Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
Българското нещастие е в леснотията. Без зор прокопсия няма
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:239 « Предишна Страница 5 от 12 3 4 5 6 7 Следваща »
генек
11 Окт 2008 18:08
Мнения: 36,327
От: Bulgaria
Под друга статия се подбазиквам с Фичо, но тук съм напълно съгласен с него. Федаин,
не слагай в едно изречение Антон Дончев и Мутафчиева.
Редника е прав - супа за душата е това тук. Но в ироничния смисъл, бульонче, безвкусно, ниско калорично, за прочистване на червата. А после знаете какво става.
Изобщо - не е лошо подобни хора да скрият образа си, а да оставят за тях да говорят само книфите. Иначе започваш да се чудиш на чудовищното раздалечаващо се раздвоение между автор и човек.
несериозен
11 Окт 2008 18:12
Мнения: 406
От: Bulgaria
Бат, SIMOq
Ти сигурен ли си, че писането на донесения е останало в миналото.
Тайни служби и агентури е имало и ще има винаги.
Ако щеш, на мен са ми по -интересни днешните, а не бившите агенти, но за тях, по обясними причини, никой няма да почне да пише.
С писаното в първия си постиг исках да напомня на мислещите, че е колкото и парадоксално да звучи, можеш да разделиш доброто сторено или направено от някой, от лошото. С това ние се занимаваме ежедневно. Поради това, не може да кажем " Случаят Джем " е кофти, роман защото е написан от доносник на ДС. Всеки има добри и лоши страни, да оценим добрите и разберем лошите и признак на житейски реализъм и мъдрост.



Mitev
11 Окт 2008 18:13
Мнения: 20,056
От: Bulgaria
несериозен:
Mitev, уважаеми,
Гореизложеното противоречи на логиката. Ти просто смесваш понятието за конкретно явление, с понятието за общо явление.


несериозен,
аз просто сериозно се безпокоя от масовата практика да се правят обобщения, които не отговарят на действителността, защото изключват наличието на съществуващи, /много често съществени/ различия. Не е редно да се говори за българина като за нещо хомогенно, защото той не е хомогенен нито по начин на живот, нито по възгледи за обществото и начините на неговото развитие. Тук имаш нагледни примери за тази порочна практика в интервюто на успялата по някаква си представа на М. Новков да стане по изключение жива класичка. Българинът е такъв, българинът е онакъв. Това просто не е вярно, а когато става въпрос за отрицателни характеристики е обидно за част от българите, както и когато става въпрос за положителни характеристики е незаслужен комплимент за част от българите. А че трябва да се търси обединение около общочовешки ценности и идеали, за това най-малко мен се налага да агитираш, защото аз предварително съм съгласен.
Calina Malina
11 Окт 2008 18:14
Мнения: 6,931
От: Bulgaria
А някой знае ли за доносите на В.Мутафчиева нещо конкретно? Коритаровите доноси прочетохме и - мдам, това са си доноси. Не ви ли се струва, че някак много лесно взехме да лепваме "доносник" на всеки, който излезе в списъка на оная комисия. Самата тя публикува списък, а аргументи - тц.
генек
11 Окт 2008 18:15
Мнения: 36,327
От: Bulgaria
Има доста изказвания, които могат да са мишена на ироничен, дори саркастичен коментар. Като това:
Като помислите какво е висяло над главите на евреите през вековете - от Израел към Египет, от Египет към Магреба, от Магреба към Испания, след това обратно - от Испания към Магреба, от Магреба към Египет, от Египет към Близкия изток - всичко това е въпрос на придобиван опит. Приспособяване към различни ситуации.

Изводът? Приспособяване. Покорна главичка остра сабя не сече. С хитрост и подлост владей. Което обяснява защо е била агент на ДС. Приспособявала се. Както казва Евгени Шварц в "Дракона" - "Всички викаха. Ама ти защо викаше най-силно?" /по памет/.
И защо така мрази българите? Говори за нас като за нещо, различно от нея. Тя е на високото, плебса е гаден. Защо всеки комплексар плюе народа си, твърдейки, че е обективен, ама изключва себе си от тоя народ. Без да се сети, че може и заради него да пада моралното ни ниво.
Впрочем, защо еврейте са толкова гонени отвред? Неприличен въпрос, знам.
А за липсващия у нас феодализъм няма какво да говорим. Нито за това, че той учел народите на труд, ум и разум. Освен един виц за такива идеологизирани и до днес "историци".
Намерен е надпис в една пещера:"Да живее робовладелството - светлото бъдеще на човечеството!"

Редактирано от - генек на 11/10/2008 г/ 18:22:35

Mitev
11 Окт 2008 18:22
Мнения: 20,056
От: Bulgaria
несериозен:
"Гореизложеното противоречи на логиката. Ти просто смесваш понятието за конкретно явление, с понятието за общо явление."

несериозен,
пропуснах да добавя, че няма протоворечие с логиката това което съм написал. Не смесвам понятието за конкретно явление с понятието за общо явление, а акцентирам върху необходимостта да се прави разлика между общото /в случая българин/ от една страна и единичното /конкретните хора/ като форма на проявление на общото от друга страна.
Нели
11 Окт 2008 18:27
Мнения: 5,661
От: United States
Не приемам забележката. Казионен е русизъм и значи държавен. Казах, че Агенцията за работа с българите в чужбина е казионна (държавна) органзиация и тя е такава. И мирише на комсомол и Партията мила понякога.
Mitev
11 Окт 2008 18:36
Мнения: 20,056
От: Bulgaria
Нели:
Не приемам забележката. Казионен е русизъм и значи държавен. Казах, че Агенцията за работа с българите в чужбина е казионна (държавна) органзиация и тя е такава. И мирише на комсомол и Партията мила понякога.

Нели,
понятието казионен/на/но независимо от произхода си е придобило гражданственост и за форми, които не са държавни де юре, но фактически служат на държавата и подкрепят политиката на конкретното управление. Следователно може да се говори за казионна опозиция /зад външното противопоставяне тя по същество действа единно с властта/, казионна преса, казионни синдикати и т.н.

несериозен
11 Окт 2008 18:39
Мнения: 406
От: Bulgaria
Нели ,
ПРИЗНАВАМ си грешката и оттеглям забележката си без бой.
Прости на недостатъчно просветения...
Поздрави,
Беше ми приятно да побъбрим .
несериозен
11 Окт 2008 18:41
Мнения: 406
От: Bulgaria
ДОскро и на Теб Митев,
Мисля, че доста сближихме позииците...
Чичо Фичо
11 Окт 2008 18:48
Мнения: 24,838
От: United States
Като писател Мутафчиева се сравнява с Орхан Памук - умни, от европеизирани буржоазни семейства, с голяма историческа култура, занимават ги отношенията на западния и "восточния" человек, хем показват, че няма разлика, хем критични към своите. Разликата е, че Памук е опозиция на режима, съдиха го за очерняне на тюрклюка и пише за съвременността трагично. Мутафчиева е била от властта и не пише за съвременността, освен подразбиращо се апологетично. Но Памук бил богат от дяда си жп магнат, нямал е нужда да прави кариера и мили очи на властите. И у нас в 30-те години много писатели са били така, без да са богати.

В двете малки книги за балканския и източния човек, "Рицарят" на Мутафчиева и "Бялата крепост" на Памук, според мене еднакво се проектират съвременни балкански комплекси в/у епохи, когато още ги е нямало, макар че разликите в развитието вече са били налице. Там може да видим, че според Памук българите (титулува ги 'славяните') в очите на османлиите били западняци - русоляви, незрабрани, шаяци - абе варвари, но един чешит с венецианците и поляците, с които воюва султана. Двата приятеля пътуват през източните български земи от Одрин към Молдова и някъде по-нагоре, през Буковина, Подолия или Галиция, към фамозната бяла крепост на поляците.

Мутафчиева се люти на емигрантите заради мъжа си, който показва, че може да си добър писател и в емиграция. Тя има всички качества да пробие и на запад като Кристева, освен характера. Някои (като Вера Ганчева) все приказват, че и Антон Дончев можел да получи Нобелова награда, щом Памук бил получил и Иво Андрич получил. Мутафчиева като писател е много повече аналог на Памук, а Дончев е по-скоро като Андрич, Лилич и Чосич - такива хора не бива да попучават награди, защото работата им се използва (дори ако не са съзнавали) за лоши казионни цели. Андрич сега никой не го тачи - ни сърбите, ни хърватите, ни бошняците. Ако Мутафчиева имаше характер, щеше да е добър кандидат. Но и Талев, и Емилиян Станев са били добри кандидати, нямало е кой да ги тикне.

дъртреалист
11 Окт 2008 19:07
Мнения: 11,678
От: Bulgaria
Абе да ви кажа, тази работа с лепенето на етикети - този доносник, оня сътрудник на ДС... не ми харесва вЪобщЕ.
Човеците не са грънци да им слагат оценка един път за винаги.
ЧОВЕК означава - развитие.
Особено мислещия човек. Каквато ВМ безспорно е.
Не че искам да я защитавам, може много неща да и се оспорят (а там за фантазмите из филма за Аспарух направо може и да се скараме).
Например, аз съм срещал и то немалко, ТАКИВА партийни секретари..., че...! Такива свини безподобни, дето затриха съдбите на толкоз свястен народ, че...
ТЯХ трябваше след '89 с кремък да ги дерат!
А къде са списъците с техните имена?
.
И, уж, така между другото, научаваме от време на време, че в еди кое си НС т.н сътрудници, били 45%! Ама ка става това, бе?
От само себе си?
Набъкали НС с кукли, подставени лица, марионетки.

А тези, видните Човеци, с автентично свое мнение, НАИСТИНА дали много на България - ги бламират.
Защо ли?
Hugin
11 Окт 2008 19:25
Мнения: 8,461
От: Bulgaria
Имаше един филм "Тхе Глоръ Оф Тхе Кхан".
Страшна гнусотия. Всичките антибългарски измислици на едно място. Жреци колеха кучета, погански ясновидки се вторачваха в бъдещето, славяни дишаха със сламки в блатата и не хванаха ревматизъм. С една дума простотия до шия.
Оказа се, че И режисьора И сценаристката били доносници на ДС.
Хубаво, че тази простотия се забрави безславно
дъртреалист
11 Окт 2008 19:26
Мнения: 11,678
От: Bulgaria
А категорично не съм съгласен с оплюването на българите в емиграция ан гро.
Много лекомислено е, има ясно видени закономерности за степента на патриотизма на емигранта в зависимост от повода за неговата емиграция и условията при които е емигрирал, и т.н.
За това, че при османското владичество не сме били роби - вярно е. Поредна глупост на сляпото русофилство.
Но ето друго: българинът - гърбав, щото гледал "да му е сгодно".
Бре! Голямо предизвикателство да сдържиш спонтанното изругаване...
.
Та, ценното на големия човек е, че умее да извежда важни теми, провокира високи разговори...
Трябва да ги пазим тези хора...
Те ни държат нависоко...
Hugin
11 Окт 2008 19:30
Мнения: 8,461
От: Bulgaria
Напълно подкрепям думите на Мишо Константинов.
Не е вярно, че не можеше да се живее извън БКП и КДС.
Въпрос на избор.
Чичо Фичо
11 Окт 2008 19:35
Мнения: 24,838
От: United States
Да, Мутафчиева е автор на "Предречено от Пагане", по която е сценария на "Хан Аспарух" и сигурно е измислила и името Пагане. Преди нея Н. Райнов измислил името Ахинора, има такава хижа и в старо време и модна линия за якета.

Във филма нямаше антибългарски измислици, просто отразяваше тогавашното разбиране на казионните историци за българите. Същата година излезе и много по-интересния, по неразбираем за чужденците и за повечето българи "Мера според мера" на Г. Дюлгеров по книга (нямаща много общо с филма) на Свобода Бъчварова. Все пак, с "Аспарух" Мутафчиева не изигра реакционната роля, която А. Дончев изпълни в 1988 със сценария за "Време разделно".
Чичо Фичо
11 Окт 2008 19:38
Мнения: 24,838
От: United States
Но и тогава имаше големи специалисти по българите като В. Бешевлиев, Ст. Ваклинов, които не са дискредитирани с нищо и днес. П. Петров се позацапа с възр. процес, но също имаше хубави книги преди това. Писателят Иван Богданов.
cacao.gor
11 Окт 2008 19:45
Мнения: 101
От: Bulgaria
Бащата на В. Мутафчиева беше голяма учен и неговата История на българите и до днес звучи актуално. Старата школа са хора, непреходни, с висока култура, защото повечето от тях са с европейско образование и признание. За съжаление, те отдавна не са жиив, а тези, които днес готвят студентите в Историческия факултет, не са техни следовници.
Hugin
11 Окт 2008 19:46
Мнения: 8,461
От: Bulgaria
"къде ги нашите мореплаватели, търговци?"

Ми другарката Мутафчиева би требвало да знае кой е Иван Балтов и какво е командвал. Може и да е имало по-добри от него, ама са си отишли безвестни.
Това е показателно за нашето корабоплаване през XIII-XIV век.
След това - какво мореплаване какви пет аспри?
генек
11 Окт 2008 20:14
Мнения: 36,327
От: Bulgaria
Хугин,
имаше доста смешни от историческа гледна точка моменти. Например, обявяването на Фанагория за столица на Велика България. А години преди появата на "Предречено от Пагане", Иван Богданов беше разбил мита за това.
Дори лаиците разбираха, че не е така - през войната германците изграждат там своята "Синя линия", например. Която се базира върху езерата, реките, блатата и лиманите на Таманския полуостров. И като как, пита се човек, армията на прабългарите - конна! - ще се остави да бъде вкарана в капана на полуострова, когато силата й е в простора и изненадата? Отделен въпрос е за шатрите сред каменни стени /а прабългарите са имали каменни градове - Ибн Фадлан/. Плюс още куп несмислени нещица - идеологически залъгалки по случая.
Виж, "Последните Шишмановци" е добра историческа работа, както и монографията й за кърджалиите /която по-късно художествено обрабнотва в 'Летопис на смутното време"/. Но дето чичо Фичо говори за Нобел...Абе, те доста хорица го взеха по политически причини, ама и така няма кой да й го даде. Просто добра, средна писателка, която никога няма да стане класик. На нивото на Фани Попова-Мутафова, само дето оная е по-романтично сантиментална /според времето си/, а тази я избива на екзистенциализъм.
Добави мнение   Мнения:239 « Предишна Страница 5 от 12 3 4 5 6 7 Следваща »