"А иначе е пълно безумие в днешно време фактът, че ПОЧТИ ВСИЧКИ църковни празници ФОРМАЛНО СЕ ОТБЕЛЯЗВАТ като по стар стил, но всъщност са ИЗМЕСТЕНИ с +13 дни заради съгласието на БПЦ да приеме новия стил заради "крилото на светската власт"!" (постинг от 09-11-2012 08:36) - обяснявам с извадка досежно последните месеци от годината: Вяра, Надежда и Любов и майка им София:стар стил-17 септември,БПЦ-17 септември; Св.Петка - Петковден:стар стил-14 октомври,БПЦ-14 октомври; Св.Йоан Рилски - Чудотворец:стар стил-19 октомври,БПЦ-19 октомври; Св.Димитрий Солунски - Димитровден:стар стил-26 октомври 306,БПЦ-26 октомври; Св.Архангел Михаил - Архангеловден:стар стил-8 ноември,БПЦ-8 ноември; Въведение Богородично, Ден на Христ.семейство:стар стил-21 ноември,БПЦ-21 ноември; Св.Николай Чудотворец - Никулден:стар стил-6 декември,БПЦ-6 декември; Рождество Христово:стар стил-25 декември,БПЦ-25 декември. ОЧЕВИДНО Е, че БПЦ ИЗПРЕВАРВА отбелязването на православните църковни празници с +13 дни (ФОРМАЛНО СЕ ОТБЕЛЯЗВАТ по датите като за стар стил!) - което си е чиста проба йезуитство спрямо Канона на Православните църкви - виж Гърция, Русия, Сърбия, Армения и останалите... "Бонго-бонго" и останалите, разбрахме ли се ?! |
Вяра, Надежда и Любов и майка им София:стар стил-17 септември,БПЦ-17 септември; Св.Петка - Петковден:стар стил-14 октомври,БПЦ-14 октомври; Св.Йоан Рилски - Чудотворец:стар стил-19 октомври,БПЦ-19 октомври; Св.Димитрий Солунски - Димитровден:стар стил-26 октомври 306,БПЦ-26 октомври; Св.Архангел Михаил - Архангеловден:стар стил-8 ноември,БПЦ-8 ноември; Въведение Богородично, Ден на Христ.семейство:стар стил-21 ноември,БПЦ-21 ноември; Св.Николай Чудотворец - Никулден:стар стил-6 декември,БПЦ-6 декември; Рождество Христово:стар стил-25 декември,БПЦ-25 декември. ОЧЕВИДНО Е, че БПЦ ИЗПРЕВАРВА отбелязването на православните църковни празници с +13 дни (ФОРМАЛНО СЕ ОТБЕЛЯЗВАТ по датите като за стар стил!) - което си е чиста проба йезуитство спрямо Канона на Православните църкви - виж Гърция, Русия, Сърбия, Армения и останалите... "Бонго-бонго" и останалите, разбрахме ли се ?! Мисля, че не си наясно какво значи по стар стил и по нов стил. Ако Рождество (например) се празнуваше по стар стил, то трябваше да се празнува след Нова Година, когато го празнуват и православните църкви, които не са минали на новоюлиянския календар. Типичен пример за разликите "нов-стар стил, където държавата се разминава с БПЦ по празниците е Св.Св. Кирил и Методий - съотв. 24 и 11 май. |
Преди около 2 години един друг човек се е мотивирал по-добре от мен, но по същество смисълът е същия: http://obshtestvo.net/%d0%b0%d0%bb%d0%b5%d0%ba%d1%81%d0%b0%d0%bd%d0%b4%d1%8a%d1%80-%d1%82%d0%be%d0%b4%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b2-%d0%bd%d0%b5-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d1%8f%d0%b9-%d1%85%d1%80%d0%b8%d1%81%d1%82/ "Нека видим и как новостилието изпразни църковните празници от съдържание и те станаха светски: например денят, в които се почита пресветлата памет на Светите братя Кирил и Методий – 24 май. Днес той се чества предимно като празник на славянската писменост. Няма я духовността! Няма ги хоругвите, няма ги иконите, православните песнопения, беседите за християнския им подвиг (защото създаването на славянската писменост е плод на мисията им да евангелизират хората на разбираем език), празнува се по светски. Защо? Защото църквата вече е отбелязала празника по нов стил 13 дни по-рано - на 11 май. Тогава храмовете са били полупразни, защото хората нямат навик да ходят в храма на 11 май. Друг пример – 8-ми декември. Всички знаят, че това е студентският празник. Защо? Защото тогава се чества паметта на Св. Климент Охридски, първият държавен преподавател по християнство и богословие в България, първият епископ. Добре, но паметта му по нов стил вече се отбелязва на 25 ноември! Тогава храмовете пак са празни, а на 8 декември студентите само се напиват и никой не се сеща за Св. Климент Охридски и чудните му слова. Светското взе примат над духовното! Същото е и с празника Успение на Св. Богородица, който е на 28 август – на тази дата в огромен брой села има сборове. Преди календарната реформа хората са сядали на трапезата след като първо вземат участие в богослужението по случай празника на Божията майка. След 1968 г. празникът бе изместен на 15 август. Тогава в селата нямат навик да се събират, а на 28-ми, когато направят сбора, от празника е останало само яденето и пиенето – духовното го няма, защото на 28 храмът е затворен. Празникът вече е минал 13 дни по-рано..." |
Ако приемем аргумента на този човек, в такъв случай Православието трябва да не признава и 29 февруари на високосни години. В такъв случай богуслужебната година трябва да се устрои не с 13 дни разлика, а с повече. Разликите ще се задълбочават, докато Рождество се падне през пролетта. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
"Бонго-бонго", почти цитираш католическите съображения за приемане на Григорианския календар (респ.БПЦ - 1968), но нейсе ... Моята ОСНОВНА мисъл е, че НЕ БИВА да се използва ЕДНА И СЪЩА ДАТА за някакво църковно събитие при РАЗЛИЧНИ използвани календари (дадох линк към календара по стар стил за 2012!), защото разликата е +13 дни - примерно "25.12" по светския (католически) календар (т.н.нов стил) НЕ Е "25.12" по Православния църковен (юлиански) календар (старият стил, използван от ПОВЕЧЕТО Православни църкви) - подобно "съобразяване с истинските дати" е ФОРМАЛИЗЪМ и двуличие, а това за БПЦ не е за добро и то си личи отвсякъде. |
Критичният период за разбиране на днешото състояние на БПЦ и на християнството в България според мене е османският. И тогава църквата е под крилото на светската власт, но не е българска, а фенерска, и с началото на новогръцкото национално движение застава на новогръцки националистически позиции, а и светската власт не е светска, а халифатска. Каквото и да е било в средновековието преди османското, до 19 в. е било забравено (изтрито) вече. Властта на фанариотския клир в условията на османското господство според мене нанесе непоправими (засега) вреди на българското християнство, белязали и самата БПЦ след възстановяването й, които дойдоха в притурка на обичайните недъзи на "цезаропапизма" в сравнение с римската църква. Ще ви спестя традиционните цитати от "История на българите" от Иречек, запомнили сме ги наизуст. Фанариотството в съчетание с османството нанесоха непоправими (засега) вреди на българската народна култура в националното самочувствие, в отношението към властта, закона, а и доброто и злото и справедливостта. Затова въпросът за приемствеността между славянобългарите езичници и старото местно христянско население не е толкова важен от гл. т. на официалното бълг. християнство. Но от гл. т. на народната култура е много важен. Българската народна култура пази ясни заемки от културата на старото местно население, каквито не се срещат у другите по-северни славянски народи и у народите на Волга и Урал, сродни с българите - например Трифон Зарезан носи очевидна приемственост с тракийския винарски Дионисиев култ, русалските магически военно-лечебни игри - с тракийския северен култ на Залмоксис-лекаря с влияние на римските празници на мъртвите Rosalia и на военната организация на средновековната бълг. държава (Ив. Венедиков), а и бълг. народно богомилство е продължение на привнесени от Предна Азия стари дуалистични традиции, минали през християнския гностицизъм. Заварената стара култура в земята на Аспаруховото заселване, "земята Карвунска" според БАЛ от 11 в., също има голямо значение на изключително бързото формиране на старобългарската плисковско-преславска култура, стигнала върха си още в началото на 10 в. (Ст. Ваклинов, П. Георгиев). Става дума не само за строителните умения и гледжосаната керамика, но и за традицията на двуезичната книжновност, намерила отражение и в кирилицата, и за широките хоризонти на тогавашните българи. Така приемственост има на много места в западна Европа по това време, но там този факт не буди възражения. От общохристиянска гл. т. и древните християнски традиции по нашите земи са важни, както това е отразено и в преданието на БПЦ. Почитта на пловдивчани към св. Ерм и на варненци към св. Амплий и св. Андрей Първозвани са симпатични, само да не водят до чалга историзъм от румънски тип. "Скитските монаси" например са много повече част от "историята на христянството в България", а не в Румъния - Добруджа (старата Мала Скития) е неразделна част от Балканите, от българското историческо землище, люлка на бълг. държавност и ранна култура. Власите са новодошъл народ в същинско Влашко, едва от 13 в. насетне, а в Добруджа въобще не са присъствали, освен като некултурни преселници мокани и рибари, чак до 1878 г. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Чичо Фичо |
Моята ОСНОВНА мисъл е, че НЕ БИВА да се използва ЕДНА И СЪЩА ДАТА за някакво църковно събитие при РАЗЛИЧНИ използвани календари (дадох линк към календара по стар стил за 2012!), защото разликата е 13 дни - примерно "25.12" по светския (католически) календар (т.н.нов стил) НЕ Е "25.12" по Православния църковен (юлиански) календар (старият стил, използван от ПОВЕЧЕТО Православни църкви) - подобно "съобразяване с истинските дати" е ФОРМАЛИЗЪМ и двуличие, а това за БПЦ не е за добро и то си личи отвсякъде. Значи Българската Православна Църква е независима и автокефална. В случая е абсурдно да се говори за "католически" календар. Едно, че не иде реч за грегорианския календар, а новоюлиянския (двата са различни), който е дело на православен астроном (сърбин), второ, изобщо не е вярно че "старият стил" е в употреба от "ПОВЕЧЕТО" (че и с главни букви) поместни православни църкви. Доколкото зная Юлиянският календар се ползва от Йерусалимската, Грузинската, Сръбската и Руската църкви, както и от светогорските манастири. Доста странно е за мен да се говори за "католически" и "православен" календар, при условие, че иде реч за астрономия, т.е. за естествена наука, която би следвало да е извън полето на богословските спорове. И независимо дали коментарът ми за разминаването на празниците и придвижването им напред е "католически" или някакъв друг (макар аз да съм си православен), той остава валиден - старокалендарците, ако отхвърлят календарната реформа, следва да отхвърлят и 29 фервуари на високосните години, т.е. на всеки 4 години следва да "придвижват напред" фиксираните празници. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: бонго-бонго |
"Бонго-бонго"! "Доколкото зная, Юлиянският календар се ползва от Йерусалимската, Грузинската, Сръбската и Руската църкви, както и от светогорските манастири." Ами това е ДОБРЕ за Православието бе, джанъм! ДОБРЕ знаеш! О.К. в БГ да бъде (да стане) така! Какво сме ние - някакви си личности - и няма лошо - православни при това ! |
http://grigorsimov.blog.bg/politika/2012/05/27/kak-ni-natrapiha-papsko-masonskiia-kalendar-t-n-star-i-nov-s.959879 "В какво е лукавството на „поправения юлиански календар”, по който се служи сега у нас? Той наистина не смее да наруши православната Пасхалия, което би означавало отпадане от Църквата, макар че призиви за общо празнуване на Великден с католиците все по-често се чуват. Но пък напълно следва католическия григориански календар за Месецослова/празниците с постоянна дата/, с което грубо нарушава древния Типикон – устава на църковното богослужение. Петровият пост не само силно е съкратен, а понякога и съвсем изчезва, нарушават се ред времеви граници и установени от Църквата правила. Календарната реформа обаче се цели много по-далеч. Общите дати на неподвижните празници дават възможност за съслужение с католиците, което е категорично забранено от каноните, под страх от низвергване. Днес обаче то дръзко се практикува от немалко православни свещеници и йерарси. Днес юлианският църковен календар се спазва от по-голямата част от православния свят - от Йерусалимската, Руската,Сръбската, Грузинската, Македонската Църква, Света Гора. По него се черкуват хиляди гърци и над 2 млн.румънци. У нас срещу календарната реформа се възпротивиха само двама архимандрити, които намериха подслон в Княжевския девически манастир,единствен продължил с цената на много лишения и рискове да служи по стария стил. След демократичните промени техните духовни чада се отделиха в своя църковна общност – Българската православна старостилна църква, чиито последователи все повече се множат." Аз лично, нямам какво да добавя, НО БЛАГОДАРЯ на Автора за темата "Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт", че имаме ТЕМА за общуване - Нашата Православна тема ! КАКВО друго ни остана... |
Днес юлианският църковен календар се спазва от по-голямата част от православния свят - от Йерусалимската, Руската,Сръбската, Грузинската, Македонската Църква, Света Гора. По него се черкуват хиляди гърци и над 2 млн.румънци. Каква е тази "Македонска църква"? Ти все още не можеш да ми отговориш на простичкия въпрос, който ти зададох. Хубаво, юлиянският календар е единственият правилен, защо тогава "истинските православни" броят 29 февруари на високосните години, защо празниците им не се местят с по един ден напред на всеки 4 години - зер, не е ли 29. феруари "еретически", бидейки въведен от "еретичния католически" календар? |
За интересуващите се: Въпросът за реформата на календара е разработен много добре от о.Б.п. Проф.Д-р Николай Глобуковски в бр. 6 на Православен мисионер от 1943 г. П.П. Може би - ако ми остане време - ще го сканирам и кача в нета. П.П.П. Бонго, доводите "ЗА" и "ПРОТИВ" календарната църковна реформа съвсем не са малко. И от каноничен и от традициен характер. |
зер, не е ли 29. феруари "еретически", бидейки въведен от "еретичния католически" календар? Добре е да се знае по нещо и отпреди Христа. Календарът с месец февруари от 28 дни и 29 дни във високосна година е именно Юлианският календар. Привържениците му обаче би трябвало да отговорят защо не искат да празнуват Коледа около зимното слънцестоене, както са я празнували античните християни, а две седмици по-късно. |
И где беше, казваш, Чиче Фиче, цитираният от теб Иречек в предните 400 години, когато презрените от теб фанариоти отстояваха Православието по тези земи? Айде моля те! |
Българската православна църква през всичките си 1142 г. на относително самостойно, на полузависимо или при напълно подчинено съществуване също винаги е под контрола на светската власт Макар и абсолютизирано, в това твърдение на автора има истина. В България от времето на Екзархията та до ден днешен църквата ни е в упадък и това се дължи в голяма степен на намесата на светската власт в духовните дела. През Средновековието българските владетели също са се месили в църковните дела, но това е правено с цел защита на българските интереси. Борис I налага християнството като официална религия, за да заздрави българската държава и обедини българския народ. Подобна е и идеята на Калоян с приемането на Унията. След 1878г. българската църква в голяма степен е маргинилизирана. Низвергването на Антим I е последвано от избори за нов екзарх, които Йосиф печели само с един глас, а неговият противник Григорий от Русчук и владиците от Северна България не приемат изборните резултати. Тази нелицеприятен конфликт в църквата е само огледално отражение на политическите борби по онова време. Църковните борби продължават десетки години и показват, че в църквата има дълбоки противоречия, породени от усилията на светската власт да се меси и използва църквата за собствени цели. След 1944г. светската власт нанася последните и то твърде тежки удари върху независимостта на българската църква и на практика я превръща в инструмент не за духовно издигане, а за неутрализиране на религиозните чувства у българина. Комунистическата идеология и практика направиха българската църква да изглежда като един неадекватен и атавистичен придатък на обществото. Последиците са видни за всички - църквата не показва желание, а очевидно няма и сили да бъде морален пример на българите. |
Да не изпадаме в крайности, но всъщност няма нищо лошо да има "подреденост" в този живот - поне що се отнася до нещо дълбоко вътрешно в човека - морални норми, възможност за съпринадлежност към определени правила и норми на обществено поведение... Не толкова да се търси спасение в тази "подреденост", но все пак да се знае, че въпреки идиотски изглеждащата и усещана като такава сегашна действителност, има една (в добрия смисъл на думата) консервативна позиция на една обществена структура (при което има основание за такова очакване заради 1142-годишното си съществуване)...НО би трябвало - заради ДОРИ И САМО наличието на все още мислеща част от населението в БГ - БПЦ да се върне към не-толкова отдавнашното си минало (преди 1968) и да успокои православните - поне чрез въстановяване на предишния календарен ред за отбелязване на църковните празници. Нещо повече - изисква се ЕЛЕМЕНТАРНО съобразяване с църковната история - примерно заради Св.Георги Победоносец, обезглавен през 306г. на 23 април, а да се отбелязва това събитие САМО заради светския т.н."нов стил" на 6 май (какъв нов стил през 306г ?!). Ами да погледнем, че и до ден днешен примерно съществува една църквица в Търново с църковно богослужение на 23 април - дори заради историческата коректност! Това аз го разбирам като "добър консерватизъм" - в случая за спазване на правилата на историческото развитие, а не да се "усукваш" около властта, за да бъде мирно и тихо... НЯМА ТАКОВА НЕЩО "И вълкът сит, и агнето цяло". Не бива - особено в днешния разгулен свят - с насмешка едва ли не да се честват светци (в частност именни дни примерно) на две дати, не бива - около Рождество Христово - едни православни още да постят, а други да мазнят и празнуват. В това виждам ролята на БПЦ като корекция - иначе ОЧЕВИДНО Е ХАОС И БОГОХУЛСТВО - каквато всъщност е нашата действителност в днешно време. Не твърдя, че единствено БПЦ има вина, но НЯМА ЛОШО ДА БЪДЕ КОРЕКТИВ - дори на светската власт! Но това определено няма как да се получи "под крилото". |
Цитат от един от многото източници в Мрежата": "На 11 ноември Православната църква прославя светите мъченици Мина, Виктор и Викентий днес.Християните почитат Свети Мина като покровител на семейството, на сираците и бездомните. Свети Мина се смята за закрилник и на всички народни лечители, знахари, воини, както и на хората, поели на дълъг път. Св. Мина закриля и жените, затова на този ден те се молят пред иконата на светеца за здраве на децата си, за радост и благополучие на дома.В народните представи Свети Мина е бил господар на вълците, които трябвало да пуска и да прибира. Неговият празник бележи средата на така наречените Вълчи празници - от Архангеловден до Коледни Заговезни. Дните и дългите нощи слагат край на ремонтите, за да не се промъкнат злите сили в дома.Имен ден празнуват Виктор, Виктория и Минчо и Минка. Свети Мина се смята за патрон и покровител на всички народни лечители, знахари, войни, както и на хората, поели на дълъг път. Св. Мина закриля и жените, затова на този ден те се молят пред иконата на светеца за здраве на децата си, за радост и благополучие на дома. Св. Мина бил войник в Египет.За вярата след мъчения бил посечен с меч в 296 година при Диоклетиан и Максимиан." ПОРЕДНИЯТ ПРИМЕР от днешния ден (11-11-2012) - датата е 11 ноември, НО ПО НОВ СТИЛ !!!, "Св.Мина" ОБАЧЕ се отбелязва по ЮЛИАНСКИЯ КАЛЕНДАР на 11 ноември, а както е известно, разликата е, че новият стил изпреварва стария с - хайде да уточним (!!!) - колко дни спрямо 296 г. Ето го настоящето безумие (за съжаление, ПОЗВОЛЕНО от БПЦ). |
Prophecy „Същественото е, че ситуацията в БПЦ ВИНАГИ през годините е била "под крилото".” „Аз лично, нямам какво да добавя, НО БЛАГОДАРЯ на Автора за темата "Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт", че имаме ТЕМА за общуване - Нашата Православна тема ! КАКВО друго ни остана...” Хайде пак да си обясним,свързвайки заглавието на Петрински със „смяната на календара” през 1968 г. и да определим каква е светската власт в България по това време. Тя без съмнение е 100% под управлението на Съв.съюз и е фактически същата,но в Съв.съюз остана „предишният” календар?! Говорейки с един мой приятел от детството,сега потомствен свещеник,той така и не можеше да си обясни каква е причината за това решение на БПЦ.Беше поканен от една телевизия,където той защитаваше предишния църковен календар и заяви,че не може да си обясни мотивите за промяната.Ние миряните изглежда сме още по-далече от причините за станалото.Да го обясни БПЦ официално,редно е.Не знам до сега да има такова обяснение, без да претендирам за сигурност в твърдението си. |
Разрешихте ли всички проблеми на БПЦ и Вярата, че се хванахте за календара? Според мен основните проблеми са 1/Трябва ли да се празнува Рождество с махмурлук от НГ, 2/Трябва ли да се коли Гергьовско агне през Велики пости? |
Не претендирам за достоверност, и не отричам, че нямам източник за потвърждаване, но все пак: http://budiveren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=232:2010-08-03-14-15-23&catid=59:2010-08-03-14-05-16&Itemid=100 ("БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ СВ. СИНОД, ПОСЛАНИЕ №5953 18 юли 1968 г., София" и вътре има интересен запис: (...) "Все още не се ръководят по него (григорианския) Иерусалимската, Руската, Сръбската и нашата църкви. Но и у тях схващането, че тоя календар следва да се възприеме, става все по-популярно. В Българската църква желанието да се въведе изправеният юлиански календар е всеобщо, желае се от клира и от вярващият народ. В България календарният въпрос бе поставен на разрешение още през 1916 година — седем години преди събирането на междуправославната комисия в Цариград. И тогава със закон, гласуван от Народното събрание на 14 март 1916 година, в гражданска употреба бе въведен григорианският календар. Св. Синод е разгледал календарния въпрос в заседанията си на 2 и 21 юни 1916 г. (ст. ст.). (...). Та, има нещо интересно и - БЕЗСПОРНО ПО-ИСТИНСКО - от 1916, но аз ненапразно в един от предните си постинги споделих, че трябва ПОСТОЯННО да се усещаме, коментирайки особенно историята, че много неща не дознайваме ... Е, има и здравословни коментари по същото това съдържание, например: "То е прието в нарушение на тогава действащия Устав на БПЦ, който не дава право на Св. Синод да променя богослужебния ред, нито каквато и да било друга част от св. Предание (напротив, митрополитите са задължени да бдят за опазване чистотата на светоотеческата вяра). Два от аргументите на митрополитите за въвеждането на новия календарен стил, както ще видите, са цинични: 1. Че новият стил се налагал, за да се отстраняло това недомислие да се празнува Нова година през време на пости - т.е. изместват Рождеството на Господа поради чревоугодие – за да може да се блажи на светската Нова година. 2. Че реформата съответствала „на икуменическите стремежи на Църквата” - тази нагла декларация всъщност разкрива истинската цел на обновленците – да се размие границата между Православие и ереси в един духовен миш-маш." А, разбира се, че е безспорна необходимостта от обяснение на БПЦ, но като гледам състава на митрополитите, подписали през 1968, то живи май няма вече ... |