Селянин? Одавна звучи по-достойно от гражданин |
Много хубава статия, поздравления за автора! Дихотомията "град-село" у нас (и в марксистката социология) е очевидна и фундаментална (по-фундаментална от илюзорната засега "ляво-дясно" ), но има общества, дето тя не е централна и дори вече изобщо я няма, а вместо нея има други важни дихотомии. Има и много по-малко "градски" общества от нашето, особено в Третия свят, има и номадски общества, за които и земеделската уседналост изглежда жив декаданс. Чухме наскоро, че по отношението си към чистотата на градовете много българи не били селяни, ами номади в очите на западни антрополози. * В нашенската "селскост" пък голям проблем е и липсата на религиозност и на аристократически традиции и рицарски код на честта, зер аристокрацията е селска класа. Големия успех в модернизацията на Япония от селско феодално в градско индустриално общество за няколко десетилетия дошъл и от високото чувство за лична чест, вина пред ближния и обществено доверие у японците, които се развили на село от клановите ценности. У нас клановите ценности пък родили недоверие и завист към ближния и нетърпимост към индивидуалността. * Прав е автора и за изолираното Търново и уседналия живот на българите, без доброжелателно любопитство към външния свят (такова жувотно нема) - тук "селското" пък се противопоставя на "скитническото", "морското". Оттам и комплексите - ура-патриотизма, опакото на чувството за несъизмеримост и малоценност. Може би автора е пропуснал прекалената българска (земеделска) фиксация върху "имотеца" (real estate) и недоверието му към инвестициите в знание, търговия и промишлено производство. |
Има някой интересни попадения, но като цяло статията представя нещата твърде опростено и се плъзга по-скоро по повърхността на етикирането. * Всичко, което не харесва на автора е "селско" или породено от "селското" (даже "лошият" т.е. несъвпадащият с авторовия вкус). Всичко, което според автора е "добро" е "градско". * препоръчвам му да прочете (препрочете) книгата на проф. Николай Генчев "Социално-психологически типове в българската история" и да прецизира тезите си. Освен разбира се, ако целта му не е единствено желанието за създаване на координатна система за манипулация, базирана на комплексите на българина. * Към последното ме насочва и "оселяняването" на обяснението примерно с местата за паркиране (нещо което няма като как да има общо със селото ) или обяснението на солидарността на "пролетариата" (предаването на билетчетата за градския транспорт). И двете явления си имат много точни и ясни обяснения, но дали са удобни... |
... а върха на опита за манипулация е обявяването за единосъщни на национално героичното, подвига, бабаитлъка. политическият радикализъм, мутрите, пренаписването на историята, и трудностите при поправянето на конституцията и законите. Редактирано от - ole-le на 27/5/2005 г/ 03:31:40 |
Неизкоренимо е желанието да си по-горе от другите без да си положил твърде много труд. Мултиплицирана в обществото, тази индивидуална характеристика непрекъснато генерира групови антагонизми. Докати цялото българско население е в подчинено и сравнително еднакво социално положение, груповите антагонизми са били други, най-вероятно етническо-верски. След Освобождението България е егалитарната и предимно селска. Има остра нужда от нов антагонизъм. Най-лесно и бързо той се заражда на основа на на битовите разлики между чиновници и земеделци, което в масовия случай съвпада с местожителството. По-дълбокото разслоение, имущественото, се появява сетне, но групата на богатите се окултурява твърде бързо, за да споделя подобни примитивни антиномии. Така че в крайна сметка антагонизмът “градско-селско” става характеристика (и се запазва като такава чак до днес) на градския лумпен, без разлика на занятие или образование. Краткият му психологически портрет е следният: потомствено беден до средно-беден социален статус (което изключва високо образование); подсъзнателен срам от собствения произход; повишена внушаемост; силен стаден рефлекс; стремеж за причастност към група, която да те припознава като “свой”; повърхностна култура, съчетана с амбиция за “по-горно” положение; и пр., и пр. Обикновено спонтанното тълкувание на света и неговите проблеми от страна на гореспоменатите индивиди е по-непретенциозно, но следва да се отбележи, че анализите се правят най-често в кръчми. Това тук все пак е вестник. |
Напълно съгласен с оценката на Фичо. Фундаментална статия с много прецизни и точни оценки. Академичният и стил не само че не дразни, а дори напротив - разкрива нюансировките до кокъл. Браво на автора! Да се надяваме, че ще срещаме още негови публикации. Очевидно той е един от най-ерудираните и мъдри списватели в този вестник. Аз лично му пожелавам ежеседмична колонка. |
Некои писачи много лоши. Директно ти бъркат у народопсихологията, нъли скардърграунд? Сега да не се разбесуваш. Доброжелателен съм. |
Че как няма да си доброжелателна! С такива незабравими мигове съм те дарил. А знаеш ли, че Оло се римува със СтволО? А СтволО е елемент от моята народопсихология. |
Изказването на Чукундура е смес от марксистки класов подход ("истинските" социални разслоения са само имотни, не културни) и "консервативно" (и съвършено произволно) отъждествяване на богатството с образоваността. |
Много хубава статия. Scarlet storm, нищо не си разбрал. Говори се за селското като светоглед и психология, а не като география. Не съм бил в Чикаго по времето на силата на мафията, ама се обзалагам, че е имало много селяни, от всякакви народи. Ole-le се е плъзнал по повърхността. И на него не му е ясно, че явления с коренно различни проявления (дори противоречащи си) могат да имат едни и същи психологически причини. Сега защо Фичо и Грациян харесват статията? Ами защото могат да погледнат на българина от доста различна гледна точка. Напълно ги подкрепям. А за когото стилът на статията изглежда прекалено научен, един приятел преди време го каза простичко - "Българинът е простак". |
Мрете да хулите собствения си народ, за да покажете колко много сте в крак с времето. И стига с тоя Андрешко. Когато държавата настъпи с по-високи данъци цивилизования американец или англичанин, той не търси ли начини да я надхитри? Всеки действува според възможностите, с които разполага. Андрешко си е избрал блатото. И вие ли ще се правите на по-големи познавачи на селянина от Елин Пелин, чиито симпатии към този герой са очевидни! Андрешко е с великолепно чувство за хумор. А в неговата находчивост дреме един Рокфелер или Форд. |
Малко, селско, малко градско и става средно селско общество. Добре, че не е намесил компютърите и Интернета, че там каква селения цари... Интересна била статията провъзгласи "дихотома" от рицарски селски произход от графство Фичоза край Варна. Е и като е хубава, кво ке правим, непременно да гласувате брей за цар и малаков... |
Поздравления за автора на статията ! Купувам си и книжното издание след малко, заради написаното си струва. |
Скарлет Сторм, преди няколко седмици жената на мой познат (и двамата бивши българи) блъска с джипа си друга кола. Госпожата е виновна за случилото се и казва на потърпевшия, че ще поеме разноските, и, ако е съгласен, да оформят нещата без зстрахователните компании (вдигат после застраховката), но потърпевшият отказва и виновната се обажда в полицията, която, след като пристига установявя, че потърпевшият няма застраховка, което е криминално престъпение в Щатите. Както си му е реда, идва втората кола (полицейска) и арестуват потърпевшия. В този случай виновен вече е потърпевшия, поради простата причина, че без застраховка няма право да кара колата. Към това се прибавя и, вече, неговото задължение да плати разноските на, иначе, виновната по възстановяването на колата, и още доста други Наясно е бил от самото начало с последствията. Това наричам Мъжко Поведение! Колко граждани в България биха постъпили така? Защото за хората от селата в БГ мисля, че е възможно, за гражданите - съвсем не. Интересна случка. Редактирано от - Vodolei на 27/5/2005 г/ 08:58:21 |
"Симптоматичен е и фактът, че официалната пропаганда лансира образа на ЕС като разширена територия за гурбет....." "Така при една доминирана от селски манталитет политическа класа имагинерните граждани чрез изборите всъщност делегират права на някакви гурбетчии, които да ги ограбват по законен начин." Чудя се за коя програма и респективно за коя партия да гласувам. |
Водолей, Какво му харесваш на поведението на героя от описаната от теб случка ? И какво да вземем от там за пример ? Да не си плащаме застраховките и след това гордо да потеглим към пандиза ? Това ли е модел за "градско" общество ? |
Е6, За "Демократи за силна България" ! Помниш как Иван Костов не допусна косовски бежанци в България. За това тогава се искаше кураж, мъдрост, решителност. Такъв лидер е нужен на България ! Който може да взима самостоятелни решения, а не да бъде кукла на конци. Редактирано от - Miranda на 27/5/2005 г/ 09:00:11 |