са ми много. но Захари го знам чели сме и ний и помним.
1. мнението ти като цяло ме натъжава - няма милост и човещина дори към свойте си при тебе.
2. четеш Захари Стоянов като дявола евангелието - писах ти, че иде реч за избиването на жени и деца. а ти ми вадиш цитат за да покажеш
(а) да се не кахъря много - не са много погиналите.
(б). а погиналите си го заслужават, щото са тъпи парчета - как не разпонават редовен аскер от башибузук!?
(ц) а можело е и да звъннат по мобилния на румелийския валия да си поръчат една половин порция редовен аскер без артилерия, за да могат да се предадат спокойно.
***
и трагичното е, че сам не разбираш какъв е проблема - некви въорежени избиват жени и деца, старци, но не и преди да са се погаврили с тях както само те си знаят. остави как се употребява историята - както казах, това е друга бира.

Редактирано от - rbb на 09/4/2011 г/ 06:34:18

бонго-бонго
09 Апр 2011 06:46
Мнения: 26,313
От: Swaziland
В случая не става " вие направихте това, вие онова..." . Не мога да отъждествявам живи хора с онези, които са живели преди повече от столетие, нито да отъждествявам себе си с жертвите от Батак.
Но не може човек да замълчи за оценката, когато става дума за едно масово убийство.Защото на човещината преминава през оценката на подобни събития, а не в себеидентификацията с жертва или палач.



rbb
09 Апр 2011 06:47
Мнения: 373
От: Bulgaria
а за кръстю манчев:
1. мдаа, това са искали да кажат изкуствоведите.
2. мдаа, историята се ползва за политически цели.
3. мдаа, възрожденците са онези от които започва създаването на българския национализъм.
4. НЕЕЕ - национализмът по това време вече трайно се е настанил в османската империя и източна европа, като последствие на френската революция. и накрая унищожава империята, както и австрийската, както и руската. тъй, че ако е нямало български национализъм, щяло е да следваме я сръбски, я гръцки, я турски.
5. и като отворихме дума.... османската империя е толерантна и отворена страна до средата на 16 век. после нещо им става, когато завладяват месопотамия и египет.... турски, да имено турски, национализъм има в империята... и това, че казваме турско робство и говорим за турците е и показател за нарастващото осъзнаване на османския елит като турски. и същите националистически идеи се оказват много по-опасни и разрушителни в ръцете на елита - виж целия период от 1870 до 1922.
Чичо Фичо
09 Апр 2011 08:41
Мнения: 24,838
От: United States
Науме,
Думата "робство" иде от св. писание, от египетското робство на евреите, и вавилонския плен (хорът на еврейските пленници във Вавилон от операта 'Набуко' или псаломът, известен ни от негърския спиричуъл 'Край реките на Вавилон', познат от Бони М).

Чуждата власт в нашия регион често се означава с "робство", "иго": рус. "монголо-татарское иго", срб. и мак. Турско/Османско ропство/Tursko Osmansko ropstvo, гр. "туркократия", но на английски гърците обичат и израза "Ottoman yoke", иго, хомот. "Заробвам" значи завладявам - Ботев пише от Радецки до еврепейските вестници, че бълг. революционери начело с редактора на в. "Знаме", орган на революционната партия, заробиха австрийски параход.

В Русия прогресивните в 19 в. наричат "робство" крепостничеството, в Англия Робърт Оуен нарича "роби" работниците, като и у нас работниците са "роби" в Кирковата песен и бълг. текст на Интернационала. Днешните американци често използват думите slaves и peasants/serfs за описване на трудови отношения в САЩ.

Колкото до конкретните форми на робство, в Османския девлет то било широко разпространето до 19 в. и съществувало чак до началото на 20 в. (справка).

Популярното име за османлиите у нас и другите балкански и европейски страни от време оно е "турци", макар че за самите османлии до края на 19 в. "тюрк" било обидна дума, те си били османлъ. Дори правителственият османски вестник на бълг. език се казвал "Турция" (нещо като "Йени ъшък" и "Йени хаят" след девети).

Редактирано от - Чичо Фичо на 09/4/2011 г/ 08:47:21

Чичо Фичо
09 Апр 2011 09:03
Мнения: 24,838
От: United States
Колкото до башибозука, държавата носи изключителна вина за безчинствата му. Без държавна санкция по това време те не са били мислими.

И аз често давам положителен пример с османското управление у нас: реформите на Митхат в Дунавския вилает, османската Бохемия и Моравия. В османския девлет, простиращ се от Баня Лука до Йемен, се реши, че Дунавският вилает (днешна северна България плюс северна Добруджа, Софийско и Нишко)‌ с център Русчук е най-важната територия, връзката в Аврупата.

Днес бълг. правителство остави северна България на кучетата.

Въпреки тоя положителен пример, османското владичество ни нанесе огромни щети. Българите бяха подложени на силен демографски натиск, лишени бяха за векове от своя интелигенция, професионална култура и историческа памет за това кои са, от търговски, политически и военен елит, градски живот и връзки с развития свят. България пропусна първите най-важни десетилетия на модернизацията на Европа след промишлената революция. Пострада и духовният ни живот - лишени от своя църква, подложени на двоен гнет, турски политически и фанариотски духовен, българите станаха цинични към държавата и църквата. От османлиите българите наследиха и чувството си на малоценност пред западноевропейците.
Вегетарианец
09 Апр 2011 12:27
Мнения: 1,628
От: Bulgaria
За една нощ редовната армия на Сюлейман паша/евреинът Соломон Леви/ избива 15000 беззащитни жени и деца по времи на руско-ТУРСКАТА, а не руско-османската война!

len
09 Апр 2011 13:59
Мнения: 5,045
От: Bulgaria
Натиснете тук
Натиснете тук
Ако има някой да даде повече информация. Първият линк е за "нашия" Сюлейман Паша, вторият е за друг, който е французин /и вероятно евреин/. Този въпрос не е изяснен. Бил ли е Сюлейман паша от нашата история евреин?
Добави мнение   Мнения:309 « Предишна Страница 12 от 16 10 11 12 13 14 Следваща »