защото за мнозина Неапол се е отнасял към Филипи както Пирея към Атина - нещо като пристанищно предградие Това е точно така. Независимо, че Неапол (Кавала) е по-ранният от двата града, от Филип II насетне Кавала е деградирана именно до пристанище (на 3-4 часа път пеша) на Филипи, който е важният стратегически център, свързан вкл. със златотобива в региона. Това състояние на нещата се запазва (и задълбочава) в римско време. Прочее, и важното пределинистическо средище Терме (дало името на целия Термейски залив!) "пада свидна жертва" на реорганизацията на тези земи от македоните, като запада бързо благодарение на основаването от Касандър на едно "градче", което този хубостник нарекъл на жена си - Тесалоника. Такива ми ти работи, ама отде чилингировците да ги знаят ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Тъ, какъв е маршрута на Апостол Павел по нашенско: https://dveri.bg/69k Самият ап. Павел се насочва първо към известния път Via Egnatia, като прави едно отклонение до Атина и Коринт. Общите наблюдения обаче показват, че група от негови ученици успява да свърже и т. нар. „Централен“ (диагонален) път, водещ от Рим към Византион, и преминаващ през Виндобона (дн. Виена), Сирмиум (дн. Сремска Митровица), Наисос (дн. Ниш), Сердика (дн. София), Филипопол (Пловдив), Адрианопол (Одрин), Византион, за което ще стане дума по-долу[3]. Други апостоли са поставяни да наставляват новопокръстените вярващи: евангелист Лука във Филипи, Сила и Тимотей във Верия. По-късно в своето Послание до римляните ап. Павел изрично потвърждава изпълнението на тази своя задача с думите, че „предал учението на Христос чак до Илирик “ (Рим. 15:19). В своите бележки за Посланието на апостол Павел към римляните бл. Теофилакт Български пише: „апостол Павел казва: „тъй че разпространих благовестието от Йерусалим и околността дори до Илирик”. Искаш доказателства за това, което говоря ли, казва (ап. Павел)? Виж големия брой на моите ученици – от Йерусалим до Илирик, който съвпада с границите на днешна България. Не е казал: аз съм проповядвал, а изпълних благовестието, за да покаже, че словото му не е било безплодно, но действено. За да не помислиш, че е вървял по прав и широк път. "И околността", казва, т. е. аз съм обходил народите, проповядвайки и на север, и на юг...’’ Те сеги вождовете и бонго одма ша обявят и Архимандрит Йеротей за фалшификатор... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Тъ, какъв е маршрута на Апостол Павел по нашенско: Никакъв. Прочее, явно част от длъжностната характеристика на нашите архимандрити е да лъготят. Поредният случай ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Прочее, явно част от длъжностната характеристика на нашите архимандрити е да лъготят Упс, как познах... |
67, ти наистина ли мислиш, че ще ошашавим чужденците с три века кобили????? Ама това е наистина прекрасно!!! мерси за позитивното мислене, спокойно ще заспя..... |
Общите наблюдения обаче показват, че група от негови ученици успява да свърже и т. нар. „Централен“ (диагонален) път, водещ от Рим към Византион, и преминаващ през Виндобона (дн. Виена), Сирмиум (дн. Сремска Митровица), Наисос (дн. Ниш), Сердика (дн. София), Филипопол (Пловдив), Адрианопол (Одрин), Византион, за което ще стане дума по-долу И, очаквано, в текста "по-долу" няма нито един конкретен източник, който не да потвърди, а поне да намекне за подобно нещо. Wishful thinking and lies ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Чилингировщини: Но както разказът за първото пътуване на апостол Павел в Европа в Деяния на апостолите, така и неговото послание до филипяните показват съвсем недвусмислено разликата в отношенията на апостола с римската власт и с местното македонско население: между апостол Павел и „филипяните“ се създават особено сърдечни и близки отношения, които той изрично отбелязва в посланието си до тях – такива отношения не са засвидетелствувани от негова страна спрямо жителите на някой друг от градовете, които посещава. А и жителите на Филипопол не са забравили посещението на апостол Павел в своя град и са пазили спомена за него в продължение на много столетия, като го отбелязват в свой ръкопис дори през ХІІ век – това е кратка приписка в полето на така наречения Христинополски апостол от първата половина на ХІІ век. В тази приписка, която е и най-старият стигнал до нас извор за българското име на града, предадено като , съответният текст се свързва именно с посещението на апостол Павел в него: .... Непосредствено свързано с посещението на апостол Павел във Филипопол/Пловдив очевидно е и ръкополагането на първия епископ – Ерм. Но и неговото име е подложено – също както името на епархията му – на манипулации с цел да се заличи или поне да престане да се свързва с Филипопол. И от какъв зор и на какво основание Св. Павел ще ходи да ръкополага Св. Ерм, който е един от седемдесетте, т.е. един от изпратените лично от Христос : 1. След това Господ избра и други седемдесет ученици и ги разпрати пред Себе Си по двама за всеки град и място, където Сам щеше да отиде, 2. и рече им: жетвата голяма, а работниците малко; затова молете Господаря на жетвата да изпрати работници на жетвата Си. 3. Вървете! Ето, Аз ви пращам като агнета посред вълци. 4. Не носете ни кесия, ни торба, нито обуща, и никого по пътя не поздравявайте. 5. И в която къща влезете, първом казвайте: мир на тая къща! 6. И ако бъде там синът на мира, върху него ще почива вашият мир; ако ли не, ще се върне у вас; 7. и в тая къща оставайте, яжте и пийте, каквото ви дадат; защото работникът заслужава своята заплата. Не прехождайте от къща в къща. 8. И в който град влезете и ви приемат, яжте, каквото ви сложат; 9. изцерявайте болните, които са в него, и казвайте им: приближи се до вас царството Божие. 10. В който пък град влезете и не ви приемат, излезте по стъгдите му и кажете: 11. и праха, полепнал по нас от вашия град, ви отърсваме; обаче да знаете, че се приближи до вас царството Божие. Типичен продукт на социалистическите "историци на християнското изкуство"! Гедерейски!!!! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Тропане с крак и викане - Не е верно... То да го виках само аз ... Натисни тук |
Типичен продукт на социалистическите "историци на християнското изкуство"! Гедерейски!!!! Апцелютно! С комунистическа закалка и плам изследваха християнска проблематика ... То не знае що е то Велик и Малък вход, дискутира триделен олтар ... Нагледахме се на такива ... Пастофорий от баптистерий не могат различат, олтарна преграда от олтарна маса ... | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Те сеги вождовете и бонго одма ша обявят и Архимандрит Йеротей за фалшификатор Аз няма да обявявам архимандрита за никакъв. Мисля, че думите му , говорят сами за себе си: Разясненията дадени от еп. Никодим (Милаш) ни дават ясна представа, че през VI в. Римската църква приема решенията на IV-те Вселенски събора и дотогава не е нужно да се изтъква някакъв апостолски авторитет. Освен това, папите до IX в. не предявяват претенция за някаква си абсолютна, универсална, непогрешима, божествена власт на своята катедра. Църквата водена от Светия Дух предузнава, че е възможно Рим да се отклони от чистотата на вярата и затова установява, първа след нея да бъде Константинополската катедра равна по чест и втора по административна величина. Очевидно архимандритът отхвърля цялата каноника, свързана с 2 и 4 Вселенски събори, както и тази на Сердикийския събор, както и тълкуванията на цитирания от теб Валсамон. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Очевидно архимандритът отхвърля цялата каноника, свързана с 2 и 4 Вселенски събори, както и тази на Сердикийския събор, както и тълкуванията на цитирания от теб Валсамон. Ко, ко речи??? (речи щурчо ... ) Имай милост, бонго-бонго ... |
Имай милост, бонго-бонго ... Ква милост, бре Команч. Още Св. Ириней, в полемиката си с гностиците, се позовава на апостолическата традиция на християнските цъкви! Св. Киприян в полемиката си срещу новатианците се позовава на "престола на св. Петър". Но не би. До 6 в., не се бил изтъквал апостолския авторитет на църквите!!! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Не ме разбирай грешно, далеч съм от мисълта да споря с ахрхимандрита, още по-малко с еп. Никодим (Милаш), който е един от изтъкнатите модерни православни канонисти, но в случая се касае за доста волно твърдение. https://archive.org/details/DvornikByzApostolicity | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Не ме разбирай грешно, далеч съм от мисълта да споря с ахрхимандрита, още по-малко с еп. Никодим (Милаш), който е един от изтъкнатите модерни православни канонисти, но в случая се касае за доста волно твърдение. Аз също не бих искал да споря с архимандрит, но първо, както вече е добре известно, тук не коментираме личности (въпреки непрестанните манипулативни внушения на щурчо), а текстове, и второ, волностите на игумена на поморийския манастир са много не само от гледна точка на църковно-догматичната проблематика, а и от чисто историческо-археологическа (и въобще методическа) гледна точка. Ето защо ще се наложи малко и да се поспори. В интерес на истината неговото писание като цяло не се отнася САМО до "маршрута на апостол Павел", а до механизма на разпространението на ранното християнство в Тракия и на Балканите през първите векове, така щото манипулациите тук са споделени между неговия текст и неспособността на блогосферата да разбира елементарни текстове. Нека видим какво пише той по-специално за третата мисия на апостол Павел, толкова интересна за щурчилингировците: Достигането до Филипи неслучайно е през остров Самотраки. Проповядването на Христовата вяра в Европа започва оттук – хилядолетното балканско тракийско култово място. [...] Самият ап. Павел се насочва първо към известния път Via Egnatia, като прави едно отклонение до Атина и Коринт. Общите наблюдения обаче показват, че група от негови ученици успява да свърже и т. нар. „Централен“ (диагонален) път, водещ от Рим към Византион, и преминаващ през Виндобона (дн. Виена), Сирмиум (дн. Сремска Митровица), Наисос (дн. Ниш), Сердика (дн. София), Филипопол (Пловдив), Адрианопол (Одрин), Византион, за което ще стане дума по-долу. Други апостоли са поставяни да наставляват новопокръстените вярващи: евангелист Лука във Филипи, Сила и Тимотей във Верия. По-късно в своето Послание до римляните ап. Павел изрично потвърждава изпълнението на тази своя задача с думите, че „предал учението на Христос чак до Илирик “ (Рим. 15:19). В своите бележки за Посланието на апостол Павел към римляните бл. Теофилакт Български пише: „апостол Павел казва: „тъй че разпространих благовестието от Йерусалим и околността дори до Илирик”. Искаш доказателства за това, което говоря ли, казва (ап. Павел)? Виж големия брой на моите ученици – от Йерусалим до Илирик, който съвпада с границите на днешна България. Не е казал: аз съм проповядвал, а изпълних благовестието, за да покаже, че словото му не е било безплодно, но действено. За да не помислиш, че е вървял по прав и широк път. "И околността", казва, т. е. аз съм обходил народите, проповядвайки и на север, и на юг...’’ [...] След Филипи ап. Павел продължава и през градовете Амфиполис (близо до с. Неохори), Аполония (на път между Амфиполис и Солун), Солун, Верия основавайки навсякъде църковни общини. Неговите ученици разгръщат делото му в Македония, Илирия и Тракия въпреки противодействието от страна на заинтересованите езичници и юдеи (вж. Деян. 16:9-12 и общо Деян. 16 и 17 глави). Според древното църковно предание ап. Павел проповядва и в Тракия. По-конкретно се лансира и хипотезата, че Никополис, който е упоменат в (Тит 3:12), е идентичен с Nicopolis ad Nestum, разположен на брега на р. Места. Някои изследователи отбелязват града на географските карти, показващи пътя на ап. Павел. Археологическите разкопки и епархийските списъци разкриват, че още през IV-V в. той е известен епископски център. Така по Божие внушение етнокултурният регион Тракия-Македония неразлъчно присъства в историята на християнството от І в. В ап. Павловата оценка гози регион е образец на безукорна вяра и съучастие в благодатта Христова. Според св. ап. Павел, който се чувства призван да опази Христовото учение без примеси, църквите тук са модел за целия тогавашен християнизиращ се свят. И така, нека се вгледаме в твърденията на архимандрита ... Достигането до Филипи неслучайно е през остров Самотраки. Проповядването на Христовата вяра в Европа започва оттук – хилядолетното балканско тракийско култово място. Вече се обясни по-назад в темата, че ВСЕКИ, тръгнал от Троада към Македония, минава и спира на Самотраки. В Деяния на Апостолите изрично се съобщава, че тук апостол Павел остава само една нощ, не проповядва каквато и да било Христова вяра и на другата сутрин продължава към Неапол и Филипи. Общите наблюдения обаче показват, че група от негови ученици успява да свърже и т. нар. „Централен“ (диагонален) път, водещ от Рим към Византион, и преминаващ през Виндобона (дн. Виена), Сирмиум (дн. Сремска Митровица), Наисос (дн. Ниш), Сердика (дн. София), Филипопол (Пловдив), Адрианопол (Одрин), Византион, за което ще стане дума по-долу. В интерес на истината "по-долу" така и не става дума за това (поне не и с доказателства), а освен това в случая се твърди, че не самият Павел, а негови ученици шетат извън Македония, така че тук имаме "споделена манипулация". По-късно в своето Послание до римляните ап. Павел изрично потвърждава изпълнението на тази своя задача с думите, че „предал учението на Христос чак до Илирик “ (Рим. 15:19). Тук отговорността за манипулацията пада основно върху блогосферата, защото архимандритът (базирайки се и на тълкуванията на Теофилакт Охридски хиляда години по-късно) не твърди изрично, че самият Павел достига Илирик, а че СЛОВОТО му достига Илирик. Неговите ученици разгръщат делото му в Македония, Илирия и Тракия въпреки противодействието от страна на заинтересованите езичници и юдеи (вж. Деян. 16:9-12 и общо Деян. 16 и 17 глави). Манипулативно, защото в посочените текстове на Деянията има данни за "противодействие" от езичници и юдеи, но не и за "разгръщане на делото му" в Македония, Илирия и Тракия. Изобщо в Деянията на Апостолите, а и където и да било другаде, няма никакви данни за "разгръщане" на Павел и спътниците му в Тракия и Илирик. Според древното църковно предание ап. Павел проповядва и в Тракия. Априорно, декларативно, плакатно твърдение, неподкрепено с каквито и да било данни! По-конкретно се лансира и хипотезата, че Никополис, който е упоменат в (Тит 3:12), е идентичен с Nicopolis ad Nestum, разположен на брега на р. Места. Някои изследователи отбелязват града на географските карти, показващи пътя на ап. Павел. Археологическите разкопки и епархийските списъци разкриват, че още през IV-V в. той е известен епископски център. Не вярвам на архимандрита да не е позната оживената дискусия относно т. нар. "пасторални писма" на апостол Павел (до Тимотей и Тит) и проблемът дали изобщо са негови, а не са писани много по-късно. Това изобщо не се подлага на дискусия. Но дори да приемем, че са негови, въпросният пасаж от писмото до Тит гласи: Кога изпратя при тебе Артема или Тихика, побързай да дойдеш при мене в Никопол, защото реших там да презимувам. За Никополис ад Нестум (до дн. село Гърмен, Гоцеделчевско) ли става дума? Нека помислим: въпросното пътуване на апостол Павел в Македония е в прибл. 50 г. сл. Хр., а Никополис ад Нестум е основан заедно с Никополис ад Иструм от император Траян в 106 г. след победата му над даките. Казано другояче, градът се появява около 60 години след пътуването на Павел и няма как той да е презимувал там. Единствената възможност в региона e Никополис в Епир, основан от Октавиан Август след победата му при Акциум в 31 г. пр. Хр. Прочее, той е и по-логичната възможност от все още несъществуващия Никополис ад Нестум дори само заради своето местоположение заради далеч по-голямата си близост до Атика и Пелопонес (където Павел се задържа 18 месеца, през които презимува в Гърция) в сравнение с котловината на Гоце Делчев. Никополис в Епир: Не е посочено кои са онези "някои изследователи", които слагали Никополис ад Нестум на картите за пътуването на Павел, както и какви са техните основания. А това, че "през IV-V век" (т. е. 400-500 г. по-късно) Никополис ад Нестум бил "известен епископски център" няма нищо общо с пътуването на апостола; отделно, че по онова време (почти) всеки град в империята е и (известен) епископски център. Така по Божие внушение етнокултурният регион Тракия-Македония неразлъчно присъства в историята на християнството от І в. Абсолютно неоснователно твърдение, неподкрепено с никакви данни, още по-малко от "анализа" на почитаемия архимандрит дотук. Някак неусетно на масата се пльосва Тракия, пришита към Македония, за каквато Тракия никъде не иде реч в описанията на пътуванията на Павел. Павловата оценка гози регион е образец на безукорна вяра и съучастие в благодатта Христова. Според св. ап. Павел, който се чувства призван да опази Христовото учение без примеси, църквите тук са модел за целия тогавашен християнизиращ се свят. Общи приказки без основание, имащи за цел вече манипулативно вмъкнатата в текста "Тракия" (въз основа само на фалшивото твърдение за презимуване на апостола в Никополис ад Нестум) да бъде възвисена и обвързана по някакъв начин с делото Павлово, така щото разпространението на християнството в нея да произтича пряко от неговото мисионерство. Е, как да наричам всичко това? | |
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |