"Hugin 11.10.2008 г. 19:30:42 Напълно подкрепям думите на Мишо Константинов. Не е вярно, че не можеше да се живее извън БКП и КДС. Въпрос на избор. " подкрепям с две ръце думите му: Не знам точно, дали е било така.Но знам , че без комсола нямах право да следвам.Знам също , че много от доносниците и агентите на ДС умишлено са избирани извън БКП, за да хващат повече дикиш като подкокоросват някой избран предварително партиец за да му скроят шапката.Всеки е имал самостоятелен живот и според него и това което му е сервирал се е налагало да взима житейските си решения.Доносите все пак са междуличностен проблем, между донасящия и донасяния.И когато не сме намесени в този конфликт и не знаем какви са пораженията от него, трудно можен да отсъдим. Иначе е лесно да отсъдим и да поставим заклеймителен епитет . Баща ми например, когато му предложили , той отказал, и в резултат не му издадоха международен паспорт, пък и други мръсотии му правили, даже след 89-та ми показа кой е искал да го вербува, беше някакъв човек работещ пазач в един паркинг. Основния проблем е в тоталитарната система която е създала този гнусен апарат и поставила нормите на действие, и трябва да се знае , че в него са били оплетени около 80% от българите, пряко или косвено.По този начин върхушката е управлявала низините, а в самата ДС е имало много гнусни мръсници, обогатили с идеи и действия оперативната й работа, за борба с вражеските елементи и идейно непереспективните. Трябва да се знае обаче , че там е имало и хора влезли с убеждение , че работят за страната си и не са се занимали с мръсотии.За жалост са били малко но е имало такива и в това съм абсолютно сигурен. Харесват ми думите на Мишо Константинов: "Никога не е трудно да живееш достойно, ако знаеш какво е достойнство. " Но не съм сигурен колко е лесно да живееш сред недостойните, когато да си недостоен е норма на поведение.А и средата не разбира какво значи да си достоен. А май Ботев го е казал май по добре: "Тежко братко се живее сред глупци нерзбрани." |
Българинът е индивидуалист. Той не обича да се бута в тълпата, обича да подбира приятелите си българи и това е всичко друго, но не национална забрава. Излиза че българинът е антигранфалонист То, что Хэзел как одержимая искала хужеров по всему свету, — классический пример ложного карасса, кажущегося единства какойто группы людей, бессмысленного по самой сути, с точки зрения божьего промысла, классический пример того, что Боконон назвал гранфаллон. Другие примеры гранфаллона - всякие партии, к примеру Дочери американской Революции, Всеобщая электрическая компания и Международный орден холостяков — и любая нация в любом месте в любое время. И Боконон приглашает нас спеть вместе с ним так: Что такое гранфаллон? Хочешь ты узнать, Надо с шарика тогда пленку ободрать! |
А някой знае ли за доносите на В.Мутафчиева нещо конкретно? Няма как да знае и никой не може да узнае, защото 4-те тома на досието й са унищожени с мотива тъй като не представлява оперативен интерес и Управление 6 на Държавна сигурност е вече разформировано. Председател: Драгов. Подписано. Унищожено е пред комисия. Това е. 5 юли 1990 година. За подробности Натиснете тук Само Мутафчиева знае какво е имало там, но тя отказва да говори по темата. На тази възраст вече не й пука, то е ясно. Докато една друга историчка, Райна Гаврилова, също бе посочена от комисията като сътрудник на ДС. Но тя отиде в комисията, копира всички документи, свързани с нея, и ги публикува в блога си в интернет, така че всички видяха за какво става дума. Редактирано от - Д-р Тормозчиян на 11/10/2008 г/ 20:45:30 |
"Летопис на смутното време" и изследванията върху османската ленно-спахийска система са ми достатъчни, за да оценя високо приноса на Вера Мутафчиева в областта на българската хуманитаристика . А що се отнася до понятието "османско присъствие", то беше използвано за първи път от Цветана Георгиева във връзка с османското владичество в Азия от гледна точка на това, че там религията е ислям. Редактирано от - mercury на 11/10/2008 г/ 21:04:39 |
Но не съм сигурен колко е лесно да живееш сред недостойните, когато да си недостоен е норма на поведение. Мисля, че в този аспект наистина не ни беше трудно. Някак си инстинктивно си избирахме приятелите, средата. Знаем сега, пък и тогава си го знаехме, че някои от познатите ни "пропяха". И какво от това? Последствията са си за тях, ако имат съвест. Ако си наясно какво искаш, какво търсиш и с цената на какво искаш да го постигнеш, какво му е трудното?! |
Конструкцията "(не) уважавам или (не) ценя високо" В. Мутафчиева не е коректна, защото тя се явява пред нас в три ипостаса: на писател, учен-историк и личност. Във всеки от тях тя изглежда по различен начин и затова трябва да се уточнява в качеството й на каква (не) я уважаваме или ценим. |
"Ако си наясно какво искаш, какво търсиш и с цената на какво искаш да го постигнеш, какво му е трудното?!" Real Life, тук с това ме подсети за Хемингуей и неговия "Старецът и морето", та цената която плащаш трябва да си заслужава, а екзистенциалния въпрос е:"Кое си заслужава, и кое не?" |
Няма ли коя да я тури на място тази комунистическа българомразка?! Че и академик станала!? * Били сме свободни през турско? А може ли да отговори, защо всички народи в състава на османската империя са искали д се откачат от нея, след като е имало такава свобода? Вкл. и арабите, които са мюсюлмани. Там земята е била собственост на султана, който я раздавал на подчинените си за вечно владичество. Само, че ако не били послушни им я вземал. Такова отношение към собствеността не стимулира икономиката и затова Турция фатално изостава от Запада. Поради това и народите са искали да се освободят, вкл. и българския. Нещо подобно беше и комунизмът. И затова тази дърта комунистка си харесва османската империя. А иначе е имало свобода на придвижването, защото за султана не е било важно къде точно в империята живее раята, след като всичко е негова собственост. * И иначе това дето го пише за българите, какви сме, не е за коментар, а може би за прокуратурата. * Редакцията на в. Сега, това дето другарката Мутафчиева е написал, че е добре, че българите сме малко, не е ли разпалване на расова омраза? Ако беше написала, че е добре, дето един богоизбран народ е малък като брой, щяхте ли да пуснете такава статия? Благодаря. |
Вера Мутафчиева е изключително талантлива писателка. "Случаят Джем" е един от най-хубавите романи, които съм чела. Благодаря! Възхищавам се на този шедьовър! По въпроса за доносите - темата е отдавна писнала, спорете за нещо друго. Колко тъпичък трябва да е човек, за да не разбира, че служби от типа на ДС има във всяка държава при всеки строй в т.ч. във всички демократични страни. И навсякъде е имало, има и ще има доносници, защото това е част от живота. А талантите като Вера Мутафчиева са малко! И заслужават достойна старост. |
Чета, и препрочитам, и се чудя на безочието на другарката Мутафчиева. Евреите били страдали истински, а ние сме били на топло при меката земя? Егати дебелосерковщината! Егати обидата към българите! Че аз не ги помня баба ми и дядо ми, лека им пръст, да са седяли на топло при меката земя, ма кикиморо. Блъскаха като роби да ни изхранят. Къде им е било топлото, къде им е било мекото? Къде е този райски живот на българите, и как тя го вижда, а не го видяха Левски, Ботев, Волов, Ангел Кънчев? * И кой е интервюиращият, Митко Новков? Търкулнало се гурнето и т.н. * Иначе топло е във Флорида и по-надолу. * Жалко, че е забранено да се псува във форума. |
Фичо, Фани Попова е белетрист, Мутафчиева - професионален историк. Няма сравнение. има място за сравнение, тъй като тя е автор на проза и поне претендира, че е писателка. Да, добра е - но средна. Нещо като заслужаваща "Добър/4/". То и колко са нашите изключителни писатели! На д-р Тормозчиян. Не ми допада като човек - не говоря за доносите, с тая тема трябва да се борави внимателно. Говоря за идеологическото й хамелеонство, за фалшифицирането на историята, за високомерното и презрително отношение към българите. По-горе казах защо мисля така. |
...екзистенциалния въпрос е:"Кое си заслужава, и кое не? Зависи, мисля, най-вече от морала. Другарката, обект на разисквания, явно знае какво иска. Нищо лошо, разбира се. Избрала е лесния път, това вече не е възхищение. Дали спи спокойно, тя си знае. Макар че се съмнявам предателите да имат съвест. Както казах, въпрос на морал. |
Няма книга на Вера Мутафчиева, в която тя да се отнася презрително съм българите. Напротив! И ако в интервюто ни иронизира, то не е от омраза към българите. А нима Захари Стоянов не написа, че ако българите нямаха имот през турско, всички щяха да се вдигат на въстания. Или сега да хулим Захарий... |
Митко Новков, човекът направил това интервю, завърши специалност психология във Философски факултет на СУ в 1988. Били сме заедно на студентска бригада в с. Александрово. Може да е бил на лекциите ни по естетика с нас, философите, но нямам спомени от него тогава. После живеехме наблизо в Студентски град. Имахме вече деца, и двете семейства. Обяснявам бавно и търпеливо заради избухливия господин над мен с ник българин в САЩ. Вера Мутафчиева е учен, прилежен учен, османист. Предлагам на споменатия ник да я слуша като говори за история с внимание и респект. Непремерените й кфалификации за емигрантите (които тя не познава, освен някошания си съпруг, може би) може да ги приемем за възрастови изменения. Принадлежността й към стриктурите на ДС са неин избор. Благодаря поне, че не е поискала да влиза в структурите на новата власт. Мнозина нейни колеги по ДС минало не се поколебаха да се възползват от предлаганите възможности на разградената ни тогава държава. Някой по-горе правилно забеляза, че трябва да уточняваме защо я ценим - заради качествата й на учен и писател, или заради етическия й избор да е част от 6 управление на ДС. Още веднъж - тя е имала избор, направила го е. Можела е да не поеме този път. |
Нели, аз наистина съм избухлив като срещна "мутафчиевци". * Я ако обичаш коментирай това дето аз го написах за 'свободата" в османската империя, и това което тя казва. Кое е правилното? Ти сигурно като философ по ги разбираш тези работи от мен. Не е като за спора за турболентността. Чакам. |
Захари Стоянов също написа, че единствените хора, които са го уважавали в качеството му на пленен бунтовник срещу султанщината са били неговите турски конвои. Те го пазели от заплюванията и клетвите на българските баби в селата през които са минавали, те са поучавали на достойство и уважение към буйните глави на нацията ни угодливия ханджия (българин) посягал да го бие, за да се хареса на турците. Те са го хранили и поили. И са карали българите да му се покланят като на светец. Всеки народ си ма своите победи и мъчителни нравствени падения. Ние, българите, също. Години наред във форума бидохме наричани безродници само заради споменаването на истината, че клането в Батак е дело на българи мюсюлмани срещу българи християни. Отново факт, неоспорим при това. За това нека пишман родолюбците послушат някои от историческите факти от хора като Мутафчиева. Полезно е. |
"къде ги нашите мореплаватели, търговци?" Сега за търговците: Сещам се веднага за двама. Паметниците им са от двете страни на главния вход на Университета. Мисля си, че от други примери нема нужда засега. |
Ако знаете само как на половината и повече, писали в този форум, ви личи, че сте били под турско робство... |