точно така | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Това е първият ми пост по темата. Чиста фактология и нема никакви фантазии и полет на духа. Малко повече дух ще е нужен да се отстои тезата (и да се изчакат съвсем убедителни разкрития/разчитания) за писмеността на траките, Щурчо. Това имах предвид. А че не всеки дух "лети" - е, тук спор няма. |
Ето го изображението от амулета/печата/медальона, за който говори Щурчо, в книгата на Robert Eisler "Orpheus - the Fisher: Comparative Studies in Orphic and Early Christian Cult Symbolism", London 1921. - https://archive.org/stream/MN40292ucmf_1#page/n373/mode/2up/search/54 Авторът пише, че рисунката е направена под негово ръководство по гипсова отливка. Според него нарисуваният цилиндричен печат (така го определя) се отнася към IV или III в. сл. Хр. Може да се прочете цялата книга (за когото представлява интерес). | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Darby |
Прост пример - запалката ми е произведена тази година, а пепелникът ми е фрагмент от неолитна паничка на 8000 години. Лежат заедно на масата ми и ако стане някакво земетресение, ще бъдат погребани заедно. Освен ако не се намерят сто такива комбинации, бъдещите колеги ще приемат това съчетание за стечение на обстоятелствата, а не за закономерност Така е докато не намерят на едно място паничка отпреди откриване на глината и до нея инжектопляктор от третото хилядолетие след Стоичков...те от такива случаи тръгват конспиративните теории...после - кой подхвърли паничката, кой събори небостъргачите и направи дупката в петоъгълника? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: sluncho6 |
www | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: sluncho6 |
За какво се опонира и какви доказателства искат некои форумци не стана ясно. Още веднъж моля Сибил, ако може темата да бъде закрита, за да не се изражда... щурче, не се цупи миличко. аз съм ти фен, има и други като мен. не си заобиколен само от зложелатели та да минаваш в кръгова отбрана. Сега тъкмо сме се събрали хора с интерес към праисторията, не бързай да затваряш темата. И внимавай да не си изпуснеш нерв ... цигулката, да не те замлъкнат пак. приятелски адвайс -- би кул енд гед овър ит. |
Darby, книгата която си дала е много интересна. значи : има две третирания на Орфей, когато се изобразява в християнска символика. Едното е разпнат на кръста като мъченик. Тогава е Орфеос Баккикос. И другото е нарамил агне като св.Георги. Този е жизнерадостен, буколически образ. Тогава е Орфеос Буколикос. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Miziika |
И другото е нарамил агне като св.Георги Мизийке, това не е св. Георги, а е Христос. Раннохристиянската символика, когато все още няма стенописи и икони, представя Христос като Пастир, който води и се грижи за божието стадо. Снимката е от Византийския музей в Солун. |
Меркюрче, много интересно. Значи образите на Орфей, Христос и св.Георги се преплитат. И виж как по човешки близко и достъпно за народа е бил изобразяван Христос, преди да стане това, което е сега -- или мъченик на кръста или вседържец и съдник. А и скулптури не се срещат често май. |
Това е първият ми пост по темата. Чиста фактология и нема никакви фантазии и полет на духа. И не виждам некой да е оборил, написаното от мен. Първо, няма никакво твърдение в постигна ти, че да бъде оборвано. Второ, въпросният артефакт е отдавна предмет на дискусия и няма нищо "тайнствено" в него (в смисъл, че е строго пазен предмет на тайно познание, който ще ни освободи вовеки, ако се намери отново). Трето, ако някой наистина държи да се запознае с тази дискусия и да види едно от най-смислените му тълкувания, наистина поставящо го в реален контекст, може да черпи с пълни шепи от общодостъпната статия на Франческо Карота: Orpheos Bakkikos - The missing cross | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Аз, лично, не виждам тук никакво преплитане на образите на Орфей, Христос и св. Георги, но щом казваш. |
Аз, лично, не виждам тук никакво преплитане на образите на Орфей, Христос и св. Георги, но щом казваш. Съгласен напълно. Еле пък Св. Георги е толкова далеч от Добрия пастир ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Darby 15 Сеп 2016 18:34 Мнения: 1,057 От: Bulgaria Скрий: Име,IP Нещо друго ми направи впечатление, а именно, че никой от форумците (с едно подигравателно изключение) не сподели какво мисли за ролята на духа при постиженията в науката (може и в културата, но това е друга тема). Аз лично продължавам да съм убедена, че полетът на духа е важен елемент въа всички аспекти на човешкото битие. Вярно, под полет на духа могат да се разбират различни неща. Но в конкретния случай можем да го възприемаме и като сила да продължиш напред, като нежелание да се примиряваш с ограничаващите те консервативни догми, като непреодолимо желание да видиш какво има там, отвъд вкоренилите се представи - дали в рамките на едно атомче, дали на една вселена, или при едни все още неразгадани знаци полетът на духа е важен елемент въа всички аспекти на човешкото битие По мое мнение тоз полет си е голо фантазиране , което не върви във всички аспекти на битието .Да речем във науките на Сашко Йорданов , Елка Константинова , Мишо Неделчев - моля ! Духай ,раздухвай , продухвай! Даже може да да пишеш и "Истинска история" . Петрински с неговите ' без съмнение ' , 'много вероятно ' и др . такива . Ама уважаема госпожо Дарби , искате ли , с мене заедно , да помолим Слънчо да напише " Истинска химия " без да си ограничава " полета " ? Или Летеца да напише "Истинска аеродинамика " ? |
Аз, лично, не виждам тук никакво преплитане на образите на Орфей, Христос и св. Георги, но щом казваш. Защо да няма връзка? В Георгиките на Вергилий Георги е пастир. На Гергьов ден, денят на Пастира, не се ли празнува св.Георги? Вергилий в Буколиките говори за идването на момчето-пастир, което се приема като предсказание за идването на Христос. Пак там, разказва и за слизането на Орфей в Ада, което после е поето от Данте. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Miziika |
Но в конкретния случай можем да го възприемаме и като сила да продължиш напред, като нежелание да се примиряваш с ограничаващите те консервативни догми, като непреодолимо желание да видиш какво има там, отвъд вкоренилите се представи Q.E.D. - това е краткият отговор на това, което сте написала. По-дългият е - няма учен, който да не иска да види нещата другояче. Няма учен, който да е станал учен, само за да повтаря вече известни неща. Няма учен, който да не е опровергал чужда или дори своя начин теза и да е предложил алтернатива. Но предлагайки алтернатива, търсейки алтернатива, трябва да дириш доказателства в подкрепа на тезата си. Нещо повече - не трябва предварително да си измисляш теза, към която да пришиваш подбрани "доказателства", а да анализираш всички налични данни и въз основа на тях да конструираш теза. Промяната в науката идва или чрез набавянето на нови доказателства, или чрез убедително поглеждане на наличното под различен ъгъл. Останалото се нарича измислица. И за жалост днес измислицата е на почит. Тя е мейнстрийм. Тя гъделичка най-тънките струни на обществената тъкан. Тя става основа дори на национално самочувствие. Фалшификациите не са запазена марка на НЕучени или ПСЕВДОучени. Напротив, в нашата историо-археология фалшификациите започват с двама елитни учени - Богдан Филов и Петър Мутафчиев, които в месеците след Ньойската катастрофа решават да използват миналото, за да повдигнат духа на настоящето. Да, в "официалния" прочит на нашето минало има много лъжи и измислици. Много от тях съм оборвал в научното си творчество, за много от тях съм писал и тук. Но да се бориш с едни измислици, съчинявайки други, е неприемливо. Това не е никакъв полет на духа. |
Защото тази иконография с нараменото агне е конкретен символ на Христос - агнето е агнецът жертва за спасението на хората, а в Евангелието на Йоан Христос казва "Аз съм добрият пастир". Затова тези скулптурки се наричат Добрия пастир, който се подразбира като Христос. Още повече, че раннохристиянските символи доминират в периода І - ІV век, а св. Георги е умрял в началото на ІV в., така че Добрият пастир е символ преди неговата смърт. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: mercury |
Защо да няма връзка? В Георгиките на Вергилий Георги е пастир. Какво общо имат Георгиките на Вергилий със Свети Георги? Гергьовден не се празнува на 6 май, щото трябва да се ядат агнета, а обратно, агнета се ядат на Гергьовден, щото е на 6 май. На този дата е убит. Надявам се никой не си мисли, че Христос се е родил с глава кисело зеле в ръка. |
така че Добрият пастир е символ преди неговата смърт. Образът на Георги е езически и в предхристиянската култура е събирателен за пастир и земеделец. Такъв е в творчеството на Вергилий. От неговата ажиография(мит по-скоро) се извежда после образът на Исус като пастир на човеци. Отделно, Христос се представя и като агнец божи, в смисъл мъченик и жертва. А това че св.Георги е конкретен човек, живял през 3/4в. сл.Хр. е вече друга тематика. Моя грешка, че сложих свети преди името на Георги. |
От неговата ажиография(мит по-скоро) се извежда после образът на Исус като пастир на човеци. Това е доста спорно твърдение. |
Ами виж Христовите наместници на земята какво държат в ръката си -- не ти ли прилича на пастирска гега ? Само че е обвита с две змии, като на вестителя на боговете Меркурий. В християнската символика нещата са преплетени и изведени от езическите митове. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Miziika |