И сообщает нам даже год изобретения славянских письмен: «во времена Михаила царя греческаго и матере его Феодоры, иже правоверную веру утвердиста и поклонение честных икон и первую неделю святого поста православиую взакониста [ПО СЕМ СОБОРЕ (т. е. после собора 843 г. — торжества Православия) M Д (44) ЛЕТА] в лето от создания миру 6363» "Друго наименование на Първата неделя на Великия пост е „Тържество на Православието". Свързано е със спомена за победата на Вселенската църква над иконоборската ерес. Това е станало на 19 февруари 843 година (тогава денят е съвпаднал с първата неделя на Великия пост).За възстановяването на иконопочитанието бил свикан събор в Константинопол от императрица Теодора. На този събор били потвърдени определенията на всичките седем предишни Вселенски събори, догматът за иконопочитанието и били анатемосани иконоборците. Съборът определил в бъдеще на този ден да се извършва служба в памет на тържеството на Православието, което и до наши дни се прави. Този празник има и по-широк смисъл, защото напомня за деянията на Вселенските събори, които са отстоявали евангелското откровение. Всички големи ереси посягали на самата негова същина - учението за богочовечеството на Иисус Христос. Светата Църква победоносно завършила продължилата над 500 години борба с ересите. „Църковен вестник", СИ, бр.10, 1995 г | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: SPQR |
Е, дали е имало "руска задача" в Хазарската мисия, възложена от Фотий ние, разбера се, няма как да знаем със сигурност. Но и няма данни, които да го изключват априори. Тази дискусия ми е напълно известна и това е "просветената" руска версия, която е контратеза на българската , теза, че цялата работа била заради България, съответно и чешката версия - че всичко било заради Моравия. Само дето, намесвайки Фотий, изпускате малкия факт, че той и Теодора са исторически несъвместими. Фотий е издигнат за патриарх (по не особено каноничен начин), за да санкционира отстраняването на Теодора от властта. Сетне абсолютно нелогично е Кирил да бъде изпратен в Хазария заради "хазарските славяни". Самият характер на мисията не е такъв - той отива да оперира на най-високо ниво за един относително кратък период. "Народна мисия" сред славянските поданици на хагана би искала доста по-продължителен престой - както става в Моравия. Сетне, отново Фотий многозначително отсъства при възлагането на хазарската мисия. Намесването на Императрица Теодора от Черноризеца в картинката има съвсем друго значение. Да оставим настрана спорната 887 г. като дата на написване на "За буквите", но през 880те-890те името на Михаил III , който според житията изпратил Кирил и в Хазарско и в Моравия, не е особено популярно. Той е свален и заклан (според някои извори собственоръчно) от Василий I Македонец, във византийската историография вече тече кампания по очернянето му (включително и затова, че отстранил майка си - Теодора, възстановителката на Православието от властта и я заточил в манастир). Допълнително върху него пост фактум са стоварени и греховете за скандалите с Рим (удобно - нали е покойник). Пък и в самата България, споменът за Михаил не бил особено светъл. Истина - бил кръстник на княз Борис, но пък това става след унизително поражение на българите от ромеите. Неслучайно в българските равносметки по Кръщението (където има също писане и бришене) тази война липсва напълно и кръщението е приписано или на Кирил или на Методий (в зависимост от версиите). Къде къде по-благочестиво и политкоректно е да се свърже създаването на славянската абука с Теодора, която била непреходен символ на Праволавието, а хората сами да си оставят натъкмяването според Александрийския или Константинополския календар. Към 855 Михаил III бил на 15, та става ясно къде пада тежестта на подобна датировка. Все пак, нека не забравяме какво е "За буквите". |
Да ми дадеш пример за друг "вид" християнин по онова време? Мога да ти дам - дори типологически: ирландското и англо-саксонското. Сетне ирландци и англо-сакцонци (често в съперничество) стават апостоли на германците. Вече споменах за св. Виргилий. Предполагам време е да спомена и за св. Бонифаций. |
Каква е разликата между християнина-ирландец, християнина-англичанин и християнина-ромей, живели през IX-ти век ? Важно било езичникът да стане християнин. Най-вече за самия езичник. България си е свършила перфектно мисията! |
Каква е разликата между християнина-ирландец, християнина-англичанин и християнина-ромей, живели през IX-ти век ? ...образ, подобие и подчинение |
Девети век е. На кого иска да се уподоби християнинът-ирландец? На кого и на какво е е подчинен християнинът-англосаксонец? Образ на какво е християнинът-ромей? Каква е ролята на българина-християнин за това славянинът-езичник да намери "Пътят, и Истината, и Животът"? | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: SPQR |
В началните кадри на "Цивилизацията" Кенет Кларк ни разказва за едва тлеещата искра на западната цивилизация, оцеляла само в ирландските монастири. Докато на Изток е кипял пълнокръвен интелектуален живот, донесъл ни, а не само на нас, изключителен духовен подем. |
В началните кадри на "Цивилизацията" Кенет Кларк ни разказва за едва тлеещата искра на западната цивилизация, оцеляла само в ирландските монастири. Докато на Изток е кипял пълнокръвен интелектуален живот, донесъл ни, а не само на нас, изключителен духовен подем. Така е. Но искрата, занесена в Ирландия и Британия разпалила огъня първо чрез Йона и Св. Колумбанус в Англия и Шотландия, а сетне, чрез Бонифаций, Виргилий, Алкуин и други "да спаси западната цивилизация на косъм" (пак по думите на Кенет Кларк) в т.нар. Каролингски ренесанс. Оттам през възраждането на градския живот, занаяти, изкуство и наука през 12 в., да подготви зенита на Ренесанса, а сетне и на Просвещението. И през 12 в. с опознаването на Аристотел, и през 14-15 в с. масивната миграция на на гърци от Византия в Италия, християнският Изток поне частично и косвено съучаства в този възход на Запада, докато сам линее културно, научно, политически и икономически. Това е ценен урок, че Европейската цивилизация само като "Западна" е непълна, а "Източната" Православната по своята същност е безплодна, ако е отделена и оставена сама. |
... и през 14-15 в с. масивната миграция на на гърци от Частично и косвено? На два пъти с парите си – 1204 и през 14-15 век. През 14-15 век – и с "мозъци". Да не говорим за спасението на Европа от исляма. |
а "Източната" Православната по своята същност е безплодна, ако е отделена и оставена сама. Малко трудно става да се развиваш- "съвмесно" с османците. Те може за неразвитата западна Европа да носят прогрес - занесли са им това, което са откраднали от източните народи. Но за православните народи носят само "безвремие". Но нещастието за Изтока е щастие за Запада. Е, разочарованите от католицизма, като не намерили в руините на завладяната от османците Римска империя истинската православна вяра, се принудили да си съчиняват интерпретации на тема "християнство". Но това става по-късно. Сега е девети век. България е силна и "плодовита". От неините "ласки" се "раждат" милиони православни. С помощта на благодатта на Светия Дух. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: SPQR |
На два пъти с парите си – 1204 и през 14-15 век. През 14-15 век – и с "мозъци". 1204 г Западна Европа превъзхожда интелектуално, научно, военно и технически изтока. През 1204 Венеция има безспорно преимущество над Византия в Средиземноморието, например. Но грабежът от 1204 г. и позволява надмощие в бившите византийски сфери на търговия за сметка на другите италиянски конкуренти. Латинската империя и осигурява де факто монопол в търговията с изтока. "Парите" от 1204 г., твърде малко повлияват на общия напредък, пък и не зная каква би била финансовата равносметка между парите взети от Византия и средствата хвълени в кръстоносното движение 12 и 13 в. Що се отнася до "мозъците" - да. Но те отиват в една готова вече интелектуална среда. Т.е. гръцките емигранти , отиват да заемат катедри във вече развиващи се университети и "академии". Както не може да кажеш опростенческо, че възходът на Русия от Петър I насетне се дължи на внесените немски (и др.) мозъци. Твърде опростенческо и невярно. Същото се отнася и до "спасението от исляма". Балканите забавят темпа на османците 14 в. но пък ги подпомагат неимоверно икономически и демографски през 15 и 16 в.. Всъщност Балканите са овладяни по-лесно и преди източна Мала Азия. |
Венеция има безспорно преимущество над Византия в Средиземноморието С това преимущество половин век е мъкнала тонове съкровища от КПл. |
пък и не зная каква би била финансовата равносметка между парите взети от "кръстоносното" движение и аз не зная колко им е струвало и защо са "объркали" КПл със Светите земи, но годишният бюджет на всички "развити" европейски държави, взети заедно, е бил в пъти по-малък от тоя на Римската империя. |
Западна Европа превъзхожда интелектуално, научно, военно и технически изтока което не им е пречело на грубите скандинавци, германци, франки, англосаксонци основният им начин на препитание да е примитивното разбойничество. |
Моля, моля... имало е благородно разбойничество. Робин Качулката, например, е наш другар от епохата преди първоначалното натрупване на капитала. Вземал е от богатите и раздавал на бедните. |
Остромирово Евангелие представляет собой новгородскую копию с парадного оригинала, принадлежавшего царской библиотеке в Преславе Ха ха Ботсвана нисе траи . Подобна глупост ще я оставим в рамките на шегата. Да не вземе да се обьрка някой форумец обаче и да го поеме за чиста монета, има в нета доста по сериозни изследвания за вьпросната книга. Бонго за кой Григориевич става вьпрос. Ония панславянин ли който обикаля Балканите, тьрсейки братчета славяни и минавайки например през Мелник е написьл, че е чисто славянски град в който някой славяни са се обьркали и подали на грьцката пропаганда и се гьрчеят. Ако темата на Петрински беше за еврейте, сьс сьщия успех можеше да постваш цитати от Майн Кампф и дневника на доктор Менгеле. Спести ни пропагандата на Панслависма. Колкото за рькописите ползвани за подпалване, ами то май толкова много рькописи не е имало в самата Византия. Това не ти е античноста с Александрийската и Пергамската библиотека. В цяла Византия ако изключиш цьрковната литература която е просто препис, за 12 века, написаните кники едва ли са повече от няколко стотин. В Преславската школа, като изключим преведеното са написани колко? 2 книги? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: timbuktu |
Западна Европа превъзхожда интелектуално, научно, военно и технически изтока Да бе затова са гледали някаква византийска принцеса която яде с вилица като извьнземна. Прочети описанието за плячкосването на Константинопол, за да видиш радоста на напредналите интелектуално европейци при разграбването и как бедните за един ден са станали богати. Или се разходи до Венеция - плячкосаното и до днес може да се види. Не казвам че изтока е цьфнал и вьрзал, но доста неща западна европа е взела оттам, не го омаловажавай. |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
В цяла Впечатлен съм !!! Всъщност "църковната"/в частност богослужебната/литература от колко книги се състои ??? Кои са авторите и произведенията, от които е преписвана !!!!?!!!! От какъв език? За мен едни от най-големите умове на човечеството са писали "църковна" литература. Ний сме по-нищожни и от вятъра, който движи праха по творбите им. Туй, че сега можем да чукаме по клавиатурата, не е критерий за духовност и творчество. "Човек става по-умен от чатене в нета тогава, когато разбере че от чатенето в нета няма да стане по-умен. " В Преславската школа пак като изключим преведеното са написани колко? 2 книги? Кога успя да ги преброиш, та се и върна оттам!Бързак ! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: SPQR |